/
/
פענוח ct כל מה שכדאי שתדעו

פענוח ct כל מה שכדאי שתדעו

בדיקת סיטי (CT), טומוגרפיה ממוחשבת, היא בדיקת הדמיה בלתי פולשנית המבוססת על קרינת רנטגן, ומאפשרת בחינה מדוקדקת ומקיפה של איברים פנימיים כמו הלב, הריאות, המוח, איברי חלל הבטן וכן כלי דם, עצמות ורקמות רכות. הבדיקה מספקת תמונה בחתכים דו-ממדי ותלת-ממדי מכמה זוויות, של האיברים שנסרקו. 

בדיקת CT אורכת בין כמה דקות לכחצי שעה, ואינה כרוכה בכאב. במהלכה הנבדק מוכנס בשכיבה לתוך חלל שבו מתבצעים הצילומים. סוגים מסוימים של בדיקות CT מצריכים הכנה מוקדמת, כמו שתיית חומר ניגוד המבליט את ממצאי הבדיקה ומשפר את איכותה. בסיום הבדיקה מופקות תמונות ההדמיה באופן מיידי, ומועברות לרופאים רדיולוגים, שמפענחים את הבדיקה ומבצעים אבחון מדוקדק על סמך הממצאים. הנבדק מקבל במקום דיסק ובו צילומי הבדיקה, והפענוח הסופי מתקבל בחלוף כשבועיים.

מומחים רלוונטיים

בדיקת CT ניתן לבצע במסגרת הרפואה הציבורית או הרפואה הפרטית, והנבדקים מופנים אליה ממגוון סיבות בהן פציעות טראומה או חשד לאירוע מוחי, המצריכים התערבות מיידית; מעקב אחר טיפול במחלות כרוניות; תלונות הנבדק על כאב או חולשה הדורשות בירור מהיר; כחלק מהכנה לביצוע ניתוחים שונים, ועוד. 

אין לכם זמן להמתין לפענוח תוצאות ה- C.T? קבעו עכשיו תור מהיר (עד 72 שעות) לרופא מומחה: 073-7821621

פענוח ממצאי בדיקת CT 

הבדיקה עצמה מהירה, כאמור, וניתוח הנתונים עשוי להסתיים בתוך זמן קצר, אך הפענוח הוא השלב המרכזי והמשמעותי. מדובר בהליך מורכב שצריך להתבצע במלוא כובד הראש ותשומת הלב. החמצת איתור ממצא חשוב או פענוח שגוי, עלולים להיות בעלי השלכות גורליות, ולהפך – איתור נכון של ממצא מחשיד עשוי להציל חיים. 

סריקות האיברים בבדיקה מעובדות במחשב, והחומר מועבר לרדיולוג. בממוצע מתקבלות כ-150 תמונות בבדיקה, ולעיתים עד כאלף תמונות, לפיכך נדרש זמן לעבור עליהן ולפענחן. במסגרת הפענוח מפורט לגבי המבנה האנטומי של האיבר שהודגם (תקין או לא), וכן לגבי בעיות שנצפו כמו חריגה מגודל תקין, התפתחות תהליכים מסוימים או דימומים.

מיהו הרדיולוג – מפענח הבדיקה?

הרופאים האֲמוּנִים על פענוח ממצאי בדיקות CT וממצאי בדיקות דימות אחרות דוגמת MRI, הם רדיולוגים. לאחר סיום לימודי הרפואה הכללית והסטאז', רופאים אלה עוברים התמחות בפענוח סוגי בדיקות ההדמיה השונים. על אף העובדה שמרבית הרדיולוגים בארץ עברו הכשרה יסודית והם בעלי מיומנות וניסיון, עדיין מתרחשות לא מעט טעויות בפענוח ממצאי בדיקות CT. הגורם המרכזי לכך הוא העומס הרב שמוטל על כתפי הרופאים ברפואה הציבורית.

פענוח שגוי והשלכותיו

פענוח שגוי של ממצאי בדיקת CT עשוי להתבטא בשני אופנים עיקריים, שכל אחד מהם עלול להסב נזק לנבדק:

  • אבחון יתר – מתייחס למצב שבו פענוח שגוי של ממצאי הבדיקה הוביל לאיתור מחלה או בעיה רפואית שאינן קיימות אצל הנבדק. עקב כך מוחלט על טיפול שהנבדק כלל אינו נדרש לו. במקרים רבים מדובר בטיפולים מורכבים, הכרוכים בתופעות לוואי רבות, ולא אחת המטופל עשוי לסבול מפגיעות פיזיות חמורות בשל קבלת טיפול שלא לצורך. לעיתים חווה הנבדק גם מצוקה רגשית שעה שהתבשר על מחלה חמורה לכאורה, שבפועל אינו סובל ממנה. 
  • החמצת איתור מצב בריאותי או מחלה המצריכים טיפול מיידי – במקרים רבים גורם הזמן הוא קריטי. אם במסגרת פענוח הבדיקה פוספס זיהוי של גידול באחד האיברים הפנימיים, פגיעה נוירולוגית, דימום פנימי, אבנים בדרכי השתן, כלי דם בלתי תקין ועוד, הבעיה הרפואית צפויה להתפתח ולהחמיר, וכשיבוצע בסופו של דבר אבחון נכון, זה עשוי להיות כבר מאוחר מדי עבור החולה.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון הכרוך בפענוח שגוי?

במטרה לצמצם את הסיכון האפשרי לפענוח שגוי של בדיקת CT, מומלץ לפנות לביצוע הבדיקה במסגרת הרפואה הפרטית. בערוץ זה העומס המוטל על הרדיולוגים פחוּת מזה שעימו מתמודדים הרדיולוגים ברפואה הציבורית. יתרה מזו, ברפואה הפרטית מועסקים רדיולוגים בכירים בעלי ניסיון רב. שני יתרונות אלה מבטיחים כי הרופא יוכל להקדיש זמן ממושך יותר ותשומת לב רבה יותר לפענוח, מה שמקדם אבחון מדוקדק ומדויק, ומקטין את ההסתברות לטעויות באבחון. 

ערכים מוספים אחרים שמציעה בדיקה המבוצעת באופן פרטי הם קבלת הפענוח באופן מיידי, עד כשתי יממות מעריכת הבדיקה (ברפואה הציבורית התהליך אורך כשבועיים, כאמור), וכן קבלת ייעוץ אישי מהרדיולוג הבכיר לאחר הפענוח, לרבּות הסבר לגבי ממצאי הבדיקה והמלצה על המשך בירור/ טיפול נדרשים.

לקביעת תור פרטי לרדיולוג מומחה לפיענוח מהיר ומהימן של בדיקת הC.T התקשרו :073-7821621

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

אין לכם זמן להמתין לתוצאות פיענוח ה C.T?

התקשרו 073-7821621

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין