/
טיפים רפואיים
/
נשירת שיער - מהם הגורמים ומה אפשר לעשות

נשירת שיער - מהם הגורמים ומה אפשר לעשות

נשירת שיער היא בעיה נפוצה ומעיקה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. נשירת שיער יכולה להיגרם ממגוון סיבות, מגנטיקה ועד גורמי אורח חיים. הנשירה יכולה להיות תוצאה של הזדקנות, מתח, שינויים הורמונליים, מצבים רפואיים ואפילו שימוש בתרופות מסוימות. נשירת שיער עלולה להשפיע על כל אחד, ללא הבדל גיל, מין או מוצא, אך בכל זאת מקור למבוכה וחרדה.

השכיחות של נשירת שיער במגמת עלייה, והיא הפכה למגיפה עולמית. על פי הסטטיסטיקה העדכנית, כ-50% מהגברים ו-25% מהנשים חווים נשירת שיער עד גיל 50. עם זאת, הבעיה אינה מוגבלת רק לאנשים בגיל העמידה ומבוגרים. מספר גדל והולך של אנשים צעירים ובני נוער מדווחים גם על נשירת שיער, דבר שעלול להיות בעל השפעה משמעותית על ההערכה העצמית ואיכות חייהם.

נשירת שיער יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, החל מהידלדלות הדרגתית ועד איים של התקרחות. הנשירה יכולה להתרחש בקרקפת, גבות וחלקים אחרים של הגוף. היקף נשירת השיער וחומרתה משתנים מאדם לאדם, בהתאם לגורם ולנטייה הגנטית.

ההשפעה הרגשית של נשירת שיער עלולה להיות משמעותית. שיער נחשב לעתים קרובות לסמל של נעורים, יופי וחיוניות, ואובדן השיער יכול להיות הרסני, זה יכול להשפיע על הביטחון העצמי, החיים החברתיים והרווחה הכללית של האדם. נשירת שיער יכולה להיות גם סימן למצב בריאותי בסיסי, כגון בעיות בבלוטת התריס או הפרעות אוטואימוניות, הדורשות טיפול רפואי מיידי.

מה גורם לנשירת שיער מוגברת?

נשירת שיער מוגברת יכולה להיות תוצאה של גורמים שונים, פנימיים וחיצוניים כאחד. אחת הסיבות השכיחות לנשירת שיער היא הגנטיקה. התקרחות אנדרוגנטית, המכונה גם התקרחות גברית או נשית, היא מצב תורשתי המשפיע על גברים ונשים כאחד. הוא מאופיין בדילול הדרגתי של השיער בכתר הקודקוד וברקות אצל גברים ובנשירת שיער מפוזרת אצל נשים.

סיבה שכיחה נוספת לנשירת שיער היא שינויים הורמונליים. חוסר איזון הורמונלי הנגרם כתוצאה מהריון, גיל המעבר או הפרעות בבלוטת התריס עלול להוביל לנשירת שיער. אצל גברים, עודף של דיהידרוטסטוסטרון (DHT), הורמון המופק מטסטוסטרון, יכול לגרום לזקיקי השיער להתכווץ ובסופו של דבר להפסיק לייצר שיער.

מתח הוא גם תורם משמעותי לנשירת שיער. מתח רגשי, מחלה, ניתוח או טראומה גופנית יכולים לעורר טלוגן אפלוביום, סוג של נשירת שיער המאופיינת בנשירה מוגברת של שיער מהקרקפת. מצב זה הוא בדרך כלל זמני ויכול להשתנות עם הזמן.

תרופות מסוימות וטיפולים רפואיים יכולים גם הם לגרום לנשירת שיער כתופעת לוואי. כימותרפיה, טיפול בקרינה ותרופות ליתר לחץ דם, דיכאון ודלקת פרקים עלולים לגרום לנשירת שיער. עם זאת, השיער בדרך כלל צומח בחזרה לאחר סיום הטיפול.

גורמים סביבתיים כגון חשיפה לכימיקלים קשים, מזהמים וקרני UV עלולים להזיק לשיער ולהוביל לנשירת שיער. טיפוח יתר, שימוש בכלים חמים ומשיכת שיער באופן חזק מדי יכולים גם הם לגרום לנשירת שיער, במיוחד אם עושים זאת לעתים קרובות לאורך תקופה ארוכה.

דיאטה ונשירת שיער: האם יש קשר?

האוכל שאנו אוכלים ממלא תפקיד משמעותי בבריאות הכללית שלנו, כולל בריאות השיער שלנו. תזונה מאוזנת ועשירה בויטמינים ומינרלים חיונית לשמירה על שיער בריא. חוסרים תזונתיים עלולים להוביל לנשירת שיער ודילול.

מחסור בברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר שעלולים לגרום לנשירת שיער. ברזל חיוני לייצור המוגלובין, חלבון המוביל חמצן לזקיקי השיער. ללא מספיק ברזל, זקיקי השיער עלולים להיות חסרי חמצן, מה שמוביל לנשירת שיער.

ויטמין D הוא עוד חומר מזין חיוני לבריאות השיער. ויטמין D עוזר בייצור של זקיקי שיער חדשים וממריץ את צמיחתם של הקיימים. מחסור בויטמין D נקשר לאלופציה אראטה, מצב אוטואימוני הגורם לנשירת שיער חלקית.

ביוטין, הידוע גם בשם ויטמין H, חיוני לצמיחת שיער בריא. הויטמין עוזר בייצור של קרטין, חלבון המרכיב את השיער. מחסור בביוטין עלול להוביל לדילול שיער ולנשירה.

בנוסף לחומרים המזינים הללו, תזונה עשירה בחלבון, חומצות שומן אומגה 3 ונוגדי חמצון יכולים גם הם לקדם את בריאות השיער. חלבון הוא אבן הבניין של השיער, וחומצות שומן אומגה 3 מסייעות בייצור שמנים טבעיים השומרים על לחות הקרקפת והשיער. נוגדי חמצון מסייעים בהגנה על זקיקי השיער מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים.

מצד שני, תזונה עשירה במזון מעובד, סוכר ושומנים לא בריאים עלולה להוביל לנשירת שיער ולדלילות. מזונות אלו עלולים לגרום לדלקת בגוף, שעלולה להחליש את זקיקי השיער ולהוביל לנשירת שיער.

גברים לעומת נשים: הבנת ההבדלים בין המינים בנשירת שיער

נשירת שיער משפיעה על גברים ונשים כאחד, אך ישנם הבדלים מגדריים משמעותיים בגורמים ובדפוסים של נשירת שיער. 

נשירת שיער גברים- גברים נוטים יותר לחוות התקרחות אנדרוגנית, המכונה גם התקרחות גברית. מצב זה נגרם משילוב של גנטיקה והורמונים ומתחיל בדרך כלל עם נסיגת קו שיער והתדלדלות בכתר הקודקוד.

נשירת שיער נשים- נשים, לעומת זאת, נוטות יותר לחוות נשירת שיער מפוזרת, שהיא הידלדלות הדרגתית של השיער על כל הקרקפת. סוג זה של נשירת שיער יכול להיגרם משינויים הורמונליים, כגון גיל המעבר, הריון או הפרעות בבלוטת התריס, כמו גם חוסרים תזונתיים ומתח.

נשים עלולות גם לחוות נשירת שיער עקב מתיחה אשר נגרמת מתסרוקות הדוקות המושכות את השיער, כגון צמות, תסרוקות וקוקו. סוג זה של נשירת שיער ניתן למניעה על ידי הימנעות מתסרוקות צמודות ולתת לשיער לנוח.

הבדל נוסף בין נשירת שיער של גברים לנשים הוא ההשפעה הרגשית שיכולה להיות לה. בעוד שנשירת שיער עלולה להיות מטרידה עבור שני המינים, נשים עשויות לחוות מצוקה רגשית משמעותית יותר עקב הלחץ החברתי על נשים שיהיה לה שיער ארוך ומלא.

כדורים לנשירת שיער: טיפולים מודרניים לנשירת שיער

הרפואה המודרנית עשתה התקדמות משמעותית בטיפול בנשירת שיער, וישנן מספר תרופות וטיפולים זמינים כדי לעזור להאט או אפילו להפוך את נשירת השיער.

אחת התרופות הנפוצות ביותר שניתנות לנשירת שיער היא פינסטריד, הפועלת על ידי חסימת ייצור הורמון התורם לנשירת שיער. תרופה זו זמינה רק לגברים ודורשת מרשם מרופא.

תרופה נוספת שהראתה תוצאות מבטיחות הן לגברים והן לנשים היא מינוקסידיל, הנמרחת באופן מקומי על הקרקפת. תרופה זו פועלת על ידי הגברת זרימת הדם לזקיקי השיער וגירוי צמיחת שיער.

ניתוח השתלת שיער הוא אפשרות נוספת עבור אלה שחווים נשירת שיער. הליך זה כולל לקיחת זקיקי שיער מחלק אחד של הקרקפת והשתלתם לאזורים שבהם השיער דליל או מקריח. אמנם הליך זה יכול להיות יקר, אך זהו פתרון לטווח ארוך לנשירת שיער.

בנוסף לתרופות וניתוחים, ישנם גם מספר שינויים באורח החיים שיכולים לסייע במניעה ובטיפול בנשירת שיער. תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ברזל, אבץ וביוטין יכולה לעזור לקדם את צמיחת השיער. ניהול רמות הלחץ באמצעות טכניקות כגון מדיטציה ופעילות גופנית יכול גם לסייע במניעת נשירת שיער.

נשירת שיער תרופות סבתא: תרופות מסורתיות לנשירת שיער

נשירת שיער היא בעיה נפוצה שקיימת כבר מאות שנים, ותרופות מסורתיות שימשו במשך דורות כדי להילחם בנשירת שיער תרופות סבתא אלו הועברו מהסבתות והסבתות רבא שלנו, ולמרות שאולי אין ראיות מדעיות התומכות ביעילותן, אנשים רבים נשבעים בהן.

תרופה נפוצה אחת היא השימוש בשמנים אתריים כגון לבנדר, רוזמרין ומנטה. שמנים אלו, על פי המסורת, ידועים כמשפרים את זרימת הדם לקרקפת וממריצים את צמיחת השיער. ניתן למרוח אותם באופן מקומי על הקרקפת או להוסיף לשמפו ולמרכך.

תרופה פופולרית נוספת היא השימוש במיץ בצל. מיץ בצל עשיר בגופרית, הידועה כמעודדת צמיחת שיער. משערים שהוא מחזק את זקיקי השיער ומונע שבירה. כדי להשתמש במיץ בצל, פשוט מרסקים בצל ומורחים את המיץ על הקרקפת. השאירו אותו למשך 30 דקות עד שעה.

אלוורה היא תרופה מסורתית נוספת ששימשה במשך מאות שנים לקידום צמיחת שיער. מאמינים שהוא מזין את הקרקפת וזקיקי השיער, וכתוצאה מכך שיער מתעבה ומתחזק. מרחו ג'ל אלוורה טרי על הקרקפת ועסו אותו למשך 10-15 דקות לפני שטיפתו.

בעוד שתרופות מסורתיות לא יעבדו על כולם, הן יכולות להוות אלטרנטיבה מצוינת למי שמחפש פתרונות טבעיים לנשירת שיער. חשוב לציין שתרופות אלו אינן אמורות להחליף טיפול רפואי במצבים רפואיים שעלולים לגרום לנשירת שיער.

לסיכום: קחו שליטה על בריאות השיער

לסיכום, נשירת שיער יכולה להיות חוויה מתסכלת ומאתגרת. עם זאת, ישנן אפשרויות רבות זמינות לטיפול ולמניעת נשירת שיער. מתרופות וטיפולים מודרניים ועד לתרופות מסורתיות.

אחד הדברים החשובים ביותר שניתן לעשות כדי להשתלט על בריאות השיער הוא לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. אכילת תזונה עשירה בויטמינים, מינרלים וחלבונים יכולה לעזור לקדם צמיחת שיער בריאה. בנוסף, הפחתת מתח, שינה מספקת והימנעות ממוצרי עיצוב קשים יכולים גם לעזור לשפר את בריאות השיער שלך.

אם אתם חווים נשירת שיער מוגזמת יש להתייעץ עם הרופא המטפל, הוא יוכל לעזור לקבוע מה הסיבה ולהתאים לך טיפול. בטיפול נכון, ניתן להחזיר שיער שאבד ולשמור על שיער בריא לאורך שנים.