/
חדשנות רפואית
/
8 גורמים אפשריים לדום לב ודרך אחת לטיפול מיידי |MIOK

8 גורמים אפשריים לדום לב ודרך אחת לטיפול מיידי

בשנים האחרונות מחקרים רבים כגון מחקר שנעשה בשנת 2013, מציגים ממצאים מפתיעים – ניתן לזהות סימנים מקדימים לדום לב (כגון כאבים בחזה, קוצר נשימה, סחרחורות ודפיקות לב מואצות), אפילו החל מ-4 שבועות לפני האירוע. למרות כל זאת, דום לב עלול להיות אירוע פתאומי ולתפוס אותנו לא מוכנים באמצע החיים. אז מה הוא דום לב, מה הם הגורמים האפשריים לדום לב ואיך אפשר בכל זאת לטפל באירוע מפתיע שכזה? ריכזנו עבורכם את הפרטים בכתבה הבאה, כדי שתוכלו, בכל זאת, לחיות בראש שקט.

מה הוא דום לב?

דום לב הינו מצב של הפרעה, או קצר בפעילות החשמלית הרגילה של הלב, ובכך זה מצב בו הלב מפסיק לפעום. בתוך שניות ספורות דום הלב גורם להתמוטטות פתאומית, אובדן הכרה, אובדן דופק ובמקרים חמורים אף למוות. במצב של דום לב כל שנייה היא קריטית, מאחר שעלול להיגרם נזק בלתי הפוך למוח כתוצאה מהיעדר אספקת חמצן. אם כן, דום לב פתאומי הוא אחד מגורמי המוות העיקריים בקרב מבוגרים – כל דקה שחולפת מרגע שדום הלב התרחש, יש צניחה דרמטית בסיכויי ההישרדות של החולה.

איך דום לב שונה מהתקף לב?

במצב של התקף לב, קיימת חסימה של זרימת הדם והחמצן אל הלב, אך הוא ממשיך לפעום. במצב של דום לב, פעילות הלב מפסיקה לחלוטין. חשוב לדעת שלעיתים התקף לב עלול להוביל לפרפור חדרים, הצורה השכיחה ביותר של דום לב.

מה עלול לגרום לדום לב?

ישנן סיבות רבות העלולות להביא לדום לב, מתוכן 8 הן המוכרות והנפוצות ביותר.

1. אירוע לב קודם – כ-75% ממקרים של דום לב קשורים לאירוע לבבי קודם. הסיכון עולה כאשר מדובר בחצי השנה הראשונה שלאחר האירוע.
2. אי ספיקת לב – מצב בו ללב אין יכולת לשאוב מספיק דם כדי להזרים אותו לאיברים שבגוף. הסיכון של מי שסובל מאי ספיקת לב ללקות בדום לב גבוה פי 6 מהסיכון של האוכלוסייה הכללית.
3. מחלת לב כלילית – בין הגורמים השכיחים ביותר לדום לב. מחלה בה העורקים המספקים דם וחמצן ללב הופכים לצרים יותר. מי שנמצא בסיכון ללקות במחלה הם אנשים בעלי נתוני לחץ דם וכולסטרול גבוהים, ואנשים שמעשנים.
4. היסטוריה משפחתית – בכל הקשור לאירועי לב, הגנטיקה שלכם משמעותית. כאשר ישנה היסטוריה של דום לב במשפחה, מומלץ במיוחד לאמץ אורח חיים בריא ולבקר אצל קרדיולוג בתכיפות.
5. טכיקרדיה חדרית (או אוץ-לב חדרי) – הפרעת קצב מהירה שמקורה באחד מחדרי הלב. במצב כזה, חשוב מאוד לבצע מעקב רפואי מוקפד, שכן מדובר בגורם משמעותי לדום לב.
6. מום מולד בלב – כאשר ישנו מום מולד או בעיה כלשהיא במערכת כלי הדם, יש סיכון מוגבר לדום לב עתידי ולכן גם כאן חשוב להיות תחת מעקב רפואי של קרדיולוג.
7. תרופות – ישנם תכשירים רפואיים שעלולים להגביר את הסיכון להפרעות בקצב הלב, ואף להביא לדום לב, במיוחד בקרב אנשים הסובלים כבר ממחלת לב. בכל המלצה חדשה לשימוש בתרופה, רצוי לעיין בעלון לצרכן ולהתייעץ עם הרופא המטפל.
8. אשלגן ומגנזיום – גם במקרים בהם אין היסטוריה משפחתית של דום לב או מחלות לב, כל שינוי דרסטי ברמת האשלגן והמגנזיום בדם עלול לגרום לדום לב.

איך מטפלים בדום לב?

כאשר דום לב מתרחש מחוץ לבית החולים, הסיכוי להישרדות של החולה הוא נמוך, בין 5% ל-10% בלבד. מאחר שדום לב לרוב מתרחש מחוץ לבית החולים, ביצוע עזרה ראשונה באופן מיידי מעלה את סיכויי ההחלמה וההישרדות של החולה. עזרה ראשונה לדום לב כוללת החייאה בסיסית ומכת חשמל באמצעות דפיברילטור, מכשיר מציל חיים שלרוב נגיש במקומות ציבוריים רבים. הדפיברילטור קומפקטי ומשקלו עומד על 1.5 ק"ג בלבד, כך שחולים רבים שנמצאים בקבוצות סיכון יכולים להחזיק אותו בביתם, לקחת אותו למקום העבודה, למקומות בילוי ואפילו לחו"ל.

היכן ניתן לרכוש דפיברילטור נייד?

כחלק משירות דפיברילטור של שחל, תוכלו לרכוש מכשיר דפיברילטור נייד המציל חיים במקרה של דום לב או אירועי לב אחרים. הדפיברילטור קומפקטי ופשוט לשימוש ולתפעול במקרי חירום. במידה ומתרחש דום לב כל מה שצריך לעשות זה לחבר אלקטרודות לחזה של החולה, להפעיל את הדפיברילטור והמכשיר כבר ינחה אתכם בצורה קולית בשפה העברית. במקביל, תוכלו לפנות למוקד הרפואי של שחל הזמין 24/7, 365 ימים בשנה לעוד הנחיות. שימו לב, מנוי שחל מאפשר לכם להיות תחת מעקב של צוות רפואי מוסמך ומקצועי, כך שהוא מסייע גם במניעה של אירועי לב באמצעות אבחון וניטור ממצאים רפואיים.