/
/
טחורים חיצוניים – מה גורם להם איך מונעים ואיך מטפלים | MIOK

טחורים חיצוניים – מה גורם להם, איך מונעים ואיך מטפלים?

ב"שפת העם", כשאנחנו אומרים "טחורים", אנחנו מתכוונים לפתולוגיה של כלי הדם באזור הרקטום. אבל למעשה, טחורים הם כלי הדם המצויים באזור פי הטבעת של כל אחד ואחת מאתנו, הטחורים מסייעים באטימת פי הטבעת ומהווים גם מעין שכבת ריפוד באזור זה.

 

מומחים רלוונטיים

כל עוד יש זרימת דם תקינה דרך הורידים שבטחורים אנו איננו מודעים כלל לקיומם. בעיות בטחורים מתחילות כאשר דם אינו מתנקז מהם כהלכה, הם הופכים גדושים, עלולים לדמם, לגרום אי נוחות, לכאבים ואפילו, במקרים חמורים, עלול להתפתח בהם נמק. טחורים חיצוניים הם בעיה קלה יותר לטיפול, עם הטיפול הנכון הם עוברים מעצמם וניתן לאבחן אותם במהירות. 

לרוב האנשים עם טחורים חיצוניים יש גם טחורים פנימיים, גם אם אינם רואים אותם. לא תמיד ניתן למנוע טחורים חיצוניים, אך שינויים מסוימים באורח החיים כמו הימנעות מהרמת משאות כבדים ודיאטה עשירה בסיבים ונטולת שומן, יכולים לתרום למניעה שלהם.

קושי בניקוז הדם בכלי הדם שבפי הטבעת, המכונה "טחורים", עלול לגרום לתופעות כגון דימום מפי הטבעת, אי נוחות בעת ישיבה, כאב ועוד. גם בסקירה זו המונח "טחורים" משמש לתיאור בעיות הנגרמות בשל גודש דם באזור פי הטבעת. 

ישנם סוגים שונים של טחורים, מהם כאלה המופיעים באזור החיצוני של פי הטבעת ומכונים טחורים חיצוניים ואחרים הנוצרים בתוך החלחולת, מכונים טחורים פנימיים ומחולקים לארבעה סוגים בהתאם לדרגת החומרה שלהם. טחורים עלולים להתפתח אצל כל אחד, ולא תמיד ידוע ממה. בעיה נפוצה היא טחורים בהריון, אך גם לאנשים עם בעיות תזונה, מבוגרים, אנשים שיושבים הרבה ועוד. סוג דומה של בעיה היא היווצרות פיסורה, שיש לה מאפיינים דומים.

סקירה זו עוסקת בטחורים חיצוניים, בין היתר תמצאו בה פירוט ההבדלים בין טחורים חיצוניים לפנימיים ותשובות לשאלות כמו: מה גורם לטחורים חיצוניים? איך מאבחנים אותם? איך מטפלים בהם? ומה ניתן לעשות כדי למנוע היווצרותם מלכתחילה?

טחורים חיצוניים וטחורים פנימיים

טחורים חיצוניים הם גודש בכלי דם הממוקמים מתחת לעור שסביב סוגר פי הטבעת ומחוצה לו. גודש כזה יוצר בליטה שניתן לחוש בה, במיוחד בעת ישיבה. טחורים חיצוניים נוטים לכאוב יותר ולדמם פחות. טחורים פנימיים הם גודש בכלי דם שנמצאים בחלקו התחתון של הרקטום, מן הצד הפנימי של פי הטבעת. טחורים פנימיים יכולים להופיע בארבע דרגות חומרה, בדרגת החומרה הראשונה והשנייה לא ניתן להבחין בהם במבט על פי הטבעת מבחוץ, בדרגת חומרה 3 הם יוצאים מפי הטבעת בעת מאמץ וחוזרים פנימה מעצמם או שניתן לדחוף אותם פנימה. טחורים פנימיים מדרגת חומרה 4 בולטים החוצה מפי הטבעת דרך קבע.

חשוב להבין שטחורים חיצוניים הם רק כאלה שנוצרו מלכתחילה מן הצד החיצוני של פי הטבעת ולא טחורים פנימיים שמצבם החמיר עד שנדחקו החוצה מבלי שניתן עוד להשיב אותם חזרה. 

מה גורם לטחורים חיצוניים?

אין הבדל בין הגורמים לטחורים חיצוניים ופנימיים. הגורם השכיח ביותר לטחורים חיצוניים הוא מאמץ חוזר ונשנה של פעילות מעיים, הפעלת לחץ רב וממושך בעת מתן צואה, עצירות, לחץ דם גבוה, פעילות גופנית מאומצת, הריון, אי ספיקת לב, מצב גופני כללי ירוד, עודף משקל, גיל מבוגר ונטייה תורשתית, כל אלה מגבירים את הסיכוי להתפתחות בעיית טחורים כאשר בחלק מן המקרים גודש הדם יופיע מחוץ לפי הטבעת (טחורים חיצוניים) ולעיתים דווקא מצדו הפנימי (טחורים פנימיים). 

מחקרים עדכניים מראים כי חולים עם טחורים נוטים להיות בעלי תעלה אנאלית גבוהה יותר - כלומר, השריר של התעלה האנאלית נוטה להיות הדוק מהממוצע (גם ללא מאמץ). עצירות מוסיפה לצרות אלה, מכיוון שמתח ולחץ במעיים מגביר את הלחץ בתעלה האנאלית ודוחף את הטחורים כנגד שריר הסוגר. לבסוף, רקמות החיבור התומכות עלולות להיחלש עם הגיל, ולגרום לטחורים להתנפח ולצנוח.

דרך אגב, גם קיום יחסי מין אנליים עלול לגרום להיווצרות טחורים ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולנקוט בזהירות וחומרים מרככים.

סימפטומים של טחורים חיצוניים

באופן כללי טחורים חיצוניים מסבים פחות אי נוחות מטחורים פנימיים, אולם כאשר נכלא בתוכם קריש דם הם עשויים להפוך כואבים מאוד. טחורים חיצוניים פחות מדממים מטחורים פנימיים ולכן לעיתים חולף זמן רב עד שמי שסובלים מטחורים כאלה פונים לקבל טיפול.

4 סימפטומים שמעידים על כך שאולי יש לכם טחורים חיצוניים:

  1. גירוד סביב פי הטבעת או אזור פי הטבעת
  2. כאב סביב פי הטבעת
  3. נפיחות ובליטות ליד פי הטבעת או סביבו
  4. דם בצואה

 

איך מאבחנים טחורים חיצוניים?

טחורים פנימיים הם שכיחים יותר אולם גם טחורים חיצוניים הם נפוצים למדי, ההערכה היא שכ- 10% מן האוכלוסייה יסבלו מן הבעיה בשלב כזה או אחר במהלך החיים, עלפי רוב בגילאי מבוגרים יחסית (מעל גיל חמישים). אבחון טחורים חיצוניים נעשה במבט על פי הטבעת מבחוץ. הבדיקה תיערך כדי לברר אם טחורים חיצוניים הם הסיבה לאי נוחות וכאב שהמטופל מתלונן עליהם. אם הרופא מתקשה באבחון ראשוני, ייתכן ותישלחו לביצוע בדיקת קולונוסקופיה, שנועדה לאתר בעיות עמוקות יותר ולשלול גורמים אחרים לדימומים למשל.

עד כמה שלא נעים לגשת לרופא פרוקטולוג, לפעמים עדיף קצת מבוכה על פני כאב שעלול להחמיר. לכן, קחו בחשבון שמדובר בסימפטום שרופאים רבים מכירים ולא מתרגשים ממנו כמוכם. בנוסף, חשוב להגיע לרופא משפחה כבר כשאתם חושדים ומרגישים שמשהו לא תקין, על מנת לא להגיע למצב אקוטי.

בדיקת הריון פלוס+

משחה להקלת טחורים לרכישה מיידית בסופר פארם במחיר אטרקטיבי שלא יחזור -

לחצו כאן לרכישה

טיפול בטחורים חיצוניים

אם מדובר במצב קל של טחורים חיצוניים תוכלו לרפא אותם באמצעות שקיות קרח להפחתת נפיחות, נרות או משחה לטחורים. תוכלו לעשות אמבטיות חמימות שירגיעו את האזור ולהשתמש במרככי צואה, בייחוד אם אתם סובלים מעצירות, ניתן להשתמש בתחבושת קרה, להנחה על המקום להרגעה. בהרבה מקרים הם פשוט נרפאים מעצמם. כדי שלא יחזרו, תצטרכו לסגל הרגלים אחרים, לשבת פחות, לאכול אוכל טוב ומזין עם הרבה סיבים ולשתות הרבה מים.

טחורים, חיצוניים ופנימיים, אינם מסוכנים למעט במצב בו טחורים פנימיים מדרגת חומרה 4 נדחקים אל מחוץ לפי הטבעת, זרימת הדם אליהם פוסקת בשל לחץ של שרירי פי הטבעת ומתפתח בהם נמק. לכן, כל עוד לא מדובר בטחורים פנימיים מדרגת חומרה 4, ניתן לנסות שיטות טיפול שונות כדי להשיג שיפור במצב, כך למשל שינויים תזונתיים לריכוך היציאות, הימנעות ממאכלים חריפים ומשתיית אלכוהול, הימנעות ממאמץ בזמן יציאות והימנעות מישיבה ממושכת בחדר השירותים. אמבט חמים וארוך יכול לסייע במקרים של קריש דם מכאיב בטחורים חיצוניים. 

אם צעדים כגון אלה שתוארו לעיל אינם מספיקים ניתן לטפל בטחורים באמצעים שונים כגון קשירה, צריבת כלי הדם הפגועים בלייזר, הקפאת הטחור בגז ועוד. רק במקרים חמורים יידרש ניתוח להסרת הטחורים, הליך כירורגי המבוצע אמנם בהרדמה מלאה אולם נחשב פשוט ובדרך כלל ניתן להשתחרר מבית החולים עוד באותו יום בו הוא נערך. 

בהרבה מקרים הטחורים החיצוניים נוצרים לאחר שאתם כבר סובלים מטחורים פנימיים שלא טיפלתם בהם, ומדובר בעצם בהחמרה של הבעיה. לכן, הטיפול הרווח הוא הסרת הטחורים הפנימיים, מה שתורם להיפטר גם מהטחורים החיצוניים.

היכנסו למדריך עם כל המידע הרפואי על טחורים >

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך