/
/
צנתור לב באמצעות גלי קול – עכשיו מאושר FDA

צנתור לב באמצעות גלי קול – עכשיו מאושר FDA

טכנולוגיית גלי הקול קיבלה עכשיו אישור לפני שחרור לשוק עבור טיפול במספר מחלות לב שונות מה-FDA. הטכנולוגיה, אשר מכונה כמכשור פורץ דרך על ידי ה-FDA, הוא יישום חדשני של ליתוטריפסיה, גישה שנעשה בה שימוש כבר עשרות שנים כדי לפרק בבטחה אבנים בכליות. עם קבלת האישור הזה ניתן יהיה להשתמש במכשיר בשלל בתי חולים בכל רחבי העולם לביצוע צנתורים ושאר טיפולים במחלות לב.

כבר השנה התבצע בביה"ח סורוקה צנתור מוצלח באמצעות גלי קול, כך שנראה שגם ישראל הולכת לאמץ לחיקה את הפרוצדורה המתוחכמת

מומחים רלוונטיים

קצת רקע

ככל שמחלת לב איסכמית מתקדמת, פלאק מתפתח על דפנות העורקים והופך למשקעי סידן, מה שמצר את העורק ומגביל את זרימת הדם. מבנים דמויי עצם אלו הופכים את העורק לקשיח ומסובך יותר לפתיחה בטיפולים קונבנציונליים הכוללים בלון, אשר מנסה לשבור את הסידן כאשר מנפחים אותו בלחץ גבוה ו-Atherectomy, הליך בו קודחים בתוך הסידן כדי לפתוח את העורק. בעוד שה-Atherectomy זמין כבר מספר עשורים, לא משתמשים בו לעיתים קרובות (למרות השכיחות הגבוהה של הסידן) בשל מורכבות השימוש בו והפוטנציאל לגרום לתוצאות שליליות ואף לנזק למטופל.

איך הטכנולוגיה עובדת?

צנתור בגלי קול (או ליתוטריפסיה תוך-וסקולרית) עושה שימוש בגלי לחץ קוליים, המכונים גם גלי הלם, אשר עוברים דרך רקמת עורקים רכה וסודקת הסתיידות פלאק על ידי יצירת סדרה של שברים מיקרוסקופיים. לאחר שהסידן התפרק ונסדק, העורק יכול להתרחב בלחץ נמוך וניתן להניח בבטחה תומכן (stent) כדי לשפר את זרימת הדם, עם מינימום טראומה לרקמת העורקים הנורמלית. הטכנולוגיה הכלילית אומצה באופן נרחב בכל רחבי העולם וכיום היא זמינה בכחמישים מדינות, עם מעל 25,000 מטופלים שעברו בהצלחה את התהליך מאז שהפרסומת הראשונה להליך שודרה בשנת 2018.

הסתיידות כלילית היא אתגר משמעותי עבור רופאים ומנתחים רבים, היות והיא מגבילה את ההצלחה בהליכי תיקון ניתוחי של כלי דם והכלים הנוכחיים שיש לרפואה המודרנית לטיפול בסידן בעורקים מוגבלים מאוד. אישור זה של ה-FDA מייצג התקדמות משמעותית גם מבחינת פשטות וגם מבחינת בטיחות בכמה מההליכים המורכבים ביותר שקיימים היום – ועשוי אף להפוך באופן פוטנציאלי לאחד הטיפולים הסטנדרטיים של העתיד.

מחקר רלוונטי

אישור ה-FDA מגיע בעקבות מחקר בארצות הברית שהתפרסם לאחרונה ב-JACC, אשר אישר כי טיפול לבבי בגלי קול עמד הן בנקודות הסיום הבטיחותיות והן ביעילות עם תופעת לוואי בשיעור נמוך והצלחה פרוצדוראלית בשיעור גבוה. ראוי לציין, הטיפול בגלי קול היה פשוט לשימוש והציג סיכון נמוך לסיבוכים נדירים אך מסכני חיים אשר קושרו עם שימוש בבלונים בלחץ גבוה וטכנולוגיית Atherectomy, הכוללים קרעים בעורק, סגירת עורקים פתאומית והפסקה פתאומית של זרימת הדם.

השגת אישור FDA לטכנולוגיה פורצת גבולות זו מסמנת התקדמות משמעותית בטיפול במטופלים עם נגעים כליליים מסוידים, והוא מייצג שיא של שנים של מחקר טכני, מחקרים קליניים קפדניים ולמידות מפתח מניסיון עולמי אמיתי. רופאים מומחים וקרדיולוגים רבים משתוקקים ליישם את הטכנולוגיה הזו בחדרי הניתוח ולהיווכח כמה פשוטה, יעילה ובטוחה היא בפירוק סידן בעורקים.

לדברי ד"ר קרלוס כפרי, מנהל יחידת הצנתורים במערך הקרדיולוגי בסורוקה: "הפרוצדורה החדשנית מיועדת לטיפול בחולים עם היצרויות בעורק, ומאפשרת טיפול במקרים שבהם העורק מסוייד ולכן קשה לפתוח אותו באופן אופטימלי בטכנולוגיות הקיימות. עד כה, הטיפול במקרים אלה היה ברובו בניתוח מעקפים. חולים שסבלו מבעיה של הצטברות אבנית בעורקים עברו ניתוח מעקפים מורכב שכעת ניתן להימנע ממנו. פרוצדורה זו מאפשרת טיפול באמצעות צנתור לב".

לסיכום

הטיפול בגלי קול לצורך צנתור בעורקים מאפשר הרחבת כלי דם החסומים על ידי הצטברות פלאק שהסתייד והפך לסידן. הרחבת כלי הדם באמצעות גלי קול היא פשוטה ובטיחותית ומקלה עם קרדיולוגים רבים לבצע את הליך פתיחת העורק והנחת תומכן, במקום פרוצדורות אחרות בהן עשו שימוש עד היום.

הטיפול זמין היום כבר בחמישים מדינות שונות, כולל בישראל, כאשר ביה"ח סורוקה התחילו לבצע את הטיפול בהצלחה רבה.
 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך