/
חדשנות רפואית
/
שקיות מתחת לעיניים - כיצד ניתן להעלים אותן?

שקיות מתחת לעיניים - כיצד ניתן להעלים אותן?

שקיות מתחת לעיניים (Bags under eyes) יחד עם השקעים הנוצרים מתחת לעיניים והקמטוטים סביבן, מסגירים את הגיל, פוגמים במראה האסתטי ומקנים לפנים מראה מבוגר, כבוי ועייף.

שקיות מתחת לעיניים הן למעשה בליטות שומן תת עוריות הנוצרות מתחת לעפעפיים, בעקבות החלשות שרירי ורקמות העפעף ואובדן האלסטיות של העור. שינויים אלו  הם חלק מתהליכי ההזדקנות אשר לרוב מתחילים אחרי גיל 50. החדשות הטובות הן שניתוח עפעפיים תחתונות והזרקת חומרי מילוי לשקעים מתחת לעיניים, מאפשרים להחזיר את הגלגל לאחור ולהקנות לפנים מראה צעיר ורענן יותר.

כיצד נוצרות שקיות מתחת לעיניים? מה הוא אופן האבחון והטיפול? על כך בכתבה הבאה.

שקיות מתחת לעיניים - מה הם הגורמים לתופעה?

התופעה של שקיות מתחת לעיניים, הנפוצה בקרב נשים וגברים גם יחד, נובעת כתוצאה מהתרופפות של הרקמות והשרירים בעפעף התחתון, הגורמת לשומן העוטף את גלגל העין לבלוט החוצה במראה של שקית.

במהלך השנים עם ההתקדמות בגיל, נוצרים שקעים ושקיות בעיניים בעקבות גורמים שונים כמו הצטברות של עודפי שומן מעל ומתחת לעפעפיים והחלשות השרירים בפנים, הגורמת לצניחה של הפנים ולהיווצרות שקע מתחת לעפעף התחתון. בנוסף, השקע מתחת לעיניים שנקרא מרזב הדמעות מעמיק ואובדן האלסטיות של העור העדין באזור הופך את העור לדק ושקוף יותר. כתוצאה מכך נראים כלי הדם שמתחתיו בולטים יותר.

גורמים נוספים להופעת שקיות מתחת לעיניים כוללים: תורשה, תזונה לקויה, עישון, אלרגיה, חוסר שינה, ליקויים במחזור הדם, בעיות בתפקוד בלוטת התריס ועוד. חשוב לאבחן אם הגורם לתופעה הוא רפואי או גיל מתקדם ולטפל בה בהתאם.

תופעות הנלוות לבעיית שקיות מתחת לעיניים:

שקעים מתחת לעיניים - שקיות מתחת לעיניים מתבטאות בשקעים מתחת לעיניים הנוצרים כתוצאה מהידלדלות השומן מתחת לעין ונסיגה של העור בארובת העין התחתונה. כאשר אזור מרזב הדמעות מעמיק, מתפתחים שקעים מתחת לעפעפיים התחתונים, המדגישים את השקיות מתחת לעיניים. הטיפול בשקעים נערך על ידי הזרקה של חומצה היאלורונית ייעודית לאזור.

כהויות מתחת לעיניים - לעתים השקעים מלווים בכהויות הנוצרות כתוצאה מפיגמנטציה או כתוצאה מכלי דם המשתקפים מבעד לעור הדק והעדין שמתחת לעפעף. כהויות מתחת לעיניים עלולות להיווצר גם מחוסר שינה, בעיות בבלוטת התריס, גורמים תורשתיים, בעיות בכבד ובכליות ועוד.

עודף עור בעפעפיים - בגיל מתקדם מתחילים להיווצר עודפי עור, בעיקר בעפעפיים העליונים אך גם בתחתונים, אותם ניתן להסיר באמצעות ניתוח קוסמטי.

עודפי שומן בעפעפיים התחתונים - לצד עודפי עור, בסביבות גיל 50 מתחילים להיווצר בעפעף התחתון עודפי שומן אותם ניתן להסיר בתהליך כירורגי.

קמטוטים בצדי ומתחת לעיניים - קמטוטים אלו נוצרים בעקבות התקדמות הגיל. חומרי מילוי המשמשים למילוי השקעים, מטפלים גם בקמטוטים וכך נוצר מראה פנים צעיר ורענן יותר.

כיצד מתבצע אבחון וטיפול בתופעת שקיות מתחת לעיניים?

מעבר לגיל מתקדם, גורמים נוספים לתופעה כוללים: גנטיקה (ולכן התופעה יכולה לקרות גם בגיל צעיר), עישון, תזונה לא מאוזנת, חשיפה מרובה לשמש, ליקויים בתפקוד בלוטת המגן ועוד. חשוב לפנות לאבחון על מנת לשלול גורמים רפואיים לבעיה או גורמים הקשורים באורח חיים לקוי. במידה והגורם לתופעה הוא גיל מתקדם, יש לפנות לייעוץ ואבחון של מומחה לכירורגיה פלסטית, שיתאים את הטיפול לצרכים ולמצב. מומלץ להגיע לאבחון וטיפול בהקדם, משום שככל שמתבגרים המצב עלול להחמיר.

שקיות מתחת לעיניים - טיפול כירורגי

מבחינה אסתטית, העלמת שקיות מתחת לעיניים מצעירה את הפנים בשנים רבות וגורמת להן להראות רעננות ויפות יותר. מבחינה נפשית, הדימוי והביטחון העצמי משתפרים לאין ערוך לאחר הטיפול. ניתוח עפעפיים תחתונות מותח אותן, מפזר מחדש את השומן באזור ומטשטש שקעים.

ניתוח עפעפיים (blepharoplasty)

למי מתאים הטיפול? הטיפול נפוץ ומתאים לבעלי עודפי עור ושומן רבים באזור.

לפני הניתוח - בפגישה עם המטופל המומחה מברר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל לבירור של בעיות רפואיות כמו מחלות לב, סוכרת ועוד. הביקור אצל הרופא המנתח, המטופל עובר בדיקה גופנית ובדיקות שונות המותאמות למצבו הרפואי וגילו, כמו בדיקות דם, צילום חזה, תפקודי קרישה ואק"ג. המומחה מבצע הערכת עיניים מקיפה לאיתור מחלות עיניים שונות. במידה והמטופל נוטל תרופות כמו אספרין או קומדין ותוספי מזון טבעיים עליו להפסיק את נטילתן לפני הניתוח משום שהם עלולים להפריע לקרישת הדם באזור. כמו כן, יש להימנע מעישון כשמונה שבועות לפני הניתוח.

אופן הטיפול - ניתוח עפעפיים תחתונות מתבצע על ידי מומחה לכירורגיה פלסטית תחת הרדמה מקומית עם טשטוש או הרדמה כללית והוא נמשך כשעה עד שעה וחצי. במהלך הניתוח יוצרים חתך קטן בחלק הפנימי של העפעף התחתון או מתחת לריסים, דרכו מסירים עודפי עור ושומן. במידה והחתך פנימי הוא מתאחה מעצמו ואין צורך בתפרים. במקרה של ביצוע חתך מתחת לריסים יש צורך בתפירה עדינה במקום. תהליכים נוספים כוללים עיצוב מחדש של עודפי שומן בולטים על ידי שינוי מיקומם, טשטוש השקעים מתחת לעפעפיים התחתונים וחיזוק העפעפיים במידת הצורך.

לאחר הניתוח - לאחר התאוששות קצרה במשך כשעה – שעתיים, המטופל לרוב משתחרר הביתה באותו היום. הנחיות מיוחדות כוללות הקפדה על ראש מורם על כרית והימנעות מפעילות גופנית ומהרמת משאות כבדים במשך כחודש. ניתן לחזור לעבודה בתוך כשבועיים מהניתוח.

לאחר הניתוח ייתכנו נפיחויות קלות ושטפי דם באזור. תופעות לוואי אלו לרבו עוברות בתוך כשבוע עד עשרה ימים וניתן להניח רטיות קרות על העיניים למשך 24-48 שעות על מנת להקל על הנפיחויות. יש למרוח משחה אנטיביוטית ולטפל באזור באמצעות טיפות עיניים, למניעת זיהומים ויובש על פי הנחיות הרופא המטפל. סיבוכים אפשריים שעלולים לקרות לעתים רחוקות ביותר, כוללים היווצרות דימום או זיהום באזור.

טיפול בשקעים מתחת לעיניים

הטיפול בשקעים מתחת לעיניים, המדגישים את השקיות מתחת לעיניים מתבצע על ידי  הזרקת חומרי מילוי.

למי מתאים הטיפול? טיפול זה מתבצע החל מגיל 18.

אופן הטיפול - ניתן לטשטש את  השקעים מתחת לעפעפיים באמצעות חומר מילוי טבעיים ובטוחים כמו חומצה היאלורונית וכן להעלים באמצעותם את הכתמים הכהים אשר נוצרים מתחת לעיניים. חומר המילוי מוזרק באמצעות מחט דקיקה הנקראת קנולה במהלך טיפול הנמשך כעשרים דקות. כעשרה ימים  לאחר הטיפול מתגבשת התוצאה הסופית ומראה הפנים צעיר ורענן יותר. תופעות לוואי אפשריות של ההזרקה כוללות שטפי דם ונפיחויות החולפות לרוב תוך מספר שעות עד ימים. הזרקת חומרי מילוי דורשת מיומנות גבוהה בביצוע והתאמה מדויקת של סוג ומינון החומר המוזרק. לכן, חשוב לבצע אותה רק אצל מומחה מנוסה בתחום.

טיפים להפחתת שקיות מתחת לעיניים

טיפים למקרים של שקיות מתחת לעיניים הנוצרות בעקבות אורח חיים לקוי:

  • קומפרסים קרים - הנחת קומפרסים קרים על העין למשך מספר דקות ביום, עשויה  להפחית את הנפיחות באזור
  • גמילה מעישון - הפסקת עישון עשויה להפחית את השקיות
  • הקפדה על שינה מספקת - שינה איכותית ורציפה של לפחות 7 שעות בלילה לפחות, עוזרת למנוע נפיחות מתחת לעיניים
  • הפחתת מלחים במזון - כדאי להפחית בצריכת מלחים המובילה להצטברות נוזלים הגורמים לנפיחות באזור
  • שכיבה על כרית - שכיבה מוגבהת עוזרת למנוע הצטברות נוזלים בעיניים בזמן שינה או מנוחה
  • טיפול באלרגיה - גורם אפשרי להיווצרות שקיות מתחת לעיניים הוא אלרגיה. יש לפנות לאבחון כדי לבדוק את סוג האלרגיה ולהתאים את הטיפול.

לסיכום

תופעת שקיות מתחת לעיניים נפוצה בקרב נשים וגברים, בעיקר לאחר שעברו את גיל 50. הסיבה להיווצרות שקיות מתחת לעיניים היא רפיון בשרירים והרקמות התומכים בעפעף, הגורם לשומן בארובת העין לבלוט החוצה. תופעה זו נלוות לתופעות נוספות המאפיינות את תהליך ההזדקנות כמו שקעים וכהויות מתחת לעיניים, עודף עור בעפעפיים וקמטוטים מסביב לעיניים.

שקיות מתחת לעיניים פוגעות במראה החיצוני ובביטחון העצמי ולכן כדאי לנסות ולמצוא פתרון שיעלים אותן.  הטכניקות המתקדמות הקיימות כיום מאפשרות להיפטר מהשקיות באמצעות הליך כירורגי קצר ומדויק. כמו כן, ניתן  למלא את השקעים מתחת לעיניים באמצעות חומרי מילוי מתקדמים וייעודיים לאזור, המקנים לפנים מראה צעיר ורענן.

כדי לטפל בתופעת שקיות מתחת לעיניים יש לפנות לאבחון על מנת לשלול בעיות רפואיות שונות כמו ליקויים בתפקוד בבלוטת התריס ומחלות שונות, גורמים תורשתיים וגורמים הקשורים לאורח חיים לקוי כמו חוסר שינה ועישון. במידה והמקור לבעיה הוא אסתטי, יש לפנות לייעוץ של מומחה בכירורגיה פלסטית אשר יתאים את הטיפול למצבכם, תוך עריכת תיאום ציפיות לגבי התוצאות הרצויות.