בדיקת גסטרו - 6 דברים שאתם מוכרחים לדעת

בדיקת גסטרו, או בשמה המלא גסטרוסקופיה, היא בדיקה פנימית של דרכי העיכול העליונות. היא בדיקה מרכזית כאשר אנחנו מנסים לאבחן את הסיבה הרפואית לתסמינים כמו כאבי בטן מתמשכים, הקאות נשנות, קושי בבליעה או כאבים ודימום, ועוד. מדובר באחת הבדיקות החשובות והשכיחות ברפואת דרכי העיכול העליונות – והנה לפניכם, כל מה שצריך לדעת לפני שניגשים לבדיקת גסטרו.

מומחים רלוונטיים

1. בדיקת גסטרוסקופית – מדע חדשני בשירות הרפואה

תחום הטיפול האנדוסקופי הוא חדשני יחסית, והוא כולל מכשירי טיפול זעירים שיש להם מצלמה בקצה והמאפשרים לרופא המטפל לבחון באמצעות מסך גדול הממוקם בחדר הניתוח, מה באמת קורה בתוך הגוף ובחלל האיברים הנבדקים. האפשרות לביצוע בדיקות אנדוסקופיות באמצעות החדרת מצלמת סיב אופטי זעירה אל תוך חלל הגוף מייתרת לעיתים קרובות את הצורך בהליכים כירורגיים מורכבים יותר, שההחלמה מהם ארוכה. בבדיקת גסטרו, מוחדרת דרך קנה הבליעה מצלמה זעירה המאפשרת לרופא לחקור את חלל הקיבה ולבדוק פתולוגיות או ממצאים חריגים. כך, אפשר לאתר לעיתים בוודאות את הגורמים לתסמינים, ולטפל בהם ביעילות. 

2. מהלך הבדיקה – לא נעים, לא נורא

הבדיקה, כאמור, מבוצעת באמצעות החדרה של מצלמת סיב אופטי זעירה דרך צינור הבליעה (הוושט) דרך הפה. אורך הצינור הדק שיוחדר אל הגוף בדרך כלל כמטר אחד, ותהליך ההחדרה של הצינור אינו כואב – אבל הוא גורם בדרך כלל לאי נוחות. בנוסף, לאחר החדרת הצינור אל הקיבה מבוצע תהליך של ניפוח הקיבה באוויר על מנת לאפשר למצלמה ולרופא לזהות היטב את אזורי הקיבה המצולמים. על מנת להקל על החוויה עבור המטופל, מבוצעת הבדיקה בדרך כלל בטשטוש: המטופל מקבל חומרי טשטוש בזריקה לזרוע ורק לאחר השפעת החומרים המטשטשים, מוחדר הצינור אל הוושט. הכנה לגסטרוסקופיה דורשת תזונה מיוחדת במשך 3 ימים לפני הבדיקה המשולבת עם חומרים משלשלים.

3. מתי חשוב לבצע את הבדיקה?

מעל 60% מכלל האוכלוסייה יעברו בדיקת גסטרו לפחות פעם אחת בחייהם, זאת מפני שתסמינים שיש לאבחן לטיפול יעיל בדרכי העיכול העליונות – הם שכיחים.

בין התסמינים שאפשר לברר בבדיקת גסטרו:

  • כאבים: בבליעה, לאחר הארוחה או באזור רום הבטן (אזור הצלעות)
  • בחילות תכופות או הקאות, קשיים בעיכול
  • דם במערכת העיכול, בעיקר בהקאה
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • צרבות שאינן מגיבות לטיפול
  • דם בצואה (גם דם נסתר, המתגלה רק בבדיקת מעבדה)
  • חשש לחדירה של גוף זר למערכת העיכול

4. גסטרוסקופיה אבחנתית וגסטרוסקופיה טיפולית

בדיקת גסטרו נחשבת לבדיקה אנדוסקופיה שמהותה אבחנתית ברוב המקרים. זה אומר שהכלי המוחדר אל הקיבה הוא מצלמה בלבד, הרופא המבצע את הבדיקה בוחן את חלל הקיבה, גופים ורקמות בתוכה, פצעים ודימומים, ועוד. בחלק מהמקרים ניתן לשלב הליכים טיפוליים בבדיקה גסטרוסקופית, בעיקר בשני מקרים: במקרה של הוצאת גוף זר ממערכת העיכול (למשל, בבליעה של חפץ כלשהוא בשגגה); או במקרה של נטילת דוגמת ריקמה לביופסיה, בעיקר על מנת לגלות ממאירות בגידולים במערכת העיכול. 

5. בדיקות אנדוסקופיות – על חשיבות הניסיון של הרופא המטפל

בדיקת גסטרו, כמו בדיקות אנדוסקופיות אחרות, דורשות תרגול ומקצועיות רבים המאפשרים לרופא המטפל לתפעל את כלי הבדיקה העדינים ולפענח את התמונות המוצגות מעל מסכי הטיפול בחדר ביצוע ההליך. על כן, אם אתם בוחרים באופן פרטי מסגרת רפואית לביצוע בדיקת גסטרו, חשוב להקפיד על בחירת מסגרת המצוידת בכלי האבחון החדישים ביותר, שהם דקים וברזולוציה גבוהה, כמו גם בצוות המטפל (ובפרט ברופא שינהל את ההליך) המנוסה והמקצועי ביותר, לאבחון מדוייק ומהיר.

6.  איפה הכי כדאי לבצע בדיקת גסטרוסקופיה?

בדיקת גסטרו מבוצעת, בהינתן התוויה רפואית, ללא עלות כלל על ידי המרכזים הרפואיים הציבוריים בישראל. במקרים אלה, המטופל בדרך כלל לא משתתף בבחירת התאריך, הבדיקה נקבעת בלוח זמנים ארוך, והמטופל אינו קובע את תנאי האשפוז שלו, את איכות הצוות שיבדוק אותו ואת זהות הרופאים שיבצעו את הבדיקה.

במקרים בהם בוחר מטופל לעבור בדיקת גסטרו באופן פרטי, החוויה היא בדרך כלל שונה. האשפוז נוח יותר, תאריך ביצוע הבדיקה גמיש יותר, והצוות הרפואי קשוב – נתונים חשובים שיהפכו את ביצוע הבדיקה יעיל, מהיר, ונינוח יותר. במסגרות פרטיות בדיקת גסטרו, שנחשבת בדיקה אמבולטורית (באשפוז יום) מבוצעת תמורת עלות שנעה בין 1,000 ל-2,500 ₪, אולם במרבית המקרים ביטוחים רפואיים פרטיים מכסים עלות זו.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך