/
חדשנות רפואית
/
ספירולינה – 10 יתרונות שכדאי להכיר |MIOK

ספירולינה – 10 יתרונות שכדאי להכיר

ספירולינה היא אצה בצע כחול ירקרק הגדלה הן במים מתוקים והן במים מלוחים, אשר הפכה פופולארית מאוד כתוסף מזון בשנים האחרונות. ישנם מי שאפילו מחשיבים ספירולינה כסופר פוד ("מזון על"). המבנה של ספירולינה הוא דמוי סליל ומכאן שמה.

בספירולינה יש אחוזים גבוהים של חלבון וויטמינים והיא מהווה תוסף מזון נהדר עבור צמחונים וטבעוניים, כפית אחת של ספירולינה (7 גרם) מכילה כ-20 קלוריות, 4 גרם חלבון, 1.7 גרם פחמימות, 0.55 גרם שומן, 8 מ"ג סידן, 2 מ"ג ברזל, 14 מ"ג מגנזיום, 8 מ"ג זרחן, 95 מ"ג אשלגן, 73 מ"ג נתרן, 0.7 מ"ג ויטמין C וויטמינים נוספים (כגון ויטמין B6, ויטמין A וויטמין K). בנוסף, ספירולינה מכילה חומצה פולית, תיאמין (B1), נאצין (B3), ריבופלבין (B2) ועוד.

ספירולינה היא בעלת ערך תזונתי גבוה והיא מכילה מעט קלוריות, ככזו היא מזון המתאים לתמיכה בירידה במשקל ובשמירה על משקל גוף תקין. מחקר משנת 2016 הראה כי אנשים הסובלים מעודף משקל וצורכים ספירולינה באופן קבוע במשך שלושה חודשים הראו שיפור במדד ה-BMI (Body Mass Index) שלהם. ספירולינה מסייעת לתהליך העיכול, זאת בזכות מבנה הדפנות שלה, היא משמרת חיידקי מעיים חיוניים אולם היא אינה מכילה סיבים (חשוב לצרוך מזונות עשירים בסיבים לצד שימוש בספירולינה).

בדיקת הריון פלוס+

טבליות ספירולינה מומלצות לרכישה מיידית בסופר פארם במחיר אטרקטיבי שלא יחזור -

לחצו כאן לרכישה

#1 ספירולינה היא מקור טוב לחלבון מלא מן הצומח

חלבון הוא חיוני לגופנו ומיוצר מכ-20 חומצות אמינו מהן כאלה שגופנו יודע לייצר בעצמו ואחרות שעלינו לספק לגופנו מן המזון אותו אנו צורכים (חומצות אימנו אלה מכונות - תשע חומצות האמינו החיוניות). לא קשה לספק לגוף חלבון מלא (המכיל את כל תשע חומצות האמינו החיוניות) כל עוד אוכלים מן החי, בשר אדום, בשר עוף, הודו ודגים, ביצים, חלב ומוצרי חלב, הם מקורות טובים לחלבון מלא. עבור מי ששומרים על תזונה צמחונית, ועוד יותר מהם מי שבוחרים בתזונה טבעונית (על טהרת המזון מן הצומח) קשה יותר לספק לגוף חלבון מלא. אחד היתרונות המרכזיים שלספירולינה הוא העובדה שספירולינה מכילה כמויות גבוהות מאוד של חלבון מלא, חלבון המכיל את כל חומצות האמינו שעלינו לספק לגופנו מן המזון שאנו אוכלים.

#2 ספירולינה היא נוגן חמצון טבעי

חמצון הוא תהליך העשוי לפגוע בתאים בגוף, ישנם מזונות הידועים באפקט נוגד החמצון שלהם, יין אדום למשל. נזקי החמצון בגוף עלולים לגרום לדלקות כרוניות אשר תורמות להתפתחות מחלות סרטן ומחלות אחרות (כולל סוכרת ומחלות לב וכלי דם). ספירולינה היא מקור מצוין לנוגדי חמצון אשר בכוחם להגן מפני נזקי חמצון בגוף. ספירולינה מנטרלת רדיקאליים חופשיים בגוף ומונעת מהם להשתתף בתהליכי חמצון והרס של תאים.

#3 ספירולינה היא בריאה ללב

מחלות לב הן גורם המוות המוביל בעולם, ספירולינה מפחיתה מגוון גורמי סיכון הקשורים בהתפתחות מחלות לב. כך למשל ספירולינה מפחיתה את רמת הכולסטרול הרע (LDL) ואת רמת הטריגליצרידים בדם. ספירולינה מעלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL). אצל אנשים הסובלים מסוכרת 2 גרם של ספירולינה ליום שיפרו משמעותית את המדדים הללו. במחקר בקרב מי שסובלים מכולסטרול גבוה נמצא כי גרם אחד של ספירולינה ליום הוריד את הטריגליצרידים בכ-16% ואת הכולסטרול הרע (LDL) בכ-10%.

#4 ספירולינה יעילה במיוחד בהפחתת חמצון שומני

מבנים שומניים בגופנו רגישים במיוחד לנזקי חמצון, כך למשל אחד השלבים המרכזיים בהתפתחות מחלות לב הינו חמצון של כולסטרול רע (LDL). נוגדי החמצון בספירולינה יעילים במיוחד בהפחתת חמצון רקמות שומניות. בקרב אנשים שסובלים מסוכרת 8 גרם של ספירולינה ביום הפחיתו משמעותית את הסמנים לנזק חמצוני והעלה את רמות האנזימים נוגדי החמצון בדם.

#5 ספירולינה היא בעלת תכונות אנטי סרטניות

ישנן ראיות לכך שספירולינה היא בעלת תכונות אנטי סרטניות. במחקר בקרב אנשים עם נגעים טרום סרטניים נמצא כי אצל מי שנטלו גרם אחד של ספירולינה ביום במשך שנה 45% מן הנגעים נעלמו. במחקר נוסף נמצא כי צריכת גרם אחד ליום של ספירולינה הוביל לשיפור גבוה יותר בנגעים מסוג OSMF (נגעים טרום סרטניים מסוג פיברוזיס תת רירי אורלי) מאשר שימוש בתרופה המוכרת פנטוקסיפילין (Pentoxyfilline).

#6 ספירולינה מפחיתה לחץ דם

לחץ דם גבוה הוא הגורם העיקרי למחלות קשות רבות כולל התקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כליות כרוניות. מינון של 4.5 גרם של ספירולינה ליום הוכח כמפחית את לחץ הדם, הפחתה זו מושגת בזכות ייצור מוגבר של תחמוצת החנקן, מולקולת איתות המורה לכלי הדם להירגע ולהתרחב. מינון גבוה יחסית של ספירולינה (מעל 4.5 גרם ליום) עשוי להביא לירידה ברמת לחץ הדם, גורם סיכון מרכזי למחלות רבות.

#7 ספירולינה היא בעלת תכונות אנטי אלרגניות

ספירולינה היא טיפול חלופי פופולארי לתסמינים של נזלת אלרגית (הנגרמת בשל חשיפה לאלרגניים סביבתיים כגון אבקנים, שיער בעלי חיים ועוד). במחקר בקרב אנשים הסובלים מנזלת אלרגנית נמצא כי 2 גרם ליום של ספירולינה הפחיתו באופן דרמטי תסמינים כגון הפרשות מהאף, התעטשויות, גודש באף וגרד.

#8 ספירולינה עשויה לתרום למניעת אנמיה

הצורה הנפוצה ביותר של אנמיה מאופיינת בהפחתה ברמת ההמוגלובין בדם או הפחתה בכמות תאי הדם האדומים בדם. אנמיה היא תופעה שכיחה למדי וגורמת לתחושות ממושכות של חולשה ועייפות. במחקר שנערך בקרב אנשים מבוגרים עם היסטוריה של אנמיה נמצא כי תוספי ספירולינה העלו את רמת ההמוגלובין בדם ושיפרו את תפקוד מערכת החיסון.

#9 ספירולינה מסייעת למזער נזק לשרירים

נזק חמצוני הנגרם על ידי פעילות גופנית הוא תורם עיקרי לעייפות השרירים. למזונות צמחיים מסוימים יש תכונות נוגדות חמצון שיכולות לעזור לספורטאים ולאנשים פעילים פיזית למזער נזק זה. ספירולינה נראית מועילה, שכן כמה מחקרים הצביעו על שיפור בכוח השרירים ובסיבולת. בשני מחקרים, הספירולינה הגבירה את הסיבולת, והגדילה משמעותית את הזמן שלקח לאנשים להתעייף במהלך אימון גופני אינטנסיבי.

#10 - ספירולינה מורידה את רמת הסוכר בדם

מחקרים בבעלי חיים קושרים ספירולינה להורדה משמעותית של רמות הסוכר בדם. במקרים מסוימים, היא השיגה ביצועים טובים יותר מתרופות פופולאריות לסוכרת, כולל מטפורמין.

יש גם כמה עדויות שספירולינה יכולה להיות יעילה בבני אדם. במחקר של חודשיים בקרב 25 אנשים עם סוכרת מסוג 2, 2 גרם של ספירולינה ליום הובילו להפחתה מרשימה ברמות הסוכר בדם. HbA1c, סמן לרמות הסוכר בדם לטווח ארוך, ירד מ-9% ל-8%, וזה משמעותי. מחקרים מעריכים שירידה של 1% בסמן זה יכולה להוריד את הסיכון למוות הקשור לסוכרת ב-21%.

ספירולינה היא סוג של ציאנובקטריה (סוג של בקטריה היכולה לייצר עבור עצמה מזון בתהליך של פוטוסינתיזה), המכונה לעתים קרובות אצות כחולות ירוקות. ספירולינה היא בריאה להפליא. שימוש בספירולינה עשוי להפחית את רמות השומנים בדם, לדכא חמצון, להפחית את לחץ הדם ולהוריד את רמת הסוכר בדם. אמנם יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה לטעון טענות חזקות, אבל ספירולינה עשויה להיות אחד ממזונות העל הבודדים הראויים באמת לתואר. ספירולינה היא זמינה למדי, ניתן לגדל אותה בקלות, במים מלוחים או מתוקים, והיא נמכרת בחנויות מזון טבעי (פיזיות ומקוונות), כמו גם בבתי מרקחת (כתוסף מזון), בצורת טבליות או באבקה. ניתן גם לרכוש אצות ספירולינה טריות.