/
/
כאבים בפי הטבעת – ממה זה נגרם ואיך מטפלים | MIOK

כאבים בפי הטבעת – ממה זה נגרם ואיך מטפלים?

פי הטבעת הוא הקצה התחתון של מערכת העיכול, והוא למעשה מעין צינור שרירי בקצרה המעי הגס. אותו צינור שרירי מכיל כמות רבה יחסית של כלי דם ומספר שרירים טבעתיים המאפשרים כיווץ והרפיה של הצינור באופן רצוני. מבנה פי הטבעת, מיקומו והחשיפה השכיחה שלו למזהמים, הופכת אותו חשוף יחסית לפתולוגיות ולעיתים גם בעל אפשרויות מוגבלות להחלמה עצמונית מהן.
 

מומחים רלוונטיים

התדירות הממוצעת בה מומלץ להטיל צואה היא פעם ביום עד פעם בשלושה ימים לכל היותר. מי שסובלים מפתולוגיות וכאבים בפי הטבעת, מתקשים לשמור על פעילות תקינה של מערכת העיכול ועל גישות לשירותים והטלת צואה בתכיפות מספקת, מה שעלול לגרום לעוד אתגרים בריאותיים ככל שהמצב הבריאותי מחריף. רבים הסובלים מכאבים מפי הטבעת יתארו כאבים חזקים מאוד, שמקשים לא רק על הביקורים בשירותים אלא גם על ישיבה ועל שמירה על שיגרת חיים נינוחה. 

ממה נגרמים כאבים בפי הטבעת? איך ניתן לאבחן את מהות הכאב ולטפל בו, ומתי חשוב לראות רופא? על כל אלה ועוד – לפניכם.

למה פי הטבעת הוא אזור רגיש כל כך?

המבנה של מערכת העיכול הוא ספק פנימי, בתוך הגוף, וספק חיצוני אל הגוף, עם פתח עליון שמתחיל בפה שלנו, ופתח תחתון בפי הטבעת. תפקיד מערכת העיכול לטפל במזון שאנחנו אוכלים, להפוך אותו לאנרגיה ולרכיבים חיוניים אחרים שבונים ומזינים את תאי, רקמות ואיברי הגוף שלנו – ואז להיפטר מן הפסולת, בצורת צואה. פי הטבעת הוא צינור שממוקם בקצה המעי הגס והוא בדרך כלל באורך של כ – 3.5 ס"מ, הוא מוקף שרירים טבעתיים שחלקם רצוניים וחלקם בלתי רצוניים, כך שעל אף שהיקף הפתח של פי הטבעת הוא רק כסנטימטר אחד – הוא יכול להימתח ולהתכווץ באופן שהוא בחלקו נשלט ובחלקו בלתי נשלט. 

מסביב לצינור פי הטבעת מערכת מסועפת של שרירים טבעתיים, כאמור, כמו גם כלי דם המובילים דם עשיר בחמצן אל שרירים אלה. באזור פי הטבעת גם בלוטות חלב ובלוטות זיעה. פנים פי הטבעת מרופד ברקמה רירית המסייעת להובלה של צואה במורד הצינור והחוצה מן הגוף, כאשר במקרים של עצירות שמרביתנו חווים במהלך החיים מידי פעם, מדובר לא פעם במרקם נוקשה ויבש שעלול בהחלט לשרוט או לפגוע בדפנות צינור פי הטבעת. 

אזור פי הטבעת עלול להינזק לא רק במעבר של גושי צואה קשים, אלא גם במאמץ מרובה המפעיל את שרירי פי הטבעת באופן לא מותאם (לא רק בביקורים ארוכים בשירותים, אלא גם, למשל, במהלך לידה), כתוצאה מחשיפה לפתוגנים והתפתחות של מושבות חיידקים ומזהמים אחרים, ועוד. 

חשוב לדעת, כי בשל אופי הפעילות של אזור פי הטבעת, כאשר הוא ניזוק מדובר לעיתים בכאבים שיש שיתארו אותם כאבי תופת. יש מי שיימנעו מביקור בשירותים בשל הכאבים העזים התוקפים אותם בעת הטלת צואה, מה שרק יחמיר את המצב. 

גם כאשר מדובר בפצע זעיר או בבעיה שהיתה יכולה להיפטר בקלות יחסית, דווקא באזור פי הטבעת תהליכי הריפוי הם איטיים יותר, בשל המיקום הבעייתי, החשיפה למזהמים, הקושי לאוורר ולייבש את המקום ולאפשר ריפוי מהיר ויעיל. 

טחורים: הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים בפי הטבעת

הבעיה הרפואית הנפוצה ביותר בפי הטבעת היא טחורים. טחורים הם כלי דם מוגדלים, שלעיתים יוצאים החוצה מאזור פי הטבעת ולעיתים נפרצים כתוצאה מחשיפה לגושי צואה, בעיקר. טחורים חיצוניים או טחורים שהתפוצצו עלולים לגרום לכאבים עזים, במהלך הביקורים בשירותים וגם בין ביקורים.

הטיפול בטחורים מבוצע בדרך כלל באמצעים שמרניים בבית, וכולל שינויים בתזונה והוספה של סיבים תזונתיים או אף חומרים משלשלים שיסייעו לריכוך הצואה, שינויים בהרגלי הביקורים בשירותים הכוללים פחות מאמץ ומשך זמן קצר יותר, וגם תכשירים שמכווצים כלי דם. מגבונים ייעודיים המכילים חומרים מכווצים ומאלחשי כאב, ואמבטיות ישיבה, מסייעות גם הן לריפוי של טחורים. במקרים קיצוניים, ניתן לפתור את בעיית הטחורים באמצעים כירורגיים, על ידי ניתוח להסרת כלי הדם הבעייתיים באזור פי הטבעת. 

פיסורה אנאלית: חתך ברקמות פי הטבעת

פיסורה אנלית היא למעשה חתך, בדרך כלל במימדים זעירים, הנגרם בדרך כלל כתוצאה ממעבר של גושי צואה יבשים וקשים לאורך פי הטבעת. רקמת דופן צינור פי הטבעת נפצעת וכתוצאה מהתפקיד המורכב של פי הטבעת, חוסר היכולת לאוורר או אפילו להשתמש בתכשירים שמסייעים לריפוי מהיר – הפצע עלול להזדהם והחלמתו איטית. גם במקרה של כאבים בפי הטבעת הנגרמים כתוצאה מפיסורה אנלית, ההמלצה הטיפולית מתחילה בשינוי הרגלי תזונה וביקורים בשירותים, כאשר המטרה היא לאפשר לפצע להחלים באופן עצמוני. החלמה כזו מתרחשת רק במחצית מהמקרים, כאשר ב – 50% ממקרי הפיסורה האנלית יש צורך בהתערבות כירורגית לטיפול בפצע או בסדק ברקמת פי הטבעת. 

מחלות ומצבים נוספים שעלולים לגרום לכאבים בפי הטבעת

עוד פתולוגיות אפשריות, אם כי נפוצות פחות, באזור פי הטבעת, הן פיסטולות (אזור נפוח של צבר חיידקים או מזהמים אחרים לאורך צינור פי הטבעת), פרוקטלגיה (התכווצות בלתי רצונית של השרירים הטבעתיים של פי הטבעת הנגרמת, כפי הנרא, בעיקר כתוצאה ממצבים נפשיים ודחק), ומחלות חיידקיות או זיהומיות אחרות. חשוב להזכיר כי במיעוט המקרים כאבים בפי הטבעת נגרמים כתוצאה מגידולים, שהם בחלקם סרטניים, באזור פי הטבעת, במעי הגס ולאורך מערכת העיכול. זו הסיבה שכאבים בפי הטבעת שאינם מגיבים לשינויים תזונתיים או לטיפול ואינם נעלמים בתוך עד שבוע, דורשים ליווי רפואי.

כאבים בפי הטבעת: מתי חשוב לראות רופא בדחיפות

בדרך כלל, טחורים ופיסורה אנלית הגורמים לכאבים עזים בפי הטבעת, אינם מהווים מצבים מסכני חיים. ביחד עם זאת, כאבים בפי הטבעת, בעיקר כשהם מלווים בדימום ואינם חולפים בתוך פרק זמן קצר, עלולים להיות תסמין של מחלה שהיא כן מסכנת חיים – סרטן (גידולים ממאירים במעי הגס, בפי הטבעת או ברקמות סמוכות). עוד נושא שחשוב לקחת בחשבון הוא שפגיעה בכלי הדם הגדולים באזור פי הטבעת עלולה להוביל לאבדן דם משמעותי, וגם זו סיבה לבקר אצל רופא פרוקטולוג בהקדם. 
 

שאלות ותשובות

  • איך מבחינים בין טחורים לפיסורה אנלית במקרה של כאבים בפי הטבעת? בעוד האבחנה הרפואית בין טחורים לפיסורה היא לא תמיד ברורה, ניתן בחלק מהמקרים לאבחן טחורים כשהם חיצוניים, על ידי מישוש אזור פי הטבעת או אפילו צילום האזור וצפייה בכדורונים בצבע סגול, הם כלי הדם היוצאים החוצה מהגוף דרך פי הטבעת. פיסורה בדרך כלל אי אפשר לזהות באמצעים ביתיים. אבחנה פרוקטולוגית שתבוצע על ידי רופא באמצעות מישוש עשויה לספק את התשובה המקצועית לשאלה, ולדייק את הטיפול בבעיה.
  • מה הסיכוי להגיע לטיפול כירורגי במקרה של כאבים בפי הטבעת? בכ – 50% מהמקרים של פיסורה וטחורים, הטיפול שיספק מענה איכותי לבעיה יהיה טיפול שמרני. חשוב לדעת כי מי שכבר סבל בעבר מפיסורה או מטחורים, הוא בעל סיכויים גבוהים יותר לסבול מאותן פתולוגיות גם בהמשך חייו. על כן, מומלץ להמשיך ולהקפיד על תזונה בריאה, צריכה מספקת של סיבים תזונתיים ושגרת פעילות גופנית שתפחית את הסיכויים להישנות הכאבים בעתיד.
  • כאבים בפי הטבעת – האם טיפול ביתי ו"תרופות סבתא" עשויים לעזור? התשובה היא, ללא ספק, כן. פיסורה ופתולוגיות נוספות של פי הטבעת מאובחנים לאחר שהמטופל מדווח על כאבים בפי הטבעת – בדרך כלל במהלך ביקורים בשירותים ולאחריהם. כאמור, כ – 50% מן המקרים של פיסורה, ושיעור גבוה אף יותר של טחורים, מטופלים באמצעים שמרניים, חלק ניכר מהאמצעים הטיפוליים המוצעים במקרים אלה נמכרים ללא צורך במרשם רפואי. גם במקרה של טחורים וגם במקרה של פיסורה, חשוב לייצר שינוי מתאים בהרגלי התזונה, להקפיד על צואה רכה, ולשנות את הרגלי הביקור בשירותים. אמבטיות ישיבה, שימוש מקומי בחומרים מכווצים או מרפים (בהתאם לבעיה), שטיפות תדירות ויסודיות של האזור ואפילו אוורור המקום מידי פעם – כל אלה, עשויים לעזור בתהליך הריפוי באופן משמעותי. 
  • האם כאבים בפי הטבעת נגרמים כתוצאה מעצירות? עצירות היא בהחלט גורם משפיע גם על ההיווצרות של טחורים ופיסורה וגם על קצב ההחלמה שלה – אם כי ייתכנו מקרים של כאבים בפי הטבעת שאינם על רקע של עצירות. במקרה שלצד כאבים בפי הטבעת ישנה עצירות כרונית, חשוב מאוד לטפל בעצירות באמצעות תרופות ו/או שינויים בתפריט היומי.
  • איך בוחרים מסגרת רפואית לטיפול בכאבים בפי הטבעת? עם תחילת הטיפול במקרה של כאבים בפי הטבעת, ברוב המקרים יתבקש המטופל לנסות שינויים תזונתיים לצד צריכת תוספים לריכוך הצואה, כמו גם תכשירים מתאימים לזירוז הריפוי. במקרה של החלמה בקצב שאינו מספק, ניתן יהיה לשקול המשך טיפול באמצעים כירורגיים, כמו קשירת כלי הדם או כריתה של הטחורים או האזור הפצוע ברקמת פי הטבעת. במקרים אלה, חשוב לבחור מסגרת רפואית מקצועית ומנוסה, שתספק ליווי לאורך כל התהליך עד לריפוי מלא. במרבית המקרים, מסגרות רפואיות פרטיות מסוגלות להציע ליווי קרוב יותר ותאריכים גמישים יותר לביצוע הליכים כירורגיים, כמו גם חדרי טיפול מאובזרים היטב וצוות רפואי גדול ומקצועי. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך