/
חדשנות רפואית
/
בדיקת הריון ביתית - דגשים חשובים לביצוע מדויק |MIOK

בדיקת הריון ביתית - דגשים חשובים לביצוע מדויק

בדיקות הריון ביתיות מאתרות את הורמון ההיריון HCG  בשתן בבדיקה פשוטה ומהירה, המתבצעת כיומיים שלושה לפני המועד בו אמור להופיע המחזור החודשי. היתרונות של בדיקות הריון ביתיות כוללים: זמינות, עלות לא יקרה, שימוש נוח ותוצאות מהירות. במידה והתוצאה חיובית יש לבצע גם בדיקת דם להריון ולאחר מכן לקבוע תור אצל רופא נשים לביצוע בדיקות ולהמשך מעקב.

רמת הדיוק של הבדיקות גבוהה ונעה בין 97-99% אך תיתכן תשובה חיובית כוזבת, בשל אי מילוי ההנחיות בצורה נכונה ובמקרים נדירים יותר בשל הפלה, הריון כימי וגורמים נוספים המשפיעים על רמות ה-HCG בשתן. כדי לוודא שהתוצאה מדויקת ככל האפשר יש לעקוב בצורה מדויקת אחר ההוראות המצורפות לערכה ולבצע את הבדיקה בזמן הנכון.

כיצד פועלת בדיקת הריון ביתית? מה הם היתרונות שלה? מתי יש לבצע אותה? התשובות בכתבה הבאה.

מהו הורמון HCG?

הורמון גונדוטרופין שלייתי אנושי (HCG-Human Chorionic Gonadotropin) הוא הורמון המיוצר על ידי השליה לאחר השתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם. מולקולת ההורמון מורכב מיחידות אלפא ובטא המחוברות בניהן ומכיוון שבדיקת ההיריון נקשרת לחלק הבטא היא נקראת גם בדיקת בטא. תפקיד ההורמון הוא לאותת לגופיף הצהוב לייצר פרוגסטרון והוא מופרש בצורה מוגברת מהשחלות אחרי הביוץ ומהשליה במהלך ההיריון. בהעדר הפרשה של הורמון HCG הגופיף הצהוב לא נשמר, רמת הפרוגסטרון פוחתת ומופיע מחזור.

איתור ההורמון בשתן בבדיקת הריון ביתית מעיד על הריון. הורמון זה קיים בדם ברמות נמוכות ביותר בנשים שאינן בהריון ובגברים. כאשר ההורמון נמצא ברמה גבוה אצל הנבדקת, הדבר מעיד על סיכוי גבוה להריון.   

בדיקת הורמון גונדוטרופיני שלייתי אנושי b-HCG))

בדיקה זו בודקת את הרמה של ההורמון בדם או בשתן לצורך אבחון הריון. הייצור של ההורמון  מתחיל כשבוע לאחר ההפריה ובמהלך השליש הראשון להיריון רמותיו בדם מוכפלות כל יומיים-שלושה ומגיעות לשיאן עד לחודש השלישי של ההיריון. ההורמון מופיע בדם 14 יום לאחר ההתעברות ובדיקה חיובית תתקבל 3-5 ימים לאחר התאריך המשוער של המחזור שלא הגיע. לאחר השליש הראשון להריון חלה ירידה מסוימת בייצור ההורמון.

מהי בדיקת הריון ביתית?

במידה והמחזור מאחר ומופיע תסמין אחד או יותר המרמז על הריון, ניתן לבצע בדיקת הריון ביתית המספקת תוצאות מידיות ומהימנות. ניתן לבצע את הבדיקה כיומיים שלושה לפני הזמן בו אמור להגיע המחזור החודשי.

ההורמון מופרש על ידי השליה למחזור הדם ומשם לשתן, בין 8-10 ימים לאחר ההפריה ובדיקת הריון ביתית מזהה את הורמון ההיריון HCG בשתן. קיימות ערכות שונות לביצוע בדיקת הריון ביתית, בחלקן מופיעים פסים בחלון התוצאה, בחלקן מופיע סימן פלוס ומינוס ובחלק המילים "בהריון" או "לא בהריון". בערכות הבדיקה עם הפסים קיים פס ביקורת שנועד לוודא שהערכה תקינה ופס שני שהופעתו מעידה על הריון. כאשר שני הפסים מופיעים התשובה הינה חיובית וכאשר נותר רק פס הביקורת, התשובה שלילית. במידה ומופיע פס חלש ייתכן שהבדיקה בוצעה מוקדם מדי או שמדובר בבדיקה חיובית שגויה ובמקרה זה יש לחזור על הבדיקה. במידה ופס הביקורת לא מופיע, סימן שהבדיקה אינה תקינה.

 

בדיקת הריון פלוס+

2 בדיקות הריון לרכישה מיידית בסופר פארם במחיר אטרקטיבי שלא יחזור - לחצו כאן לרכישה

 

איך מבצעים בדיקת הריון ביתית?

מומלץ לבצע את הבדיקה עם השתן הראשון של הבוקר כשרמת ההורמון בו מרוכזת יותר. ישנם הבדלים בין הערכות השונות לביצוע בדיקת הריון ביתית וכדאי לקרוא היטב את ההוראות לפני ביצוע הבדיקה. בחלק מהערכות יש לאסוף את השתן במיכל סטרילי בו יש לטבול את המקלון לכמה שניות. בערכות אחרות יש להחזיק בקצה המקלון בזרם השתן.

התוצאות של הבדיקה יכולות להופיע בצורת שני פסים המופיעים בחלון התוצאה וכאמור, כשאר מופיעים שני פסים התוצאה חיובית. בחלק מהערכות התוצא מופיעה בצורת פלוס ומינוס או עם המילים "בהריון" או "לא בהריון".

לאחר קבלת תוצאות הבדיקה יש לפנות לרופא לביצוע בדיקת דם כדי לוודא את ההיריון.

מה היא תוצאה חיובית כוזבת False Positive)) בבדיקת הריון ביתית?

במקרים נדירים בדיקת הריון ביתית מראה תוצאה חיובית למרות שאין הריון.

הגורמים לכך כוללים:

ביצוע לא נכון של ההנחיות - בכל ערכה ההנחיות שונות וכך גם זמני ההמתנה לתוצאה, הנעים סביב מספר דקות. חשוב להקפיד על הזמן המדויק להמתנה לתוצאות, אחרת הן לא יהיו מדויקות. בדיקת התוצאה לאחר הזמן המומלץ יכולה להטעות ובחלון התוצאות ייראה פס שנוצר על ידי אדי שתן.

הפלה Abortion) )- הורמון HCG  מופרש מרגע ההשרשה של הביצית בדופן הרחם. לאחר הפלה ההורמון מתחיל לרדת תוך כ-5 ימים אך תהליך זה הדרגתי וניתן עדיין יהיה לאתר את ההורמון בשתן למשך זמן מסוים. בעוד שבדיקת שתן תהיה חיובית, בדיקות הדם יראו על ירידה ברמת ההורמון.

הריון כימי (Chemical Pregnancy) - הריון בו מתחילה עליה של הורמון HCG בעקבות הפרית הביצית שלא השתרשה ברחם. רמות ההורמון המאובחנת בבדיקת הריון לא עולות בצורה תקינה ולאחר מכן ערכיהם מגיעים לרמת שלילית. כמו כן, לא נוצר שק הריון ברחם בבדיקת אולטרסאונד. ישנן סיבות שונות לכך שההיריון לא התפתח ובהם: איכות נמוכה של הזרע או הביצית, תנאים לא מתאימים לקליטת העובר, פגם כלשהו בעובר, גיל מתקדם של האישה ועוד.

הריון חוץ רחמי (Ectopic Pregnancy) - מצב זה נוצר כאשר הביצית משתרשת מחוץ לרחם (בעיקר בחצוצרה) והוא מתרחש אחת לכל מאה הריונות. בהריון חוץ רחמי נצפות רמות הורמון נמוכות מהצפוי לשבוע ההיריון או שהעלייה בערכים אינה תקינה ורמות ההורמון לא מוכפלות מדי יומיים. הריון שלא מאובחן ומטופל מידית יכול לסכן את חיי היולדת ולכן נדרשת התערבות רפואית מידית הכוללת ניתוח, טיפול תרופתי ובמקרים קלים יותר, טיפול שמרני הכולל המתנה תחת השגחה רפואית.

הריון מולארי (Hydatidiform mole) - הריון לא תקין המתרחש בערך באחד מאלף מכלל ההריונות. הריון מולארי נוצר עקב הפרייה לא תקינה של ביצית המובילה להתפתחות צבר ציסטות שהוא למעשה גידול שפיר ברחם המתפתח במקום עובר ושלייה.

בהריון מולארי מלא לא מתפתח עובר ואין רקמת שליה תקינה. הריון זה הוא תוצר של ביצית ריקה המופרית על ידי שני זרעים, כך שמקור כל 46 כרומוזומים הוא מהאב (במקום 23 כרומוזומים מהאם ו-23 מהאב).

בהריון מולארי חלקי, הביצית מופרית על ידי שני זרעים. הכרומוזומים של האם נותרים וכמות הכרומוזומים מהאב כפולה, כך שהביצית מכילה 69 כרומוזומים במקום 46. בהריון זה יש מעט רקמה של שליה ומעט רקמת עובר לא תקינה.

אבחון ההיריון מתבצע על ידי איתור רמות גבוהות של הורמון ההיריון, בעיקר בהיריון מולארי שלם ובדיקת אולטראסאונד בה נראה רחם מוגדל מאוד עם ציסטות גדולות בשחלות. הטיפול במצב זה צריך להינתן מוקדם ככל האפשר והוא כולל הפסקת הריון וניקוי הרחם, למניעת התפתחות גידול סרטני.

שימוש בתרופות - תרופות מסוימות כמו תרופות הניטלות על ידי נשים במהלך טיפולי פוריות, מכילות את ההורמון HCG ולכן התוצאה יכולה להיות חיובית כוזבת.

מחלות - רמת ההיריון יכולה לעלות במקרים מסוימים של סרטן רחם וסוגי סרטן אחרים וכן במחלות טרופובלסטיות שהן מחלות גידול נדירות כמו מולה בועית או חודרנית.

תוצאה שלילית כוזבת של בדיקת הריון ביתית

במקרים מסוימים תיתכן תוצאה שלילית למרות שיש הריון. מקרים אלו כוללים:

ביצוע הבדיקה מוקדם מדי - כאשר מבצעים את הבדיקה לפני העלייה בהורמון ההיריון הוא לא יאותר בשת. ולכן במידה ולא מקבלים מחזור, יש לבצע את הבדיקה שוב כעבור מספר ימים עד שבוע או לבצע בדיקת דם.

הבדיקה לא בוצעה בבוקר  - מומלץ לבצע את הבדיקה עם השתן הראשון של הבוקר כאשר הוא מרוכז יותר. בדיקה בזמן אחר או לאחר שתיה מרובה, עשויה להיות שלילית משום שהשתן יהיה מדולל מדי.

הבדיקה נבדקה מוקדם מדי - יש לעקוב אחר הוראות היצרן ולבדוק את התוצאות בהתאם לזמן הנקוב. במידה ובודקים את התוצאה לפני תום הזמן, תיתכן תוצאה שלילית גם אם יש הריון.

תוקף הערכה - במידה ותאריך התפוגה של הערכה עבר ייתכן והבדיקה לא תהיה מהימנה.

מתי יש לבצע בדיקת הריון ביתית?

הביצית המופרית משתרשת בדופן הרחם כמה ימים לאחר ההפריה. בשלב זה מתחילים להופיע תסמינים ראשונים של הריון ואם חשים באחר או יותר מהם, כדאי לבצע בדיקת הריון ביתית. ניתן גם לבצע בדיקת דם במעבדה שהיא מדויקת יותר.

תסמינים מוקדמים להריון כוללים:

  • איחור במחזור החודשי
  • רגישות, נפיחות וגודש בחזה עקב שינויים הורמונליים
  • צורך תכוף לתת שתן
  • דימומים קלים מהנרתיק עקב השתרשות ההיריון ברחם (לפעמים הדימום מהווה סימן להריון לא תקין ולכן יש לפנות לרופא לאבחון)
  • דופק מואץ
  • בחילות בוקר המופיעות אצל חלק מהנשים ובדרגות חומרה שונות
  • בטן נפוחה ועצירות
  • צרבת
  • עלייה במשקל
  • עלייה בחום הגוף
  • דחייה ממזונות מסוימים
  • עייפות יתר - הנובעת מעלייה ברמות הפרוגסטרון המופרש מהשליה במהלך ההיריון

מה ההבדל בין בדיקת הריון ביתית לבדיקת דם בהריון?

בדיקת הריון ביתית

  • בדיקת הריון ביתית לא מצריכה מרשם רופא
  • תוצאות הבדיקה מידיות
  • הבדיקה אינה יקרה
  • הבדיקה זמינה בכל בית מרקחת או רשת פארם
  • הבדיקה נוחה ופשוטה לשימוש
  • רמת הדיוק של הבדיקה גבוהה ונעה סביב 97-99%
  • ישנם מקרים נדירים בהם מקבלים תוצאה חיובית כוזבת
  • ישנם מקרים בהם מתקבלת תוצאה שלילית כוזבת

בדיקת דם להריון (הנקראת גם בדיקת בטא)

בדיקה זו מתבצעת על ידי לקיחת דם מהוריד. בבדיקה מאתרים את נוכחות הורמון HCG החל מ8-10 ימים לאחר ההתעברות. במהלך השליש הראשון להריון רמות ההורמון עולות כל יומיים -שלושה. כאשר הערך של ההורמון גבוה מהמצופה, מדובר בהריון מרובה עוברים או בהריון לא תקין כמו הריון מולארי. ערכים נמוכים מהמצופה של ההורמון יכולים להצביע על הריון מחוץ לרחם, הפלה ובעיות נוספות אך ייתכן שהם נובעים גם ממועד מאוחר של הביוץ.

ישנם שני סוגים של בדיקות דם להריון:

בדיקת בטא כמותית - מודדת את כמותו המדויקת של ההורמון, במספר יחידות למילימטר. נתון זה מצביע על תקינות ההיריון והאם כמות ההורמון תואמת את שבוע ההיריון. המשמעות של תוצאה הקטנה מ-10-5 יחידות למילימטר של הורמון HCG בבדיקת דם היא שאין הריון.

בדיקת בטא איכותית  - בודקת את הימצאות הורמון ה-HCG בדם החל מכמות מסוימת ומעלה.

מאפיינים של בדיקת בטא

  • הבדיקה מתבצעת בקופת חולים עם הפניית רופא
  • תוצאות הבדיקה אינן מידיות ולוקח מספר שעות עד יממה לקבלן
  • בדיקת דם רגישה ומדויקת יותר מבדיקה ביתית וניתן לאתר באמצעותה את הורמון ההיריון גם כשהוא קיים ברמות נמוכות במיוחד
  • בדיקת דם מאפשרת מעקב אחר קצב העלייה בהורמון HCG
  • הבדיקה עוזרת לקבוע את גיל ההיריון ומספקת מידע לגבי תקינותו

בדיקת הריון ביתית לאחר טיפולי פוריות

במסגרת טיפולי פוריות ניתנות למטופלות תרופות המכילות את ההורמון HCG שמטרתן לגרום לביוץ. בשל נוכחות ההורמון, תיתכן תשובה חיובית כוזבת False Positive)) בבדיקת הריון ביתית  וכן בבדיקת דם. לכן, נשים הנמצאות לאחר טיפולי פוריות צריכות להמתין לפחות שבועיים לאחר החזרת העוברים, לביצוע בדיקת הריון.

דגשים חשובים בביצוע בדיקת הריון ביתית

תזמון - תוצאה שלילית יכולה להתקבל בגלל ביצוע מוקדם מדי של הבדיקה. הורמון בטא הריון Beta-HCG  מתפתח על ידי השליה בתוך כשמונה עד עשרה ימים מההפריה ורמתו עולה ככל שחולף זמן מההפריה. מכיוון שקשה לדעת מתי היה ביוץ בצורה מדויקת כדאי להמתין ולבצע את הבדיקה לפחות 14 יום לאחר הביוץ.

המתנה לתוצאה - לכל ערכה יש הוראות ברורות המפרטות בין היתר את משך זמן ההמתנה, הנע סביב מספר דקות. יש להמתין עד לסיום הזמן לבדיקת התוצאה.

תוצאה חיובית - במידה והתוצאה חיובית יש לבצע בדיקת דם שהיא מדויקת יותר, בקופת החולים.

תוקף הערכה - יש לאחסן את הבדיקה לפי ההוראות  ולפני הרכישה או השימוש יש לבדוק את תוקף התפוגה של הערכה. במידה והתפוגה חלפה הדבר עלול להשפיע על תוצאות הבדיקה.

סוג הערכה - מומלץ לבחור בבדיקת היריון עם רגישות ודיוק גבוהים בה ניתן להשתמש בשלב מוקדם בהריון.

שתייה מרובה - שתיית מים מרובה לפני ביצוע הבדיקה יכולה לדלל את רמות הורמון הבטא בשתן ולמנוע את איתורו.

השפעת תרופות - ישנן תרופות העלולות להשפיע על תוצאות הבדיקה ובהן תרופות הנלקחות בזמן טיפולי פוריות, תרופות אנטי-אפילפטיות ועוד. יש לבדוק בעלון המצורף לבדיקה לגבי השפעת התרופות על אמינות הבדיקה.

 

בדיקת הריון

 

מבצע בדיקת הריון ביתית לרכישה במשלוח מהיר - מחיר מיוחד לחצו לקנייה

 

 

מה לעשות לאחר קבלת תשובה חיובית להריון?

לאחר קבלת תשובה חיובית יש לבצע בדיקת דם להריון ולקבוע תור לרופא נשים, בין השבוע ה6-12 להריון. הרופא מתשאל את המטופלת לגבי ההיסטוריה הרפואית שלה, תרופות שהיא נוטלת, ניתוחים שעברה ועוד. במהלך הביקור הרופא מבצע בדיקת אולטראסאונד לקביעת מיקום ההיריון, הדגמת דופק עוברי, מספר העוברים וקביעת גיל ההיריון. כמו כן המטופלת תופנה לביצוע בדיקות דם, שתן ובדיקות גנטיות שונות.

המשך מעקב ההיריון כולל:

נטילת חומצה פולית - מומלץ ליטול חומצה פולית לפחות 3 חודשים לפני ההיריון ולהמשיך בנטילתה לאורך כל ההיריון. חומצה פולית הוכחה כמונעת התפתחות של מומים בעובר וחשיבותה היא בעיקר בשליש הראשון להריון, במהלכו נוצרים איבריו של העובר. הכמות המומלצת לצריכת חומצה פולית היא 400 מק"ג ביום.

גמילה מעישון - עישון במהלך ההיריון מגדיל את הסיכוי ללדת תינוק במשקל נמוך ומגביר סיכון להפלות, מומים בעובר, לידה מוקדמת ומוות בעריסה.

להימנע מאלכוהול - שתיית אלכוהול במהלך הריון עלולה לגרום לעובר לנזקים בלתי הפיכים כמו שינויים בגדילה ונזק למוח. אלכוהול אף מגביר את הסיכון ללידה שקטה או מוקדמת ולמשקל לידה נמוך.

הקפדה על תזונה בריאה - יש לעבור לתזונה בריאה המבוססת על ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, בשרים רזים, עוף, שמנים מן הצומח כמו אבוקדו ושמן זית. יש להימנע ממאכלים שומניים ומטוגנים, מפחמימות פשוטות, מביצים ודגים לא מבושלים ומוצרי חלב לא מפוסטרים. משקל תקין של האם ותזונה נכונה, מפחיתים את הסיכון לרעלת הריון, יתר לחץ דם, סכרת הריונית ועוד.

הקפדה על פעילות גופנית - מומלץ לבצע פעילות גופנית המותאמת להריון תוך הימנעות ממאמץ יתר.

הפחתה בצריכת קפאין - מחקרים הראו כי צריכת יתר של קפאין המצוי בקפה, תה, קולה וכו', עלולה להגביר את הסיכוי למומים בעוברים ולהפלות. אין לשתות יותר משתי כוסות עם קפאין ביום.

לסיכום

היתרון של בדיקות הריון ביתיות הוא הזמינות שלהן, עלותן הלא יקרה, הקלות בביצוע הבדיקה והמהירות של קבלת התוצאות. כדי לקבל את התוצאה המדויקת ביותר יש לעקוב אחר הוראות היצרן ולבצע את הבדיקה כיומיים שלושה לפני המועד של הוסת שלא הופיעה. יש לבצע את הבדיקה עם השתן הראשון של הבוקר כאשר ריכוז הורמון ההיריון גבוה ולחכות לקבלת התוצאה בהתאם הזמן הנקוב בהוראות.

ישנם מקרים בהם יכולה להופיע תוצאה חיובית כוזבת לבדיקה, עקב אי מילוי ההנחיות בצורה לא נכונה ובמקרים פחות שכיחים עקב הפלה, הריון כימי, הריון מחוץ לרחם ועוד. התוצאה אף יכולה להיות שלילית למרות שיש  הריון. הסיבות לכך הן ביצוע הבדיקה מוקדם מדי, שימוש בערכה שפג תוקפה ועוד. לאחר קבלת תוצאה חיובית יש לבצע בדיקת דם שהיא הבדיקה המדויקת ביותר, כדי לוודא את ההיריון. כמו כן יש לקבוע תור אצל רופא נשים לביצוע בדיקות ולהמשך מעקב.

לאחר קבלת תשובה חיובית להריון ובאופן אופטימלי עוד לפני הכניסה להריון, יש ליטול חומצה פולית. שינויים נוספים באורח החיים כוללים גמילה מעישון, הפסקת צריכת אלכוהול, צמצום בכמות הקפאין, מעבר לתזונה בריאה ומאוזנת והקפדה על פעילות גופנית המותאמת להריון.

תרופות פוריות או תרופות אחרות המכילות את ההורמון HCG עלולות להפריע לתוצאות של בדיקות הריון ביתיות. עם זאת, רוב התרופות, ובכללן אנטיביוטיקה וגלולות למניעת הריון, לא משפיעות על רמת הדיוק של הבדיקה.

בדיקות הריון ביתיות בדרך כלל מדויקות, אך יש לאשר את התוצאה במידה והיא חיובית, למשל באמצעות בדיקת אקו לב עוברי, הדמיית אולטרסאונד או מדידה של רמות ההורמון HCG בדם או בשתן.

למרות שיצרני הבדיקות טוענים שהערכות הללו מדויקות ב-99 אחוז, טענה זו מבוססת על יכולת הבדיקה לזהות את רמות ההורמון HCG במבחנות עם דגימות שתן בנשים שאינן בהריון. במקרים רבים, הבדיקה לא רגישה דיה כדי לאבחן הריון בנשים שהמחזור שלהן מאחר בימים ספורים בלבד.

הבעיה הנפוצה ביותר בערכות אלו היא קבלת תוצאה שלילית שגויה, עקב ביצוע הבדיקה מוקדם מדי. אם יש חשד בהריון על אף קבלת תוצאה שלילית, יש לחזור על הבדיקה לאחר שבוע. כמו כן, לנשים עם מחזור שאינו סדיר מומלץ להמתין לפחות 14 יום לאחר האקט המיני לפני ביצוע הבדיקה.

בדיקות הריון ביתיות עם תוצאה חיובית כוזבת הן נדירות. הסיבות העיקריות למצב זה הן אי תקינות של הבדיקה עצמה, אובדן הריון בשלב מוקדם מאוד, נטילת תרופות המכיל HCG, גידול המפריש HCG, ותסמונת HCG משפחתית (הפרעה גנטית נדירה ביותר).