/
/
קולונוסקופיה וירטואלית – המדריך השלם

קולונוסקופיה וירטואלית – המדריך השלם

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו אצל נשים (אחרי סרטן השד) ואצל גברים (אחרי סרטן הערמונית). הוא גם הסרטן השני בשכיחותו כגורם תמותה ביחס לסוגי סרטן אחרים, ובניגוד לסוגים אחרים של סרטן, הוא בדרך כלל נטול תסמינים וקשה לאיתור. מידי שנה מאובחנים בישראל כ-3,200 חולים וחולות בסרטן המעי הגס. קולונוסקופיה וירטואלית היא הליך אבחוני שמטרתו לאתר פוליפים (גידולים בשלבים טרום סרטניים) כמו גם נגעים מסוגים אחרים לאורך המעי הגס, למניעת סרטן המעי הגס. 

 

מומחים רלוונטיים

בדיקת קולונוסקופיה מאתרת נגעים במעי הגס, כמו פוליפים טרום סרטניים וסרטניים. בישראל, ההמלצה היא לבצע בדיקת קולונוסקופיה אבחנתית באופן שוטף החל מגיל 50, אצל גברים ואצל נשים. אולם אי הנעימות המשמעותית הכרוכה בביצוע הבדיקה גורמת לרבים לדחות או אף לא לקיים כלל את הבדיקות האבחנתיות, גם כאשר מדובר באוכלוסיות בסיכון, למשל בהיבט של רכיבים גנטיים לסרטן מסוג זה. 

קולונוסקופיה וירטואלית מספקת פתרון מצוין לחוששים מקולונוסקופיה רגילה, ואפילו יש לה יתרונות. הכל על קולונוסקופיה וירטואלית – במדריך שלפניכם.

מהי קולונוסקופיה וירטואלית, ובאיזו טכנולוגיה היא משתמשת?

סרטן המעי הגס הוא, כאמור, מחלה נפוצה למדי ומכיוון ששכיחותה הולכת וגדלה עם התבגרות הגוף מומלץ לכל מי שמגיעים לגיל 50 לעבור בתכיפות כזו או אחרת בדיקת קולונוסקופיה על מנת להבטיח זיהוי מוקדם של התפתחות פוליפים או נגעים מסוגים אחרים על דפנותיו הפנימיות של המעי הגס. תכיפות ביצוע הבדיקות, אגב, נקבע על פי המלצת הרופא המטפל, בדרך כלל פעם בשנה או בשנתיים. התכיפות המומלצת מושפעת מגורמים כגון שיוך לקבוצות סיכון, ממצאים בבדיקות קודמות ועוד

מזה עשרות שנים שבדיקת קולונוסקופיה (Colon פירושו המעי הגס ו"סקופיה" פירושה בחינה במבט) מבוצעת באמצעות מכשיר המכונה "פרוקטוסקופ", צינור דק וארוך שבקצהו מצלמה וסיב אופטי. הפרוקטוסקופ מוחדר דרך פי הטבעת והרופא המבצע את הבדיקה רואה את הנעשה בפנים הגוף מעל גבי מסך, מכוון את המצלמה מבחוץ וכך סורק את דפנותיו הפנימיות של המעי הגס.

בדיקת קולונוסקופיה רגילה היא יעילה למדי אולם היא כרוכה באי נוחות ומבוצעת תחת טשטוש או אפילו הרדמה. בקולונוסקופיה וירטואלית המבט על דפנותיו הפנימיות של המעי הגס מתאפשר באמצעות הדמיה בטכנולוגית "טומוגרפיה ממוחשבת"  המכונה גם בדיקת סיטי (CT – Computerized Tomography).

מה ההבדל בין קולונוסקופיה רגילה לקולונוסקופיה וירטואלית?

כמו בסוגי סרטן רבים אחרים, גם בסרטן המעי הגס חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם בקביעת סיכויי ההצלחה בהחלמה. הדרך היחידה לאתר נגעים סרטניים או טרום סרטניים במעי הגס היא רק בבדיקה אנדוסקופית של המעי – קולונוסקופיה או קולונוסקופיה וירטואלית. 

בעבר כל בדיקות הקולונוסקופיה בוצעו באמצעות פרוקטוסקופ, צינור באורך של כ- 25 סנטימטרים ובקוטר של כ- 2.5 סנטימטרים שבקצהו מקור אור ומצלמה זעירה. הפרוקטוסקופ מוחדר אל המעי דרך פי הטבעת ויש צורך במתן תרופת טשטוש (חומר הרדמה שהשפעתו קלה וקצרה). קולונוסקופיה וירטואלית לעומת זאת היא בדיקת דימות, התמונה אינה מתקבלת ישירות ממצלמה, אלא מורכבת על ידי מחשב מן הנתונים ממכשיר ה- CT. אמנם, גם בקולונוסקופיה וירטואלית מוחדר צינור דק דרך פי הטבעת אולם הוא משמש רק לצרכי ניפוח קל של המעי, אי הנוחות הנגרמת לנבדק היא מזערית ואין שום צורך בתרופות טשטוש או הרדמה. 

מזה עשרות שנים שבמרכזים רפואיים רבים בארץ מבוצעת דרך קבע בדיקות קולונוסקופיה רגילות. כיום, לצד הבדיקות הרגילות ישנה אפשרות, במקרים רבים, לבחור דווקא בקולונוסקופיה וירטואלית. מלבד העובדה שמדובר בבדיקה פולשנית פחות ושמבוצעת ללא טשטוש או הרדמה, חשוב לקחת בחשבון שבמקרים רבים ניתן לבצע סקירה טובה יותר באמצעות בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית. מומלץ לכל מי שצריכים לעבור בדיקת קולונוסקופיה לברר אם ניתן, אולי אפילו עדיף, לבחור קולונוסקופיה וירטואלית. 

למי מתאימה בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית?

כפי שכבר הזכרנו לכל אדם המגיע לגיל 50 מומלץ לעבור בדיקת קולונוסקופיה מדי פעם. תכיפות הבדיקה תיקבע על ידי גאסטרואנטולוג, רופא מומחה ברפואת דרכי העיכול (החל מן הוושט דרך הקיבה, התריסריון, המעי הדק, המעי הגס ועד לפי הטבעת). 

חשוב במיוחד לבצע בדיקות קולונוסקופיה עבור מי שנמצאים בקבוצת סיכון לחלות בסרטן המעי הגס, כך למשל מי שבמשפחתם היו מי שלקו במחלה, מי שכבר התגלו והוסרו פוליפים או גידולים אחרים מן המעי הגס שלהם, מי שבבדיקת דם סמוי בצואה התגלו סימנים לדימום באיבר פנימי הקשור למערכת העיכול ועוד. 

קולונוסקופיה וירטואלית יכולה, במקרים רבים, להחליף בדיקת קולונוסקופיה רגילה. הבדיקה אינה מתאימה למי שמשקל גופם עולה על 150 קילוגרמים, נשים בהריון, חולים במחלת קרוהן פעילה ובעלי התקן סטומה (פתח חלופי המשמש למתן צואה במקום פי הטבעת ועשוי להיות נחוץ למשל אחרי ניתוח במעי). 

סקירה כללית של איברי הבטן אף היא מבוצעת במסגרת הליך קולונוסקופיה וירטואלית אולם בכוחה לאתר רק פתולוגיות גסות באזורים אלה לכן אם יש סיבה לחשוד שקיימת בעיה מחוץ למעי הגס יש צורך בבדיקות כגון CT בטן, MRI או אולטרסאונד רקמות רכות

הכנה לבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

לבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית יש להגיע כאשר המעיים נקיים ולכן לקראת הבדיקה של המעי יש להקפיד על הנחיות לדיאטה בת 72 שעות במהלכה יש להימנע ממאכלים כמו פירות ירקות, קטניות, פיצוחים, ונוספים. בנוסף, 24 שעות לפני הבדיקה יש ליטול תרופה הגורמת לריקון המעיים. בדרך כלל החומר מרוקן המעיים יהיה פיקוסלקס. אצל מי שידוע כי הם אלרגיים, או עלולים להיות אלרגיים לתרופות מסוימות ייתכן וייבחר חומר מרוקן מעיים אחר. חשוב מאוד ליידע את הרופא המפנה לבדיקה, כמו גם את הצוות הרפואי במרכז הרפואי בו מבוצעת הבדיקה, על תגובות אלרגיות בעבר. 

אין צורך להפסיק או להחליף תרופות מרשם לקראת הבדיקה. בבוקר הבדיקה יש להתפנות (לתת צואה) ויש להגיע אליה בצום (אין לאכול דבר מבוקר יום הבדיקה עצמוועד לסיומה). 

מהלך הבדיקה 

בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית מבוצעת באמצעות מכשיר CT. הנבדק, לבוש בחלוק בלבד, שוכב על המיטה שמסיעה אל תוך המכשיר, בשלב זה הרופא המבצע את הבדיקה מחדיר צינורית דקה אל פי הטבעת. בעזרת צינורית זו יוחדר מעט אוויר דחוס אל המעיים כד לנפח אותם ולאפשר קבלת תמונה טובה יותר של דפנות פנים המעי. החדרת הצינורית והניפוח הקל של המעי כרוכים באי נוחות מסוימת אולם לא בכאב. 

עם תום ההכנות הנבדק יוכנס אל תוך מכשיר ה-CT. ניתן לתקשר עם הצוות הרפואי העורך את הבדיקה פשוט על ידי דיבור. מי שסובלים מקלסטרופוביה עלולים לחוש מתח בעת השהייה בתוך המכשיר, ניתן להיעזר בתרופות מרגיעות. 

הבדיקה במכשיר ה CT עצמו אורכת לא יותר מעשרים דקות ובסיומה ניתן להתלבש, להישאר תחת השגחה כחצי שעה שאחריה ניתן לחזור לשגרה ללא מגבלות מיוחדות. תוצאות הבדיקה יפוענחו על ידי הרופא שהפנה לבדיקה ולכן רק כמה ימים לאחריה ניתן לקבל הסבר על הממצאים. במקרים בהם מתגלה נגע או בעיה אחרת במעי הגס או באזור אחר שנסרק בבדיקה יקבע טיפול מתאים. 

איך בוחרים מרכז רפואי לעבור בו קולונוסקופיה וירטואלית?

בדיקות קולונוסקופיה וירטואלית מבוצעות במכוני דימות בבתי חולים ובמרכזים רפואיים פרטיים ברחבי הארץ. הבדיקה כלולה בסל הבריאות וניתן לעבור אותה במסגרת הרפואה הציבורית אולם במקרים כאלה לא ניתן לבחור את המקום בו תיערך או את הרופא שיבצע אותה. חשוב לדעת שפוליסות ביטוח בריאות משלים רבות מאפשרות ביצוע בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית באופן פרטי ולבחור היכן לעבור אותה.

מומלץ לברר באלו מרכזים רפואיים באזורכם מבצעים דרך קבע בדיקות קולונוסקופיה וירטואלית. כדאי לשוחח עם הצוות הרפואי במרכזים הבאים בחשבון מבחינתכם, להתרשם מן היחס שאתם מקבלים ומרמת המקצועיות. כדאי לדעת שככל שהמכשיר ה-CT באמצעותו תבוצע הבדיקה הוא מדגם חדש ומתקדם יותר כך קל יותר להשיג תמונה חדה וברורה של דפנותיו הפנימיות של המעי. ניתן לשאול מכרים שעברו בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית אם הם ממליצים על המרכז הרפואי בו בוצעה הבדיקה. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך