/
/
טחורים בהריון

טחורים בהריון – למה זה קורה ואיך אפשר למנוע אותם?

אומרים שהריון הוא לא מחלה – אבל אצל נשים רבות, הריון בהחלט מגיע עם תסמינים פיזיולוגיים שמכבידים על ההתנהלות היום יומים ואפילו גורמים לכאב משמעותי – אחד מאלה, הוא טחורים. הטחורים הם כלי הדם שבפי הטבעת, והם קיימים אצל כולנו. לטחורים תפקיד בשיפור האטימה של הרקטום, כל עוד דם זורם דרכם כהלכה אנחנו לא מודעים אליהם כלל. 

 


 

מומחים רלוונטיים

גורמים שונים עלולים לפגום בניקוז הדם מאותם כלי דם - לפעמים עד כדי כך שהם הופכים תפוחים, עלולים לדמם, לגרום לאי נוחות ולכאב. במקרים חמורים עלול להתפתח קריש דם בטחורים חיצוניים או נמק בטחורים פנימיים שנדחקו החוצה וזרימת הדם אליהם נחסמה בשל לחץ של שרירי פי הטבעת. 

כל אישה חמישית תסבול במהלך הריון או אחרי הלידה מטחורים – וחשוב לדעת, שיש איך להקל על המצב, או אפילו איך למנוע אותו ולהפחית מחריפות ההתפתחות שלו. כל מה שצריך לדעת על אבחון טחורים והטיפול בהם במהלך הריון – לפניכם. 

לחץ גבוה על פלג הגוף התחתון

ישנם כמה מאפיינים להריון המגבירים את הסיכוי להתפתחות טחורים. כך למשל עלייה בנפח הדם בגוף, היחלשות שרירים בכלל ושריר פי הטבעת בפרט, שינויים בתזונה, ירידה בפעילות גופנית ועוד. הגורם המשמעותי ביותר ההופך בעיית טחורים לנפוצה כל כך בקרב נשים במהלך הריון או מיד לאחריו הוא עומס גדול על אזור פי הטבעת, עומס הנובע מתוספת המשקל של התינוק ומי השפיר שברחם. במהלך לידה וגינלית (לידה רגילה ולא בניתוח קיסרי) מופעל לחץ גדול על כל שרירי רצפת האגן, לחץ זה הוא הגורם לטחורים המופיעים לאו דווקא במהלך הריון אלא מיד לאחריו. 

עצירות היא גורם סיכון משמעותי להתפתחות טחורים. לאחר הלידה עלולים להיות קרעים באזור פי הטבעת הגורמים לכאב בעת מתן צואה (תופעה המכונה פיזורה), מצב כזה עלול להקשות על מתן צואה, לגרום לעצירות שתתרום להתפתחות טחורים. 

תסמינים של טחורים חיצוניים ופנימיים

טחורים יכולים לגרום למגוון תסמינים התלויים במיקום היווצרותם ודרגת החומרה שלהם. טחורים יכולים להיווצר מן הצד החיצוני של פי הטבעת, טחורים כאלה מכונים טחורים חיצוניים. כאשר הטחורים נוצרים מן הצד הפנימי של פי הטבעת הם מכונים טחורים פנימיים.

טחורים חיצוניים נוטים לדמם פחות מטחורים פנימיים, הם יגרמו לגרד ואי נוחות בעת ישיבה ובתנועה ותורגש נפיחות בנקודות שונות באזור שסביב פי הטבעת (היכן שנוצר גודש דם). באופן כללי קל יותר להתמודד עם טחורים חיצוניים מאשר עם טחורים פנימיים, לפחות כל עוד לא נוצר בהם קריש דם, מצב העלול להתפתח אם מניחים לגודש הדם בטחורים החיצוניים להישאר ללא טיפול לאורך זמן. במקרים של התפתחות קריש דם בטחורים חיצוניים יופיע כאב עז שבגללו יהיה קשה לתת צואה, מה שעלול להוביל לעצירות אשר תחמיר את המצב. 

טחורים פנימיים מחולקים לארבע דרגות חומרה. בדרגת החומרה הראשונה יופיעו סימפטומים של עקבות דם על נייר הטואלט ותחושות אי נוחות בישיבה ובעת מתן צואה. טחורים פנימיים מדרגת חומרה שניה יגרמו לדימום ניכר יותר, לעיתים עד כדי טפטוף אל מי האסלה בעת ישיבה בשירותים, אי הנוחות תגבר עד כי כאב קל. בדרגת חומרה שלישית יופיע דימום מפי הטבעת בעת מאמץ, במיוחד כאשר יושבים בשירותים, הטחורים יבצבצו החוצה מפי הטבעת כשמופעל עליהם לחץ, בעת מתן צואה למשל, אך יחזרו מעצמם פנימה או שניתן יהיה לדחוף אותם חזרה בעדינות בעזרת האצבע. 

טחורים פנימיים מדרגת חומרה רביעית יצאו אל מחוץ לפי הטבעת ולא ניתן יהיה להחזיר אותם (גם אין לנסות לעשת זאת), תהיה אי נוחות רבה, גרד וכאב וקיימת סכנה להתפתחות נמק בשל הפסקת אספקת דם כתוצאה מלחץ של שריר פי טבעת על הטחורים שחדרו מצדו הפנימי החוצה. 

אבחון טחורים 

אבחון טחורים מתחיל מתיאור הסימפטומים. טחורים חיצוניים ניתן לזהות בבדיקה במבט על פי הטבעת מבחוץ. טחורים פנימיים ניתן לחוש בבדיקה עם האצבע, הרופא יעטה כפפת גומי וישתמש בחומר סיכה כדי להחדיר אצבע לפי הטבעת ולבדוק אם ישנן נפיחויות המעידות על התפתחות טחורים פנימיים. במקרים רבים אבחון טחורים פנימיים יבוצע באמצעות בדיקה בעזרת מכשיר המכונה פרוקטוסקופ שקצהו מוחדר אל פי הטבעת והוא מאפשר מבט אל תוך החלחולת. 

 

טיפול בטחורים

טחורים חיצוניים וטחורים פנימיים מדרגות חומרה אחת ושתיים ניתנים לטיפול על ידי שינויים בהרגלי התזונה ומתן הצואה. יש לעבור לצרוך מזונות ההופכים את היציאות לרכות ולהקפיד לא לשבת זמן ממושך בשירותים אלא לתת צואה ולקום מיד. אמבט חם יכול לעזור וישנן משחות ואף נרות המוחדרים אל הרקטום ומסייעים לשכך כאבים ולהאיץ ספיגת גודש הדם.

טחורים פנימיים מדרגת חומרה שלוש וארבע עשויים לחייב טיפול אינטנסיבי יותר. ישנן שיטות שונות לסילוק טחורים שהפכו גדושי דם, כך למשל ניתן לקשור את בסיסם עד שהם מתנתקים ויוצאים עם הצואה. שיטות נוספות הן צריבת כלי הדם בטחורים באמצעות לייזר או הקפאת הטחורים באמצעות חנקן נוזלי. 

מניעת טחורים בהריון

קשה מאוד למנוע טחורים בהריון, לעיתים קרובות הם עוד תופעה המלווה את התקופה מאתגרת מבחינה גופנית אולם הם יחלפו במהרה. הימנעות ממאכלים חריפים וכאלה העלולים לגרום לעצירות, הקפדה על שגרה פעילה, חיזוק שרירי רצפת האגן, כל אלה עשויים לסייע במניעת טחורים, כולל כאלה המופיעים במהלך הריון או מיד אחריו. 

אם הופיעו טחורים במהלך הריון חשוב לטפל בהם בהקדם מפני שהמצב עלול להחמיר לאחר הלידה. שהיה ארוכה באמבט חמים, ניקוי האזור בסבון, שימוש בחומר סיכה לפני מתן צואה, ובעיקר הימנעות מהפעלת לחץ על האזור, יתרמו להיעלמות הטחורים או לפחות להפחתת דרגת החומרה שלהם.

היכנסו למדריך עם כל המידע הרפואי על טחורים >

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך