/
/
קילה: תסמינים שכדאי לכם להכיר | MIOK

קילה - תסמינים שכדאי לכם להכיר

קילה הוא מצב בו חלק מאיבר פנימי חודר דרך קרע בקרום שעוטף ומקבע אותו במקומו. או במילים פשוטות ביותר: קילה הוא חור בשכבת השריר. קילה הוא כינוי עממי, השם העברי הרשמי של התופעה הוא "בקע" ולעיתים נעשה שימוש גם במילה "הרניה", למעשה השם הלועזי של התופעה (Hernia) ואפילו שבר היא מילה מוכרת לתופעה. 

ברוב המקרים בהם מאובחן קילה, מדובר בחלק מהמעי החודר דרך דופן הבטן באזור המפשעה, אולם ייתכן גם בקע ברום הבטן, בגב, בקע סרעפתי, בקע טבורי ובקע שנוצר מחדירת איבר פנימי דרך רקמת צלקת שנותרה מניתוח ועוד. לפניכם סקירה שתסייע לכם להבין אלו סוגים של קילה קיימים, מה התסמינים הנלווים להם ואיך מזהים שהגיע הזמן לקבל טיפול. בנוסף, נפרט מעט על ניתוח קילה שהוא הטיפול הנפוץ ביותר בבעיה.

 

מומחים רלוונטיים

קילה הוא נפוץ מאוד, ההערכה היא שכ-10% מהאוכלוסייה תסבול מבעיה כזו בשלב כלשהו במהלך החיים. מבוגרים נוטים לסבול מקילה יותר מאנשים צעירים, אולם לעיתים מתגלה קילה דווקא אצל ילדים וילדות, בני נוער, גברים צעירים או נשים צעירות. ישנם סוגים של קילה האופייניים יותר לאוכלוסייה כזו או אחרת, כך למשל נשים שעברו מספר הריונות נמצאות בקבוצת סיכון לבקע טבורי, בקע מפשעתי שכיח יותר בקרב גברים, בקע ברום הבטן מופיע בעיקר אצל גברים בני 20 עד 50, ילדים ותינוקות עלולים לסבול מבקע מפשעתי או טבורי הנגרם מפגם מולד ועוד. 

חשוב לדעת שקילה מדרגת חומרה נמוכה עשוי להתקיים מבלי להיות מורגש כלל או לגרום לתסמינים קלים בלבד. לעיתים, גם לאחר שדבר קיום הבקע כבר ברור וידוע אין דחיפות לטפל בו. מנגד, ייתכן מצב בו חלק מאיבר פנימי חודר דרך קרע ברקמה התומכת בו, אינו יכול להחליק חזרה והופך לכוד. תופעה כזו מכונה כליאה והיא מסוכנת משום שתיתכן פגיעה באספקת הדם לחלק הכלוא וכך יכול להתפתח נמק שסכנת מוות בצדו. לכן, חשוב מאוד לשים לב לסימנים העשויים להעיד על קילה, לאבחן את הבעיה ולקבל טיפול ברגע שמתעורר הצורך לעשות זאת ולפני שהמצב מחמיר. 

קילה מדרגת חומרה קלה וכמעט ללא תסמינים

קילה מסוגים שונים ובכללם בקע מפשעתי, בקע טבורי ובקע ברום הבטן (בקע אפיגסטרי), עשוי להתקיים מבלי לגרום לתסמינים ברורים. כך למשל תיתכן תחושת אי נוחות או לחץ קל המורגש בעת מאמץ או שיעול. סימנים קלים נוספים עשויים להיות נפיחות או בליטה קטנה, כאבי קלים החולפים בעת מנוחה ועוד.

חשוב להיות ערים גם לסימנים קלים כגון אלו שפורטו לעיל ולפנות לרופא המשפחה כדי לבדוק אם מתפתח קילה. לעיתים תהיה אבחנה של בקע אולם לא תהיה דחיפות לטפל. עם זאת, חשוב לדעת שדחיית הטיפול יתר על המידה עלולה לגרום להחמרה ויש סכנה שחלק מאיבר פנימי ידחק דרך הבקע ויהפוך כלוא, מצב המצריך התערבות כירורגית מידית בשל חשש להתפתחות נמק. 

כאשר תופעה זו כוללת כאבים לוחצים באזור הבטן או הטבור – יש לגשת באופן מידי לבדיקת רופא. חשוב לזכור כי בקעים עשויים להופיע בכל גיל, וברוב המקרים יצריכו פתרון ניתוחי.

בקע טבורי

מדובר בבקע השני הנפוץ ביותר, הוא נראה כבליטה באזור הטבור או ממש מעליו ונוצר בעקבות חולשה באזור טבעת הטבור ופתיחתה מחדש כתוצאה מהסיבות הבאות:

  • חולשה בדופן הבטן
  • הריון
  • השמנת יתר
  • תהליכי הזדקנות

איך מטפלים: החזרת האיברים למקומם ותפירה של המקום אפשרית לבקע קטן עד בינוני, לבקע גדול מתבצע קיבוע באמצעות רשת כירורגית ששומרת על תחימה של המקום ונשארת קבועה בגוף. ניתן לבצע את הניתוח בגישה הפתוחה- גישה ותיקה ואמינה שבה עושים חתך באורך כ-8-7 ס"מ לאורך הבטן התחתונה או בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופית), שבה נעשים חתכים קטנים ליד הטבור בגודל 10-5 מ"מ בבטן התחתונה ודרכם מוכנס המכשור הניתוחי.

בקע מפשעתי

בקע מפשעתי עשוי להופיע באזור המפשעה בתעלה המפשעתית (Inguinal Canal) או בתעלה הפמורלית (Femoral Canal) ואז הוא נקרא בקע פמורלי. בין 5% ל־10% מהאוכלוסייה סובלים מבקע מפשעתי, הוא שכיח יותר בגברים מאשר בנשים, ומופיע לרוב בצד הימני של הגוף. בקע פמורלי ממוקם בתעלה הפמורלית שעוברת במקביל לכלי הדם המרכזיים אל הרגליים. בקע פמורלי כרוך בסיכון גבוה יותר לסיבוכים וההמלצה היא לתקן אותו בהקדם למניעת התפתחות כליאה.

הסיבות להיווצרותו הן רבות:

  • לחץ תוך בטני גבוה
  • הריונות
  • שיעול כרוני
  • פרוסטטה שגדלה
  • תהליכי הזדקנות

איך מטפלים:

  • ניתוח בגישה הפתוחה - במהלך הניתוח נעשה חתך מפשעתי מעל הבקע ומושתלת מעליו רשת. זו שיטה מהירה וקלה.
  • ניתוח בגישה הלפרוסקופית - הניצתוח החדשני יותר שבו מבצעים 3 חורים קטנים בבטן התחתונה ודרכו נכנסים אל הבקע ומתקנים אותו באמצעות רשת. כאן יש פחות סיכון לזיהומים בגלל החתכים הקטנים.
  • ניתוח בגישה הרובוטית - הניתוח מתבצע באמצעות רובוט כירורגי מהמתקדמים בעולם בשם דה וינצ'י והוא ידוע כמפחית כאב ומקצר זמני החלמה. ממחקרים עולה שניתוחי רובוט משיגים תוצאות טובות יותר.

בקע סרעפתי

בקע סרעפתי מתפתח כאשר שרירים ורצועות באזור הפתח בסרעפת נחלשים ומאפשרים לחלק מהקיבה לבלוט ולזלוג אל תוך חלל בית החזה.

סיבות להיווצרות בקע סרעפתי:

  • עודף משקל וגיל מתקדם
  • חבלה פיזית באזור הפתח בסרעפת.
  • פגם מולד באזור הפתח בסרעפת
  • שיעולים מרובים, הקאות מרובות
  • עצירות
  • הרמת משאות כבדים
  • בעיות גב
  • הריונות מרובים

איך מטפלים: במקרים חמורים מי שסובל מבקע סרעפתי צריך לעבור ניתוח בגישה זעיר־פולשנית על ידי חתכים קטנים בחלל הבטן או בבית החזה. במהלך הניתוח מוחזר תוכן השק אל חלל הבטן ומתבצעת כריתה של שק הבקע. כמו כן, מצרים את פתח הבקע בעזרת תפרים ולפעמים גם בעזרת רשת. בסוף הניתוח מתבצעת פונדופליקציה חלקית או מלאה - פעולה של כריכת חלק מהקיבה סביב הוושט, כדי למנוע מעבר של תוכן קיבה לוושט.

 

בקע, קילה, שבר

 

החמרה בתסמינים

החמרה בסימפטומים עלולה להתרחש בין אם כבר אובחן בקע והוחלט שטרם הגיע הזמן לטפל בו ובין אם עד כה הסימפטומים היו קלים כל כך עד שהבעיה טרם אובחנה. אם רמת הכאב גוברת עד כדי פגיעה באיכות החיים והיכולת לתפקד, אם הבליטה הקטנה שהעידה על קילה גדלה, אם חשים בנפיחות מקומית באזור המפשעה, הבטן התחתונה או הטבור, אם מרגישים כאב בכל פעם שמשתעלים, יש לפנות ללא דיחוי לאבחן את הבעיה ולקבוע מה רמת הדחיפות לטפל בה. 

הליך אבחון קילה יכלול בדיקה גופנית במהלכה הרופא עשוי לבקש מכם להשתעל תוך שהוא חש את האזור ומרגיש אם נוצרת בליטה כתוצאה מדחיקת חלק מן האיבר הפנימי דרך הבקע בעת שמופעל לחץ כתוצאה מן השיעול. בדיקות נוספות עשויות להיות בדיקות דימות כגון אולטרסאונד בטני המאפשר יצירת תמונה של המתרחש בתוך הבטן תוך שימוש בגלי קול בתדרים שמעל טווח השמיעה שלנו, או בדיקת CT בטן.

טיפול בקילה

ברוב המקרים טיפול בקילה כולל התערבות כירורגית. ניתוח קילה יכול להתבצע בשיטה פתוחה תוך חיתוך העור וחשיפת האזור בו התפתח הבקע. פעמים אחרות ניתן לבצע ניתוח לתיקון בקע בשיטה הזעיר פולשנית בה מוחדר מכשור, הכולל גם סיב אופטי עם מצלמה ותאורה, דרך חתכים קטנים והפעלתו מבחוץ תוך שהרופא המנתח מביט על המתרחש בפנים הגוף מעל גבי מסך.

 

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת יעוץ מהיר

התקשרו 073-7024144

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין