/
/
כאבים בכף היד: זו בעיה נפוצה וחשוב לדעת ממה היא נובעת | MIOK

כאבים בכף היד: זו בעיה נפוצה וחשוב לדעת ממה היא נובעת

כאבים בכף היד עשויים לנבוע מסיבות שונות בהן עומס יתר, תהליכי ניוון, חבלת ספורט, תאונת דרכים, טראומה לכף היד ועוד. אחד הגורמים השכיחים לכאב הוא תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal tunnel syndrome), המצויה בשורש כף היד.

מומחים רלוונטיים

סוגים עיקריים של כאב בכף היד

  • שברים ונקעים באצבעות – אחרי שבר או נקע בכף היד מופיע באזור הפגיעה כאב בדרגות עוצמה שונות. אם מתפתחים כאב עז, שטף דם ונפיחוּת, יש לבצע צילום רנטגן. לאחר אבחון ובהתאם לצורך, האזור מקובע בסד או בגבס. 
  • כוויצת דופיטרן – שינוי בתצורת כף היד בעקבות התכווצות או התעבות הרקמה הרכה סמוך לגיד בכף היד. עקב כך עשוי להיגרם קושי בכיפוף האצבע, ובמצב חמור חוסר יכולת ליישר את האצבע לחלוטין. במקרה של הגבלה משמעותית בתפקוד כף היד יש להתייעץ לגבי התערבות כירורגית. 
  • שחיקת מפרק האגודל – תופעה שכיחה זו קרויה ארטריטיס, והיא מתייחסת לתהליך ניווני במפרק בסיס האגודל (CMC). במצב זה חלה שחיקה בסחוס במפרק שמגן על העצם, ושתי עצמות מתחככות. התופעה מתבטאת בכאב חד בביצוע תנועת תפיסה, היחלשות הלפיתה, הגבלת טווח התנועה של האגודל ונפיחות. הטיפול המוצע הוא שימוש במשככי כאבים או זריקות סטרואידים, פיזיותרפיה להקלת הכאב, סד לקיבוע האגודל או ניתוח לשיפור תפקודו. 
  • תסמונת דה קרוון  – דלקת במעטפת שני גידים מיישרים של האגודל המכילה נוזל שמאפשר תנועת החלקה של הגידים. התסמינים הם כאב מתגבר בעת אחיזה בחפצים או הרמתם, ונפיחות. הטיפול הוא בנטילת משככי כאבים, הזרקת סטרואידים להפחתת הנפיחות והכאב, ביצוע פיזיותרפיה, התאמת סד מיוחד או ניתוח למניעת החיכוך בין הגידים.  
  • גנגליון – ציסטה קטנה שפירה שנוצרת קרוב לגיד או למפרק. מתפתחת בדרך כלל בחלק האחורי של שורש כף היד. לרוב התופעה חולפת מעצמה. הטיפול הוא בהפחתת תנועה במפרק באמצעות ריפוי בעיסוק, קיבוע המפרק בסד או חבישה שלוחצת על הגנגליון. במקרי כאב או אי-נוחות, קושי בהנעת המפרק או חולשה בכף היד מומלץ לשקול התערבות כירורגית להסרת הגנגליון.
  • אצבע פטיש – קרע בגיד המיישר באגודל או בקצה האצבע, המתבטא בצניחת קצה האצבע, אודם, כאב, נפיחות וחוסר יכולת ליישר את האצבע. נפוץ בעיקר בקרב ספורטאים העוסקים בענפי ספורט שקשורים בכדור, כשהאצבע במצב ישר מקבלת מכה מכדור. הטיפול הוא בהתאמת סד ליישור המפרק לכחודשיים. לפעמים יש צורך להמשיך עם הסד בלילות, עד לאיחוי הגיד. במקרים חמורים מבוצע ניתוח לתיקון הגיד הקרוע.  
  • אצבע הֶדֶק (טריגר פינגר) – אי יכולת ליישר את האצבע או האגודל. לעיתים הכאב עשוי להגביל את יכולת יישור המפרק, ולגרום לנוקשות. הטיפול הוא שימוש בסד מותאם, זריקות סטרואידים או ביצוע ניתוח. 

תסמונת התעלה הקרפלית

זהו אחד הגורמים השכיחים לכאבים בכף היד. מכונה גם תסמונת מנהרת שורש כף היד, ונפוצה בקרב מי שמבצעים תנועות חוזרות בשימוש בשורש כף היד כמו הקלדה על מחשב, או בעלי מלאכה העובדים בעבודה שלה תבנית תנועה קבועה. התופעה נגרמת בעקבות לחץ על העצב המדיאני שעובר בתעלה הקרפלית, בשורש כף היד. בתעלה זו, שרוחבה כ-2.5 ס"מ, תשעה גידים שאחראים על תנועת כיפוף אצבעות היד, וכן העצב המדיאני שאחראי על התחושה בכף היד, על תנועת האגודל ועל שרירי אצבעות מסוימות. 

התסמונת מתרחשת כשהגידים מתעבים ולוחצים על העצב המדיאני, בעיקר בשל תנועות חזרתיות, וגם עקב מצבים רפואיים כמו סוכרת, דלקת מפרקים או השמנת יתר. התופעה שכיחה פי שתיים בקרב נשים. התסמונת מתבטאת בזרמים ביד, תחושת עקצוץ ונימול, כאב בכף היד ובאצבעות, בפרט באזור האגודל, עם הקרנה לכתף. חלק מהתסמינים מוחמרים בלילה. כמו כן מתאפיינת התסמונת בחולשה בכף היד ובקושי באחיזת חפצים. עם אופני הטיפול המקובלים נמנים התאמת סד מנוחה לשורש כף היד, הזרקת סטרואידים, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, ובמקרים חמורים מומלץ לשקול ביצוע ניתוח לשחרור התעלה. משך הניתוח כחצי שעה, והוא מבוצע תחת הרדמה מקומית. ככל שהטיפול השמרני מתחיל בשלב מוקדם יותר כך גוברים סיכויי הצלחתו, ללא צורך בניתוח.

כדי להימנע מתסמונת זו מומלץ להקפיד על סידור ארגונומי של סביבת העבודה לרבות רכישת ציוד מחשב ארגונומי, ביצוע תרגילים מיוחדים ומתיחות ולקיחת הפסקות יזומות.