/
/
עומס על הגב, מדרסים

במיוחד לכבוד החזרה ללימודים: כיצד נשמור על הגב שלהם

הרבה מאוד ילדים וילדות מתמודדים בשלבים מסוימים של ילדותם ובגרותם, עם כאבי גב המקרינים גם על אזורים אחרים בגוף. כאבים אלו נובעים מסיבות שונות, ואם לא מתמודדים איתם בצורה נכונה ועם הכלים המתאימים הרי שזה יכול לייצר נזק שישפיע עליהם גם לאחר מכן, בתקופות יותר מאוחרות, בצבא וגם אחרי שישתחררו לחיים האזרחיים. 

 כאבי גב באופן כללי, נגרמים מסיבות שונות. הנה כמה דוגמאות:

 

  • עומסי משקל 
  • יציבות לא נכונה
  • ישיבה כפופה
  • תנועות לא נכונה 
  • עודף משקל ואי פעילות גופנית
  • גדילה וצמיחה
  • מומים מלידה

 

מתוך רשימה זו, אנחנו יכולים למצוא מספר נקודות שיכולות להשפיע על ילדים וילדות באופן ישיר, וברוב המקרים אפשר לשים לב לכך ולהתמודד עם מצבים אלו ולשנות אותם. חשוב לומר, שהדברים האלה צריכים להתבצע בזמן ותוך כדי מעקב ופיקוח של ההורים. כלומר, עליהם להיות ערים למצב של הילדים שלהם ואם יש בעיה לטפל בה לפני שהמצב יחמיר.

 

השפעות עומסי משקל על ילדים ומה הקשר לכאבי גב

אחת הנקודות המשמעותיות ביותר שעלולות לייצר כאב גב אצל ילדים וילדות, היא עומסי משקל. מדובר על מצב בו ילדים סוחבים משקלים הרבה יותר גדולים ממה שהם יכולים על הגב שלהם. 

אצל ילדים זה משפיע באופן הרבה יותר משמעותי, הן בגלל העובדה שהם קטנים (בגודל ובמשקל) ולכן אין להם הרבה יכולת תמרון בעניין, הם הרבה יותר חלשים, העצמות והשרירים שלהם עדיין נמצאות בתהליך בנייה, וכן במובנים מסוימים הם "פוגשים" מצבים של עומסי משקל לעיתים תכופות יותר. 
הכוונה היא כמובן בתיקים שהם סוחבים לבית הספר. אומנם במהלך השנים נעשו ונעשים כל הזמן ניסיונות למנוע מצב בו ילדים סוחבים תיקים עם משקל משמעותי על הגב שלהם. למשל, בעזרת לוקרים בבתי ספר, שימוש במחשבים או טאבלטים במקום ספרים וכדומה, אבל עדיין זה לא אפשרי בכל מקום ובכל גיל. לכן תיקים שעמוסים "בכל טוב" יכולים להשפיע על הילדים באופן מהותי ולגרום פגיעה משמעותית בגב. 
הפתרון הוא לעשות כל מה שנדרש בשביל להקפיד שהילד או הילדה ישתמשו בתיקים אורתופדיים, בטוחים לשימוש, תיקים שיכולים לשאת משקלים שונים מבלי שהמשקל ישפיע על הגב. כמובן פתרון טוב יותר הוא לצמצם עד כמה שניתן את המשקל ולאפשר לילד לשאת תיק עם מעט דברים, באופן שיתאים לגיל שלו, למבנה ולמשקל גופו. 

 

איך כל זה קשור למדרסים ומה החשיבות שלהם?

אחד הפרטים שיכולים להפחית כאבי גב אצל ילדים ולהשפיע על הדרך בה הם יגדלו ויצמחו, הוא שימוש במדרסים מתאימים לנעליים. מדרסים, כידוע, הם פריטים שמניחים בתוך הנעל ותפקידם לאפשר לנו ללכת בצורה בטוחה ונוחה, לשמור על יציבות נכונה, להקטין את עוצמת הפגיעה בכף הרגל כשאנחנו הולכים או רצים (בכל פעם כשהרגל פוגעת ברצפה), פגיעה שיכולה לגרום נזק גם לכף הרגל אך גם להקרין על הרגל עצמה, על המותניים וכן על הגב. 
לפני שנסביר איך בוחרים מדרסים, איך עושים התאמה נכונה של הנעל וכיצד אפשר למצוא מדרסים מתאימים באיזורכם, חשוב להבין איך כף רגל והדרך בה הולכים משפיעים על כאבי גב אצל ילדים (ובכלל). 
בעיקרון, כאבי גב אינם נוצרים אך ורק בגלל פעולה מסוימת שמתבצעת באזור זה אלא הם יכולים להיות מוקרנים כתוצאה מפעולה שמתבצעת בחלק אחר שקשור לגב. למשל, אם הולכים בצורה לא נכונה, עומדים בצורה לא נכונה, או מבצעים פעולה בצורה לא בטוחה, הרי שזה יכול להקרין גם על הגב, ולייצר כאב אשר יוביל גם לפגיעה באזורים שונים שלו. אחת הדוגמאות הקלאסיות היא שימוש בנעליים לא נכונות, ללא מדרסים, אז בכל פעם שהולכים, נוצר כאב שמקרין גם על הגב. זה יכול להשפיע על היכולת לייצר תנועות נכונות ואז בתגובת שרשרת זה יגרום נזק לגב. 
התאמה של נעל ומדרסים צריכה להיעשות על ידי גורם מקצועי. בעיקרון, צריך להתאים לילד נעלים על פי המידה שלו והאופן בו היא מונחת אל הרגל. יש להקפיד שהסוליות מספיק גבוהות בשביל שכף הרגל תחוש בטוחה ולא תספוג זעזוע בכל פעם כשהיא נוגעת ברצפה. 
מדרסים, יש לרכוש אך ורק אצל גורם מקצועי, קרי מכון מדרסים או מקום דומה, אשר מחזיק במכשור מתאים, ממוחשב, בשביל לבדוק את מבנה כף הרגל  ותדע לאתר מדרסים שיתאימו לה באופן ספציפי. אלה יכולים להיות עשויים סיבי פחם או פולימר תרמפוליסטי. בעת תהליך הבדיקה, יש לבחון שהמדרס עומד חזק ויציב, לא נפגע ממשקל כף הרגל, וכמובן שהילד מרגיש בנוח כשהוא הולך, רץ או עומד. לסיום חלק זה, חשוב להדגיש שיש לרכוש מדרס בהתאמה אישית ולא מדרס סטנדרטי שמתאים לכל אחד. 
אנחנו יכולים למצוא המלצה על מדרסים בתל אביב או בכל עיר אחרת, באתרים שעוסקים בנושא, וכך אפשר לדעת למי לפנות ומה אפשר לקבל ממנו. 

 

מתי לגשת לבדיקה רפואית? 

ישנם מצבים שונים בהם צריך לבקש הפנייה אל אורטופד ילדים ולפנות אליו. באופן טבעי נעשה זאת אם הילד מתלונן על כאבי גב או סופג מכה שמחייבת בדיקה אצל אורתופד.
אך נכון לעשות זאת גם לפני שאנחנו מתוודעים לכאב או לפגיעה. למשל, אם אנחנו שמים לב שהוא איננו עומד בצורה יציבה, מתקשה בהליכה, קשה לו לבצע תנועות שונות באופן סדיר ועוד. רצוי וחשוב לעשות זאת כמה שיותר מהר, בשביל למנוע התדרדרות במצב שתשפיע עליו בעתיד. 
אורתופד מנוסה יבדוק אותו וייתכן שגם ישלח אותו לצילומים בשביל לראות אם יש פגיעה ובמידה ויש, כיצד אפשר לטפל בה בצורה נכונה, בין היתר באמצעות מדרסים. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך