/
/
MRI בבית חולים איכילוב- כל מה שרציתם לדעת (מעודכן 2023) |MIOK

MRI בבית חולים איכילוב- כל מה שרציתם לדעת

מכון ה-MRI של בית החולים איכילוב הוא מהמתקדמים והגדולים בארץ. המכון כולל 4 מכשירי MRI המספקים את מרבית סוגי בדיקות ה-MRI הקיימים. המכון בניהולו של ד"ר ענת בלנק וכולל צוות רדיולוגים מומחים ומנוסים שרובם עברו השתלמויות ותתי-התמחויות בחו"ל. 
בשנה האחרונה, לאחר השקעה של מיליוני שקלים, נפתח מחדש מכון ה-MRI במבנה מפואר ולאחר שהוחלפו בו 2 מכשירים מתוך ה-4 למכשירים חדשים ומתקדמים. המכון באיכילוב עובד 24/7 ומספק שירות מהיר ונגיש. בדיקות ה-MRI במכון מפוענחות תוך 10 ימי עסקים, נשלחות בדואר לבית המטופל וניתנות לצפייה באתר איכילוב.

מומחים רלוונטיים

מהו MRI? 

הדמיית תהודה מגנטית (MRI) היא טכנולוגיה לא פולשנית המאפשרת לרופאים לבחון את פנים הגוף ברזולוציה גבוהה. באמצעות טכניקת הדמייה רפואית, המבוססת על שדה מגנטי וגלי רדיו ממוחשבים, מיוצרות תמונות מפורטות של האיברים, הרקמות ומערכת השלד. תמונות אלו מסייעות באבחון של מגוון בעיות.

רוב מכשירי ה-MRI הם למעשה מגנטים בתצורה של צינור גדול. השדה המגנטי שנוצר במכשיר עורך מחדש את מולקולות המים הנוצרות בגופו של המטופל השוכב בו. גלי הרדיו גורמים לאותן מולקולות שסודרו מחדש לייצר אותות חלשים, וכך נוצרות תמונות ה-MRI בחתך רוחבי. באמצעות המכשיר ניתן לייצר גם תמונות תל מימדיות ולצפות בהן מזוויות שונות.

מה ההבדל בין בדיקת MRI לבדיקת CT?

הדמיית תהודה מגנטית (MRI) משתמשת במגנטים, גלי רדיו ומחשב, ואילו טומוגרפיה ממוחשבת (CT) משתמשת בקרני רנטגן ומחשב. רופאים מעדיפים לעתים קרובות להשתמש בסריקות MRI כדי לבחון את החלקים הלא גרמיים או את רקמות הרכות בגוף. סריקות MRI הן בטוחות יותר מכיוון שהן אינן משתמשות בקרינת רנטגן מייננת ומזיקה. בנוסף, סריקות MRI נותנות תמונות ברורות יותר של המוח, חוט השדרה, העצבים, השרירים, הרצועות והגידים.

עם זאת, לא כולם יכולים לעבור בדיקת MRI. השדה המגנטי של MRI יכול לעקור שתלי מתכת או להשפיע על מכשירים כגון קוצבי לב ומשאבות אינסולין. במקרים אלו תתבצע בדיקת CT. 

בבית החולים איכילוב קיימים ארבעה מכשירי MRI. מכון ה-MRI מבצע בדיקות מגוונות, הכוללות MRI של המוח וחוט השדרה, MRI לב וכלי דם, MRI של העצמות והמפרקים, MRI בטן, MRI חזה וכן בדיקות MRI לילדים.

אילו בדיקות MRI נעשות באיכילוב?

  • MRI מוח ו-MRI עמוד השדרה
  • MRI של כלי הדם (MR אנגיוגרפיה)
  • fMRI - בדיקות לחקר תפקודי המוח
  • MRI חזה ו-MRI לב
  • MRI שד
  • MRI של איברי הבטן – אנטרוגרפיה/MRI של המעי (MRE), MRI של דרכי המרה (MRCP) MRI של דרכי השתן (MR אורוגרפיה/MRU) ו-MRI של מערכת המין והערמונית/MRI של האגן.
  • MRI מפרקים ו-MRI עצמות (כולל ארתרוסקופיות)
  • MRI לילדים עם או ללא הרדמה ו-MRI לעוברים

MRI עצמות ומפרקים באיכילוב

בדיקה זו יכולה לסייע בהערכת הפרעות שונות, כדוגמת: הפרעות במפרקים הנגרמות מפציעות טראומטיות חוזרות ונשנות, כמו סחוס או רצועות קורעים, הפרעות דיסק בעמוד השדרה, זיהומים בעצמות וגידולים של העצמות והרקמות הרכות. 

MRI מערכת העצבים באיכילוב

בדיקת MRI מוח ועמוד שדרה יכולה לעזור להעריך מצבים רפואיים שונים, למשל פציעת מוח ועמוד שדרה כתוצאה מטראומה, דחיסה או דלקת של חוט השדרה והעצבים, אנטומיה של חוט השדרה, שבץ, מפרצות וגידולים.

MRI לב באיכילוב

רופאים מבצעים בדיקת MRI לב כדי להעריך את האנטומיה והתפקוד של חדרי הלב, מסתמי הלב, זרימת הדם בכלי הדם העיקריים ואת המבנים שמסביב. בנוסף היא משמשת כדי לאבחן מחלות לב וכלי דם, כגון גידולים, זיהומים ומצבים דלקתיים. כמו כן, ניתן להיעזר בבדיקה כדי לבחון את ההשפעה של מחלה כלילית, כמו הגבלה בזרימת הדם לשריר הלב וצלקת בשריר הלב, לאחר אירוע לבבי. זאת ועוד, באמצעות הבדיקה ניתן להעריך את האנטומיה והתפקוד של הלב וכלי הדם בילדים ומבוגרים עם מחלת לב מולדת.

MRI של האגן באיכילוב

סריקת MRI של האגן מאפשרת לרופא לראות את העצמות, האיברים, כלי הדם והרקמות האחרות באזור האגן, שמכיל את איברי הרבייה ושרירים חשובים רבים. הסריקה עוזרת לרופא לחפש בעיות אפשריות שנמצאו בבדיקות הדמיה אחרות, כגון צילומי רנטגן. רופאים משתמשים בבדיקה זו גם כדי לאבחן כאבים בלתי מוסברים בירך ולחקור את התפשטותם של סוגי סרטן מסוימים. סריקת MRI של האגן היא בדיקה שימושית לשני המינים במקרים בהם יש מומים מולדים, פציעה או טראומה באזור האגן, תוצאות חריגות של רנטגן, כאבים באזור הבטן התחתונה או האגן, קשיים בלתי מוסברים במתן שתן, חשד לסרטן באיברי הרבייה ועוד.

הרופא עשוי להפנות נשים לבדיקת MRI כדי לחקור דימום נרתיקי, גושים באזור האגן, וכאב בלתי מוסבר בבטן התחתונה. 

עבור גברים, MRI של האגן עשוי להיות רלוונטי במקרים של אשך שאינו יורד, גושים בשק האשכים או נפיחות באזור.

MRI עם חומר ניגוד באיכילוב

סריקות MRI מסוימות המבוצעות באיכילוב כוללות הזרקה של חומר ניגוד. חומר זה גורם לרקמות ולכלי דם מסוימים להופיע בצורה ברורה יותר ובפירוט רב יותר. בחלק מהמקרים, חומר הניגוד יכול לגרום לתופעות לוואי, כגון תחושת חולי, פריחה בעור, כאב ראש וסחרחורת. תופעות הלוואי הללו הן בדרך כלל קלות ואינן נמשכות זמן רב.

לעומת זאת, אצל אנשים עם מחלת כליות חמורה, חומר הניגוד עשוי לגרום לנזק לאיברים ולרקמות. מטופל עם היסטוריה של מחלת כליות, עשוי להתבקש לערוך בדיקת דם כדי לקבוע עד כמה הכליות שלו מתפקדות והאם הבדיקה בטוחה עבורו.

בנוסף, חשוב ליידע את הצוות במקרה בו היו תגובות אלרגיות או בעיות בקרישת דם לפני ביצוע ההזרקה.

בדיקות MRI לילדים באיכילוב

בדיקות MRI לילדים מבוצעים בבית החולים איכילוב במסגרת היחידה לדימות ילדים.

בדיקת MRI לילדים ללא הרדמה באיכילוב

הדמיית תהודה מגנטית של ילדים משתמשת בשדה מגנטי רב עוצמה כדי להפיק תמונות מפורטות של פנים גופו של הילד. אך חשוב לעדכן את הרופא והטכנאי לגבי כל מכשיר או שתל רפואי שיש לילד, למרות שרוב השתלים האורתופדיים לא מהווים בעיה. ילדים המבצעים את הסריקה ללא הרגעה לא צריכים לצום לפני הבדיקה, אלא אם כן מצויין אחרת. כמו כן, ההורה יכול להישאר לצד הילד במהלך הסריקה.

בדיקת MRI לילדים בהרדמה 

בחלק מהמקרים, יש צורך לבצע את הבדיקה בטשטוש כדי להימנע מתזוזה שלו במהלכה. במקרה כזה, יינתנו מראש הנחיות בנוגע לצום של מספר שעות לפני הבדיקה. לאחר הבדיקה יינתן לילד זמן התאוששות.

בדיקת MRI עוברי באיכילוב

בדיקת MRI עוברית היא בדיקת הדמיה לא פולשנית ייחודית הנעשית בבית החולים איכילוב, בדיקה זו מאפשרת להשלים את המידע המתקבל מבדיקת אולטרסאונד, במקרים בהם היא לא מספיקה או לא וודאית, ולאבחן מומים והפרעות בעובר. הבדיקה המציעה מידע מפורט על מבנים אנטומיים של העובר, ומספקת תמונות ברורות ברזולוציה גבוהה. סוג זה של בדיקה משמש להערכת חריגות במוחו, בעמוד השדרה ובגופו של העובר. ניתן להשתמש ב-MRI כדי לאשר אבחון אולטרסאונד או להוסיף מידע אבחוני משמעותי במקרים מורכבים.

fMRI – MRI פונקציונלי באיכילוב

סוג מיוחד של MRI הקיים בבית החולים איכילוב הוא ה-MRI הפונקציונלי של המוח (fMRI). בדיקה זו מייצרת תמונות של זרימת דם לאזורים מסוימים במוח. ניתן להשתמש בה כדי לבחון את האנטומיה של המוח ולקבוע אילו חלקים במוח מטפלים בתפקודים קריטיים. בדיקת fMRI מסייעת לזהות אזורי בקרת שפה ותנועה חשובים במוחם של אנשים הנבחנים לניתוח מוח. ניתן להשתמש ב-MRI פונקציונלי גם להערכת נזק מפגיעת ראש או מהפרעות כמו מחלת האלצהיימר.

כיצד להתכונן לבדיקת MRI באיכילוב?

חשוב להגיע לבדיקה עם אמצעי זיהוי, הפניה והתחייבות. מומלץ להביא דיסקים וצילומים קודמות שיעזרו בפענוח של הצילום הנוכחי, וכן כל מסמך רפואי רלוונטי. 

לפני הבדיקה יש להסיר את כל החפצים המתכתיים, כולל תכשיטים, מהגוף והשיער. פריטים שעלולים להוות בעיה במהלך בדיקת MRI כוללים קוצבי לב מסוימים או דפיברילטורים מושתלים, משאבות של תרופות מסויימות, צנתרים, ורסיסים מתכתיים. פריטים אחרים, כגון קוצבי לב חדשים יותר, מותאמים ל-MRI.

במהלך סריקת ה-MRI, החלק הפנימי של המגנט מייצר הקשה, חבטה ורעשים חוזרים ונשנים. לפני הבדיקה ניתנות אוזניות שמסייעות לחסום את הרעש.

בדיקת MRI יכולה להימשך בין 15 דקות ליותר משעה. 

למה עליי לצפות לאחר הבדיקה?

אם לא נעשה שימוש בתרופות הרגעה או בהרדמה, אין צורך בתקופת התאוששות, וניתן לחזור לפעילות רגילה מייד בסיום הבדיקה.  

לקביעת תור לבדיקת MRI בבית חולים איכילוב - חייגו: 03-6974000

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתיאום תור לבדיקת MRI התקשרו עכשיו

התקשרו 072-3312200

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין