/
/
טומוגרפיה ממוחשבת

טומוגרפיה ממוחשבת - מה זה?

טומוגרפיה ממוחשבת (Computed Tomography – CT) היא בעצם בדיקת CT - שיטת הדמיה בלתי פולשנית אשר מספקת תמונה של פנים הגוף בתלת-ממד. השיטה מציעה יתרונות על פני בדיקות הדמיה כמו רנטגן או אולטרסאונד, אך טומנת בחובה גם סיכונים במידה מסוימת. הבדיקה מבוצעת כך שמקור קרינה זז סביב הנבדק ומעביר דרך הגוף קרני רנטגן בזוויות שונות. גלאים קולטים את הקרניים המוחזרות מהגוף ומעבירים סיגנלים אלקטרוניים למחשב. לאחר עיבוד הנתונים המחשב יוצר הדמיה של הגוף בתלת-ממד או תמונות של חתכי גוף שונים בתצורה דו-ממדית. 

זקוקים לבדיקת CT? להתייעצות וקביעת תור מהיר לבדיקת CT - התקשרו עכשיו: 072-3312200 

מומחים רלוונטיים

עיקר השימוש בטומוגרפיה ממוחשבת הוא בתחום הרפואה, ככלי משלים לצילום רנטגן ולבדיקת אולטרסאונד, כאשר באמצעות בדיקות אלה לא הצליחו לאתר מחלה או בעיה רפואית. כמו כן משמשת השיטה לצורך אבחון והדרכה במהלך טיפולים פולשניים. כדי למקסם את איכות בדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת ולאפשר הצגה מיטבית של איברים חלולים, כלי דם ורקמות רכות, נעשה שימוש בחומר ניגוד. חומר הניגוד שניתן למטופל בהזרקה תוך-ורידית או בשתייה, הוא לרוב יוד או בריום (לרגישים ליוד). על פי רוב הבדיקה בעזרת חומר ניגוד אינה מתאפיינת בתופעות לוואי, ולאחר ביצועה מומלץ על שתייה מרובה כדי לשטוף את חומר הניגוד ולפנותו מהגוף. 

יעילות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת כיום היא מרבית – בעוד שבראשית דרכה של טכנולוגיה זו, בשנות ה-70 של המאה ה-20, נדרשו למכשירי הטומוגרפיה הממוחשבת כמה ימים לצורך ביצוע הסריקה, איסוף הנתונים וניתוחם, הרי שכיום סורקים נדרשים לשניות ספורות בלבד לצורך הפקת הדמיה תלת-ממדית במקום. באופן זה מתאפשרת סריקתם בזמן אמת של איברים נעים בגוף דוגמת הלב או הריאות. 

שימושיה של הטומוגרפיה הממוחשבת 

כאמור, מאז המצאתה הטומוגרפיה הממוחשבת משמשת ככלי דימות אבחוני המהווה השלמה לצילומי רנטגן ולבדיקות אולטרסאונד. לפני כ-20 שנים התרחב השימוש בטומוגרפיה ממוחשבת גם לתחום של רפואה מונעת, וכיום היא משמשת כלי עזר מרכזי לצורך גילוי מחלות דוגמת סרטן לסוגיו, והערכה לגבי צפי לחלות במחלת לב. 

שימוש בטומוגרפיה ממוחשבת לדימות איברים שונים 

טומוגרפיה ממוחשבת משמשת עבור דימות מגוון איברים ומערכות בגוף האדם: 

  • הבטן והאגן – טומוגרפיה ממוחשבת היא כלי יעיל ורגיש לאבחון מחלות ונגעים בחלל הבטן. באמצעות שיטה זו עומדים על הסיבה לקיומם של כאבי בטן חריפים, ומאבחנים חסימת מעיים, דלקת הלבלב או התוספתן וכן אבנים בכליות. לאחר פגיעה טראומטית אפשר לעשות שימוש בטומוגרפיה ממוחשבת לצורך אבחון פגיעה באיברים באזור האגן שיש בהם עצמות, וכן משמשת השיטה לדירוג והערכה של גידולים סרטניים בחלל הבטן. בהדמיה של חלל הבטן מקובל להשתמש בחומר ניגוד לצורך שיפור איכות בדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת.
  • ריאות – הטומוגרפיה הממוחשבת משמשת לאבחון תהליכי מחלה ושינויים ברקמת הריאות. ישנן מחלות ריאה מסוימות אשר באבחונן נודע לטומוגרפיה הממוחשבת יתרון על פני צילום הרנטגן. במסגרת בדיקות מסוג זה מבוצעים חתכי דימות של הריאות בפילוח דק, בעת שאיפה ובעת נשיפה. כאשר מחדירים חומר ניגוד לצורך דימות מיטבי של עורקי הריאה, משמשת בדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת לאבחון תסחיף ריאתי.
  • ראש – טומוגרפיה ממוחשבת משמשת ככלי לאבחון נזקים ומחלות באזור הראש. אזורים בהירים בצילום ההדמיה יכולים להעיד על דימום מוחי, שברים בגולגולת והצטברות סידן בתוך הגולגולת, ואזורים כהים בצילום ההדמיה יכולים להעיד על שבץ מוחי או בצקת. גידול במוח מזוהה על ידי עיוותים במבנה המוח כתוצאה מנפיחות, כפי שאפשר לראות בבדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת. 

טומוגרפיה ממוחשבת – יתרונות וסיכונים 

לשיטה זו ידועים כמה יתרונות משמעותיים על פני בדיקות רנטגן ואולטרסאונד:

הדמיה בשיטת טומוגרפיה ממוחשבת מאפשרת אבחון בחתכים שונים; מכשירי טומוגרפיה מפיקים תמונות שבהן אפשר להבחין בהבדלים דקים בשל רמה גבוהה של הפרדה; שיטה זו מאפשרת להתמקד באיבר המטרה היות שאין בה חפיפה של איברים זה על זה; טומוגרפיה ממוחשבת חוסכת את הצורך בביצוע בדיקות פולשניות ומציעה חלופה יעילה ונוחה. 

לצד היתרונות טמונים גם סיכונים, כאשר הבדיקה כרוכה בקרינה בעוצמה גבוהה לעומת צילום רנטגן, ובשל פגיעת הקרניים בדנ"א עשויה להוות גורם סיכון לקטראקט, סרטן והפרעות בזרימת הדם. 

להתייעצות וקביעת תור מהיר לבדיקת CT - התקשרו עכשיו: 072-3312200 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לחוצים בזמן? לקביעת תור מהיר לבדיקת C.T

התקשרו 073-7821621

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין