/
/
בקע טבורי בהריון: כך תוכלי להמנע מהתופעה | MIOK

בקע טבורי בהריון - כך תוכלי להמנע מהתופעה

בזמן הריון, ובעיקר בהריונות חוזרים יש עומס יתר על דופן הבטן, עומס הגורם לקרע בסיבים של רקמת החיבור באזור הטבור, שם הרקמה חלשה ביותר (מכיוון שנסגרת רק לאחר הלידה, עם נשירת הטבור). אבחנה ראשונית של בקע טבורי אצל נשים הרות מתרחשת בדרך כלל בשליש השני, והתסמינים בולטים עוד יותר עם המשך ההריון. 

בקע טבורי מאובחן בבדיקה גופנית על ידי רופא כירורג, ובדרך כלל איננה דורשת בדיקת הדמיה (רנטגן). 

 

 

 

מומחים רלוונטיים

בקע טבורי הינו היחלשות מקומית או בקע בדופן הבטן הממוקמת באזור הטבור, הגורם לבליטה של איברים החוצה, בד"כ מעי או שומן תוך בטני. הבליטה שנוצרת נקראת "שק השבר".  בקע טבורי מולד הינו תופעה שכיחה בקרב תינוקות, המתרחשת כאשר דופן הבטן איננה נסגרת כראוי לאחר נשירת הטבור. בקע טבורי מולד בדרך כלל נפתר מעצמו עד כ-3 שנים מהלידה.

בקרב מבוגרים, בקע טבורי נקרא בקע טבורי נרכש, ונוצר עקב לחץ רב על דופן הבטן. לחץ כגון הריונות ולידות מרובות, עבודה פיזית מאומצת (כגון הרמת משקולות או חפצים כבדים), השמנה, עצירות, שיעול כרוני ועוד. היחלשות הדופן יכולה להתרחש גם עקב מחלות המחלישות רקמות, או עקב תהליכי הזדקנות.  

הטיפול בבקע טבורי

הטיפול בבקע טבורי הינו הליך ניתוחי פשוט, בד"כ על בסיס אמבולטורי (אשפוז יום). הניתוח איננו דחוף, למעט מקרים בהם האיבר שבולט דרך הבקע נכלא בתוך שק השבר, תופעה הנקראת "בקע כלוא". עם זאת, ישנה עדיפות שלא לדחות את הטיפול על מנת למנוע סיבוך.

הניתוח יכול להתקיים בצורה לפרוסקופית ("ניתוח כיס") או בניתוח פתוח, והצלקת שנותרת לאחר הניתוח כמעט בלתי נראית. בקרב ילדים עם בקע מולד, הניתוח בד"כ יתרחש בגיל 4, אם הבקע לא החלים בעצמו עד לשלב זה. בקרב נשים, אם הבקע אובחן לפני הריון, מומלץ לקיים את הניתוח לפני הכניסה להריון. בקע שאובחן במהלך הריון, מומלץ לתקן כחצי שני לאחר ההריון. זאת למעט במקרים של בקע כלוא שלא ניתן להחזירו, שם נדרש ניתוח דחוף. למזלנו בקע כלוא בהריון הינו תופעה נדירה ביותר.

יש צורך בניתוח בקע טבורי? מומלץ לעשות זאת באופן פרטי - התקשרי: 072-3318477

טיפים למניעת בקע טבורי והפחתת תסמינים

אורח חיים בריא יכול לא רק להקל על תסמיני הבקע, אלא גם לעזור במניעתה. מספר עצות למניעת בקע טבורי או הקלה בתסמינים במידה ואינכם יכולים לנתח:

  1. הימנעו מארוחות גדולות, ומשכיבה או התכופפות לאחר האכילה. לאחר האוכל, צאו להליכה קצרה או הסתובבו בבית.
  2. נסו להפחית לחץ בעת עשיית צרכים, ולטפל בעצירות כרונית. 
  3. טפלו בשיעול כרוני – אם השיעול שלכם לא עובר כבר תקופה ארוכה, לכו לרופא/ה על מנת למצוא את שורש הבעיה. זה גם יקל על הרגשתכם הכללית, וגם יכול לעזור למנוע התפתחות של בקע טבורי. 
  4. בקרו בצורה בריאה ומאוזנת אחר משקל גופכם. משקל גוף גבוה יכול להעלות את הסיכויים שלכם לפתח בקע טבורי. התייעצו עם רופא/ה ו/או דיאטנית כדי למצוא את הדרך הטובה והבריאה ביותר לעשות זאת. 
  5. לצד אכילה בריאה, רצוי גם להניע את הגוף. ישנם אימונים מסוימים, שאם נעשים בצורה הנכונה, יכולים לחזק את השרירים סביב הבקע ולהפחית את התסמינים. פעילות גופנית שלא נעשית בצורה הנכונה יכולה להבליט עוד יותר את הבקע הקיים, או אפילו לגרום לבקע טבורי, אז רצוי להתייעץ עם פיזיוטרפיסט לגבי שגרת הפעילות הגופנית שלכם. 

שימו לב שכל שינוי באורח החיים במהלך ההריון חייב להיות מלווה על ידי רופא, התייעצו עם הרופא/ה שלכם כדי לשמור על עצמכם בצורה הטובה ביותר.

 

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לקביעת יעוץ מהיר

התקשרו 073-7024144

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין