/
/
היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה - דגשים חשובים

היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה - דגשים חשובים

היסטרוסקופיה ניתוחית (Operative Hysteroscopy) מאפשרת לטפל בבעיות שונות ברחם, כולל מומים שונים ובעיות פוריות, בתהליך בטוח המלווה בהתאוששות קצרה ובהחלמה מהירה. בתהליך זה מחדירים לחלל הרחם סיב אופטי המשולב עם מכשיר ניתוחי כאשר התמונה של חלל הרחם מוצגת על מוניטור והרופא יכול לבצע פעולות ניתוחיות שונות.

מה כולל תהליך היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה? על כך בכתבה הבאה.

מומחים רלוונטיים

מהי היסטרוסקופיה ניתוחית?

היסטרוסקופיה ניתוחית מטפלת בבעיות שונות ברחם כמו: דימום רחמי לא תקין, הפרעות הורמונליות, שרירנים או פוליפים, איתור סרטן רירית הרחם, מומים מולדים ברחם העלולים לגרום לאי פריון או הפלות חוזרות ועוד.

התהליך מתבצע על ידי החדרת סיב אופטי לחלל הרחם כשהמטופלת נתונה תחת הרדמה כללית או טשטוש וניפוח חלל הרחם באמצעות נוזל או גז. הרופא עוקב אחר המתרחש בחלל הרחם באמצעות הסיב האופטי, המשדר את תמונת הרחם למוניטור.

הטיפול נועד למטרות שונות כמו: כריתת שרירנים ברחם, כריתת חלק מרירית הרחם, הסרת פוליפ תוך רחמי, הסרת מיומה הבולטת אל תוך הרחם, הוצאת מחיצה תוך רחמית, טיפול בהידבקויות תוך רחמיות, פתיחת חסימה בחצוצרה, סילוק שאריות שלייה, איתור והוצאת התקן תוך רחמי לקיחת ביופסיה מרירית הרחם לאבחון סרטן הרחם ועוד.

היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה

ההחלמה לאחר הניתוח היא מהירה: המטופלת עובר לחדר התאוששות לזמן קצר ולאחר מכן היא משוחררת לביתה וחוזרת לתפקוד רגיל, מספר ימים לאחר הניתוח.

לאחר הניתוח ייתכנו כאבים קלים הדומים לכאבי מחזור, בהם ניתן לטפל בעזרת משככי כאבים ותחושה של נפיחות בבטן החולפת לרוב תוך זמן קצר. בימים הראשונים שלאחר הניתוח ייתכנו הפרשות כבדות מן הנרתיק, דימומים והתכווצויות. בחלק מן המקרים המטופלת עוברת היסטרוסקופיה אבחנתית כדי לשלול הידבקויות תוך רחמיות וזיהומים לאחר הניתוח. במידה וקיים חשש לזיהום הרופא יספק למטופלת טיפול אנטיביוטי.

סיבוכים אפשריים

היסטרוסקופיה ניתוחית נחשבת כפעולה בטוחה עם שיעור סיבוכים נמוך. בכל מקרה בו את חשה בתופעות לוואי יוצאות דופן יש לפנות מידית לרופא המטפל.

סיבוכים אפשריים לאחר הניתוח כוללים: דימום מוגבר מרירית או צוואר הרחם, בצקת בגפיים או הריאות, חום של יותר מ-38 מעלות, צמרמורות כאבי בטן עזים, זיהום של רירית הרחם או זיהום בדרכי השתן ובמקרים נדירים יכול להיווצר נקב בדופן הרחם העלול להוביל לפגיעה באיברים פנימיים.

היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה - כיצד יש לנהוג לאחר התהליך?

הפעולות המתבצעות בכל היסטרוסקופיה ניתוחים שונות בין מטופלת למטופלת וכך גם התגובה לתהליך. לכן, לאחר הניתוח היי קשובה לגופך ופעלי בהתאם. הנה כמה הנחיות מומלצות:

  • יש לנוח מספר ימים לאחר הפעולה ובמידה ואת חשה טוב, ניתן לחזור לשגרה ולעבודה
  • מותר להתקלח ביום הניתוח
  • יש להתייעץ עם הרופא לגבי תזמון החזרה לקיום יחסי מין ובכל מקרה מומלץ להימנע מכך כשבוע או עד שהדימום מפסיק על מנת למנוע זיהום
  • לאחר הניתוח תיתכן פעילות מעיים לא רגילה וכדי למנוע עצירות ומאמץ בזמן פעולת מעיים, מומלץ לעבור לתזונה קלה וליטול תוספת סיבים. אם לא חל שיפור במצב כדאי לבקש מהרופא חומר משלשל
  • במידה ואת חשה בכאבים לאחר הניתוח יש ליטול אך ורק את התרופות שרשם לך הרופא ובמינון המדויק
  • במידה ואת נוטלת תרופות קבועות לדילול דם כמו אספירין, התייעצי עם הרופא לגבי המשך נטילתן
  • במידה והרופא הורה לך ליטול אנטיביוטיקה, הקפידי ליטול את כל הכמות עד סופה
  • במידה ואת סובלת מדימום מהנרתיק, השתמשי בפדים במקום בטמפונים

לסיכום

היסטרוסקופיה ניתוחית היא תהליך המאפשר לטפל במגוון ממצאים ברחם כמו שרירנים או פוליפים, ולבדוק גורמים להפלות חוזרות, דימומים לא סדירים ועוד.

התהליך מתבצע על ידי החדרת סיב אופטי המשולב עם כלי ניתוחי, כשהמטופלת נמצאת תחת הרדמה מלאה או טשטוש. לאחר הניתוח המטופלת עוברת לחדר התאוששות לזמן קצר ומשתחררת לביתה. היסטרוסקופיה ניתוחית החלמה לאחר התהליך היא מהירה וניתן לחזור לשגרה תוך מספר ימים. תופעות לוואי אפשריות לאחר הניתוח כוללות דימום, כאבים, התכווצויות והפרשות מהנרתיק. תופעות אלה לרוב חולפות תוך מספר ימים ושיעור הסיבוכים לאחר הניתוח נמוך. במידה ואת חשה כאבי בטן עזים, חום או דימום מסיבי מהנרתיק, יש לפנות מידית לרופא המטפל.

היסטרוסקופיה ניתוחית היא הליך בטוח, קצר ויעיל המונע את הצורך בביצוע חתכים בדופן הבטן ומאפשר חזרה מהירה לשגרה.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך