ורידים בולטים – איך מטפלים?

מוערך שכ-25% מהאוכלוסייה, בעיקר (אבל לא רק) נשים, סובלת מורידים בולטים, או דליות, ברגליים. מדובר בדרך כלל במפגע אסתטי אולם מעבר לזה – ורידים בולטים ברגליים עלולים להצביע גם על בעיה בריאותית שכדאי לטפל בה. ארבע שיטות שכיחות מאפשרות טיפול יעיל להעלמת ורידים ברגליים – כל המידע, לפניכם

מומחים רלוונטיים

מה זה ורידים בולטים ומתי זה בעיה?

ורידים ברגליים, או דליות, מופיעים כרשת כחלחלה של כלי דם מורחבים הבולטים מעל העור. זה קורה כשהורידים מאבדים את הגמישות הטבעית שלהם, והופכים מורחבים ונפוחים. הוורידים הם כלי הדם שאחראיים על הזרמת הדם מאיברי הגוף בחזרה אל הלב. אפשר לדמיין שמדובר בפעולה פשוטה למדי כשמדובר באיברים שנמצאים, מבחינת גובה, מעל הלב או פחות או יותר בגובה שווה לו – אולם המשימה מאתגרת כשמדובר בהזרמת דם מהרגליים, הנמוכות מהלב אצל אדם בוגר בכמטר אחת לפחות, במעלה הגוף בחזרה אל הלב.

מספר מנגנונים מסייעים לורידים בהזרמת הדם מעלה מהרגליים אל הלב, וביניהם מערכת של שסתומים חד כיווניים שמבטיחים שהדם לא יזרום מטה בין פעימת לב אחת לזו שאחריה. כשמערכת השסתומים "מתעייפת", עם הגיל או כתוצאה ממחלות, שימוש בתרופות, השמנת יתר, ואחרים – זרימת הדם מהרגליים אל הלב הופכת מורכבת יותר, הורידים מתנפחים ומתרחבים, וזרימת הדם מתאפשרת לעיתים בשני הכיוונים – כלומר, דם עני בחמצן עלול לזרום מטה לכיוון הרגליים בורידים, במקום מעלה, בחזרה אל הריאות והלב.

אי ספיקת ורידים כרונית וסיכונים נוספים לורידים בולטים ברגליים

מעבר למפגע האסתטי של הדליות, אותה רשת כחלחלה ולעיתים גם נפוחה המעטרת את הרגל, לעיתים מגובה הירך – מדובר בסיכון בריאותי משמעותי, כשהורידים הבולטים ברגליים הם משמעותיים. הנה כמה מהסיכונים והפתולוגיות האופייניות לורידים ברגליים:

  • דימום - במקרה של פציעה שטחית (גם מעקיצת יתוש וגירוד יתר של האזור) באזור בו מופיעות דליות, ייתכן דימום כתוצאה מפגיעה בורידים המצויים קרוב לפני העור. לעיתים מדובר בדימום שקשה לעצור, במקרים כאלה מומלץ להרים את הרגליים אל מעל הלב ובמקרה הצורך לפנות לקבלת סיוע רפואי
  • אי ספיקה כרונית - לעיתים הורידים פשוט לא מצליחים להזרים את כמויות הדם הנדרשות בחזרה אל הלב, וכתוצאה מכך זרימת הדם מואטת וחמצון התאים אינו מספק. במקרים כאלה יש נטייה להיווצרות של כיבים, אקזמות ודלקות מקומיות, וכאבים מקומיים
  • פקקת ורידים - במקרה של קרישי דם שההאטה בזרימה מסייעת להיווצרותם, מדובר לעיתים בפתולוגיה מסכנת חיים כשתסחיף ריאתי נגרם על ידי קריש דם שמגיע לריאות.

איך מטפלים בוורידים בולטים ברגליים?

טיפולים שמרניים לורידים ברגליים עשויים להיות, למשל, שימוש תכוף ב"גרבי לחץ" או תחבושת אלסטית, המסייעת לשמירה על המתח בורידים למנוע רפיון שמביא לזרימה איטית יותר של הדם. כשטיפולים שמרניים כגון אלה אינם יעילים עוד, ניתן לבצע טיפול רפואי לאיטום הוריד באמצעות גלי לייזר או רדיו. פליטת הגלים מחממת את האזור וגורמת לכיווץ הוריד עד כדי איטומו. הטיפול גורם לכאב מקומי ועל כן, על א שהוא אינו כירורגי, הוא מבוצע באילחוש מקומי.

טיפול נוסף שצובר פופולאריות בשנים האחרונות הוא הטרשה ורידית (סקלרותרפיה) – הליך המבוצע באמצעות הזרקת חומרים מטרישים (בדרך כלל תמיסת מלח מוקצף) בהנחיית אולטרסאונד אל הוריד. החומר גורם לעיבוי דפנות הוריד ולהיווצרות טרשת, בהמשך הוריד נסתם כליל, מתפרק ונעלם. מדובר בהליך יעיל שאינו כואב ואינו מותיר צלקות. רשת חדשה של ורידים יעילים מתפתחת במהרה במקום הוריד שהוטרש.

במקרה שהטרשה ורידית אינה מסייעת, ניתן לבצע גם הליך ניתוחי להוצאת ורידים. הניתוח מומלץ בדרך כלל למי שסובלים מורידים בולטים ברגליים עם מחלות רקע של הלב וכלי הדם או מפתולוגיות נוספות הגורמות למצב גופני ירוד. הניתוח הוא יעיל לטווח ארוך, וורידים נוספים באזור לוקחים על עצמם באופן מיידי את הובלת הדם במקום הורידים שהוצאו כך שאין נזק מקומי לרגל לאחריו.