/
/
כל מה שצריך לדעת לפני ואחרי ביצוע צנתור |MIOK

כל מה שצריך לדעת לפני ואחרי ביצוע צנתור

אם זו בין הפעמים הראשונות שנתקלתם במונח צנתור ויש לכם המון שאלות סביב הנושא כמו – מה הם הסיכונים שקיימים לאחר צנתור? למה יש צורך בצנתור? ואיזה סוגים יש להליך הצנתור? הגעתם למקום הנכון. בכתבה הבאה נענה על כל השאלות סביב ההליך הרפואי עם תשובות שיפיגו את כל החששות שלכם סביב צנתור.

מומחים רלוונטיים

באילו מקרים יש צורך בצנתור?

כתוצאה מגיל מבוגר או סיבות רפואיות מגוונות, עלולה להיווצר היצרות בכלי הדם המובילים את הדם ללב, עד כדי חסימה מוחלטת שלהם. היצרות כלי הדם מסכנת חיים ועלולה לגרום להתקף לב. במצב כזה, יש לבצע צנתור כמה שיותר מהר כדי לצמצם את הסיכון למוות או לנזק בשריר הלב. ישנם 2 סוגים של צנתור – צנתור לב טיפולי וצנתור לב אבחנתי.

מה גורם להיצרות עורקים?

בין הגורמים האפשריים הם עישון, לחץ דם גבוה, סוכרת, הצטברות שומנים בדם ורקע גנטי. ההיצרות עלולה להתרחש מתוך נזק מצטבר ואף להוביל ליצירת קריש דם שחוסם את אספקת הדם התקינה אל הלב. במקרה כזה יש לבצע צנתור.

מה זה צנתור לב טיפולי ואיך הוא מתבצע?

צנתור לב טיפולי נעשה על מנת לטפל בבעיה שעלתה, כמו למשל התקף לב. בצנתור לב טיפולי הרופאים משחררים את החסימה בכלי הדם או את ההיצרות שבה. מדובר בטיפול שכיח בישראל, כאשר כ-40 אלף בני אדם עוברים צנתור לב טיפולי בכל שנה. זמן הטיפול של צנתור לב טיפולי משתנה, כאשר הוא יכול להימשך גם כשעה וחצי.

צנתור טיפולי מתבצע כך שהקרדיולוג משחיל בלון אל תוך העורק שהוצר ומנפח אותו כדי להרחיב אותו. בדרך כלל, יותקן על הבלון תומכן-סטנט (Stent), גליל דק שעשוי מרשת מתכתית שתפקידו לשמור על קוטר העורק ולמנוע היצרות מחודשת. בצנתורים בהם מותקן התומכן, המטופל יקבל תרופה המונעת היווצרות קרישי דם.

יש צורך בהרדמה מלאה בצנתור לב טיפולי?

צנתור לב טיפולי נעשה בהרדמה מקומית. מגלחים, מחטאים את האזור ומחדירים אל תוך העורקים "צנתר" או "קטטר", צינורית דקיקה וארוכה בקוטר של כ-2 מילימטר. הצינורית מוחדרת דרך נקב שנעשה באזור המפשעה, או בעורק הרדיאלי שנמצא בשורש כף היד.

מה זו 'השיטה הרדיאלית' והאם היא טובה יותר כשמדובר בצנתור לב טיפולי?
השיטה הרדיאלית היא כאשר הצנתור מתבצע דרך שורש כף היד. זו השיטה הנפוצה ביותר בעולם, אשר נחשבת בטוחה יותר מצנתור באזור המפשעה. מאחר שמדובר בעורק דק יותר, שיטה זו דורשת מיומנות גבוהה יותר, אך עם זאת היא כרוכה בפחות סיכונים וסיבוכים.

מה זה צנתור לב אבחנתי ואיך הוא מתבצע?

צנתור לב אבחנתי נעשה כדי לאבחן את המצב של הנבדק. הבדיקה מאפשרת קבלת מידע אודות מצב הלב ומצב כלי הדם הכליליים המובילים אליו דם, ובכך לגלות האם ישנה היצרות או חסימה המהווים סיכון. צנתור לב אבחנתי נמשך זמן קצר יחסית, בין 10 דקות לחצי שעה.

צנתור אבחנתי מתבצע בצורה הבאה – חומר ניגוד מוזרק לתוך הגוף באמצעות הצנתר, כך שניתן לאבחן באמצעות רנטגן את מצב שסתומי הלב, העורקים הכליליים ותאי הלב. תוך כדי ההליך הקרדיולוג מבקש מהמטופל לקחת נשימה עמוקה, לעצור את הנשימה או להשתעל.

תוך כמה זמן מרגע סיום הצנתור ניתן לחזור הביתה?

לרוב, לאחר כ-6 שעות של השגחה, אם הכול תקין, המטופל ישוחרר לביתו.

איזה סיכונים וסיבוכים אפשריים עלולים להופיע לאחר צנתור לב?

צנתור לב הינו הליך בעל סיכון נמוך יחסית להליכים רפואיים לבביים אחרים. במקרים חריגים עלולים להיות הסיבוכים הבאים:
- תגובה אלרגיה לחומר הניגוד (חומר המשמש להדגשת הניגודיות בין מבנים אנטומיים בגוף תוך כדי הצנתור).
- דימום סביב מקום הדקירה והחדירה לעורק, במפשעה או בשורש כף היד, תלוי בשיטת הצנתור שנעשתה.
- קרישי דם שעלולים לגרום להתקף לב או לשבץ מוחי.
- זיהום באזור החדרת הצנתר.
- הפרעות קצב.
- קרע בכלי הדם בלב.
- נזק לכליות כתוצאה מחומר הניגוד.

במידה והמטופל שעבר צנתור זקוק לניתוח, טיפול שיניים מורכב או ביצוע בדיקה חודרנית, יש להתייעץ עם קרדיולוג טרם ההליך.

האם יש צורך במעקב לאחר ביצוע צנתור?

כמו במקרים רפואיים אחרים בתחום זה, מומלץ להיות תחת שירות אבחון מרחוק של שחל באמצעות מכשור שיכול לנטר את פעילות הלב, ובכך למנוע מקרים חוזרים וצנתורים עתידיים.

מאחר שכ-60% מהתקפי הלב הם אירועים חוזרים, שירות האבחון מרחוק של שחל, שמתבצע באמצעות טכנולוגיה חדשנית, מומלץ לחולי לב או מטופלים שעברו צנתור, כדי להמשיך לחיות בלב ובראש שקטים. השירות מאפשר להגדיל בצורה ניכרת את סיכויי ההישרדות לאחר אירוע לב או התקף לב.

השירות פעיל 24/7, 365 ימים בשנה, כך שלמשל מטופל יכול להעביר תוצאות א.ק.ג אל המוקד הרפואי שחל, בכל זמן ומכל מקום בעולם.

מה קורה אם אני מנוי שחל ואני נזקק לטיפול רפואי?

הצוות הרפואי של שחל זמין לכם בכל זמן לייעוץ, אבחון וטיפול במקרי חירום. באמצעות שירות האבחון מרחוק, כ-88% מהמקרים מקבלים מענה רפואי מלא, ללא צורך בהזנקת ניידת. הטיפול נעשה באמצעות מעקב שוטף שמאפשר מניעה של מצבי חירום וחזרה מהירה לשגרה נינוחה.

במידת הצורך, המוקד הרפואי שחל שולח ניידת טיפול נמרץ מאובזרת ובה אנשי מקצוע. הניידת מגיעה ללא דיחוי אל בית המטופל, מאחר שבמצב של סכנת חיים, כל דקה קובעת. ביחס ליתר האוכלוסייה, למנויי שחל מתאפשר לצמצם בכשעתיים וחצי את זמן התגובה וזמן קבלת הטיפול הרפואי. מנוי שחל מאפשר לכם לחיות בראש רגוע ובלב שקט, ולדעת שיש מי ששומר עליכם.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך