/
/
פיוזן ביופסיה ערמונית

פיוזן ביופסיה ערמונית

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים והוא מקביל בשכיחות לזו של סרטן השד אצל נשים. חשוב לדעת שסיכויים ההחלמה מסרטן הערמונית הם גבוהים מאוד ועומדים על כ-90%, כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, ורק אם הגידול הממאיר שהתפתח על בלוטת הערמונית (או מאנגלית, הפרוסטטה) טרם שלח גרורות למקומות נוספים בגוף.

מומחים רלוונטיים

בשלב זה של המחלה ניתן לטפל בה באמצעות כריתה מלאה או חלקית של הערמונית.

יוצא, אם כן, שישנה חשיבות גבוהה מאוד לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית ומסיבה זו מומלץ לכל גבר מעל גיל 70 שיש במשפחתו הקרובה מי שלקו בסרטן הערמונית לעבור מדי שנה בדיקה רקטלית פשוטה לזיהוי עליה בנפח הערמונית.

בדיקה יעילה נוספת לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית היא בדיקת רמת חלבון PSA בדם. במידה ומתקבל ממצא חשוד ניתן לבצע MRI ואז ביופסיה של הערמונית כדי לברר אם מדובר בגידול סרטני בבלוטה זו.

בעבר ביופסיות של הערמונית בוצעו בסיוע אולטרה סאונד בלבד. בשיטה זו פעמים רבות לא ניתן לזהות גושים חשודים ולכן נלקחות מספר דגימות מאזורים שונים בשיטה "עיוורת". כיום נמצאת בשימוש שיטה חדשה לביצוע ביופסיה לגוש חשוד בערמונית, ביופסיית פיוז'ן המבוצעת בהנחיית מכשיר אולטרה סאונד כאשר על המידע הוויזואלי שהוא מספק מתווסף מידע שנלקח מבעוד מועד בבדיקת MRI ערמונית. השם ביופסיית פיוז'ן ניתן לשיטה זו בשל השילוב (Fusion באנגלית) של המידע מבדיקת ה-MRI עם זה שמתקבל ממכשיר האולטרסאונד בעת ביצוע הביופסיה עצמה.

סיבות לביצוע ביופסיה של הערמונית

סרטן הערמונית הוא נפוץ מאוד אולם רוב המקרים של הגדלה של הערמונית אינם נגרמים בשל גידול ממאיר בבלוטה אלא בשל תהליכים אופייניים לעליה בגיל הגורמים להגדלה שפירה של הערמונית. מומלץ לגברים מעל גיל 50 לעבור מדי פעם בדיקה רקטלית פשוטה שבכוחה לזהות הגדלה של הערמונית. במידה ומזוהה הגדלה כזו יש לאבחן הלאה ולברר אם אכן מדובר בהגדלה שפירה או בגידול ממאיר המעיד על מחלת סרטן הערמונית, מצב המחייב התערבות כירורגית דחופה.

אבחון כזה נעשה בדרך של ביופסיה של הערמונית. בעבר ביופסיה כזו הייתה נעשית בהנחיית אולטרה סאונד בלבד וללא אפשרות לדייק בנטילת הדוגמית כך שזו תילקח מן הגוש החשוד עצמו. ביופסיית ערמונית בשיטת פיוז'ן מבוצעת אף היא תוך שימוש במכשיר אולטרה סאונד אך כאשר על המידע הוויזואלי המוצג משולבות תמונות בתלת ממד שעובדו מתוך מידע שהתקבל בבדיקת MRI (בדיקת דימות בתהודה מגנטית) ערמונית שבוצעה מבעוד מועד. שילוב המידע, מן האולטרה סאונד וה-MRI, מאפשר לרופא ליטול את הדגימה ממש מרקמות הגוש החשוד עצמו.

סיבה נוספת לביצוע ביופסיה של הערמונית, בשיטה העיוורת הישנה או בשיטת פיוז'ן החדשה, היא תוצאה של ערכים גבוהים בבדיקת PSA, בדיקה מהפכנית לאבחון מוקדם של מחלת סרטן הערמונית בה נמדדת, בדגימת דם, רמת חלבון ה-PSA המיוצא אך ורק על ידי תאי בלוטת הערמונית. רמה גבוהה של חלבון PSA בדם עשויה להעיד על המצאות גידול בערמונית (לא תמיד זהו המצב, תיתכן רמה גבוהה של חלבון PSA גם כשהערמונית בריאה).

איך מבוצעת ביופסיית פיוז'ן של הערמונית?

לפני ביצוע הביופסיה המטופל עובר בדיקת MRI רגילה של הערמונית. הבדיקה מפוענחת על ידי רדיולוג ועל ידי אורולוג מומחה בתחום סרטן הערמונית. במידה וישנם ממצאים חשודים בבדיקה ומתקבלת החלטה לבצע ביופסיה של הערמונית, צילומי ה-MRI מעובדים על ידי תוכנת מחשב להפקת מודל תלת ממד עליו מסומנת הערמונית והממצא החשוד כגוש שיש לברר את טיבו.

עיבוד זה של ממצאי ה-MRI מאוחד בהמשך עם התמונות ממכשיר האולטרסאונד המשמש את הרופא בעת נטילת הביופסיה. כך יוצא שבעת ביצוע הביופסיה ניתן להיעזר במידע הוויזואלי כדי לכוון את מחט הביופסיה וליטול דגימות ישירות מן הגוש החשוד ולא מנקודות שונות באקראי בערמונית (כפי שהיה נעשה בשיטת הביופסיה העיוורת).

את מחט הביופסיה ניתן להחדיר אל הערמונית דרך פי הטבעת, אז מבוצעת הבדיקה בהרדמה מקומית, או דרך הפירינאום (האזור בין פי הטבעת לשק האשכים) ואז בדרך כלל יבוצע ההליך בהרדמה כללית.

לביצוע ביופסיה של הערמונית בשיטת הפיוז'ן יתרונות חשובים, שני העיקריים הם הגברת הדיוק והאפשרות ליטול דגימה ישירות מגוש חשוד ולא ממספר מקומות אקראיים בערמונית. בזכות הדיוק ניתן להסתפק במספר קטן יותר של דגימות וכך לצמצם את היקף ההתערבות הכירורגית הכרוכה בביצוע הבדיקה על כל המשתמע מכך (הפחתת הסיכון לזיהום, למשל).

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה
שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת יעוץ מהיר

התקשרו 073-7817332

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין