/
טיפים רפואיים
/
דלקת במפרק

דלקת במפרק – למה זה קורה ואיך מטפלים?

גוף האדם הוא, ללא ספק, לא פחות מפלא. המערכות והאיברים הפועלים בהרמוניה ובתיאום מושלם מאפשרים לנו ליהנות מגוף חזק ובריא לאורך תוחלת חיים ממוצעת של 83 שנים. המבנים ששומרים על תנועתיות הגוף הם המפרקים – ואלו אזורים עדינים בגוף המורכבים מעצמות, גידים, רצועות, וסחוסים שהם חומרים דמויי ג'ל שתפקידם לשמור על סיכוך במפרק ולמנוע חיכוך של עצם בעצם. באופן טבעי, עם השנים, מבנה המפרקים השונים בגוף הופך גרמי יותר ושכיח שהרכיב הסחוסי במפרק נשחק – לעיתים עד כדי כך שיכולתו לסכך בין עצמות המפרק נפגעת, במצב כזה כל תנועה של המפרק עלולה לגרום לכאב.

גם מחלות של רקמות החיבור עלולות לגרום לתגובה דלקתית במפרק ולכאבים, כמו למשל דלקות מפרקים מסוגים שונים או זאבת (לופוס) ומחלות מטבוליות שגורמות להתגבשות חומצות באזורי המפרקים.  המפרקים הנוטים בעיקר להיווצרות של דלקת או פגיעה בסחוסים בהם הם בדרך כלל אלה שעומדים בעומסים הגבוהים בגוף: הברכיים והאגן. ביחד עם זאת, במקרים של דלקת מפרקים שאינה על רקע ניווני תיתכן התפתחות של דלקת פרקים בכל אחד ממפרקי הגוף, כולל אלה שהוזכרו לעיל כמו גם המרפקים ואפילו מפרקי האצבעות. 

מה עושים במקרה של חשד לדלקת במפרק?

לעיתים, דלקת במפרק נובעת מגורם בר חלוף כמו זיהום חיידקי שאפשר לטפל בו באמצעות תרופות אנטיביוטיות. במקרים כאלה הכאבים הנובעים מאותה דלקת במפרק צפויים לחלוף בתוך פרק זמן של עד שמונה שבועות. במקרים אחרים, למשל של דלקת במפרק על רקע ניווני או על רקע מצב כרוני, הכאב אינו נעלם ולא רק זאת אלא שתיתכן החמרה במצב: טווחי התנועה עלולים להפגע כמו גם עלולים להופיע כאבים במפרקים נוספים. 

איך מאבחנים דלקת במפרק?

בדרך כלל במקרה של כאבים נקודתיים במפרק אחד, שאינם משתפרים או מחריפים על פני תקופה של שבוע עד שבועיים, נהוג לבצע בדיקות דם על מנת לאבחן את סוג הכאב. גורמים שונים שיימצאו בבדיקות הדם יסייעו לאבחן את המקור לכאב במפרק,

למשל:
•    בשקיעת דם בערכים גבוהים מהנורמה (או בקצב מהיר מהרגיל) או באיתור נוגדן הגורם השגרוני בדם ניתן לחשוד בדלקת מפרקים שגרונית
•    ברמות גבוהות של החלבון המגיב CRP ניתן לחשוד בזיהום דלקתי בגוף או בדלקת מפרקים שגרונית
•    במקרים של רמות גבוהות של חומצה אאורית בדם, יבוצעו בדרך כלל בדיקות נוספות לאיתור או לשלילת שיגדון (גאוט)

בדיקות נוספות שיתבצעו על פי הצורך הן בדיקות רנטגן של המפרק הכואב (לאיתור פתולוגיות מבניות וצורניות כמו למשל שחיקת הסחוס במפרק), בבדיקות שתן ניתן לגלות פתולוגיות שגורמות לכאבי מפרקים ומשפיעות גם על תפקודי הכליות.

איך מטפלים בדלקת במפרק?

הטיפול המומלץ בדלקות במפרק הוא בדרך כלל טיפול מקומי נוגד דלקת ומשכך כאבים. הטיפול יוצע בדרך כלל בשלב הראשון באמצעות כדורים, ולאחר מכן ייתכן שגם בזריקות מקומיות אל המפרק. במקרה של דלקת במפרק על רקע של מחלות נוספות, ייתכן שטיפול במחלה ואיזון התסמינים שלה יביא גם לשיפור בכאבים הנובעים מהדלקת במפרק.

בחלק מהמקרים, כאשר אנחנו רואים פגיעה בטווחי התנועה, יומלץ על שילוב של טיפול תרופתי עם טיפולים שיקומיים כמו פיזיותרפיה, פילאטיס שיקומי או טיפולים אחרים בתנועה. טיפולים אלה עשויים לשפר את טווחי התנועה של המפרק ולהקל על הכאבים. 

במקרים חריפים של דלקת מקומית וכרונית במפרק, ובפרט כאשר הדלקת נובעת משחיקה מקומית בסחוס, ייתכן שיומלץ על ניתוח החלפת מפרק. ההליך הוא פופולארי ומבוצע בישראל ובעולם בהצלחה מרובה (לעיתים אפילו בהנחיה רובוטית), והוא מאפשר חזרה לשיגרת חיים פעילה ומלאה ללא כאבים הנובעים מאותה דלקת במפרק.