/
/
סיבוכים בניתוח קטרקט

סיבוכים בניתוח קטרקט - זה נדיר, אין לכם מה לדאוג

סיבוכי ניתוח קטרקט הם מעטים, היות וניתוח הקטרקט הוא בין ההליכים הכירורגים הנפוצים והמוצלחים ביותר בכל העולם כיום. לפי האגודה האמריקאים לניתוחי קטרקט (ASCRS), 3 מיליון אמריקאים עוברים ניתוח קטרקט בשנה אחת, עם אחוזי הצלחה של 98% או יותר. בנוסף, מחקר של יותר מ-200,000 אזרחים ותיקים שעברו ניתוחי קטרקט בין השנים 1,994 ל-2,006, מצא כי 99.5% מהמטופלים לא סבלו מסיבוכים שלאחר הניתוח והסיכון לסיבוכים חמורים ירד ככל שהטכנולוגיה והכלים הרפואיים התקדמו והתפתחו עם השנים.

 

 

 

מומחים רלוונטיים

סיבוכים אפשריים של ניתוח קטרקט כוללים:

•    אטימות מעטפת אחורית (PCO)
•    תזוזה תוך עינית של העדשה
•    דלקת בעין
•    רגישות קלה
•    פוטופסיה (הבזקי אור ונצנוצים בראיה)
•    בצקת מקולרית (נפיחות של הרשתית המרכזית)
•    צניחת עפעף
•    יתר לחץ דם עיני (עליה בלחץ הדם בעין)
 
כאשר סיבוכים של ניתוח קטרקט כן מתרחשים, רובם מינוריים וניתן לטפל בהם באמצעות טיפול תרופתי או ניתוח נוסף.
 

סיבוכים נפוצים של ניתוח קטרקט

 
אחד מהסיבוכים הנפוצים ביותר של ניתוח הקטרקט הוא אטימות המעטפת האחורית של העין (PCO). למרות שיש אנשים שמכנים את ה-PCO "קטרקט משני", לא מדובר בקטרקט. לאחר שמסירים קטרקט, הוא אינו חוזר. במהלך ניתוח קטרקט, המנתח שלכם יסיר את העדשה העכורה והטבעית של העין שלכם (נקראת קטרקט) ויחליף אותה עם עדשה תוך עינית מלאכותית. הרבה מהקרום הצלול והדק שמקיף את העדשה הטבעית שלכם (הנקרא "מעטפת העדשה") נשאר שלם במהלך הניתוח והעדשה המלאכותית מושתלת בתוכו.
 
לאחר שמסירים את הקטרקט, המנתח שלכם יעשה את כל המאמצים לשמור על מעטפת העדשה שלמה ולרוב, אחרי הניתוח הראיה שלכם צריכה להיות צלולה מאוד. אולם, בערך ל-20% מהמטופלים, חלקה האחורי של המעטפת הופך עכור במהלך ההחלמה מהניתוח או אפילו מספר חודשים אחריו ונוצר PCO. אטימות המעטפת האחורית מתרחשת מפני שרקמת האפיתל של העדשה שנותרה לאחר הניתוח, גודלת על העדשה החדשה ומעכירה אותה. במקרים מסוימים, אם המצב מתקדם משמעותית, הראיה שלכם עלולה להיות גרועה יותר משהייתה לפני ניתוח הקטרקט.
 

PCO טיפול

 
למרבה המזל, לייזר יאג (YAG) מסוגל לטפל ב-PCO בצורה בטוחה, יעילה ונטולת כאבים. הליך זה, הידוע בשם יאג לייזר קפסולוטומי, פשוט במיוחד וניתן לבצעו ללא הרבה הכנות מראש.
 
יאג לייזר קפסולוטומי כולל רק מספר צעדים פשוטים:
 
•    לרוב מרחיבים את אישון העין לפני ההליך בעזרת טיפות עיניים מרחיבות.
•    הלייזר מסיר את המעטפת האחורית העכורה שמפריעה לראייה שלכם, מבלי לבצע חתכים או "לגעת" בעין.
•    רופאי עיניים רבים ממליצים על טיפות עיניים אנטי-דלקתיות לאחר ההליך.
 
לייזר קפסולוטומי הוא הליך פשוט במיוחד אשר אורך דקות אחדות. קרן לייזר מכוונת אל הרקמה העכורה מאחורי העדשה והאנרגיה הנפלטת מהלייזר מאדה את הרקמה ומחזירה את הראיה הצלולה. ההליך אורך רק מספר דקות והוא נטול כאבים לחלוטין; גם אין אי נוחות לאחר הניתוח. במהלך ההליך יש לא לזוז כלל. מטופלים שאינם יכולים לשבת ללא תנועה, כגון ילדים או אנשים בעלי הפרעות נפשיות, עשויים להזדקק לסם הרגעה או הרדמה כדי לא לזוז.
 
לאחר טיפול בלייזר קפסולוטומי, תוכלו לחזור לפעילויות השגרתיות שלכם מיד. אולם, אתם עשויים לראות עצמים מרחפים בשדה הראיה שלכם, תופעה שאמורה לחלוף בתוך מספר שבועות.
 
מרבית האנשים יכולים לצפות בשיפור הראיה בתוך יום. אולם, כמו בכל הליך רפואי בעין, צלצלו לרופא שלכם מיד אם הראיה שלכם מחמירה או אינה משתפרת. מפני שהלייזר מסיר את חלקה המרכזי של הרקמה העכורה מאחורי העדשה החדשה שלכם, מצב זה אינו יכול לחזור. לכן, נדרש רק טיפול לייזר יחיד כדי להפטר באופן קבוע מלקות ראיה הנגרמת מ-PCO לאחר ניתוח קטרקט.
 

יאג לייזר קפסולוטומי - סיכונים

 
למרות שהטיפול בלייזר כולל סיכון נמוך מאוד, באופן כללי מדובר בהליך בטוח לחלוטין. הסיכון החשוב ביותר הוא שרשתית העין עלולה להתנתק מחלקה הפנימי של העין.הסטטיסטיקה מראה שהסיכון שהרשתית תיפרד כתוצאה מסיבוך בניתוח קטרקט הוא מתחת לאחוז. מספר זה עולה ל-2% אחרי יאג לייזר קפסולוטומי, אך עדיין חשוב להיות מודעים לסיכון.
 

תזוזת העדשה של העין

 
דוגמה נוספת לסיבוך של ניתוח קטרקט היא תזוזת העדשה של העין. אתם עשויים לראות את קצה השתל של העדשה או אפילו לפתח ראייה כפולה. אם העדשה המלאכותית שלכם זזה באופן משמעותי, אתם עלולים לחוות לקויות ראיה חמורות.
 
כיצד יכולה העדשה המלאכותית לזוז ממקומה?
 
ברוב ניתוחי הקטרקט, מניחים את העדשה החדשה והנקייה בתוך "שק העדשה", אשר מכיל את העדשה הטבעית והעכורה או הקטרקט של העין. מנתחי העיניים עושים מאמצים רבים כדי לשמור על שלמות שק העדשה, כך שהעדשה המלאכותית תוכנס אליו בצורה נכונה. אולם, שק העדשה דק במיוחד – בערך בעובי של תא דם אדום אחד – ולעיתים עלול להיקרע.
 
בנוסף, שק העדשה עצמו עלול לזוז עקב היחלשות או קריעת הסיבים שמחזיקים אותו במקום, ולגרום למצב הידוע בשם " zonular dialysis". מצב זה עלול להעמיד אתכם בסיכון לתזוזת העדשה של העין.

אפילו אם אין סיבוכים עם שק העדשה, העדשה המלאכותית עדיין יכולה לזוז – במיוחד אם אחת מ"הזרועות" הגמישות שמחזיקות את העדשה במקום אינן ממוקמות נכון בשק או זזות בעצמן.

כאשר עדשה מלאכותית זזה או מתפרקת, סביר להניח שמנתח הקטרקט שלכם מסוגל להחזיר אותה למקום תוך כמה שניות. במקרים מסוימים, יש לתפור את העדשה למקום או להחליף אותה בעדשה חדשה.
 
אם אכן מתרחשת תזוזה של העדשה בעקבות ניתוח קטרקט שהתרחש לאחרונה, יש להחזיר אותה למקום תוך זמן קצר. למה? מפני ששתלי עדשה מתחילים ל"הצטלק" למקום בערך כ-3 חודשים אחרי ההשתלה המקורית ולאחר 3 חודשים מאוד קשה להזיז אותם. אם אתם חווים תזוזת עדשה, הסיכוי שלכם ליהנות מתוצאה טובה אחרי ההליך השני הוא גבוה מאוד, במיוחד אם אתם והרופא שלכם נוקטים פעולה בהקדם.

 בנוסף, מחקר שנעשה עם יותר מ-14,000 ניתוח קטרקט שבוצעו בין השנים 1,980 ל-2,009 מצא כי הסיכון לסבול מתזוזת עדשה מאוחרת אחרי ניתוח קטרקט הוא נמוך מאוד: 10 שנים אחרי הניתוח, הסיכון היה 0.1%; אחרי 20 שנים, הסיכון עמד על 0.7%; ולאחר 25 שנים, 1.7%.

 

תופעות לוואי של ניתוח קטרקט

 

 
סיבוכים אפשריים אחרים של ניתוח קטרקט נעים בין דלקת קלה בעין עד איבוד ראיה מוחלט. הסיכוי לאבד את הראיה הוא נדיר מאוד ועשוי להתרחש כתוצאה מזיהום או דימום בתוך העין.חלק מסיבוכי ניתוח קטרקט מתרחשים זמן מה אחרי הניתוח. לדוגמה, ניתוק רשתית עשוי לקרות חודשים או שנים אחרי הליך קטרקט מוצלח. למרבית המטופלים הסובלים מרשתית מנותקת נהנים מתוצאה חיובית אם הם ניגשים לרופא העיניים שלהם כאשר התסמינים רק מתחילים והטיפול נעשה באופן מיידי. אולם, אחוז קטן יסבול מירידה משמעותית וקבועה בראיה.
 
וודאו כי אתם מדווחים מיד לרופא שלכם אם אתם רואים עצמים צפים, נצנוצים, הבזקי אור וראיית "וילון", היות והסימפטומים הללו עלולים להצביע על ניתוק רשתית העין.
 

סיבוכים אחרים של ניתוח קטרקט הם מינוריים ועשויים לכלול:

 
•    נפיחות של הקרנית או הרשתית
•    לחץ דם גבוה בעין
•    צניחת עפעף
 
סיבוכים מינוריים לרוב נעלמים עם טיפול תרופתי וזמן החלמה.
 

ראייה אחרי ניתוח קטרקט

 
מחקרים מראים ש-95% מהמטופלים שבוחרים עדשה מלאכותית סטנדרטית עבור ניתוח הקטרקט, נהנים מראיה משוחזרת - ואם אתם בוחרים בעדשה מלאכותית פרמיום, הראיה שלכם יכולה להיות טובה יותר מאי פעם.
 
אם אתם סובלים מרגישות לאור השמש אחרי ניתוח קטרקט, משקפיים עם עדשות פוטוכרומיות, אשר מתכהות אוטומטית כאשר חשופות לקרינת UV, עשויות להקל עליכם. בנוסף, עבור לקויות ראייה או זוקן ראייה לאחר הניתוח, עדשות מתקדמות עם ציפוי נגד השתקפויות, עשויות לחדד את הראיה עבור פעילויות כגון נהיגה בלילה וקריאה. אנשים שראייתם אינה משתפרת לאחר ניתוח קטרקט, לרוב סובלים מלקות ראיה לא מאובחנת, כגון ניוון מקולרי שקשור לגיל, בצקת מקולרית על רקע סוכרת ובעיות עיניים אחרות. אותם אנשים יכולים להיעזר בהליכים רפואיים אחרים או מציוד תומך בראייה.
 

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך