/
/
איקקלומין: דברים שחייבים לדעת לפני שנוטלים את התרופה | MIOK

איקקלומין - מה כדאי לדעת?

הסיכוי לכניסה להריון בכל חודש עומד על 15% - 20% בזוגות פוריים, שמקיימים יחסי מין לא מוגנים סביב מועד הביוץ. אצל עד 40% מהזוגות, לא מושגת כניסה עצמאית להריון בתוך שנה של ניסיונות (או חצי שנה, כשמדובר בזוגות בגילאים מתקדמים), ואז מומלץ להתחיל בבירורים ובטיפולי פוריות להגדלת הסיכוי להשיג הריון בכל חודש.

מומחים רלוונטיים

אצל זוגות שהתחילו פרוטוקול טיפולי פוריות, לאחר שלבי הבירור והבדיקות הראשוניות, איקקלומין הוא בדרך כלל ה"קו הראשון" לטיפול באמצעות תרופות פריון. הוא נוח לנטילה, זול וכמעט ללא תופעות לוואי – והוא משרה ביוץ אצל עד 80% מהמטופלות.

כיצד משפיעה התרופה הפופולארית להשראת ביוץ על המחזור החודשי? איך נוטלים אותה, ומה עוד חשוב לדעת עליה? הכל על איקקלומין – במאמר הבא

המחזור החודשי, הביוץ ואיקקלומין

המחזור החודשי של אישה נמשך 28 ימים, כשתחילתו ביום הראשון של הווסת, לאחר תום הווסת ובשליטת ההורמונים המרכזיים אסטרוגן ו – FSH (הורמון מגרה זקיקים), נבנית רירית הרחם, שבמהלך ההתעברות קולטת אליה את הביצית המופרה ומהווה כר פורה להתפתחות העובר. שיא שלב הבנייה של רירית הרחם מגיע עם הביוץ, במהלכו משתחררת ביצית אחת בשלה (או כמה) מהחצוצרה לכיוון הרחם, בדרכה אם היא פוגשת בתא זרע – היא תהפוך לביצית מופרה ותשקע בתוך רירית הרחם לתחילת התהליך המופלא של התפתחות העובר.

לאחר שלב זה מתחיל השלב הלוטאלי בניצוחו של ההורמון פרוגסטרון, המאפשר תמיכה ברירית הרחם בימים הראשונים של ההשרשה. במקרה שלא היתה השרשה של ביצית מופרה ברירית הרחם – ירידה ברמות הפרוגסטרון והאסטרוגן גורמים לנשירה של רירית הרחם – היא הווסת, וחוזר חלילה.

איקקלומין היא תרופה הניטלת דרך הפה (בצורת טבליות), המכילה רכיבים סינטטיים דמויי אסטרוגן שתפקידה לבלום את הסימנים ליצירת עוד אסטרוגן בגוף – ובגך להביא לייצור מוגבר של ההורמונים FSH ו – LH, המעודדים את התהליך של הבשלת זקיקים או במילים אחרות – מדובר בתרופה להשראת ביוץ.

איקקלומין (קלומיפן ציטרט) הינה מהשכיחות שבתרופות הפריון – בשל מחירה הנמוך, הזמינות שלה, היעילות הגבוהה בהשראת ביוץ והגברת כמות הזקיקים ונוחות הנטילה. הסיכונים לתופעות לוואי הם נמוכים ויעילותה בהשראת ביוץ גבוהה עד כדי כך שהיא משמשת לניהול הביוץ גם אצל מי שהביוץ שלהם מתנהל ללא הפרעה – במקרים של הפריות מבחנה ושאיבת ביציות, ואפילו במקרים של כשלים באיכות הזרע אצל הגבר, להגברת כמות הזקיקים והביציות והעלאת הסיכוי להריון.

איך לוקחים איקקלומין?

בכל מחזור של טיפולים באיקקלומין, מונחה המטופלת להתחיל ליטול טבלית אחת של התרופה ביום השלישי או החמישי למחזור (הספירה מתחילה מהיום הראשון של הווסת). נטילת התרופה בדרך כלל למשך חמישה ימים, כשהמינונים לאורך חודשי הטיפול עשויים לעלות עד לשלושה כדורים ביום, לפי הצורך.

ביוץ יתרחש בדרך כלל בין הימים 5-12 לאחר היום האחרון לנטילת הכדור, והזוג יונחה לקיים יחסי מין אחת ליום או יומיים סביב מועד הביוץ. בדרך כלל, לצד נטילת איקקלומין יבוצע גם מעקב זקיקים באולטרסאונד, כך שהרופא המטפל יוכל להעריך ברמה גבוהה של וודאות גם את יום הביוץ וגם את כמות הזקיקים הבשלים שישוחררו בכל ביוץ.

סיבוכים ותופעות לוואי של נטילת איקקלומין

כ – 80% מהנשים שיטלו איקקלומין יבייצו בחודשי הטיפול, גם כאשר טרם תחילת הטיפול הביוץ היה חלש או לא היה כלל. מוערך כי כ – 40% מהמטופלות באיקקלומין למשך 3-6 חודשים, ייכנסו להריון במהלך הטיפול (כראוי לתרופה שמעלה את יעילות הביוץ, איקקלומין גם מעלה את הסיכוי להריון מרובה עוברים).

תופעות הלוואי של איקקלומין הן מועטות ואינן שכיחות. בשל המניפולציה ההורמונלית, נשים שמטופלות באיקקלומין עלולות להבחין ברגישות מוגברת בשדיים, גלי חום, תחושה של נפיחות בבטן, או כאבי בטן. תופעות נדירות יותר הן בחילות והקאות או פגיעה באיכות הראייה – במקרים כאלה חשוב ליידע את הרופא המטפל ובדרך כלל להפסיק את הטיפול בתרופה.

בחלק מן המקרים לאחר הטיפול באיקקלומין הזקיקים שלא נספגו בחצוצרות יתפתחו לציסטות, בדרך כלל בגודל של לא יותר מ – 5 ס"מ. ציסטות אלה הנוצרות כתוצאה מריבוי זקיקים שלא הבשילו, בדרך כלל נספגות מאליהן.

מה אחרי איקקלומין?

לאחר עד שישה מחזורים של טיפול בתרופות להשראת ביוץ, בדרך כלל מופסק הטיפול באיקקלומין ופרוטוקול הטיפול משתנה, בדרך כלל לזריקות של הורמון FSH, הורמון מגרה זקיקים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך