/
עיניים
/
רשתית - מהי ולמה היא חשובה?

רשתית - מהי ולמה היא חשובה?

רשתית העין (Retina) היא שכבה עצבית דקה הממוקמת בחלקה הפנימי של העין. תפקידה של הרשתית הוא  לקלוט את האור ולעבד אותו לאות חשמלי, המועבר למוח דרך עצב הראייה ומתורגם לתמונה אותה אנו רואים. פגיעה ברשתית בעקבות מחלות וחבלות עלולה לגרום לירידה ביכולת הראייה ואף לעיוורון. 

מה תפקידה של הרשתית? מה הן הפגיעות האפשריות ברשתית וכיצד ניתן לצמצם את הופעתן ולטפל בהן? 

מהי רשתית העין ומדוע היא חשובה? 

רשתית העין היא רקמה עצבית שקופה המצפה את הדופן האחורי של העין, המכילה שכבות תאים שונות. תפקידה של הרשתית הוא לקלוט את גלי האור באמצעות מיליוני תאים (קולטנים) ותאי עצב נוספים שהיא מכילה, הרגישים לאור ולעבד אותם לאותות חשמליים. אותות אלה מועברים למוח באמצעות עצב הראייה ומתורגמים לתמונה שאנו רואים.  

האזור במרכז הרשתית נקרא "מקולה" (Macula) והוא אחראי על הראייה המרכזית ועל ראיית צבעים. במרכז המקולה יש שקע קטן הנקרא פוביאה  (Fovea) האחראי על הראיה החדה והממוקדת שנועדה למטרות שונות כמו: זיהוי פרטים, זיהוי פנים, קריאה, נהיגה וכו'.  

שכבת התאים קולטי האור ברשתית (פוטורצפטורים) מורכבת מתאים קנים (Rods) האחראים על ראיית לילה והראייה ההיקפית ותאים מדוכים (Cones) האחראים על ראיית יום, ראיית צבעים ועל חדות הראייה.  

מה הם סוגי הפגיעה ברשתית העין? 

רשתית היא רקמה עדינה ביותר העלולה להיפגע בעקבות מחלות וחבלות הגורמות לירידה חדה בראייה ואף לעיוורון.  

פגיעות אפשריות ברשתית כוללות: 

היפרדות רשתית - רשתית העין מוזנת מהשכבה הקוריאוקפילרית  (Choriocapillaris) ומהעורק הראשי של הרשתית (Central Retinal Artery). היפרדות רשתית נוצרת בעקבות חדירת נוזלים המפרידים אותה ממקורות החמצן וההזנה שלה. כאשר תאי הרשתית לא מקבלים חמצן וחומרי הזנה, הדבר עלול להוביל לנזקים בלתי הפיכים ואף לעיוורון ולכן יש לטפל בבעיה באופן מידי. 

גורמי הסיכון להיפרדות רשתית הם: קוצר ראייה קיצוני, חבלה בעין, ניתוח עיניים קודם כמו קטרקט, היסטוריה משפחתית, היפרדות רשתית בעבר, גיל מתקדם, מחלות עיניים ועוד. תסמיני התופעה כוללים הופעת הבזקי אור, אובדן שדה ראייה חלקי או מלא, הופעת נקודות שחורות ועצמים צפים בשדה הראיה.  

אבחון היפרדות רשתית מתבצע באמצעות מנורת סדק. ניתן לטפל במצב של קרע או חור ברשתית באמצעות צריבת לייזר ובמידה ונוצרה היפרדות של הרשתית, נדרשים ניתוחים מסוגים שונים העוזרים למנוע את התדרדרות המצב. סיכויי ההחלמה מהניתוחים תלויים במשך הזמן בו הרשתית הייתה מנותקת, האזור בו חלה ההפרדות ועוד. 

ניוון מקולרי גילי (Age-related Macular Degeneration - AMD) - מחלה שכיחה זו הנגרמת  בעקבות גיל מתקדם, מובילה לפגיעה במרכז הראייה ברשתית, המקולה. בעקבות ניוון מקולרי גילי חלה התדרדרות בחדות הראייה והוא הגורם העיקרי לעיוורון בגיל מבוגר.  

התופעה עלולה להתרחש בקרב בני 50 ומעלה ושכיחותו עולה עם ההתקדמות בגיל. במצב של מחלה לא פעילה נדרש מעקב וצילום OCT המאפשר לראות את שכבות הרשתית השונות ובמצב של מחלה פעילה נדרשות הזרקות תוך עיניות העוזרות לשפר את הראייה. 

חור מקולרי - מתפתח במקולה כתוצאה מכך שהנוזל ממלא את העין מצטמצם ומושך את הרשתית. ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח במהלכו מוציאים את הזגוגית מהעין ומחדירים אל חלל העין גז מיוחד.  

רטינופיה סוכרתית (Diabetic Retinopathy) - בעקבות מחלת הסוכרת עלולה להיווצר פגיעה במבנה כלי הדם המזינים את הרשתית. תסמיני המחלה כוללים ירידה בחדות הראייה, הופעת גופים צפים בשדה הראייה ואובדן ראייה פתאומי. חולי סכרת צריכים להיות במעקב של רופא עיניים לזיהוי סימנים מוקדמים של המחלה והטיפול בה כולל זריקות לחלל העין, טיפולי לייזר או ניתוח. 

בדיקת רשתית 

בדיקת רשתית מתבצעת על ידי רופא העיניים המומחה לרשתית העין. לפני הבדיקה מטפטפים לעין הנבדק טיפות להרחבת אישונים לצפייה מיטבית בגלגל העין וכעבור 20 דקות מבצעים את הבדיקה. במהלך הבדיקה הרופא בוחן את השכבה העצבית בחלק האחורי של גלגל העין, באמצעות מכשירים שונים כמו:  

אופטלמוסקופ ישיר (Direct Ophthalmoscopy) - מכשיר זה מספק תמונה ישירה של רשתית העין באמצעות קרן אור המכוונת לתוך העין והוא נועד לאבחן את מצב הרשתית. 

אופטלמוסקופ עקיף (Indirect Ophthalmoscopy) - מכשיר זה מאפשר לבדוק את היקף הרשתית בצורה מעמיקה יותר.  

מנורת סדק (Slit-Lamp) - מכשיר המורכב מפנס המאיר מבעד לסדק צר את הרשתית וחלקים נוספים בעין. בבדיקה זו הנבדק משעין את הסנטר והמצח על החלק הקדמי של המכשיר. 

צילום (OCT Optical Coherence Tomography)-  צילום לא פולשני המאפשר לצפות בשכבות הרשתית ועצב הראייה. הצילום מאפשר לאבחן מחלות עיניים שונות כולל חור מקולרי, ניוון מקולרי גילי, נזק לרשתית בעקבות רטינופתיה סוכרתית ועוד. 

טיפים לשמירה על בריאות הרשתית 

הקפידו על מעקב של רופא עיניים - בני 40 ומעלה צריכים לבצע בדיקת ראייה מקיפה אחת לשנה לאיתור מקדים של מחלות ופגיעות ברשתית. במידה ומופיעים תסמינים שונים כמו הבזקי אור וגופים צפים יש לפנות בהקדם לרופא עיניים.  

הימנעו מעישון - המגביר את הסיכוי להתפתחות ניוון מקולרי גילי. 

שמרו על לחץ דם תקין - עלייה בלחץ הדם מגבירה את הסיכוי לחלות בניוון מקולי ורטינופתיה סוכרתית  

הרכיבו משקפי שמש - החוסמות את קרני השמש המזיקות UVA, UVB ומפחיתות את הסיכוי לחלות בניוון מקולרי. 

הקפידו על פעילות גופנית - המשפרת את זרימת הדם לרשתית ומפחיתה את הסיכון לפגיעה בה. 

הקפידו על תזונה בריאה - המכילה את הוויטמינים C,A,E ואת הקרוטנואידים לוטאין וזיאקסנטין המסייעים בשמירה על בריאות העין ובמניעת ניוון מקולרי. קרוטנואידים הם פיגמנטים טבעיים הקיימים בפירות וירקות והם מכילים נוגדי חמצון. מזונת העשירים בהם כוללים: פירות וירקות כגון ברוקולי, פלפל אדום, תרד, ברוקולי וכרוב ניצנים, ביצים, דגים ועופות.