/
/
חוסר בעצם לסת, שתלים דנטליים

חוסר בעצם לסת? אפשרות חדשנית להשתמש בשתלים דנטאליים

שתלים דנטאליים הם מהפיתוחים הרפואיים המביאים עימם שינוי של ממש באיכות החיים של מי שנדרש להם. אלו הם בעצם ברגים המוחדרים אל תוך עצם הלסת, ולאחר החלמה, מורכבות מעליהם שיניים חדשות המתפקדות ממש כמו השינויים ה"אמיתיות" של המטופל, מבחינת לעיסה, מבחינת איכויות הדיבור, ומבחינה אסתטית.

ביחד עם זאת, עם הגיל נשחקות לא רק השיניים אלא גם העצם האלבאולרית – היא עצם הלסת, ונדחקת מטה. כך נוצר מצב שבלתי אפשרי להשתמש בשתלים דנטאליים, והסיכוי לעצם לסת דלילה מידי להתקנת שתלים דנטאליים עולה עם הגיל. כאשר למטופל אין די עצם לסת על מנת לאפשר לרופא המטפל להחדיר את השתלים הדנטאליים ולמקמם באופן יעיל ובטוח – קשה עד בלתי אפשרי להשתמש בשתלים הדנטאליים הרגילים.

מומחים רלוונטיים

האלטרנטיבות לשתלים דנטאליים

אין ספק כי שתלים דנטאליים הם האפשרות היחידה ברפואת השיניים ליהנות מפה מלא שיניים, גם כאשר השיניים הטבעיות נפגמו או נשרו. שתלים דנטאליים מספקים פתרון מצוין בכל היבט של השימוש בשיניים, מבחינה אסתטית (עם עיצוב מבנה שיניים שמתאים למבנה הפנים, הפה והלסת באופן מושלם), מבחינת לעיסה, ומבחינת דיבור.

מי שאינו נמצא מועמד מתאים עבור שתלים דנטאליים, היה מוזמן כמובן לבחור באפשרויות המחליפות את השתלים הדנטאליים: גשר (מבנה שיניים חלופיות הנסמכות במיקום שלהן על השינויים הסמוכות למבנה החדש, ודורשות שיוף השיניים הסמוכות) או שיניים תותבות (הפתרון "הישן והטוב", של שיניים שניתן להרכיב ולהוציא מן הפה). עוד אפשרות היתה ביצוע תהליך השתלת עצם. מדובר בתהליך כירורגי מורכב וארוך, עם מהלך החלמה תובעני במיוחד.

שתלים זיגומטיים – שיניים חדשות גם במקרים של נסיגה משמעותית של עצם הלסת

פיתוח חדשני מאפשר שימוש בשתלים דנטאליים, על שפע היתרונות שלהם, גם במקרים של חוסר בעצם לסת שאינו מאפשר קיבוע השתלים הדנטאליים לחלק של העצם האלבאולרית המצוי מתחת או מעל לשן. עצם הזיגומה היא עצם הלחי שלנו, והיא מחליפה, בשתלים הזיגומטיים, את הבסיס לקיבוע השתל הדנטאלי, הוא כאמור הבורג שאליו יתחבר מבנה השן החדשה. 

השתלים הזיגומטיים הם שתלים ארוכים יותר מאלה הבנויים להשתלה בתוך עצם הלסת, והם מושתלים כאמור בעצם הזיגומה אשר בלחי. עצם זו מתאפיינת פחות בנסיגה או ירידה בצפיפותה בחלוף השנים, ועל כן השתלים הזיגומטיים מאפשרים השתלה לטווח זמן ארוך.

השתלים הזיגומטיים מספקים עוד יתרונות ביחס לשתלים המיועדים להחדרה אל עצם הלסת: תהליך ההחדרה הוא קצר יחסית, כך שניתן לקיים את כל הליך החדרת השתלים ביום אחד. בניגוד לשתלים דנטאליים הנסמכים עם העצם האלבאולרית, שתלים זיגומטיים שומרים על מבנה לסת תקין ומאוזן בין הלסת העליונה ללסת התחתונה.

מערכת הדמיה חדשנית מאפשרת התאמה מדוייקת

האפשרות לשתלים זיגומטיים היה קיים בעבר, אולם כיום נוספו טכניקות הדמיה המאפשרות תכנון מדויק של מיקום השיניים מעל צילומי סי.טי, מיקום השיניים בדיוק רב ושיעורי הצלחה גבוהים יותר בהליך השתלת השיניים.