/
/
טחורים פנימיים – אלו סוגים יש מה גורם להם איך מטפלים בהם | MIOK

טחורים פנימיים – אלו סוגים יש? מה גורם להם? איך מטפלים בהם?

טחורים הם איברים דמויי כריות קטנות מלאות כלי דם הנמצאים אצל כולנו באזור פי הטבעת, חלקן מן הצד הפנימי וחלקן מן הצד החיצוני של פי הטבעת, ותפקידן לסייע באטימת הרקטום. כשאנו אומרים שמישהו סובל מטחורים אנו מתכוונים שאותו אדם סובל מבעיה שהתפתחה באותן כריות.

 

מומחים רלוונטיים

מסיבות שונות תיתכן תופעה של ניקוז לוקה בחסר של דם מן הטחורים, במקרים כאלה הם הופכים תפוחים ועלולים לדמם, לגרום לאי נוחות, לכאבים ובמקרים חמורים יכול אפילו להתפתח בהם נמק. כאשר הבעיה מופיעה בכריות שמחוץ לפי הטבעת היא מכונה טחורים חיצוניים, כאשר גודש הדם מתרחש בכריות שנמצאות בחלק התחתון של הרקטום, מן הצד הפנימי של פי הטבעת, הבעיה מכונה טחורים פנימיים. בהרבה מקרים הטחורים נוצרים כטחורים פנימיים וללא טיפול מתרחבים גם לחלק החיצוני של פי הטבעת.

מה ההבדל בין טחורים חיצוניים לטחורים פנימיים? מה גורם לטחורים פנימיים והאם אפשר למנוע אותם? ואם כבר התפתחו כאלה, איך מטפלים בטחורים פנימיים? על כל אלה ועוד – במדריך שלפניכם.

טחורים חיצוניים וטחורים פנימיים

כאמור, לכולנו יש מעין כריות קטנות המכונות טחורים באזור פי הטבעת. כל עוד ניקוז הדם מן הטחורים תקין אנו איננו מודעים להם כלל אולם מסיבות שונות, עליהן נרחיב בהמשך, לעיתים קורה שאותן כריות הופכות גדושות דם וגורמות למגוון סימפטומים שפוגעים משמעותית באיכות החיים. כאשר הבעיה מתפתחת באזור הגלוי מחוץ לפי הטבעת היא מכונה טחורים חיצוניים ואילו כאשר דווקא הטחורים בצד הפנימי של פי הטבעת הופכים תפוחים וגדושים בדם הבעיה מכונה טחורים פנימיים. טחורים חיצוניים נוטים לדמם פחות מטחורים פנימיים, הם גורמים אי נוחות, במיוחד בישיבה, וקל לזהות אותם בבדיקה במבט על פי הטבעת מבחוץ. בטחורים חיצוניים עלול להתפתח קריש דם, מצב שילווה בכאב רב, אך לפעמים הם בלתי מורגשים ובאים לידי ביטוי בדימום.

ארבעת דרגות החומרה של טחורים פנימיים

נהוג לחלק טחורים פנימיים לארבע דרגות חומרה. טחורים פנימיים מדרגת חומרה ראשונה אינם בולטים החוצה מפי הטבעת, הם גורמים אי נוחות קלה בלבד וכמעט אינם מדממים. טחורים פנימיים מדרגת חומרה שניה גורמים לעקבות דם על נייר הטואלט או באסלה, הם גורמים אי נוחות בישיבה, אך אינם בולטים לעולם מחוץ לפי הטבעת. טחורים פנימיים מדרגת חומרה שלישית בולטים אל מחוץ לפי הטבעת בעת מאמץ אולם חוזרים מעצמם פנימה או שניתן להחזיר אותם בדחיפה, טחורים כאלה מדממים וגורמים אי נוחות ואף כאב.

טחורים פנימיים מדרגת חומרה רביעית בולטים דרך קבע אל מחוץ לפי הטבעת, לא ניתן להחזיר אותם פנימה, הם גורמים כאב, עלולים לדמם (במיוחד בעת מאמץ) וקיימת סכנה שזרימת הדם אליהם תיפסק, בשל לחץ של שרירי פי הטבעת, ויתפתח בהם נמק. 

חשוב להבדיל בין טחורים חיצוניים, טחורים שהתפתחו מלכתחילה מן הצד החיצוני של פי הטבעת, לטחורים פנימיים מדרגת חומרה רביעית שהתפתחו מן הצד הפנימי של פי הטבעת אך נדחקו החוצה. 

גורמים לטחורים וכיצד מאבחנים אותם?

הפעלת לחץ רב בעת מתן צואה, ישיבה ממושכת על האסלה, מצב גופני ירוד, עודף משקל, יחסי מין אנליים, לחץ דם גבוה, עצירות, כל אלה עלולים, עם הזמן, לגרום לטחורים פנימיים או חיצוניים. אצל נשים עלולה להתפתח בעיית טחורים בהיריון או בתקופה שלאחריו. ידוע שיש מי שלהם נטייה גנטית לסבול מטחורים ויש סברה כי מדובר אף במבנה עצמו של הרקטום, שעלול לעורר רגישות מסוימת.

בעוד שטחורים חיצוניים ניתן לאבחן בבדיקה במבט בעין חשופה, אבחון טחורים פנימיים נעשה באמצעות בדיקה בעזרת האצבע (הרופא יעטה כפפה וישתמש בחומר סיכה כך שהבדיקה אינה מכאיבה) והסתכלות אל תוך החלחולת באמצעות מכשיר המכונה פרוקטוסקופ. אם לא ברור מבדיקה ידנית מהו גורם הדימום, רוב הסיכויים שישלחו אתכם לביצוע בדיקת קולונוסקופיה שעל פיה יתאפר זיהוי מדוייק של הבעיה.

טיפול בטחורים פנימיים

בטחורים פנימיים מדרגות חומרה קלות ניתן לטפל באמצעות שינויים בתזונה ובאורח החיים. כך למשל צריכת מזונות הגורמים ליציאות רכות, הימנעות ממאכלים חריפים ומאכלים העלולים לגרום לעצירות, ישיבה קצרה ככל האפשר על האסלה בעת מתן צואה והימנעות מהפעלת לחץ חזק וממושך עם שרירי הבטן. כאשר מדובר בטחורים פנימיים מדרגת חומרה שלוש או ארבע ייתכן שיידרש טיפול אינטנסיבי יותר.

ישנן שיטות שונות לסילוק טחורים שהפכו גדושי דם, כך למשל באמצעות קשירת טחורים (עד שהם מתנתקים ויוצאים עם הצואה), שימוש בלייזר לצריבת כלי דם בטחורים, הקפאה בנוזל או בגז ועוד. לעיתים רחוקות יידרש ניתוח טחורים, ניתוח כזה מבוצע אמנם בהרדמה מלאה, אולם נחשב קל, פשוט ובטוח.

טחורים פנימיים הם נפוצים יחסית וההערכה היא שכ-30% מאיתנו יסבלו מן התופעה בשלב כזה או אחר במהלך חיינו. ניתן לעשות רבות כדי למנוע התפתחות טחורים, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה הכוללת מספיק סיבים תזונתיים, לשמור על גוף בריא, לעסוק בפעילות גופנית ולהימנע מישיבות ממושכות בחדר השירותים.

ניתוח בשיטת סטפלר - הליך חדשני יחסית בשם PPH של ניתוח עם מכשיר אוטומטי בשם סטפלר שהוא סוג של מחלב. מדובר בהתערבות כירורגית זעיר פולשנית שמסירה רקמה מעל בסיס הכאב בתעלת פי הטבעת. ההליך הכירורגי מרים את רקמת התעלה ומחזיר את רקמת הטחורים למיקומה המקורי ובכך מקטין את זרימת הדם לטחורים הפנימיים. ברגע שזרימת הדם חוזרת, הטחורים מצטמקים תוך 4-6 שבועות ממועד הטיפול. ההליך פחות כואב מניתוח רגיל, כיוון שהוא נעשה מעל בסיס הכאב ופוגע בקצוות עצבים מעטים, הטחורים למעשה לא נחתכים אלא נמתחים בחזרה למקומם.

 

איך להמנע מטחורים?

  • אכלו ביום לפחות 5 מנות של פירות וירקות טריים
  • הפחיתו את צריכהת השומן.
  • הימנעו ממזונות משומרים ומעובדים
  • אכלו קטניות, אגוזים, גרעינים ומזונות עשירים בסיבים.
  • שתו כ-8 כוסות מים ביום
  • הקפידו על ביצוע פעילות גופנית
  • שמרו על משקל גוף תקין
  • הימנעו מישיבה ממושכת על מצע קשה
  • הימנעו מתרופות העלולות לגרום לעצירות
  • המנעו מהתאפקות
  • המנעו מעצירות או שלשול לאורך זמן
  • המנעו ממין אנאלי

היכנסו למדריך עם כל המידע הרפואי על טחורים >

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך