/
/
כאבים לאחר השתלת שיניים

כאבים לאחר השתלת שיניים – איך מטפלים?

שוק השתלים הדנטליים והאפשרויות להשתלת שיניים התפתח באופן דרמטי בעשור האחרון, והוא מאפשר פתרונות כמעט לכל מצב של חוסר בשיניים – לטובת החיוך המושלם שלכם. אפשר להשתיל שן אחת, כמה שיניים, את כל השיניים בלסת העליונה או התחתונה ואפילו מערכת שיניים מלאה; ניתן לבצע השתלת שיניים גם במקרים של נסיגת חניכיים (מה שפעם לא היה מתאפשר), וההשתלות מבוצעות בהנחיית מחשב ואפילו, לעיתים, ביום טיפולים אחד בלבד, בהרדמה מלאה. 

מומחים רלוונטיים

ישנן שיטות שונות לביצוע השתלות שיניים אולם כולן מבוססות על החדרת שתלים המקובעים אל עצם הלסת, וחיבור שיניים מלאכותיות אל השתלים. השיניים המלאכותיות מעוצבות במיוחד כדי להתאים לפיו של המטופל. גם סוג השתלים, מספרם ומיקומים המדויק נקבעים לפי מאפיינים ייחודיים של כל הליך השתלת שיניים.

השתלות שיניים נחשבות בטוחות מאוד וברובם המוחלט של המקרים מטרת ההליך מושגת בהצלחה רבה וללא סיבוכים. המטופל זוכה לפה מלא שיניים שישמשו אותו למשך זמן בלתי מוגבל, אם רק יקפיד על הרגלים בריאים לשמירה על היגיינת הפה. עם זאת, חשוב לדעת שביצוע השתלת שיניים כרוך גם באי נוחות ולעיתים גם בכאב. 

הטיפול עצמו, אצל רופא השיניים, מבוצע בהרדמה מקומית ולכן המטופל אינו חש כאב בעת החדרת השתלים או בכל שלב של ההשתלה. לאחר תום ההשתלה השפעת חומר ההרדמה פגה לאיטה ואז עלולים לחוש כאב, ברמה כזו או אחרת. כאב יכול להופיע גם כמה שעות לאחר תום ההליך ואפילו רק לאחר יום, יומיים ואף יותר. 

כמה יכאב לכם אחרי השתלת שיניים? איך תוכלו להפחית מהכאב וכיצד תתמודד, במקרה של כאב אקוטי מייד לאחר ההשתלה? על כל אלה ועוד – במדריך הקצר שלפניכם. 

השתלת שיניים היא הליך כירורגי

הליכים כירורגיים כוללים חיתוך רקמות, בהיקף כה או אחר. טיפולי שיניים דוגמת סתימות, מילוי שן שנשברה, התקנת גשר והתקנת פלטה ליישור שיניים אינם כירורגיים. טיפולים אחרים שמבצע רופא שיניים הם כירורגיים במהותם, כך למשל טיפול שורש, עקירת שן כירורגית (להבדיל מעקירת שן רגילה) ועוד.

השתלת שיניים היא ללא ספק הליך כירורגי, כדי למקם את השתלים בתוך עצם הלסת יש לבצע חתך בחניכיים וליצור קדח בעצם. לעיתים נדרשת גם תפירה של החניכיים לאחר החדרת השתל ולפני חיבור השן אל השתל. אמנם, היקף ההתערבות הכירורגית בהשתלת שיניים אינו גדול אולם לאחר כל חיתוך ברקמות נדרשת תקופת החלמה אשר עלולה להיות מלווה בכאב. 

כאבים לאחר השלת שיניים מוצלחת

כאבים עלולים להופיע גם לאחר השתלת שיניים שהסתיימה בהצלחה מלאה. עם חלוף השפעת חומר ההרדמה מטופלים הופכים מודעים יותר ויותר לחניכיים הנפוחות והרגישות למגע. הנפיחות עשויה להחמיר, להגיע לשיאה לאחר יומיים – שלושה ורק אז לרדת. כל עוד הליך ההחלמה מתקדם היטב ניתן ליטול משככי כאבים כדי להפחית את עוצמת הכאב עד שהאזור יחלים לגמרי. רופא השיניים עשוי להמליץ על כדור מסוג מסוים ולהורות באיזו תכיפות ניתן להשתמש בו. חשוב להישמע להוראות הרופא שכן ישנם משככי כאבים העלולים לפגוע בקרישת הדם ולגרום להתפתחות דימום מן החניכיים במקומות בהם הוחדרו שתלים.

כאבים המעידים על בעיה

במקרים נדירים עלולה להתפתח דלקת בחניכיים היכן שהוחדרו השתלים אליהם חוברו השיניים המלאכותיות. חשוב לשים לב לסימנים העלולים להצביע על התפתחות שכזו כגון חום מקומי (תחושה של חום בפנים הפה באזור בו הושתלה שן), עליית חום הגוף, נפיחות שאינה יורדת, הפרשת מוגלה או דימום שאינו פוסק. אם מופיעים סימנים כגון אלה אין להמתין למועד הביקורת שתואמה לכם (בדרך כלל שבעה ימים לאחר ההשתלה), יש ליצור קשר עם רופא השיניים, לקבל ייעוץ ולהגיע לטיפול באופן מידי במידת הצורך. 

הפחתת כאב לאחר השתלת שיניים

ניתן לעשות רבות כדי לסייע לתהליך ההחלמה וכך להפחית תחושות כאב ולמנוע סיבוכים. חשוב להימנע כליל מצחצוח שיניים במשך יום אחד לאחר ההשתלה, לאחר מכן ניתן לצחצח שיניים תוך שאין מאפשרים למברשת לגעת באזור בו הוחדרו שתלים (מותר לצחצח אזורים כאלה רק לאחר הוצאת התפרים או, אם מדובר בתפרים נמסים, היעלמותם).

מומלץ להימנע משתייה חמה במשך יומיים לפחות לאחר ביצוע השתלת שיניים גם אם מדובר בהשתלת שיניים ממוחשבת. בשעות הראשונות לאחר ההשתלה יש להימנע מאכילה, בהמשך יש לצרוך מזון רך ולהעדיף מאכלים קרים (מעדני חלב למשל או גלידה). יש להימנע מפעילות המעלה את הדופק ואת לחץ הדם ולוודא שאתם מתבקשים להגיע לביקורת ראשונה שבעה ימים לאחר ההשתלה ולביקורת נוספת בהמשך לפי הצורך.