/
/
דימום אחרי לידה - כל המידע לטיפול והתמודדות | MIOK - הבית של הרפואה הפרטית

דימום אחרי לידה - כל המידע לטיפול והתמודדות

תהליך ההחלמה לאחר לידה אורך כשישה שבועות – תקופה המכונה "משכב לידה". אחת התופעות השכיחות בזמן זה היא דימום מהנרתיק, אשר נגרם כתוצאה מתהליכים טבעיים של התכווצות הרחם וניקויו. דימום זה מכונה לוֹכיה (Lochia) או הפרשה לדנית, והוא שגרתי הן לנשים שילדו באופן רגיל הן לנשים שילדו בניתוח קיסרי.

מומחים רלוונטיים

אולם, לעיתים עשוי להתפתח דימום חריג – הכוונה היא לדימום של מעל חצי ליטר בנשים לאחר לידה רגילה, ויותר מליטר בנשים שעברו ניתוח קיסרי. בעולם המערבי, דימום זה מתרחש בקרב 1%-1.5% מהנשים. מקרים אלה עשויים להיגרם מטעמים הקשורים לנרתיק, תעלת הלידה או הרחם או בשל בעיות של קרישת דם, והם מצריכים עריכת בירור רפואי. 

הסיבות לדימום לאחר לידה, מאפייניו ומשכו

דימום לאחר לידה יתרחש אצל כל היולדות, מייד לאחר הלידה, והוא כאמור חלק מהתהליך הטבעי של ריפוי הגוף וחזרת הרחם למצבו הקודם. במהלך ההיריון הרחם גדל ורירית הרחם מתעבה כדי לאפשר לעובר להתפתח. לאחר הלידה הרחם מתכווץ לגודלו הרגיל, הרירית המעובה מופרשת החוצה והמקום שבו נוצרה השליה מתרפא – כל אלה יוצרים הפרשה דמית. היות שדימום אחרי לידה נובע מהתכווצות הרחם, בחלק מהמקרים האישה עשויה לחוות כאבים המזכירים צירים או כאבי מחזור.

כמות הדימום ומשכו משתנים בין אישה לאישה. בתחילה הדימום חזק יותר, צבעו אדום ולעיתים יופיעו בו קרישי דם, בהמשך הדימום הופך לחוּם (דם ישן יותר), אחר כך לצהבהב ולבסוף לבן, והוא הולך ופוחת עד שמסתיים לגמרי בחלוף כשישה שבועות מהלידה. בתום תקופה זו על היולדת להגיע לבדיקה אצל רופא נשים, לבחינת מצב בריאותה ומידת התכווצות הרחם.

חשוב לציין כי דימום אחרי לידה בניתוח קיסרי יהיה בכמות רבה יותר ולעיתים יימשך זמן רב יותר לעומת דימום אחרי לידה רגילה. הסיבה לכך היא שבניתוח קיסרי נוצר חתך ברחם, ולכן תהליך התכווצות הרחם והדימום הנלווה אליו מורכבים וממושכים יותר.

דימום חריג אחרי לידה והסיבות המובילות לו

מאחר שליולדת אין אפשרות למדוד את כמות הדם שהופרשה, יש לְחַלֵּק את הדימום החריג לשניים: דימום מוקדם ודימום מאוחר.

דימום מוקדם חמור יתרחש ביממה שלאחר הלידה, כשהיולדת מצויה עדיין בהשגחה רפואית בבית החולים.

בדימום חריג מאוחר, יש לתת את הדעת למאפיינים כמו: כמות מוגברת של דם המצריכה החלפת תחבושות היגייניות בתדירות גבוהה; הפרשה דמית בעלת ריח רע; דימום מתמשך בצבע אדום שהגוון שלו אינו משתנה; נסיבות שבהן הדימום נפסק וחזר – מאפיין בעיקר מצבי היוותרות שאריות שליה ברחם. במקרים אלה כמו גם בעת עלייה בחום הגוף, יש לפנות לבירור רפואי.

הסיבה המרכזית לדימום חריג לאחר לידה היא בעיה בהתכווצות הרחם, המכונה אָטוֹנִיָה רחמית. מצב זה עשוי להתקיים בנסיבות אלה: לאחר לידה קיצונית במשכהּ – ארוכה מדי או קצרה מדי; לאחר ניתוח קיסרי בפרט אם מתרחש קרע ברחם, השכיח יותר לאחר לידה קיסרית; כאשר נותרת ברחם שארית מהשליה; או כאשר הרחם גדול, למשל במצבי היריון מרובה עוברים, ריבוי מי שפיר או עובר גדול.

טעמים נוספים ופחות נפוצים לדימום חריג לאחר לידה הם סיבות הקשורות לתעלת הלידה כמו קרעים בנרתיק או בצוואר הרחם, וכן בעיות בקרישת הדם – תופעה המאפיינת מצבים של אובדן דם רב בלידה, רעלת היריון או תסחיף מי שפיר – סיבוך נדיר אשר גורם לדימום מוגבר ולבעיות בקרישיות.

הטיפול בדימום חריג אחרי לידה

במקרי דימום חריג מוקדם פועלים בשיטת האלימינציה. ראשית יש לאבחן את המקור לדימום – לרוב הוא נגרם עקב אי-התכווצות הרחם, ואז אפשר לסייע לתהליך על ידי מתן תרופות המכווצות את הרחם, ביצוע עיסוי לרחם או גירויו בדרך של לחיצה עליו.

כאשר צעדים אלה אינם מסייעים בהפסקת הדימום, יש לבדוק אם נגרמו קרעים בנרתיק או בצוואר הרחם; אם נותרו ברחם שאריות שליה וכן לשלול קרעים בתעלת הלידה. בד בבד מבוצעות ליולדת בדיקות דם לשלילת בעיות בקרישת הדם.

במקרים חריגים ביותר נשקל ביצוע ניתוח לכיווץ הרחם, ובנסיבות נדירות נערך ניתוח לכריתת הרחם.

דימום חריג מאוחר יהיה בדרך כלל מועט יותר בכמותו, ופוחת הסיכוי לכך שמדובר בבעיה בהתכווצות הרחם.

דרכי ההתמודדות עם דימום רגיל לאחר לידה

דימום רגיל לאחר לידה הוא תהליך טבעי הדומה למחזור הווסת החודשי, שעתיד להיפסק מעצמו בתום משכב הלידה. כל עוד הדימום נמשך יש להשתמש בתחבושות היגייניות עבות ולהחליפן לפי הצורך. כדי לאפשר החלמה טובה של האזור יש להימנע משטיפות פנימיות, וחשוב להקפיד לא להחדיר דבר לנרתיק בתקופה זו לרבות טמפונים. במהלך משכב הלידה מומלץ שלא לקיים יחסי מין. אלה יותרו על ידי הרופא לאחר הבדיקה בתום שישה שבועות מהלידה, לאחר שיתרשם כי מצבה הבריאותי של היולדת מאפשר זאת.

במצבי דימום חריג בתקופת משכב הלידה יש להגיע לבירור רפואי ולטפל בהתאם. המחזור החודשי ישוב בין שלושה לשישה שבועות לאחר הפסקת הדימום הרגיל לאחר לידה. אצל נשים מניקות חזרת המחזור מתעכבת.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך