/
/
מה ההבדל בין סי טי ראש ל-MRI ראש

מה ההבדל בין סי טי ראש ל-MRI ראש

עד תחילת המאה ה-20 לא ניתן היה להציץ אל אזורים פנימיים בגוף. הפיזיקאי הגרמני וילהלם רנטגן גילה, במקרה, את היכולת של קרניים אלקטרומגנטיות בטווח תדרים מסוים לחדור דרך רקמות רכות וכך נולדה בדיקת הדימות הראשונה, צילום הרנטגן.

עד היום, במכוני דימות בבתי חולים ציבוריים ומרכזים רפואיים פרטיים, מבוצעים צילומי רנטגן אולם לצידם יש גם מגוון בדיקות נוספות כגון אולטרסאונד, בדיקות מתחום הרפואה הגרעינית (הנעשות תוך שימוש בחומרים הפולטים קרינה בעוצמה נמוכה מאד), וגם בדיקות CT (Computerized Tomography או טומוגרפיה ממוחשבת) ובדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging או הדמיה באמצעות תהודה מגנטית). 

להתייעצות ופענוח -MRI או סיטי ראש על ידי רופאים מומחים - התקשרו 072-3312200

מומחים רלוונטיים

בדיקות סי טי ובדיקות MRI מבוצעות על אזורים שונים בגוף ושתיהן מאפשרות קבלת מידע רב המוצג ויזואלית בתמונות דו ותלת ממד, חתכים (פרוסות דקות של האיבר הנבדק) וגם וידאו בזמן אמת. בדיקות סי טי ראש ובדיקות MRI ראש מבוצעות לצורך אבחון מגוון רחב של מחלות ובעיות בעצמות הגולגולת, במוח, בעצבים באזור ועוד. כל בדיקה מתאימה במיוחד לצרכים מסוימים ולכל אחת יתרונות וחסרונות ביחס לחברתה.

מתי נחוצה בדיקת סי טי ראש ואיך היא מבוצעת?

בדיקת סי טי ראש מתאימה לזיהוי הצטברות נוזלים בתוך הגולגולת (למשל במחלת הידרוצפלוס), זיהוי מפרצת בעורק במוח, אבחון מום מולד, זיהוי דלקת בארובות העיניים או בסינוסים, אבחון נזקים מחבלה בראש (דימום אל תוך המוח למשל), חקר פשרם של שינויים בהתנהגות, בחשיבה או בתחושה ועוד.

הבדיקה מבוצעת במכשיר המבוסס על אותה טכנולוגיה של צילום רנטגן. קרני רנטגן מוקרנות מנקודות שונות סביב המטופל השוכב בתוך מתקן דמוי מנהרה. הקרניים חודרות דרך הגוף באופן שונה בהתאם לרקמות הניצבות בדרכן ונקלטות במערך חיישנים שגם הוא פרוש סביב הגוף. עיבוד המידע שנאסף באמצעות מחשב מאפשר לצוות הרפואי לראות על גבי מסך את פנים הראש, ניתן לקבל תמונות בתלת ממד, בחתכים וגם וידאו בזמן אמת. 

מתי נחוצה בדיקת MRI ראש ואיך היא מבוצעת?

בדיקת MRI ראש מתאימה לזיהוי גידול במוח, למעקב אחר טיפול בגידולים כאלה, לחקר פגיעה בשמיעה בשל נזק לעצב השמע, לזיהוי גידול שפיר בבלוטת יותרת המוח הגורם לעיוורון, לאבחון אפילפסיה ולצורך תכנון הליך כירורגי במוח (מיפוי מדויק של אזורים במוח האחראים על פעולות שונות).

בדיקת MRI ראש מבוצעת במכשיר דמוי טבעת גדולה שבמרכזה שוכב המטופל. האזור הנבדק נחשף לשדה מגנטי חזק והשפעת השדה על אטומים ברקמות שונות נמדדת. המידע שנאסף מתורגם לתמונות המוצגות על מסך, ניתן לקבל תמונות דו ממדיות ותלת ממדיות, חתכים, וידאו בזמן אמת, לסובב ולהביט מכיוונים שונים ועוד. 

איך בוחרים בין הבדיקות?

ישנם מצבים בהם רק אחת מהבדיקות מתאימה, כך למשל כאשר מעוניינים לבדוק אם עיוורון נגרם בגלל גידול שפיר על בלוטת יותרת המוח, גידול שניתן לזיהוי רק באמצעות בדיקת MRI ראש. במקרים אחרים כל אחת משתי הבדיקות יכולה להועיל וצריך לקבל החלטה באיזו מהן לבחור. ההחלטה תתקבל על סמך מכלול שיקולים, כך למשל כאשר יש עניין להימנע מחשיפה לקרינת רנטגן (אצל נשים הרות או ילדים למשל) תינתן עדיפות לבדיקת MRI ראש. מנגד, כאשר בגוף הנבדק יש מתכת (קוצב לב למשל או רסיסים מפציעה בקרב), גם אם אלה אינם באזור הראש, תינתן עדיפות לבדיקת סי טי ראש. 

שתי הבדיקות אינן כרוכות בכאב וניתן לחזור לשגרת היום מיד עם תום ביצוען, למעט במקרים בהם נעשה שימוש בטשטוש כדי לסייע למטופלים הסובלים מקלסטרופוביה וחוששים משהייה בתוך מתקן הבדיקה. 

להתייעצות ופענוח -MRI או סיטי ראש על ידי רופאים מומחים - התקשרו 072-3312200

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

התייעצות בנוגע לבדיקת MRI או C.T ראש

התקשרו 072-3312200

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין