/
/
הכנה לקולונוסקופיה

הכנה לקולונוסקופיה - כל מה שצריך לדעת, רגע לפני הבדיקה

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה שמבוצעת באמצעות החדרת מכשיר רפואי דק אל פי הטבעת והעברתו דרך המעי הגס, לאיתור פוליפים, גידולים שפירים וגידולים ממאירים במעי הגס, עד לסוף המעי הדק. הבדיקה מומלצת בישראל לגברים ולנשים, החל מגיל חמישים בכל עשר שנים, והסיבה להמלצה זו היא ההבדלים הדרמטיים בשיעורי התמותה מסרטן המעי הגס, במקרים של גילוי מוקדם ביחס לגילוי המחלה בשלבים מאוחרים.

בדיקת קולונוסקופיה מאפשרת גילוי מוקדם של סרטן וטיפול בפוליפים עוד לפני שהם הופכים לממאירים. הבדיקה נחשבת ללא נעימה, היא מבוצעת בהרדמה כללית ואורכת כשעה. בשל האזור הנבדק (סופה של מערכת העיכול) – ההכנה לקראת הבדיקה היא קריטית.

מומחים רלוונטיים

הנחיות כלליות לפני הבדיקה

בדרך כלל מתבקשים מטופלים במדללי דם (כמו קומדין או פלביקס) להפסיק את נטילת התרופות לקראת הבדיקה. תוספי מזון המכילים ברזל כדאי להפסיק ליטול כשבוע לפני הבדיקה. חשוב לספר לרופא המטפל ו/או לרופא המרדים על אלרגיות ורגישויות, בפרט לתרופות, על קיום קוצב לב מלאכותי, ועל נטילת תרופות שגרתיות. 

בדיקת קולונוסקופיה נקבעת בדרך כלל לשעות הבוקר המוקדמות. כ – 72 שעות (שלושה ימים) לפני תאריך הבדיקה תתבקשו להתחיל להכין את מערכת העיכול לקראת הבדיקה, להקפיד על צריכה מזונות קלים ועל נטילת תרופות משלשלות. חשוב להקפיד על קבלת הוראות מפורטות מטעם הרופאים המטפלים לתזונה בימים שלפני הבדיקה. 

שלושה ימים לפני הבדיקה

הנבדקים מתבקשים להתחיל בהכנת מערכת העיכול – שלושה ימים קודם לבדיקת הקולונוסופיה. בשלב זה יש להימנע מאכילת פירות וירקות (שהם בעלי תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים); מוצרי מזון שיש בהם תכולה גבוהה של סיבים כמו דגנים מלאים, שיפון, כוסמת וכדומה, קטניות ופיצוחים. 

יומיים לפני הבדיקה

ביום השני לפני הבדיקה בשעות הערב, תתבקשו בדרך כלל ליטול את הטיפול הראשון שיסייע להתרוקנות מלאה של המעיים לקראת הקולונוסקופיה. בהמשך ההכנות לבדיקה, תתבקשו ליטול חומרים משלשלים בעלי השפעה עזה יותר.

יום לפני הבדיקה

24 שעות לפני הבדיקה, תתבקשו בדרך כלל להפסיק לאכול כל מזון מוצק. בשלב זה, התזונה תהיה מבוססת על נוזלים בלבד, ובעיקר מרקים צלולים ותה. ניתן לצרוך בדרך כלל גם מיצי פירות צלולים, שאינם מכילים חתיכות פרי. מומלץ לשתות כמויות מרובות של מים. אין לאכול מזונות מוצקים, או לשתות מוצרי חלב.

במהלך היום תתבקשו ליטול עוד חומרים משלשלים על פי ההנחייה שתתקבל מטעם צוות הרופאים המטפלים.

נטילת התמיסה המשלשלת

ביום שלפני הבדיקה, תתבקשו ליטול פעמיים תמיסה שמשפיעה על פעולת המעיים ועל ריקונם. את התמיסה מכינים כך:
•    חשוב להכין את התמיסה במים קרים. 
•    הכינו כ-150 מ"ל מים
•    רוקנו שקית אחת של החומר המשלשל אל כוס המים שהכנתם
•    המתינו כשתי דקות עד להתמוססות מלאה של החומר במים
•    שתו את כל התמיסה, עד לריקון מוחלט של הכוס.

בדרך כלל, יש לשתות תמיסה כזו פעמיים במהלך היום שלפני הבדיקה: פעם אחת בשעות הצהריים המוקדמות, ועוד פעם אחת בשעות הערב.

במהלך יום הבדיקה

יש להגיע לבדיקת קולונוסקופיה כשאתם בצום מוחלט של לפחות שש שעות. חשוב להגיע לבדיקה עם מלווה, שיהיה נוכח בעת הכניסה לבדיקה ויסייע בתהליך השחרור וההגעה הביתה לאחר הבדיקה.

מילה על הבדיקה ועל מה שיקרה לאחריה

בדיקת קולונוסקופיה מבוצעת בהרדמה מלאה או בטשטוש כללי. הצוות יסייע למטופל להתמקם בתנוחה מתאימה לבדיקה, על הצד, ולאחר מכן תבוצע ההרדמה. הבדיקה תארך כשעה, במהלכה יוזרם אוויר אל המעי והוא ייסרק לאיתור פוליפים וגידולים. לאחר הבדיקה יישאר הנבדק בהתאוששות עד להתפוגגות מלאה של חומרי ההרדמה, אז יוכל להשתחרר לביתו בתנאי שיש מלווה שיסייע לו להגיע הביתה. 

לאחר השחרור, ניתן לחוש לעיתים באי נוחות באזור פי הטבעת או בבטן. אי נוחות זו חולפת בתוך מספר שעות. מייד לאחר תום הבדיקה ניתן לחזור לאכול ללא הגבלות.

האופן בו נעשית ההכנה התפתח בשנים האחרונות, כך שקיימות מספר דרכים לבצע אותה. אנשים מסויימים עשויים לשתות נוזלים רבים ואילו אחרים יעדיפו ליטול תרופות שיסייעו להם. מומלץ להתייעץ עם הרופא בנוגע לאפשרויות השונות.

מספר ימים לפני הליך הקולונוסקופיה מומלץ להתחיל בתזונה דלת סיבים, ולהימנע מדגנים מלאים, אגוזים, פירות, פירות יבשים וירקות. בשלב מסוים, לרוב ביום שלפני הקולונוסקופיה, יש להימנע ממזון מוצק ולצרוך נוזלים צלולים בלבד. ניתן גם לשתות קפה שחור ותה.

יש להימנע מאכילה ושתייה כשעתיים טרם הפרוצדורה.

מומלץ לתכנן את הזמן כך שיהיה ניתן לבצע את ההכנה בצורה נוחה ולהימנע מלחץ מיותר. כך למשל, כדאי לוודא כי יש שירותים בקרבת מקום וכי יש פרטיות מספקת בזמן זה. כמו כן, ניתן לדאוג מראש למזון מתאים שיהיה ניתן לצרוך.

על חולי סוכרת להיוועץ עם מומחה בטרם תחילת ההכנה לקולונוסקופיה, לתכנן את התזונה ולבצע התאמות בטיפול על פי הצורך. במקרים רבים יהיה צורך להפחית את מינון התרופות בתקופה זו ולהקפיד על מדידת רמות הסוכר בדם.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך