איך מחשבים bmi

  • טיפים רפואיים
  • Feb 18 2021
  • 11 am

מדד מסת הגוף (BMI – Body Mass Index) הוא המדד המקובל ברפואה המערבית של ימינו, על מנת לקבוע אם משקל הגוף הוא תקין, נמוך או גבוה – ובכמה. החישוב של מדד מסת הגוף לוקח בחשבון את הגובה והמשקל של הנבדק, והבחינה אם ה-BMI תקין או לא מבוצעת בהשוואה למדדים תקינים, על פי מין הנבדק וגילו. איך מחשבים את מדד מסת הגוף, ומה התוצאה אומרת עליכם? על כל זאת ועוד – לפניכם.

מהו מדד מסת הגוף, ולמה הוא חשוב?

בעוד השמנת יתר כבר מזמן קיבלה את התואר הלא מחמיא "המגיפה של המאה ה-20", ושיעורים גבוהים של מבוגרים, עם שיעורים עולים והולכים של ילדים החל מגילאי בית הספר היסודי, סובלים מהשמנת יתר – קשה לקבוע עד כמה סובל אדם מהשמנת יתר רק על ידי בירור משקל הגוף שלו, מכיוון שיש עוד משתנים שמשפיעים על דירוג התוצאה, כמו למשל הגובה שלו והמין שלו, כאשר אצל גברים המשקל לאותו גובה הוא באופן טבעי גבוה יותר. השימוש במדד מסת הגוף ברחבי העולם הוא מקבול כבר מהמאה ה-19, והוא מספק אומדן טוב מספיק (אם כי לא מושלם) לרמות השומן בגוף. 

השמנת יתר מקושרת לתסמונת המטבולית ולמגוון לא מבוטל של מחלות קשות, ביניהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם, ועוד רבות. השמנת יתר מקושרת גם לתוחלת חיים נמוכה יותר, ולאיכות חיים ויכולת פעילות נמוכות. זו הסיבה שהרפואה מבקשת לעקוב אחר משקל הגוף לצד מדדי בריאות אחרים, ולבדוק האם מטופל סובל מתת משקל או ממשקל עודף. ניתוחים בריאטריים כמו קיצור קיבה ומעקף קיבה למשל, שנועדו לטפל בהשמנה חולנית ואפילו בסוכרת, תלויים במידה מסויימת גם במדד ה-BMI של הגוף. 

מה יהיה מדד מסת גוף תקין?

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות הוא הגוף הקובע את תחומי התקינות של מדד מסת הגוף, ובאופן גורף ניתן לומר שמדד מסת גוף תקין הוא בין 18.5 ל – 24.9. מי שמדד מסת הגוף שלו נמוך מ – 18.5 סובל מתת משקל – בעיה בריאותית לא פשוטה שבעקבותיה חשוב לבדוק אפשרות לתת תזונה. מי שמדד מסת הגוף שלו מעל 24.9 סובל מעודף משקל, כאשר BMI של מעל 35 מכונה מצב של השמנת יתר מדרגה שנייה, ומי שה – BMI שלו מעל 39 סובל מהשמנת יתר חולנית. 

איך מודדים את מדד מסת הגוף?

חישוב מדד מסת הגוף מבוצע על ידי חלוקת המשקל בקילוגרמים לריבוע הגובה במטרים. לדוגמה, מי שגובהו 1.70 מטרים ומשקל הגוף שלו 70 ק"ג – מדד מסת הגוף שלו יחושב כך: 70/1.702 . במקרה הזה, אגב, התוצאה היא 24.22 – משקל גוף תקין. 

חישוב BMI אצל ילדים

לצערנו, בשנים האחרונות אנחנו רואים במדינות מערביות עלייה בשיעורים גבוהים במספר הילדים הסובלים מהשמנת יתר. אצל ילדים, בניגוד למבוגרים, מדד מסת הגוף מחושב באותה שיטה אולם על מנת לקבוע את דרגת ההשמנה לא משווים את תוצאת הילד הנבדק לסולם קבוע אלא לאחוזוני הגיל והמגדר שלו, המשתנים מידי שנה. ילדים שסובלים מעודף משקל הם הילדים הנמצאים באחוזון ה-85 ומעלה ביחס המשקל והגובה שלהם. 

הביקורת על ה-BMI

השמנת יתר היא מצב שגורם לפעילות שאינה מיטבית של מערכות הגוף – בזאת אין בכלל ספק. מי שסובלים מהשמנת יתר סובלים מבריאות רופפת של כלי הדם (כתוצאה מהצטברות של שומנים), מנטייה לסוכרת מסוג 2 (כתוצאה מצריכת כמות גבוהה של סוכרים ביחס לרמת הסוכרים בדם שהגוף מסוגל לפנות בהצלחה), ומעוד שפע של בעיות גופניות ובריאותיות. לצד זאת, מחקרים מראים שאיכות החיים, רמת הפעילות ואפילו תוחלת החיים של אנשים שסובלים מהשמנת יתר היא פחות טובה ביחס למה שאפשר לצפות למצוא אצל אנשים במשקל נורמטיבי. עולה, אם כן, שחשוב לאתר אנשים שסובלים ממשקל יתר ולהציע טיפול ו/או תמיכה בהתאם. למשל, הזכאות לניתוחים בריאטריים מותנית בתוצאות חישוב ה-BMI של מטופלים, כמו גם טיפולים אחרים נוגדי השמנה ומעודדי אורח חיים בריא ופעיל ושגרת תזונה איכותית. 

לצד זאת, ידוע כבר למשל שהצטברות שומן באזורים שונים מעלה את הסיכון למחלות תלויות השמנה. נושא פיזור השומן בגוף אינו נלקח בחשבון בחישוב ה-BMI, כמו גם נושא משקל השלד עצמו המשתנה מאדם לאדם. כך, ייתכן שהאבחון של אדם כסובל מהשמנת יתר הוא כללי מידי כשלוקחים בחשבון רק את ציון ה-BMI שלו. 

ידוע כי מדד ה-BMI, על אף הכלליות שלו, מהווה אמדן יעיל שתוצאותיו מתאימות לאיתור מי שסובלים מעודף משקל משמעותי הדורש טיפול. על כן, חישוב ה-BMI משמש כלי טוב לאיתור מי שמועדים לחלות במחלות אופייניות לתסמונת המטבולית ובמחלות אופייניות בהשמנת יתר, כאשר אנחנו זוכרים כי במקרים גבוליים של השמנת יתר קלה, ייתכן שמשקל השלד עצמו משפיע על התוצאות וכי פיזור השומן בגוף מהווה גם הוא מדד לסיכויים לסיבוכי ההשמנה. 

שיטות אחרות למדידת מסת הגוף

שיטות אחרות למדידת שומן בגוף כוללות מדידות של עובי קיפולי עור (עם מחוגה), שקילה תת-מימית, עכבה ביו-אלקטרית, קליטת רנטגן באנרגיה כפולה (DXA), ודילול איזוטופים 1,2,3. עם זאת, לא תמיד שיטות אלה זמינות, והן נחשבות ליקרות וגם צריכות להימדד על ידי צוות מיומן מאוד. יתר על כן, רבות משיטות אלה יכולות להיות עם נטייה לשוני במדידה בין משקיפים או מכונות, מה שמסבך את ההשוואות בין מחקרים לתקופות זמן.

  • אנשים מבוגרים, בממוצע, נוטים ליותר שומן יותר בגוף מאשר מבוגרים צעירים.
  • לספורטאים יש פחות שומן בגוף מאשר לאנשים שאינם ספורטאים.
  • נשים נוטות ליותר שומן גוף מאשר לגברים.

מהן ההשלכות הבריאותיות של השמנת יתר?

אנשים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר למחלות:

  • לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
  • כולסטרול LDL גבוה, כולסטרול HDL נמוך או רמות גבוהות של טריגליצרידים (דיסליפידמיה)
  • סכרת סוג 2
  • מחלת לב כלילית
  • שבץ
  • מחלת כיס המרה
  • דלקת מפרקים ניוונית (פירוק של סחוס ועצם במפרק)
  • דום נשימה בשינה ובעיות נשימה
  • סוגי סרטן שונים (רירית הרחם, השד, המעי הגס, הכליה, כיס המרה והכבד)
  • מחלות נפש כגון דיכאון קליני, חרדה והפרעות נפשיות אחרות
  • כאבי גוף, שרירים וקושי בתפקוד גופני

איך להוריד אחוזי שומן בגוף?

בגוף שלנו קיימים שני סוגי שומן: שומן שנמצא באיברים כמו לב, ריאות, כבד, טחול, כליות, מעי, שרירים וברקמות מערכת העצבים העשירות בשומן. שומן חיוני נמצא גם במערכת איברי המין הנשיים. תפקידו של השומן באיברים בגוף הוא לשמור על פעילות ביולוגית־פיזיולוגית תקינה והשמון שם הוא חיוני לבריאותינו.

הסוג השני של השומן הוא למעשה מאגרי שומן שנמצאים ברקמות השומן עצמן ותפקידן הוא לספק אנרגיה. סוג זה של שומן מכיל 83% שומן נקי, 2% חלבונים ועוד 15% מים. קיימים שני סוגים של שומן ברקמות: שומן בחלל הבטן אשר שומר על האיברים הפנימיים ומערכת העיכול ומגן מפני טראומות, מכות וכדומה וכן שומן תת עורי, המורכב מרקמת שומן שנמצאת מתחת לעור ומספקת בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. זה השומן שאנו רוצים לצמצם כאשר מדוברים על ירידה באחוזי שומן.

על מנת להשיג את המטרה של ירידה באחוזי השומן, עלינו להקפיד על שינויים בתפריט שלנו:

  1. עלינו להפחית את כמות הקלוריות היומית שאנו צורכים בתפריט, על מנת לאפשר שריפת שומן ממאגרי השומן שבגופנו, על ידי בניית תפריט מסודר.
  2. עלינו לאכול מספיק חלבון, למרות שמומלץ לצרוך פחות קלוריות וזאת על מנת לשמר את מסת השריר.
  3. פחמימות נותנות את הכוח לבנות את השריר ותפקודי הגוף החיוניים ועלינו לתכנן את כמות הפחמימות הנכונה בתפריט שלנו.
  4. חשוב להפחית בצריכת השומן שאנו מקבלים מהמזון במיוחד בדיאטה שמטרתה ירידה באחוזי השומן.
  5. כדי לאפשר לגוף לשרוף שומן בצורה יעילה חייבים לשתות הרבה מים במסגרת התפריט.