/
חדשנות רפואית
/
בדיקת CT ריאות - כל המידע המעודכן על הבדיקה | MIOK

בדיקת CT ריאות - כל המידע המעודכן על הבדיקה

בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת, (Computerized Tomography היא בדיקת דימות המבוססת על קרני רנטגן, ומאפשרת הדמיית איברים ורקמות בגוף. באמצעותה ניתן להדגים עצמות, כלי דם ורקמות רכות ולזהות שינויים המצביעים על תהליכי דלקת או מחלה במערכות הגוף, פגיעות בשלד ובמערכת השרירים, וכן לאבחן דימומים וגידולים.

הבדיקה אורכת כמה דקות, אינה כרוכה באי-נוחות או בכאב, רמת הקרינה שאליה נחשף הנבדק במהלכה נמוכה, ובסיום הבדיקה הוא משוחרר לביתו.

שימוש בחומר ניגוד

חלק מבדיקות ה-CT מבוצעות תוך שימוש בחומר ניגוד על בסיס יוד. חומר זה, אשר ניתן לנבדק בחוקן, בשתייה או בהזרקה לתוך הווריד, צובע את כלי הדם ועל ידי כך מאפשר איתור שינויים, חסימות ובעיות בכלי הדם. חשוב לציין כי החומר על בסיס יודי עשוי לפגוע במי שסובל מתפקוד הכליות, לכן טרם שימוש בו יש לבצע בדיקת דם.

המקרים שבהם נדרשת בדיקת CT ריאות

נבדק יופנה לביצוע בדיקת CT ריאות בנסיבות אלה:

מחלות שונות של הריאות; דלקת ריאות חוזרת; בְּרוֹנְכִיטִיס – דלקת סימפונות הריאה; שחפת; דלקת בצֶדֶר - הקרום הדק שעוטף את הריאות ומרפד את דפנות בית החזה; אֶמְפִיזֶמָה – נַפַּחַת – מחלה שנגרמת כתוצאה מעישון ממושך, בה ניזוקות נאדיות הריאה וקטן שטח-הפנים לחילוף חמצן-פחמן דו-חמצני. תסמיני המחלה הם קוצר נשימה עד אי-ספיקה נשימתית; חשד לגידול בריאה – סרטן הריאות הוא בין סוגי הסרטן החמורים ביותר, ונודעת חשיבות רבה לאבחון מוקדם שלו כדי להגדיל את סיכויי ההחלמה; מעקב אחר טיפול בסרטן (הריאות או מסוגים אחרים) – במטרה להחליט לגבי המשך הטיפול הנדרש. כמו כן מבוצעת בדיקת CT ריאות במצבים אחרים שבהם הריאות אינן מתפקדות באופן תקין, והרופא מבקש תמונה מפורטת שלהן לצורך אבחון הבעיה הרפואית וקבלת החלטה לגבי הטיפול המתאים בנסיבות המקרה.

 בדיקת CT ריאות לגילוי מוקדם של סרטן הריאות

סרטן הריאות מוכר כאחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר, אשר שיעורי ההחלמה ממנו נמוכים. עישון נחשב כאחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלה, אולם חולים בה גם אנשים שאינם מעשנים. גורמים נוספים המוכרים כמחוללי המחלה הם: זיהומים ויראליים, תורשה, חשיפה לחומרים מסוכנים כמו אסבסט ועוד.

במרבית המקרים סרטן זה הופך לבעל תסמינים רק בשלב מתקדם של המחלה, אז מתבצע האבחון, אך הטיפול במחלה כבר אינו יעיל בשלב זה. כדי לנצח את סרטן הריאות ולהחלים ממנו נודעת זה שנים רבות חשיבות לאבחון המחלה בשלביה ההתחלתיים, וכאן נכנסת לתמונה בדיקת CT ריאות – הכלי האפקטיבי והבטוח ביותר לאבחון מוקדם של סרטן הריאות. בדיקה זו, שבה מודגמים בית החזה והריאות של המטופל, מאפשרת איתור קיומם של גושים סרטניים קטנים בריאוֹת.

במסגרת מחקר שבוצע בארה"ב בשנים האחרונות, ובחן את מידת יעילותה של בדיקת רנטגן באבחון סרטן הריאות לעומת יעילות בדיקת CT במקרים אלה, נערכה השוואה בין מעשנים שנבדקו בצילום רנטגן של בית החזה לעומת נבדקים שעברו בדיקת CT ריאות. תוצאות המחקר היו חד-משמעיות, והצביעו על כך שצילומי הרנטגן כשלו באבחון גידולים לעומת בדיקת ה-CT שאיתרה גידולים בשלב מוקדם ואפשרה טיפול יעיל במחלה, אשר שיפר את סיכויי ההחלמה של החולים והאריך את תוחלת חייהם.

נוכח מסקנות מחקר זה, אין עוררין לגבי חשיבותה המכרעת של בדיקת CT ריאות לצורך אבחון מוקדם של סרטן הריאות. הבדיקה נערכת בבתי חולים ציבוריים או פרטיים באמצעות מכשור מתקדם, ופענוח הממצאים מבוצע על ידי רופאים רדיולוגים בכירים. לאנשים הנמנים עם קבוצות סיכון להתפתחות המחלה, מומלץ לבצע בדיקת CT ריאות בתדירות של פעם בשנה.