/
/
MRI בבית חולים אסותא- כל מה שרציתם לדעת (מעודכן 2023)

MRI בבית חולים אסותא- כל מה שרציתם לדעת

מכון ה-MRI של אסותא הוא מהמתקדמים והמשוכללים בארץ. במכוני הדימות של בית החולים אסותא ניתן לבצע כמעט את כל בדיקות הדימות הקיימות, לצד חוות דעת פרטית מרדיולוג מומחה בתת-תחום הספציפי בו יש צורך בחוות הדעת בזמינות גבוהה. ניתן לבצע באסותא את מרבית סוגי ה-MRI, והבדיקות זמינות בבית החולים אסותא הממוקם ברמת החייל שבתל אביב, במכון הדימות אסותא חיפה ובניידת MRI בדרום הארץ. 

מומחים רלוונטיים

מהי בדיקת MRI?

סריקת MRI (הדמיית תהודה מגנטית) היא בדיקה ללא כאבים שמייצרת תמונות ברורות מאוד של האיברים והמבנים בתוך הגוף. MRI מבוצע באמצעות מגנט גדול, גלי רדיו ומחשב כדי להפיק תמונות בעלות פרטים רבים. אין שימוש בקרינת רנטגן בבדיקת MRI.

מכיוון ש-MRI אינו נעשה באמצעות קרני רנטגן או בקרינה אחרת, הבדיקה בעלת פרופיל בטיחות גבוה. זוהי בדיקת ההדמיה המועדפת כאשר יש צורך בהדמיות תכופות לצורך אבחון או ניטור טיפול, במיוחד של המוח.

מה ניתן לראות בבדיקת MRI?

התמונות הנוצרות במכשיר מאפשרות לרופאים בבית החולים אסותא להעריך מבנים שונים בגוף, כגון: המוח והעצבים סביבו, איברי החזה והבטן ובכללם הלב, הכבד, דרכי המרה, הכליות, ועוד, רקמת שד, עמוד השדרה, איברי האגן, כולל שלפוחית השתן ואיברי הרבייה, כלי דם ובלוטות לימפה. בנוסף ניתן לבצע בדיקת MRI לילדים, ולאחרונה גם בדיקות MRI של השדיים והפרוסטטה. 

אילו סוגי בדיקות MRI ניתן לעשות באסותא?

במכשיר ה-MRI המתקדם של בית החולים אסותא מבוצעות כל סוגי הבדיקות המתקדמות, ביניהן

  • מוח, עמוד שדרה, ארובות עיניים, אוזניים, מערות הפנים ופנים ובסיס הגולגולת.
  • ברכיים, קרסוליים, כפות רגליים, כתפיים, ירכיים, מרפקים ואמות ושורשי כפות הידיים.
  • צוואר ורקמות רכות בצוואר.
  • כבד, טחול, לבלב, בטן, מעיים.
  • לב, חזה/ריאות וכלי דם.
  • אגן, רצפת אגן, איברי המין ורחם.

MRI של המוח וחוט השדרה באסותא

MRI היא בדיקת ההדמיה הנפוצה ביותר של המוח וחוט השדרה. היא מבוצעת לעיתים קרובות על מנת לסייע באבחון של מגוון בעיות, וביניהן: מפרצת, הפרעות עיניות, הפרעות באוזן הפנימית, טרשת נפוצה, מחלות של חוט השדרה, שבץ, גידולי מוח, ופגיעה הנגרמת כתוצאה מטראומה. 

MRI של השד באסותא

MRI של השד משמש כדי לסייע באיתור סרטן השד וחריגות אחרות ברקמת השד. לעיתים קרובות הוא משמש כדי לספק פרטים נוספים לאחר אבחנה של סרטן השד. בדיקת MRI מסייעת לרופאים למדוד את היקף הסרטן, לחפש סרטן אחר או רקמה חריגה בשד ולנטר סרטן השד לאחר הטיפול.

לנשים עם סיכון גבוה לסרטן השד מומלץ להיבדק באמצעות MRI לצד בדיקת ממוגרפיה שנתית לגילוי סרטן השד. MRI זה חשוב במיוחד עבור נשים הנמצאות בסיכון גבוה למחלה ונשים עם שתלים בחזה.  

MRI של הלב והכלי דם באסותא

בדיקת MRI של הלב וכלי הדם מאפשרת לבחון את הגודל והתפקוד של חדרי הלב, את עובי דפנות הלב ותנועתם, את היקף הנזק שנגרם ממחלות או אירועי לב, בעיות מבניות וכן דלקות וחסימות של כלי הדם. 

MRI של החזה והריאות באסותא

ב-MRI של החזה, מגנטים וגלי רדיו יוצרים תמונות בשחור-לבן. תמונות אלה מאפשרות לרופא לבדוק חריגות ברקמות ובאיברים חריגות מבלי לבצע חתך. MRI בחזה משמש כדי לראות: כלי דם חסומים, סרטן, טראומה, גידולים ובעיות במערכת הלימפה. 

MRI של הבטן באסותא

בדיקת MRI בטן מספקת תמונות מפורטות של אזור הבטן מנקודות מבט רבות. היא משמשת לעתים קרובות להבהרת ממצאים מבדיקות אולטרסאונד או מסריקות CT קודמות.
ניתן להשתמש בבדיקה זו כדי לבחון את: זרימת דם בבטן, כלי הדם בבטן, סיבות לכאבי בטן או נפיחות, ממצא שגורם לתוצאות חריגות של בדיקות דם, כגון בעיות בכבד או בכליות, בלוטות לימפה בבטן, וגושים באיברים פנימיים שונים.

בדיקת MRI לילדים בהרדמה באסותא

אחת הבדיקות המבוצעות בבית החולים אסותא היא בדיקת MRI בהרדמה לילדים עד גיל 8. סריקת MRI משתמשת בשדה מגנטי ולא בקרני רנטגן כדי לצלם את פנים גופו של הילד. חלק מהילדים מתקשים לשכב בשקט במהלך הסריקה, בין אם בשל גילם ובין אם בשל מצבם הרפואי. עם זאת, הילד עשוי להזדקק לסריקה כדי שהרופאים יוכלו לקבל מידע חשוב על מצבו הרפואי. סוגי צילום אחרים, כגון CT או אולטרסאונד מספקים תמונה מפורטת פחות מזו שמתקבלת בסריקת MRI. במקרים כאלו, אחת האפשרויות היא לעבור את סריקת ה-MRI בהרדמה כללית. בדיקת MRI לילדים בהרדמה היא בטוחה. לא קיימים סיכונים הקשורים לבדיקה עצמה. כידוע, כל שימוש בחומר הרדמה טומן בחובו סיכון לסיבוכים, אך הוא קטן מאוד. 

משום שהבדיקה מבוצעת בהרדמה, חשוב שהילד לא יאכל ולא ישתה דבר במשך כמה שעות לפני כן. במהלך הבדיקה הרופא המרדים יערוב  מקרוב אחרי לחץ הדם, הדופק הטמפרטורה וקצב הנשימות של הילד, ויוודא שהוא בטוח ורדום. בסיום הסריקה, הילד יועבר לאזור התאוששות כדי להתעורר מההרדמה. בדרך כלל, ילדים ישנוניים מהרגיל עד 24 שעות לאחר ההרדמה, בהשפעת התרופות. הוא עשוי להיות מגושם מהרגיל, כך שחשוב להיזהר במיוחד מנפילות. בנוסף, עשויים להיות שינויים קלים וזמניים במצב הרוח שלו.

ניידת MRI אסותא

אסותא מפעילה ניידות MRI בחיפה ובדרום הארץ. הניידות פועלות בערים חיפה, באר שבע, דימונה, אשדוד ואילת. הניידת עובדת בכל שעות היממה ומספקת לתושבי האזור בדיקות MRI. בין השאר מבוצעות בניידת בדיקות MRI ללב, לשדיים, למפרק הירך ולכתפיים.

MRI פתוח אסותא

בית החולים אסותא הוא היחיד בישראל בו ניתן לבצע בדיקת MRI פתוח. MRI פתוח הוא מכשיר בעל שני מגנטים שטוחים הממוקמים מעל ומתחת למטופל, וביניהם מרווח גדול בו המטופל שוכב. המכשיר פתוח משני צדדים ומקל על הקלסטרופוביה שחווים אנשים רבים בבדיקת MRI רגילה, שעלולה לגרום לחרדה ואי נוחות. יתרון נוסף של המכשיר הוא האפשרות לבצע צילום ממגוון מנחים, לעומת מכשיר סגור, בו לא ניתן לשנות את התנוחה. בדיקות המבוצעות המכשיר הפתוח כולל MRI של המוח וחוט השדרה, וכן MRI של המפרקים. אפשרויות נוספות עבור אלו החווים קלסטרופוביה בבדיקת MRI, ואין באפשרותם להשתמש במכשיר הפתוח, הן נטילת תרופות הרגעה או ביצוע של הבדיקה בהרדמה. 

כיצד להתכונן לבדיקת MRI?

יש ליידע את הצוות הרפואי בנוגע לחפצים המכילים מתכת או מכשירים רפואיים המושתלים בגוף, כגון קוצב לב, שתל שבלול, סטנט או משאבה של תרופה. אובייקטים מסוימים שהושתלו עשויים לדרוש הסדרי תזמון נוספים והנחיות מיוחדות. בנוסף, יש ליידע את הצוות במקרה בו נמצאים בהריון, לא מסוגלים לשכב על הגב במשך 30 עד 60 דקות, או אם קיימת קלסטרופוביה.

מומלץ להשאיר בבית את כל התכשיטים והאביזרים או להסיר אותם לפני הסריקה. פריטי מתכת ואלקטרוניקה יכולים להפריע לשדה המגנטי של יחידת ה-MRI, ואף לגרום לכוויות.

כמה זמן אורכת בדיקת MRI?

הבדיקה אורכת בדרך כלל 30 עד 50 דקות, כתלות בסוג. 

למה ניתן לצפות במהלך הבדיקה?

רוב בדיקות ה-MRI אינן כואבות, אך הן עלולות לעורר אי נוחות או חרדה מהחלל הסגור. בנוסף לכך, המכונה יכולה להיות רועשת.

שלבי הבדיקה כוללים: 

  • החלפת הבגדים לחלוק בית חולים, ושכיבה על מיטת ה-MRI עם הפנים כלפי מעלה
  • עם תחילת הסריקה, נשמעים קולות דפיקה ולחיצה חזקים בזמן צילום התמונות. המטופלים מקבלים אוזניות כדי להגן על השמיעה לפני תחילת ההליך.
  • חשוב להיות שקט מאוד, במהלך הצילום, כדי להבטיח את האיכות הטובה ביותר של התמונות.

למה ניתן לצפות לאחר בדיקת MRI?

אם לא נעשה שימוש בתרופת הרגעה עבור סריקת ה-MRI, אין צורך בתקופת התאוששות. המטופל רשאי ללכת הביתה ולחזור לפעילות רגילה. 

לקביעת תור לMRI בבית חולים אסותא - חייגו: 03-7644444

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתיאום תור לבדיקת MRI התקשרו עכשיו

התקשרו 072-3312200

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין