/
טיפים רפואיים
/
כאבי צוואר – הסיבות לתופעה ודרכי התמודדות |MIOK

כאבי צוואר – הסיבות לתופעה ודרכי התמודדות

כאבי צוואר, המכונים גם "צוואר תפוס" (Neck Pain, Cervical Pain), הם אחת התלונות השכיחות בעולם המערבי בימינו. מעריכים כי כשני שלישים מהאוכלוסייה יתמודדו בחייהם עם התופעה. 

הצוואר כולל מערכות שונות בהן חוט השדרה והעצבים היוצאים ממנו; עמוד השדרה; דיסקים בין-חולייתיים בעמוד השדרה. מערכות אלה עשויות להיפגע בדרכים שונות ולהוביל לכאבי צוואר בשל מגוון סיבות כמו שעות עבודה ממושכות מול המחשב; שימוש בטלפון הנייד במנח לא נכון; שינה בתנוחות לא בריאוֹת; יציבה לקויה; עישון ועוד. משכם של כאבי צוואר עשוי לנוע בין ימים אחדים לכמה חודשים, משתנה בין אדם לאדם ותלוי בסיבה לכאב. 
 

תסמיני התופעה 

  • עוצמת הכאב – נעה מכאב עמום ותחושת צוואר תפוס, לכאבים חדים וחזקים. 
  • התגברות הכאב במנח סטטי – דוגמת שכיבה על הספה, נהיגה או ישיבה ממושכת ורציפה מול המחשב.
  • כאב המקרין לאזורים אחרים – כמו הכתפיים, השכמות והראש. 
  • טווח תנועה צווארי מוגבל.
  • נוקשות יתרה של שרירי הצוואר.

סימני אזהרה שמחייבים פנייה מיידית לרופא הם נימוּל בידיים, הפחתת תחושת הכוח ברגליים או בידיים וכן אובדן שליטה על הסוגרים.  
 

אבחון התופעה 

במרבית המקרים הרופא המטפל יכול לאבחן כאבי צוואר ולהמליץ על הטיפול המתאים על בסיס בדיקה גופנית ושיחה עם המטופל. בכאב מתמשך המקרין על אזורים אחרים, כמו הראש למשל, או שנלווים לו תסמינים דוגמת נימול בידיים, הרופא עשוי להפנות את המטופל לבדיקות הדמיה דוגמת צילומי רנטגן, CT או MRI, ולהנחות להמשך בירור אצל אורטופד.

הסיבות להתפתחות כאבי צוואר

עומס יתר על הצוואר

עשוי להיווצר כתוצאה מנהיגה רבת-שעות או מעבודה רצופה ליד מחשב בחוסר תנועה, ויכול להוביל למתיחת שרירי הצוואר ולעומס מצטבר על הדיסק הבין-חולייתי, ועקב כך לכאב. 
יציבה לקויה – רכינה עם הראש קדימה תוך הותרת הגב העליון כפוף ושמיטת הכתפיים, למשל בעת שימוש בטלפון הנייד, גורמת לעיקול עמוד השדרה הצווארי ולהפעלת עומס רב על שרירי הצוואר.

מנחי שינה לא בריאים – עם הגורמים בשינה שמובילים לכאב נמנים: שינה ממושכת באותה תנוחה; מנחים בלתי שגרתיים לאורך זמן; שימוש בכרית חדשה או בערימת כריות וכן שינה לאחר שתיית משקאות חריפים.

שימוש יתר בטלפון החכם

בביצוע פעולות שגרתיות בטלפון הנייד, מופעלים עומסי מתיחה גדולים על שרירי הצוואר, המתבטאים עם הזמן בכאבי צוואר. סיבה נוספת היא מנח שגוי של החזקת הטלפון, בין האוזן לכתף תוך הרמת הכתף, אשר מאמֵּץ את שרירי הצוואר, ועלול לכווצם ולגרום לכאב. 
 
עישון

אחד הטעמים לכאבי צוואר הוא תהליך ניווני של הדיסקים הבין-חולייתיים, ועישון סיגריות הוא בין הגורמים לכך. העישון מוביל להיצרות כלי הדם ולחסימתם, ועקב כך מופחתת רמת החמצן המגיעה גם לרקמות עמוד השדרה. כפועל יוצא מואצים תהליכים ניווניים בגוף, ומתפתחות הגבלות בתנועה. 

 
פריצת דיסק צווארי

פריצת דיסק צווארי עלול לגרום לחץ על עצב הקשור בחישׁה, ועקב כך לכאבים חזקים.


פגיעה במפרקים שבין חוליות עמוד השדרה

אזור הצוואר מוכר כבעל תנועתיות רבה. זו עשויה להוביל עם הזמן לשחיקת מפרקי הצוואר ולכאב. 

 

התמודדות עם הגורמים לכאבי צוואר

עומס יתר על הצוואר

הפתרון המרכזי הוא יצירת סביבת עבודה ארגונומית הכוללת מיקום מסך המחשב בגובה העיניים; ישיבה על כיסא התומך בעמוד השדרה; התאמה בין גבהי מסך המחשב, הכיסא ושולחן העבודה; לקיחת הפסקות מישיבה ממושכת וביצוע תרגילי מתיחות. 
ניתן להתייעץ עם מרפא בעיסוק או עם פיזיותרפיסט לגבי עיצוב סביבת עבודה המותאמת להפחתת עומסים, ולקבל המלצות לביצוע תרגילים מתאימים. 


יציבה לקויה

 הקפדה על יציבה נכונה שבה הגו העליון, חוליות הצוואר וקודקוד הראש מצויים בקו מאונך לאגן ולקרקע, לצד חיזוק השרירים שתומכים בעמוד השדרה – מסייעים בהפחתת הכאב.

מנחי שינה לא בריאים

השתדלות להימנע משינה ארוכה מדי – לכל היותר תשע שעות; שינה על הגב או על הצד – שינה על הבטן מותחת משמעותית את שרירי הצוואר; בחירה במזרן קשיח ושימוש בכרית ארגונומית שבה המנח הצווארי בהמשך לעמוד השדרה. 

שימוש יתר בטלפון החכם

החזקת המכשיר בגובה העיניים, בלי לאמץ את הצוואר; ביצוע תרגילי מתיחות לצוואר והשתדלות להפחית את משך השימוש היומי במכשיר.

עישון

גמילה מעישון וביצוע פעילויות שיחליפו את ההתמכרות לסיגריה, כמו עיסוק בספורט.
 

 

המלצות נוספות לטיפול בכאבי צוואר

  • הפחתת עומס יומיומי והקפדה על מנוחה. 
  • שימוש במשככי כאבים.
  • קירור הרקמה – בכאב אקוטי, במטרה למנוע התפתחות דלקת, מומלץ לקרר את הצוואר בשימוש בשקית קרח, בין פעמיים לשלוש פעמים ביום, לכרבע שעה בכל פעם.
  • ביצוע תרגילים גופניים – כשהכאבים פוחתים אפשר לתרגל מתיחות ותרגילים המשלבים סיבוב הצוואר, כיפופו והטייתו במקביל לתנועות כתפיים כדי להקל על הכאב ולמנוע הישנותו. את המתיחות יש לבצע במשך כחצי דקה, ולהקפיד על חימום האזור לפני כן. 
  • פיזיותרפיה – יכולה לסייע במניעת כאבי צוואר, אך אם התסמינים כבר הופיעו יתמקד הטיפול בהפחתת הכאב ובמניעת נזק עתידי. 
  • טיפולים משלימים לכאבי צוואר – כמו פלדנקרייז או כירופרקטיקה. 
  • התערבות רפואית – בכאב עוצמתי וממושך ניתן לשקול הזרקת חומר מאלחש ואף ביצוע ניתוח.