/
חדשנות רפואית
/
זיבה - מהם התסמינים ואיך למנוע הידבקות

זיבה - מהם התסמינים ואיך למנוע הידבקות

זיהומים המועברים במגע מיני (STIs) נמצאים במגמת עלייה, ואחד הנפוצים שבהם הוא זיבה. זיהום חיידקי זה נגרם על ידי Neisseria gonorrhoeae, והוא יכול להשפיע על גברים ונשים כאחד, זיבה מועברת באמצעות מגע מיני, הכולל מין נרתיקי, אנאלי ומין אוראלי.

זיבה היא זיהום שקט אך חמור שעלול להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים אם לא מטפלים בו. בעוד שאנשים רבים עם זיבה עשויים שלא להראות תסמינים כלשהם, הם עדיין יכולים להפיץ את הזיהום לשותפים המיניים שלהם. ולכן חשוב מאוד להיות מודעים לסימנים ולתסמינים של זיבה ולפנות לטיפול רפואי אם אתם חושדים שיש לכם את הזיהום.

למרבה הצער, זיבה הופכת לנפוצה יותר ויותר. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), היו למעלה מ-580,000 מקרים של זיבה שדווחו בארצות הברית בשנת 2018. מספר זה מדאיג במיוחד בהתחשב בכך שמקרים רבים של זיבה אינם מאובחנים ואינם מדווחים.

העלייה במקרי זיבה נובעת ככל הנראה ממספר גורמים, לרבות המספר הגדל של אנשים העוסקים במין לא מוגן והתפתחות של זנים עמידים לאנטיביוטיקה של החיידק. תוצאה זו מדגישה את החשיבות של קיום יחסי מין בטוחים ובדיקות STI רגילות. כמו כן, חשוב לציין כי זיבה עלולה להיות מסוכנת במיוחד עבור נשים בהריון, שכן היא עלולה להוביל ללידה מוקדמת ולסיבוכים נוספים.

מה גורם לזיבה וכיצד היא מתפשטת?

זיבה נגרמת על ידי זיהום חיידקי המכונה Neisseria gonorrhoeae. חיידק זה משגשג באזורים חמים ולחים בגוף, כגון איברי מין, פי הטבעת והגרון. זיבה מתפשטת באמצעות מגע מיני, כולל מין נרתיקי, אנאלי ומין אוראלי. החיידקים יכולים לעבור מאדם אחד לאחר במהלך יחסי מין לא מוגנים, כמו גם באמצעות שיתוף צעצועי מין ללא ניקוי וחיטוי נאותים.

חשוב לציין כי זיבה יכולה להיות מועברת גם כאשר אין תסמינים נראים לעין. זה אומר שאתה עדיין יכול להדביק ולהפיץ את הזיהום מבלי לדעת זאת. כל מי שפעיל מינית נמצא בסיכון לחלות בזיבה, אך גורמים מסוימים יכולים להגביר את הסיכון. אלה כוללים ריבוי פרטנרים מיניים, קיום יחסי מין לא מוגנים והיסטוריה של מחלות מין.

זיבה יכולה להיות מועברת גם מאישה בהריון לתינוקה במהלך הלידה. זה ידוע בתור העברה סביב הלידה, אם זה לא מטופל וזה יכול להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים עבור התינוק. למרבה המזל, ניתן למנוע העברה סב-לידתית באמצעות בדיקה וטיפול נכונים במהלך ההריון.

זיהוי הסימנים: מהם התסמינים של זיבה?

זיבה מכונה לעתים קרובות זיהום "שקט" מכיוון שאנשים רבים הלוקים בה אינם חווים תסמינים בולטים. עם זאת, כאשר תסמינים מופיעים, הם יכולים להשתנות בהתאם למיקום הזיהום.

תסמינים אצל נשים

אצל נשים, זיבה עלולה לגרום למגוון תסמינים, כולל הפרשות מהנרתיק, הטלת שתן כואבת וכאבי בטן. חלק מהנשים עשויות גם לחוות כאב במהלך קיום יחסי מין או דימום שלא בזמן הווסת. במקרים מסוימים, הזיהום יכול להתפשט לחצוצרות ולגרום למחלת אגן דלקתית (PID), שעלולה להוביל לסיבוכים ארוכי טווח כמו אי פוריות.

תסמינים אצל גברים

אצל גברים, זיבה עלולה לגרום לתסמינים כמו תחושת צריבה בעת מתן שתן, הפרשות מהפין ונפיחות באשכים. גברים עשויים גם לחוות כאב או נפיחות בפי הטבעת אם הזיהום מועבר במהלך מין אנאלי.

תסמינים בגרון

זיבה יכולה גם להופיע בגרון, במיוחד לאחר קיום יחסי מין אוראליים עם בן זוג נגוע. תסמינים של זיבה בגרון יכולים לכלול כאב גרון, בלוטות לימפה נפוחות ואי נוחות בבליעה.

חשוב לציין שחלק מהאנשים עם זיבה עשויים שלא לחוות תסמינים כלל. זה יכול להקשות על זיהוי וטיפול בזיהום, ולהגביר את הסיכון לסיבוכים כגון התפשטות הזיהום לחלקים אחרים בגוף.

כאב גרון ועוד: האם זיבה יכולה להופיע בגרון?

כן, זיבה יכולה להופיע גם בגרון, זיבה זו מכונה זיבה לוע. זה יכול להתרחש כאשר אדם עוסק במין אוראלי עם בן זוג נגוע. למעשה, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מעריך כי עד 3% מכלל זיהומי הזיבה בארצות הברית ממוקמים בגרון.

תסמינים של זיבה בגרון יכולים לכלול כאב גרון, בלוטות לימפה נפוחות ואי נוחות בבליעה. עם זאת, כמו בצורות אחרות של זיבה, אנשים רבים עם זיבה הלועית אינם חווים סימפטומים בולטים. מה שיכול להקשות על זיהוי וטיפול בזיהום, ולהגביר את הסיכון לסיבוכים כגון התפשטות הזיהום לחלקים אחרים בגוף.

ראוי לציין שזיבה הלועית שכיחה יותר אצל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) מאשר אצל הטרוסקסואלים. הסיבה לכך היא שמין אוראלי הוא נוהג נפוץ יותר בקרב MSM. עם זאת, כל מי שעוסק במין אוראלי יכול להיות בסיכון להידבק בזיבה הלועית.

אם עסקתם במין אוראלי ואתם חווים תסמינים כמו כאב גרון, חשוב לפנות מיד לטיפול רפואי. הרופא יכול לבצע בדיקה פשוטה כדי לאשר אם יש לך זיבה בלוע או לא, ויכול לרשום אנטיביוטיקה לטיפול בה. חשוב להשלים את המחזור המלא של האנטיביוטיקה כפי שנקבע, גם אם מתחילים להרגיש טוב יותר לפני סיום הטיפול התרופתי.

להילחם בזיהום: כיצד מטפלים בזיבה?

זיבה היא זיהום שניתן לטפל בו, אם אתם חושדים שנדבקתם בזיבה חשוב לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי. הטיפול בזיבה כולל בדרך כלל נטילת מחזור שלם של אנטיביוטיקה. טיפול בזיבה חשוב לא רק כדי להקל על התסמינים אלא גם כדי למנוע את התפשטות הזיהום לאחרים.

סוגי אנטיביוטיקה בשימוש:

האנטיביוטיקה המשמשת לטיפול בזיבה כוללת ceftriaxone, הניתן בזריקה, ו-azithromycin, הנלקח דרך הפה. אנטיביוטיקה זו פועלת על ידי הריגת החיידקים הגורמים לזיהום. חשוב לקחת את המחזור המלא של האנטיביוטיקה כפי שנקבע, גם אם התסמינים נעלמים לפני סיום הטיפול התרופתי.

ליידע את הפרטנר

אם אובחנת עם זיבה, חשוב ליידע את השותפים המיניים שלך כדי שיוכלו להיבדק ולטפל גם כן. זה ידוע בתור הודעת שותף, וזה צעד חשוב במניעת התפשטות הזיהום. הרופא המטפל יכול לספק הנחיות כיצד להודיע לשותפים ויכול להציע בדיקות וטיפול למי שזקוק לכך.

בדיקות המשך

לאחר השלמת מחזור האנטיביוטיקה, חשוב לשמור על קשר עם הרופא המטפל כדי לוודא שהזיהום טופל במלואו. בדיקות מעקב נעשות בדרך כלל שבוע לאחר סיום הטיפול. אם הזיהום נמשך, הרופא עשוי להמליץ על בדיקות וטיפול נוספים.

לסיכום: הגן על עצמך ועל אחרים מפני זיבה

זיבה היא זיהום מאוד מדבק שיכול לגרום לבעיות בריאות חמורות אם לא מטפלים בו. למרבה המזל, ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כדי להגן על עצמך ואחרים.

אחד הדברים החשובים ביותר שניתן לעשות הוא להקפיד על קיום יחסי מין בטוחים. המשמעות היא שימוש באמצעי הגנה כמו קונדום, בכל מפגש מיני. חשוב גם להיבדק באופן קבוע לאיתור זיהומים המועברים במגע מיני (STI), במיוחד אם יש לך מספר פרטנרים מיניים או שאתם מקיימים יחסים לא מוגנים.

אם אתם חושדים שאולי יש לכם זיבה או שנחשפתם לזיהום, חשוב לפנות מיד לטיפול רפואי. הרופא יבצע בדיקות כדי לאשר אם יש לכם את הזיהום או לא, ויספק טיפול במידת הצורך.

בנוסף להגנה על עצמך, חשוב גם להגן על השותפים המיניים שלך. אם אובחנת עם זיבה, חשוב ליידע את כל בני הזוג המיניים שהיו לך במהלך החודשים האחרונים כדי שיוכלו להיבדק ולטפל גם כן.

לבסוף, חינוך הוא המפתח בכל הנוגע למניעת התפשטות זיבה ומחלות מין אחרות. על ידי למידה על הסיכונים וכיצד להגן על עצמך, ניתן לעזור להפחית את השכיחות של זיהומים אלו.