/
טיפים רפואיים
/
בדיקת סקר שליש ראשון

בדיקת סקר שליש ראשון - כל מה שכדאי לדעת

בדיקת סקר שליש ראשון – הנקראת גם סקר ביוכימי ראשון או בדיקת A-PAPP, הינה בדיקת דם שמטרתה לזהות עוברים הנמצאים בסיכון גבוה ללקות בתסמונת גנטית כלשהי, כולל תסמונת דאון. בדיקה זו איננה פולשנית, ואיננה בזיקה לעובר או לאם. עם זאת, תוצאות הבדיקה הינן סטטיסטיות בלבד, ואינן שוללת או מאוששות בוודאות לידת עובר פגוע, אלא מגיעות בתור הסיכוי של העובר להיות פגוע.

למשל, התוצאה 1:490 אומרת שמתוך 490 הריונות דומים, עובר אחד יהיה פגוע, והשאר יהיו בריאים. הבדיקה מתבצעת בסמוך לבדיקת סקר עורפי, בין השבוע ה-10 להריון לשבוע ה-13, ולא יאוחר מהשבוע ה-13 + 6 ימים להריון. סקר שליש ראשון איננו מדויק ולכן בדרך כלל איננו מבוצע בהריונות מרובי עוברים.

מה עושים בבדיקה?

בבדיקה מודדים את הערכים של שני מדדים:

  • A-PAPP (Pregnancy Associated Plasma Protein A) הינו חלבון המופרש על ידי השליה במהלך ההריון. רמתו התקינה היא מעל 0.15 MOM, ורמה הנמוכה מכך עלולה להעיד על תסמונת דאון של העובר. ישנם מצבים נוספים עליהם יכולה להעיד רמת A-PAPP נמוכה, כגון הריונות עם בעיות בכרומוזומים, סיבוכי הריון עם בעיות בשליה (כגון מיעוט מי שפיר, רעלת הריון, הפלה עצמונית) או מומים עובריים ותסמונות גנטיות שונות.
  • BHCG הינו הורמון המופרש על ידי השליה. רמתו הנורמלית נעה בין 0.5 ל2.0 MOM, ורמה גבוה מכך עלולה להעיד על תסמונת דאון.

מה הקשר בין שקיפות עורפית לסקר שליש ראשון?

בדיקת שקיפות עורפית הינה בדיקת אולטראסאונד המודדת את עובי שכבת הנוזל התת עורית בעורף של העובר, ואת המרחק שבין העכוז לראשו של העובר. בדיקה זו מספקת מידע לגבי גיל ההריון וכן מספקת הערכת סיכון סטטיסטית לגבי תסמונת דאון אצל העובר.

לסקר שליש ראשון לבדה ישנו סיכוי של 66% לזהות תסמונת דאון. לבדיקת שקיפות עורפית לבדה, יש סיכוי של60% לזהות תסמונת דאון אצל העובר. בשקלול שני המדדים יחד, הסיכוי לזיהוי נכון של תסמונת דאון אצל העובר עולה לכ-85%.  

סקר שליש ראשון איננו מדויק בהריונות מרובי עוברים (תאומים או יותר), ולכן בד"כ איננו מבוצע בהריונות אלו. שקיפות עורפית לעומת זאת, כן יכולה לחזות בדיוק רב יותר את הסיכוי של כל עובר באופן נפרד ללקות בתסמונת גנטית, ולכן בדיקה זו חשובה במיוחד בהריונות רבי עוברים.

בכלל בדיקות אלו, כאשר עולה הסיכוי שהעובר לוקה בתסמונת גנטית, הבדיקה הבאה שיכולה לאבחן את העובר הינה בדיקת מי שפיר.

למה לבצע בדיקת סקר שליש ראשון?

כ-5% מההריונות נמצאים בסיכון מוגבר לעובר עם תסמונת כלשהי. מטרתה של בדיקת הסקר היא לזהות את ה-5% הללו, על מנת שנשים אלו יוכלו לעבור בדיקות אבחון שנותנות את התשובה הסופית לגבי בריאות העובר. כפי שצייננו קודם, בדיקות הסקר אינן פולשניות, ואינן מזיקות לאם או לעובר. לעומתן, בדיקות האבחון בד"כ פולשניות, ולכן מעדיפים שלא לבצע אותן על כלל אוכלוסיית הנשים בהריון, אלא רק במקרי הצורך – שמזוהים על ידי בדיקות הסקר.

בדיקת סקר שליש ראשון נותנת גם את האפשרות לבצע בדיקת סיסי שליה, שהינה בדיקת אבחון שיכולה להתבצע בשבועות 12-13 להריון, ותוצאותיה מתקבלות בתוך יומיים בלבד. בדיקת סיסי שליה גם עדיפה על בדיקת מי שפיר (שיכולה להתבצע רק מהשבוע ה-17 להריון) במקרים בהם השליה צמודה לקיר הקדמי של הרחם, ומהלך ההריון תקין.