article_img
/
/
חומצה היאלורונית בשפתיים

חומצה היאלורונית בשפתיים - למראה טבעי וצעיר

במהלך השנים חלה ירידה בהיקף הייצור של הקולגן והאלסטין ובכמות השומן התת עורי, הגורמת לשפתיים לאבד מנפחן וגמישותן. כתוצאה מתהליכים אלו ושילוב של גורמים נוספים כמו חשיפה לשמש ועישון, השפתיים והופכות לדקות וסדוקות, זוויות הפה צונחות ויוצרות קמטי מריונטה, המשווים לפנים מראה מבוגר ועייף.
טיפולי חומצה היאלורונית בשפתיים מדגישים את קו הקונטור שלהן, משיבים להן נפח ולחות, למראה רענן, טבעי וחושני. טיפולים אלו הפכו לנפוצים בזכות היותם בטוחים, יעילים ומהירים עם תוצאות מידיות והפיכות. 
מהי חומצה היאלורונית? כיצד מבצעים טיפול חומצה היאלורונית בשפתיים? למי מתאים הטיפול? מה הם יתרונות הטיפול? ריכזנו לכם תשובות לכל השאלות.

מומחים רלוונטיים

מהי חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית (HA -Hyaluronic Acid)  היא מולקולת רב-סוכר הנמצאת באופן טבעי  בעצמות, רצועות והסחוסים בגופינו. תפקידה של המולקולה הוא לשמן את המפרקים ולסייע בשמירה על הלחות בעור, באמצעות ספיחת נוזלים עד פי אלף ממשקלה. החומצה תורמת לייצור הקולגן והאלסטין, המעניקים לעור את גמישותו ועוזרת בשיפור מרקם העור.

 

טיפולים עם חומצה היאלורונית

עם העלייה בגיל, חלה ירידה בכמות החומצה ההיאלורונית בגופינו וכן בהיקפי האלסטין והקולגן. כתוצאה מכך העור מאבד מנפחו וגמישותו ונוצרים בו קמטים. חומצה היאלורונית המיוצרת באופן מלאכותי במעבדה באמצעות תהליכים מתקדמים, מוזרקת לעור ברמות סמיכות שונות למטרת: עיבוי ועיצוב השפתיים, טיפול בקמטים בפנים, מילוי נפחים בפנים, הדגשת עצמות לחיים, תיקון אסימטריה בפנים ועוד. מכיוון שהחומצה מופקת בגוף באופן טבעי ונספגת בו באופן זמני היא בטוחה לשימוש והסיכון לתגובה אלרגית או לסיבוכים נמוך ביותר.  

 

באילו מקרים מזריקים חומצה היאלורונית בשפתיים?

במהלך השנים השפתיים מאבדות נפח, לחות וגמישות, עקב הירידה בכמות הקולגן והאלסטין ובכמות השומן התת עורי. בעקבות זאת חלים שינויים במראה השפתיים המשפיעים על המראה הכללי של הפנים שהופך למבוגר, עייף ועצוב. הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים היא השיטה הנפוצה ביותר המאפשרת להחזיר את הגלגל לאחור עם שפתיים במראה טבעי, מושך וצעיר.

מקרים בהם נדרשת הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים כוללים:

אובדן נפח בשפתיים - תופעה זו מתרחשת בעקבות ההתדלדלות בכמות הקולגן, אלסטין והשומן בעור, המובילה לכך שהשפתיים הופכות לדקות, קפוצות ונוקשות.
הטיפול: באמצעות הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים משיבים להן את הנפח והעובי. הרופא המומחה מפסל את צורת השפתיים ליצירת מראה אסתטי.

אובדן לחות בשפתיים - השפתיים הופכות ליבשות וסדוקות באופן תמידי עקב אובדן הלחות.
הטיפול: באמצעות הזרקת חומר מילוי, משיבים לשפתיים את הלחות והרכות שאבדה להן.

קו מתאר מטושטש - קו הקונטור של השפתיים הנקרא גם "הקו הלבן", נעלם עם הזמן. כתוצאה מכך השפתיים נראות פחות אטרקטיביות וקשה למרוח עליהן שפתון.
הטיפול: באמצעות הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים, ניתן לעצב את הקונטור של השפה מחדש למראה משורטט ומודגש.

צניחת זוויות הפה – במהלך השנים זוויות הפה נמשכות כלפי מטה ויוצרות קמטי מריונטות המשוות לפנים מראה מבוגר, עגום ועייף. 
הטיפול: בעזרת הזרקת  חומצה היאלורונית בשפתיים לזווית הפה, ניתן להעלות את זוויות הפה כלפי מעלה ולהשיב לפנים את ההבעה החיונית שלהן.

קמטים מעל ולצדי השפתיים - בעקבות הגיל וגורמים נוספים כמו עישון וחשיפה לשמש, נוצרים במשך השנים קמטוטים בשם "ברקוד" מעל לשפה העליונה ו"קמטי מריונטה" בצדי הפה, לכיוון הסנטר. בנוסף, המרחק בין השפה העליונה לאף גדל והרווח שנוצר מתמלא בקמטים.
הטיפול: חומר המילוי המוזרק אל תוך הקמטים מעלים אותם ומשווה לשפתיים וסביבתן מראה צעיר ורענן.

שפתיים אסימטריות - כאשר השפות נבדלות זו מזו בצורתן, נוצרת חוסר פרופורציה. מצב זה נגרם כשהשפתיים מאבדות מנפחן והופכות לדקות יותר. בנוסף, בעקבות ההזדקנות חלה ירידה בכמות העצם בלסת התחתונה ונוצר צורך בביצוע טיפולי שיניים הכוללים עקירות והשתלות שיניים, הגורמים לנסיגת השפה התחתונה.
הטיפול: בעזרת חומר המילוי ניתן להשיב נפחים ולהקנות לשפתיים מראה טבעי וסימטרי, המתאים למבנה הכללי של הפנים. 

קשת קופידון  ועמודי פילטרום - השקע בצורת V במרכז השפה העליונה נקרא קשת קופידון ושתי העמודות בין השפה לאף מכונות עמודי פילטרום . אזור זה מטשטש עם השנים, השפה העליונה הופכת לדקה יותר והמרחק בין השפה לאף גדל. היטשטשות גבול השפתיים מקשה על מריחת שפתון ופוגעת במראה האסתטי של השפתיים. 
הטיפול: באמצעות חומר מילוי ניתן לעצב מחדש את קשת קופידון ואת עמודי הפילטרום. חומר המילוי מדגיש את גבול השפה העליונה ומשיב לשפתיים את המראה המשורטט והחושני.

 

חומצה היאלורונית בשפתיים - אופן הטיפול

לפני תחילת הטיפול , במהלך פגישת ייעוץ עם הרופא המומחה הוא בודק את הרקע הרפואי של המטופל, כולל היסטוריה של תרופות ומחלות. במהלך הפגישה עורכים תיאום ציפיות לגבי המטרות הרצויות והרופא מספק הסברים לגבי אופן ביצוע הטיפול ומנחה את המטופל כיצד לנהוג לפני ואחרי הטיפול. הטיפול מתבצע לאחר מריחת ג'ל מרדים וחיטוי האזור. לאחר סימון אזור או אזורי ההזרקה, החומר מוחדר אליהן באמצעות מחט דקיקה. הרופא מפסל את השפתיים לצורה הרצויה ומשיב להן נפח ולחות, באמצעות הזרקת חומר המילוי בכמויות מדויקות ומדודות. משך ההליך תלוי במטרת הטיפול, האזור אליו מזריקים את חומר המילוי ונתוני המטופל. לאחר הטיפול ניתן לחזור לשגרה באופן מידי ולהקפיד על הנחיות הרופא.

תוצאות הטיפול הן מידיות ומתייצבות תוך כשבוע-שבועיים כאשר במידת הצורך ניתן לתקן את התוצאות באמצעות הוספת חומר מילוי או הפחתתו. הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים מאפשרת לעצב את השפתיים לצורה מלאה, נשית ורעננה, להשיב להן נפחים שאבדו ולטשטש קמטים סביב הפה. 

אחוזי הצלחת הטיפול גבוהים ביותר ותוצאותיו נשמרות בין חצי שנה לשנה, בהתאם לסוג הטיפול, אזור הטיפול ונתוני המטופל. חשוב לבצע את הטיפול אצל רופא מומחה בעל ניסיון רב בתחום אשר מבצע את ההזרקה עם חומרים איכותיים של החברות המובילות, בעלי אישורים של מכון התקנים הישראלי, בעלי בתו תקן אירופאי CE ואישור ה-FDA האמריקאי. רופא מומחה בתחום מבצע את ההליך בטכניקה מתקדמת ומזריק את חומר המילוי בכמויות מדויקות ובהתאמה אישית למבנה הפנים. התוצאה היא שפתיים במראה טבעי ולא מוגזם.

 

תופעות לוואי אפשריות לאחר ההזרקה:

לאחר הטיפול ייתכנו תופעות לוואי אשר לרוב חולפות מעצמן:

  • תיתכן נפיחות, רגישות ואודם באזור ההזרקה. תסמינים אלו בדרך כלל חולפים תוך מספר ימים
  • ייתכן דימום קל מאזור ההזרקה החולף מאליו
  • ייתכנו כאבים במשך 12 שעות לאחר ההזרקה
  • תיתכן בצקת באזור ההזרקה, החולפת תוך מספר ימים
  • תיתכן התפרצות מחודשת של הרפס בשפתיים לסובלות מהבעיה


סיבוכים אפשריים בעקבות הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים:

סיבוכים לאחר הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים הם נדירים משום שהחומר מיוצר על ידי גופינו ולא גורם לתגובה אלרגית. 

סיבוכים אפשריים נובעים לרוב מטיפול של רופא חסר ניסיון או מיומנות בתחום שטיפולו כלל: הזרקת חומר המילוי במינונים לא מדויקים או מוגזמים, שימוש בחומר מילוי שאינו עומד בתקן, שימוש בחומר שלא מתאים למטופל, העדר בדיקת מחלות ומצבים רפואיים שונים מהם סובל המטופל, תנאי הזרקה לא סטריליים ועוד.

סיבוכים נדירים אלו כוללים: חום מקומי, בצקת חריפה, אסימטריות בשפתיים, דלקת, התקשות של השפה, אודם שאינו חולף וכאבים חזקים.  במקרים אלו יש לפנות מידית לטיפול רפואי של מומחה בתחום.

 

מה חשוב לדעת לגבי הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים?

חומצה היאלורונית בטוחה לשימוש ותהליך הטיפול מהיר ופשוט. יחד עם זאת ישנם כמה דברים עליהם כדאי להקפיד לפני ואחרי הטיפול:

לפני הטיפול

  • במקרה של אקנה, דלקת או גירויים שונים בעור, יש להיבדק אצל רופא עור לפני הפנייה לטיפול
  • אין לבצע את ההזרקות במטופלים עם הרפס פעיל. מטופלים עם נטייה להרפס בשפתיים (ללא הרפס פעיל בזמן הטיפול) צריכים ליטול כדורי זובירקס כטיפול מונע לפני ההזרקה ולהמשיך בכך גם אחריה, בהתאם להנחיות הרופא
  • אין לבצע את הטיפול במטופלים שעברו בעבר הזרקה של סיליקון או חומר עיבוי שפתיים קבוע אחר
  • אין לבצע את הטיפול במטופלים הסובלים מסוכרת, זאבת (לופוס)  וקרישיות יתר 
  • יש להפסיק ליטול תרופות מדללות דם כמו אספירין, במשך שבוע לפני ההזרקה
  • אין לבצע הסרת שיער באזור השפתיים לפני הטיפול

אחרי הטיפול

  • יש להימנע מפעילות ספורטיבית במשך שלושה ימים לאחר הטיפול
  • ניתן להניח קרח על האזור להקלה על הנפיחות
  • יש למרוח קרמים מרגיעים באזור על פי הנחיית הרופא המטפל 
  • ניתן ליטול משככי כאבים במידת הצורך
  • אין לעסות את השפתיים לאחר ביצוע ההזרקה
  • יש להימנע מצריכת קפאין ואלכוהול במשך 48 שעות לאחר הטיפול
  • יש להימנע מאמבטיות חמות וסאונות במשך 48 שעות לאחר הטיפול
  • אין ללעוס מסטיקים ולעשן - פעולות אלה גורמות להפעלת השרירים באזור הנדרש למנוחה
  • אין לאכול מאכלים קשים ללעיסה לאחר הטיפול
  • יש להימנע ממריחת שפתון במשך מספר ימים לאחר הטיפול
  • אין לעבור טיפולי שיניים או טיפולים קוסמטיים כשבוע לאחר הטיפול

 

יתרונותיה של הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים

הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים היא שיטה בטוחה ולא פולשנית לעיצוב השפתיים ולשיפור המראה הכללי של הפנים.

לשיטה יתרונות רבים:

  • מדובר על הליך קצר הנמשך בין רבע לחצי שעה
  • רמת דיוק גבוהה ביותר עם יכולת שליטה ברמת הסמיכות של החומר, להשגת תוצאות טבעיות ולא מוגזמות התואמות את מבנה הפנים
  • ניתן לחזור לשגרה מיד לאחר הטיפול
  • תוצאות הטיפול הן מידיות ולכן ניתן לבחון את הצורך בביצוע פעולות נוספות ולתקן את מראה השפתיים במקום במידת הצורך, באמצעות המסה או תוספת של חומר מילוי 
  • הטיפול בטוח ומכיוון שחומצה היאלורונית קיימת באופן טבעי בגופינו היא כמעט ולא גורמת לתגובה אלרגית
  • חומר המילוי סופח מים ובכך משפר את איכות העור,  משיב את הלחות לשפתיים ומשפר את המראה שלהן
  • תוצאות הטיפול נשמרות במשך 6-12 חודשים

 

טיפולי חומצה היאלרונית בשפתיים לגברים

בשנים האחרונות הולך וגדל מספר הגברים הפונים לטיפולים אסתטיים ובהם טיפולי חומצה היאלורונית בשפתיים. בתהליך ההזדקנות, השפתיים של הגברים מאבדות מנפחן, זוויות הפה נוטות מטה וקמטים מופיעים סביב השפה ומעליה. מטרת הטיפול היא לעצב את השפה ולהקנות לה מראה צעיר, אסתטי ופרופורציונלי, לעבות את השפה (מבלי להגזים), לתקן אסימטריה, להעלים קמטים  סביב השפתיים ועוד. 

חשוב לבצע את הטיפול אצל מומחה המכיר היטב את מבנה הפנים הגברי על מנת להשיג את התוצאות הטבעיות והטובות ביותר.

 

מה ההבדל בין בוטוקס לחומצה היאלורונית?

בוטוקס (Botulinum A Toxin), הוא רעלן המיוצר על ידי חיידק, באמצעותו ניתן למנוע היווצרות קמטים ולטפל בקמטים קיימים באזור המצח, בין הגבות וסביב העיניים. הטיפול בבוטוקס מחליש את הקמטים הפעילים הנקראים גם קמטי הבעה, הנוצרים עקב הזדקנות העור, חשיפה לשמש, עישון, גורמים תורשתיים ועוד. 

חומצה היאלורונית נועדה לטפל בקמטים באזור הלחיים, צדי האף והשפתיים, הנוצרים עם ההתקדמות בגיל. חומר מילוי זה הקיים באופן טבעי בגופינו הוא בעל יכולת ספיחת נוזלים ומשמש להשבת נפח ולחות לשפתיים. 

בוטוקס לא מתאים לטיפול בשפתיים משום עלול לגרום להחלשת השרירים בשפה ולפגיעה בתפקודן. כמו כן, בניגוד לחומצה היאלורונית, בוטוקס לא נועד להשיב נפחים לאזורים שונים. חומצה היאלורונית לא פועלת על שרירי ההבעה ולכן אין לה יכולת לפגוע בשפתיים והיא בטוחה לשימוש.

 

מילוי שפתיים באמצעות הזרקת שומן עצמי

מילוי שפתיים מתבצע באמצעות שימוש בחומרי מילוי זמניים כמו חומצה היאלורונית. שיטה בטוחה ויעילה זו היא הנפוצה ביותר בשל יתרונותיה הרבים. 

שיטה נוספת למילוי שפתיים היא באמצעות הזרקת שומן עצמי. בתהליך זה מזריקים לשפתי המטופל שומן שנלקח מאזור אחר בגוף לאחר שמבצעים בו תהליכים שונים של הפרדת השומן מנוזלי הגוף, עיבוד וסינון. חומר זה מוזרק לאזור מספר פעמים בתהליך ממושך ומדורג, במזרקים דקיקים שנפחם סמ"ק אחד בלבד.

היתרון בהזרקת שומן עצמי הוא השימוש בשומן שנלקח מהגוף ולכן אינו מעורר תגובה אלרגית. כמו כן, החומר עוזר בשיפור איכות העור ותוצאותיו נשמרות לזמן רב יותר, לעומת חומרי מילוי שנספגים עם הזמן. החיסרון בשיטה זו הוא במורכבות הטיפול ובכך שרק כמחצית מהשומן נספג בגוף. כמו כן, לאחר הזרקת שומן עצמי תתכן נפיחות באזור במשך 3-4 חודשים. 

 

היאלורונידאז hyaluronidase)) להמסת חומצה היאלורונית בשפתיים 

הטיפול באמצעות חומצה היאלורונית בשפתיים הוא הפיך. ניתן לתקן את התוצאות במקום או בשלב מאוחר יותר, לאחר התייצבותן. המסת חומצה היאלורונית בשפתיים מתבצעת במקרים בהן יש צורך בתיקון הטיפול עקב היווצרות גושים או אסימטריה באזור או כשיש להפחית מכמות החומר שהוזרק.  ההמסה מתבצעת באמצעות הזרקת כמויות מזעריות של אנזים בשם היאלורונידאז אשר מפרק את החומצה במהירות וביעילות. הזרקת החומר הממיס דורשת מיומנות רבה של הרופא המטפל ולכן יש לבצע אותה רק אצל מומחה בתחום.

 

 לסיכום

במהלך השנים עם ההתקדמות בגיל, חלה ירידה משמעותית בכמות הקולגן והאלסטין המיוצרים בגוף וכן בכמות השומן התת עורי. ירידה זאת מתבטאת באובדן נפח, לחות וגמישות והשפתיים הופכות דקות, סדוקות, יבשות ומקומטות. בנוסף, זוויות הפה יורדות כלפי מטה ומשוות לפנים מראה עייף ועצוב, קו המתאר של השפה מטשטש והחושניות של השפתיים נעלמת.

הטיפול באמצעות חומצה היאלורונית בשפתיים מהווה פתרון יעיל להצערת השפתיים שצבר פופולאריות רבה בשל יתרונותיו הרבים: הזרקת חומר המילוי משיבה לשפתיים נפח ולחות, המקנים להן מראה טבעי, בשרני וצעיר יותר. כמו כן, מכיוון שהחומצה ההיאלורונית קיימת באופן טבעי בגוף, הטיפול באמצעותה הינו בטוח עם סיכון נמוך ביותר לסיבוכים ועם תופעות לוואי קלות, החולפות במהרה. לבסוף, תוצאות הטיפול מידיות והפיכות ובכל מקרה של תוצאה שאינה משביעת רצון, ניתן להמיס את החומר באמצעות אנזים היאלורונידאז או להוסיף חומר מילוי. תוצאות הטיפול נשמרות לתקופה של חצי שנה עד שנה, בהתאם לגורמים שונים כמו נתוני המטופל, סוג ואזור הטיפול. כדי לשמר את התוצאות יש לבצע את ההזרקות באופן תקופתי, לפי תכנית הטיפול. 

שפתיים מודגשות ומלאות שהמראה שלהן טבעי ולא מוגזם, מקנות לפנים מראה רענן ואסתטי. כדי  להשיג את השפתיים עליהן תמיד חלמתם, מומלץ לבצע את הטיפול רק אצל רופא מוסמך בעל ניסיון וידע רב בתחום, העובד עם חומרי מילוי איכותיים העומדים בתקנים מחמירים. מומחה מיומן בתחום מבצע את הטיפול ברמת דיוק גבוהה להשגת תוצאות מעולות, ללא סיבוכים מיותרים. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך