/
טיפים רפואיים
/
נזקי העישון

כל הסיבות להפסיק לעשן: נזקי העישון והתמותה מעישון בעולם

בשנות השישים והשבעים, צולם הקאובוי של מרלבורו, גבר מסוקס עם כובע רחב שוליים ומגפי בוקרים, כשהוא מעשן. דמויות נשיות במיוחד בסרטים בשחור לבן עישנו סיגריות ארוכות ופלטו עשן בתנועה חושנית. אף אחד לא חשב אז על ההשלכות ארוכות הטווח שעוד יתגלו לעישון, השלכות שמקצרות את החיים.
 

היום, חל איסור במדינות רבות בעולם לפרסם מוצרי טבק ובישראל ובמדינות נוספות חלה חובה לפרסם מעל קופסאות הסיגריות עובדות בנוגע לנזקי העישון. בכל זאת, נכון לשנת 2019, בישראל מעל 15% מהאוכלוסייה הבוגרת (בני 20 ומעלה) מעשנים, במדינות האיחוד האירופי שיעורי המעשנים גבוהים יותר – מעל 20%. טבק, כך נקבע, הוא החומר הממכר הנפוץ ביותר לשימוש בעולם, עם מעל מיליארד מכורים. 

מהם נזקי העישון ולמה כדאי להפסיק?

מעל 7,000 כימיקלים שלא עושים לכם טוב

בכל סיגריה מגולגלים להם בנחת הרבה יותר מאשר רק סיבי טבק. כימיקלים שונים אחראיים לקצב הבעירה של הטבק ושל נייר הגלגול ומוסיפים לטעם העישון. בכל סיגריה, תחשפו את הגוף למעל 7,000 חומרים שונים, 350 מהם כבר הוכחו כמסוכנים לבריאות ועוד 70 הוגדרו כמסרטנים וודאיים. בין החומרים הרעילים בכל סיגריה: אמוניה (זו שאפשר למצוא באקונומיקה), אצטון (המשמש כמסיר צבעים), מתנול (או בשמו הכללי דלק), נפטלין (זה שפעם היינו מניחים בארונות נגד עש), קדמיום (שאנחנו מכירים מהסוללות), די. די. טי (המשמש גם כקוטל חרקים) ועוד. 

הסיכויים למוות והקיצור בתוחלת החיים כתוצאה מעישון

בעולם, מתים בכל שנה כשישה מיליון בני אדם כתוצאה מנזקי עישון (ישיר או פאסיבי). מוות מנזקי עישון גורמת למוות של 11% מכלל מקרי המוות בגברים ו – 7% מכלל מקרי המוות בנשים בעולם. כאמור, יש בעולם יותר ממיליארד מעשנים. על פי נתונים שהתפרסמו בעולם, ההערכה היא שכשליש עד מחצית מהמעשנים – ימותו כתוצאה מנזקי עישון ומחלות המקושרות אליו. גם אצל מי ש"יזכו" למות מסיבות אחרות, תוחלת החיים צפויה להתקצר בממוצע בכ - 10 שנים, ומחלות אופייניות למעשנים כמו מחלות לב, מחלות נשימה וסרטן, הן רק עניין של זמן. בישראל, מתים בכל שנה כ – 10,000 איש מנזקי העישון. כ – 10% מהם הם מעשנים פסיביים, כלומר, הם נחשפים לעשן של מעשן ואינם מעשנים בעצמם. 

מחלות אופייניות למעשנים

כשאנחנו מדברים על המחלות הנגרמות מעישון, ראוי להזכיר את הסרטן בראש ובראשונה. חשוב לדעת כי ב – 20% מכלל מקרי המוות מסרטן בעולם, מדובר בסרטן תלוי עישון אצל אנשים מעשנים (או מעשנים פסיביים). עישון מקושר כמובן לסרטן ריאות, אולם הוא גורם לסוגים נוספים של סרטן כמו: סרטן הלוע, סרטן חלל האף והפה, סרטן הגרון, סרטן הוושט, סרטן הקיבה, סרטן לבלב, סרטן שלפוחית השתן, סרטן צוואר הרחם, סרטן מעי, סרטן הדם, ועוד. רק בישראל, עלה מחקרית כי מעל 3,500 חולים בסרטן היו יכולים להמנע מההתמודדות הקשה עם מחלה מסכנת חיים זו, אם רק היו מפסיקים לעשן בזמן.

לא רק סרטן הוא מחלה אופיינית למעשנים, אלא שלל מחלות קשות נוספות. נפחת הריאות (COPD) היא מחלה קשה של מעשנים, במהלכה היכולת לנשום נפגעת. זוהי מחלה סופנית. מחלות נוספות אופייניות במעשנים הן: סיכון מוגבר לדלקת ריאות, גידולי ראש וצוואר, מחלות לב, ירידה בפוריות, אימפוטנציה וירידה ביכולת הביצוע המינית, דלקות שיניים וחניכיים, ועוד עוד. 

ריאות של מעשן מאפשרות לראות את נזקי העישון לאורך שנים ואם משווים בין ריאות של מעשן לריאות של אדם לא מעשן אפשר לראות הבדלים ניכרים.

כמה זה עולה לנו, התענוג הזה?

אחד הקשיים המשמעותיים בעישון הוא העלייה בעלויות השמירה על הבריאות .במדינות אירופה מעשנים משלמים סכום גבוה יותר עבור ביטוח בריאות, אולם נכון להיום בארץ גובה התשלומים עבור ביטוחי בריאות אינם תלויים בהרגלי הבריאות ובאורח חיים. כך יוצא, שמעשנים עולים למדינה הרבה מאוד כסף. במשק הישראלי בלבד, אנחנו מפסידים מעל 12 מיליארדי ₪ בשנה במימון עלויות ישירות ועקיפות של טיפול במעשנים. העלות כוללת כמעט 2 מיליארדי שקלים של עלויות ישירות של טיפול רפואי במחלות שקשורות לעישון, עוד כשני מיליארדי שקלים של הפסדים למשק עקב מחלות שקשורות בעישון (כמו למשל הפסד ימי עבודה ואבדן כושר עבודה) ועוד כשמונה מיליארד ₪ בחישוב מקובל של 10 מיליוני שקלים לכל אדם שאנחנו מאבדים במלחמה בנזקי העישון.

כמה זה עולה למעשנים עצמם? בישראל, ההוצאה השנתית הכוללת על מוצרי טבק עמדה בשנת 2019 על כמעט עשרה מיליארד ₪ - סכום אדיר, שהיינו יכולים לחסוך, ולעשות לעצמנו ולסביבה רק טוב.