/
/
אולטרסאונד רקמות רכות

אולטרסאונד רקמות רכות - מה זה אומר?

בגופנו מגוון גדול של רקמות שניתן לחלק אותן לקבוצות וסוגים שונים. אחת החלוקות הבסיסיות ביותר היא זו שמבדילה בין רקמות קשות לרכות. על הרקמות הקשות נמנות העצמות והשיניים ואילו קבוצת הרקמות הרכות כוללת שומן, כלי דם, בלוטות לימפה, שרירים, גידים, בלוטות אנדוקריניות (בלוטות המפרישות הורמונים, כמו למשל בלוטת התריס, בלוטת יותרת המוח ועוד), עצבים, סחוס ועוד. ברקמות רכות עלולות להתפתח בעיות כגון דלקות, קרעים, גידולים, נזקים מחבלות ועוד.

התייעצו איתנו וקבעו תור מהיר לאולטרסאונד תוך 72 שעות - התקשרו072-3305631 (החזר למבוטחים)

מומחים רלוונטיים

כאשר יש צורך לבדוק מצבם של איברים ורקמות בתוך הגוף, באזור נסתר מן העין, משתמשים בבדיקות דימות בהן נעשה שימוש בטכנולוגיה כזו או אחרת כדי ליצור תמונה של פנים הגוף. רקמות קשות חוסמות מעבר קרינת רנטגן ולכן ניתן לקבל מידע רב אודות מצבן באמצעות בדיקות דימות העושות שימוש בקרינה כזו, כגון בדיקת CT וצילומי רנטגן. לעומת זאת, קרינת רנטגן חודרת ללא קושי מיוחד דרך רקמות רכות ולכן בדיקות דימות בטכנולוגית רנטגן לא תמיד מתאימות לצרכי אבחון איברים המורכבים ברובם מרקמות רכות.

בבדיקות אולטרסאונד נעשה שימוש בגלי קול אשר חודרים באופן שונה דרך רקמות שונות בגוף. בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות היא בדיקת דימות שבכוחה לספק תמונה איכותית של רקמות רכות בתוך הגוף, כולל תמונות בתלת ממד וסרטוני וידאו למעקב אחר איברים בתנועה.

לפניכם סקירה אודות בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות ובה נפרט מתי עולה צורך בביצוע בדיקת דימות כזו, מה ההכנות הדרושות לקראתה, איך מבוצעת הבדיקה עצמה, מתי מתקבלות תוצאותיה, מה ניתן ללמוד מהן ועוד.

מתי נדרשת בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות?

בדיקות אולטרסאונד רקמות רכות מבוצעות כחלק מהליך האבחון כאשר מתעורר חשד לבעיה באיבר פנימי העשוי רקמות רכות מסוג אחד או כמה. באמצעות בדיקה כזו ניתן לזהות גידולים ולקבוע את מיקומם, צורתם וגודלם, ניתן לאשש או לשלול קיום דלקת או זיהום, לבחון תפקוד איברים, לזהות שינויים בגודלן של בלוטות (בלוטת התריס למשל), להעריך אם קיימת בעיה בערמונית, באשכים או באיברים פנימיים כגון הרחם, כיס המרה, הכליות ועוד.

אולטרסאונד רקמות רכות משמש גם כבדיקת סקר במהלך הריון כדי לעקוב אחר התפתחות העובר.

מגבלות לביצוע הבדיקה

מכיוון שבטכנולוגיית אולטרסאונד לא נעשה שימוש בקרינה מזיקה, בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות מתאימה גם לנשים בהריון ולילדים ואין הגבלה על מספר או תכיפות הפעמים שניתן לעבור אותה. אצל אנשים בעלי עודף משקל רב ייתכן קושי לקבל תמונה איכותית מספיק מן הסריקה באמצעות מכשיר האולטרסאונד. קושי דומה עשוי להיות כאשר האזור אותו מבקשים לסרוק מוסתר על ידי רקמות קשות או שיש מעליו שכבת אוויר.

הכנות לקראת הבדיקה

למעשה, אין צורך בהכנה כלשהי לקראת בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות. מומלץ להגיע למכון הדימות בו תבוצע הבדיקה כחצי שעה לפני המועד שנקבע כדי שיהיה די זמן לטפל במנהלות ולהירגע קצת לפני שתיקראו להיכנס לחדר הבדיקה. מומלץ ללבוש בגדים נוחים ולא להביא אתכם שום דבר מיותר שתצטרכו לדאוג לגביו בעת שתבוצע הבדיקה.

מהלך הבדיקה

אולטרסאונד רקמות רכות היא בדיקה פשוטה שאינה כרוכה באי נוחות משמעותית ואינה כואבת כלל. תתבקשו לשכב על שולחן הבדיקה ולחשוף את העור מעל האזור המיועד לבדיקה (למשל, להרים מעלה את החולצה כדי לחשוף את הבטן). הטכנאי או הרופא המבצעים את הבדיקה ימרחו על עורכם ג'ל מיוחד שתפקידו לשפר את הולכת גלי הקול מן המשדר אל תוך הגוף.

הסריקה עצמה מבוצעת תוך שעל פני העור מזיזים יחידת משדר/מקלט המחוברת אל מכשיר האולטרסאונד. למעשה, מדובר במעין רמקול המשמיע צלילים בתדרים שאוזן האדם אינה יכולה לשמוע, ובמקלט, מעין מיקרופון רגיש מאוד, ההופך את הדי גלי הקול המוחזרים מן האיברים שבפנים הגוף לאותות חשמליים. התמונה המוקרנת על המסך מתקבלת באמצעות עיבוד ממוחשב של אותם החזרים.

באמצעות בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות ניתן לבדוק זרימת דם בכלי דם, להתרשם מתקינות פעולת הלב (בדיקת אקו לב), לבדוק התפתחות מערכות שונות בגופו של עובר במהלך הריון ועוד. אם הבדיקה נעשית על ידי רופא ייתכן ותוצאותיה יוסברו לכם מיד. כאשר הבדיקה נערכת על ידי טכנאי תוצאותיה יפוענחו על ידי רופא מצוות מכון הדימות, יועברו לרופא המטפל והוא יסביר לכם אותן. במקרים כאלה עשויים לחלוף כמה ימים עד קבלת תוצאות הבדיקה.

לקביעת תור מהיר לאולטרסאונד - התקשרו: 072-3305631 (החזר למבוטחים)

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

אולי יעניין אותך גם
בדיקת דימות - מה כדאי לדעת
מערכת MIOK
שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת תור מהיר לאולטרסאונד רקמות רכות

התקשרו 072-3305631

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין