article_img
/
טיפים רפואיים
/
פנאומוטורקס ראשוני - כל מה שצריך לדעת

פנאומוטורקס ראשוני ספונטני - כל מה שצריך לדעת על חזה אוויר

פנאומוטורקס ראשוני, או "חזה אוויר", מתייחס להתמוטטות של ריאה אצל מישהו ללא מחלת ריאות ידועה. מאמר זה יספק מידע נוסף על חזה אוויר, הסימפטומים שלו וקבוצות האנשים בסיכון הגבוה ביותר לחוות כזה. זה גם יסביר כיצד נאבחן חזה אוויר, את צורות הטיפול השונות ואת הסבירות שתתמוטט ריאה נוספת בעתיד. 

מהו פנאומוטורקס ראשוני ספונטני (חזה אוויר)? 

"חזה אוויר" מתייחס לקריסה של אחת או שתי הריאות הנגרמת על ידי כניסת אוויר לחלל הצדר. חלל הצדר הוא החלל בין הצדר, שתי שכבות של רקמות שמקיפות את הריאות שלך. 

המושג 'ראשוני' מתייחס לעובדה שאין מחלת רקע ידועה, ו'ספונטני' מתייחס לעובדה שאין סיבה ידועה. לכן, אנחנו מתייחסים למקרה הראשון של חזה אוויר, או קריסת ריאה, אצל מישהו ללא מחלת ריאות. 

מהם התסמינים העיקריים של חזה אוויר? 

כאב פתאומי בחזה הוא התסמין השכיח ביותר שאנשים חווים אם יש להם חזה אוויר. לפעמים הכאב יכול להחמיר עם הנשימה. אצל חלק מהחולים, ישנו קושי בנשימה. תופעות נוספות כמו שיעול, כאבי בכתף או כאב חד בין השכמות גם לא נדירות. אצל רוב האנשים תסמינים אלו אינם נמשכים לאורך זמן ונדיר מאוד שהם יחמירו. 

כיצד מאבחנים חזה אוויר? 

חזה אוויר מאובחן בדרך כלל באמצעות צילום רנטגן פשוט של החזה, אם כי ייתכן שגם הרופא שלך יוכל לדעת שעברת חזה אוויר על ידי האזנה לריאות. במקרים מסוימים, אתה עשוי להישלח לבדיקת CT לתמונה מפורטת יותר של הריאות שלך. 

איך מטפלים ב-חזה אוויר? 

ישנן מספר דרכים לטפל ב-חזה אוויר, בהתאם לנסיבות שלך ולמקום מגורייך. 

השגחה 

אפשר לחיות בנוחות עם אוויר בחלל הצדר שלך לפרק זמן סביר. לכן, ייתכן שלא תזדקק לטיפול משמעותי. בבית החולים, הרופא שלך יבדוק אותך ובמידת הצורך ייתן לך חמצן אם תסבול מקוצר נשימה, ויטפל בכאבים באמצעות תרופות. 

סביר להניח שברגע שהסימפטומים יחלופו, או שתישאר בבית החולים לפרק זמן קצר להשגחה, או שיישלחו אתכם הביתה ויאמרו לכם ליצור קשר אם יופיעו תסמינים נוספים, כגון כאבים בחזה וקוצר נשימה. הרופא שלך יזמין אותך לבדיקת מעקב בימים הקרובים כדי לבדוק את בריאות הריאות שלך, וייתכן שגם יציע לך צילום חזה נוסף כדי לוודא שה-חזה אוויר ירד או נפתר. 

הוצאת אוויר מהחלל 

אם הרופא שלך יאבחן שאתה בסיכון להתמוטטות ריאה נוספת, או אם הוא מרגיש שה-חזה אוויר פוגע בנשימה, סביר להניח שיציעו אחד מכמה הליכים לשחרור האוויר שנתקע בחלל הצדר:  

1. שאיבת מחט 

בשאיבת מחט, צינור דק מוחדר לחזה (בהרדמה מקומית), והאוויר בחלל הצדר ישאב החוצה דרך מזרק. ההליך יכול להיעשות באשפוז יום ואורך כ-30 דקות. לאחר ביצוע שאיבת המחט, הרופא המטפל יבצע צילום חזה כדי לבדוק אם ההליך הצליח. אם כן, אתה אמור להיות מסוגל לחזור הביתה. 

2. הכנסת ניקוז חזה 

ניקוז בחזה כרוך בהחדרת צינור לחזה כדי לנקז את האוויר אל מחוץ לחלל הצדר. גם זה נעשה בהרדמה מקומית וסביר להניח שיציעו לך גם לקחת משככי כאבים לאחר כך. 

לאחר ההחדרה, הצינור מקובע באמצעות תפר קטן ומחובר לניקוז או לשסתום. שניהם מאפשרים לאוויר לצאת אך לא להיכנס חזרה לחלל הצדר, וזה מאפשר לריאה שלך להתרחב מחדש. 

אפשר ללכת הביתה עם שסתום, אבל במקרה של ניקוז חזה מסוג אטם מים, ייתכן שיהיה עליך להישאר בבית החולים למשך הלילה. לפעמים יכול לקחת גם מספר ימים עד שהריאה מתרחבת מחדש לגמרי. כאשר מסירים את ניקוז החזה, התפר המשמש לאבטחת הצינור משמש לסגירת הפצע הזעיר שנותר. 

האם אחווה חזה אוויר נוספת? 

כ-30% מהאנשים עם חזה אוויר חווים פרקים נוספים של התמוטטות ריאה. עישון טבק ו/או מריחואנה מעמיד אותך בסיכון גבוה משמעותית. אם אתה מעשן, הרופא שלך ימליץ לך בחום להפסיק לאחר פרק של חזה אוויר. אם הריאה שלך מתמוטטת שוב, סביר להניח שהרופא שלך יציע לנקז את האוויר מחלל הצדר שלך או לטפל בך באמצעות בדיקת טורקוסקופיה רפואית או ניתוח כדי למנוע את החזרה הזו פעם נוספת בעתיד. 

מי בקבוצת סיכון לחזה אוויר ספונטני? 

אנשים צעירים (בני 15-34) נוטים ביותר לחוות חזה אוויר. מחקרים הראו גם שלאנשים גבוהים ורזים יש סבירות גבוהה ל-חזה אוויר. עישון טבק ו/או מריחואנה מעמיד אותך בסיכון גבוה משמעותית לחוות חזה אוויר, וזה גם מגביר את הסיכוי שהריאה שלך תתמוטט שוב. 

קיימת גם צורה של התמוטטות ריאה, שיכולה להופיע אצל נשים בגיל הפוריות. התסמינים דומים ל-חזה אוויר רגיל, אך נוטים להיות בעלי דפוס מחזורי הקשור לתקופות הווסת. זה נחשב קשור לכמויות קטנות של רקמה מרירית הרחם הנודדת ומתמקמת בצדר. 

האם עלי לבצע שינויים באורח החיים שלי בעקבות ה-חזה אוויר שלי? 

רוב האנשים שחווים חזה אוויר מתאוששים לחלוטין ומסוגלים לנהל חיים רגילים ופעילים פיזית. 

עם זאת, כדאי לשקול את הדברים הבאים: 

אנשים שעברו חזה אוויר צריכים להימנע מצלילה עמוקה, מכיוון שהשינוי ברמות הלחץ עלול להעמיד אותם בסכנה להתמוטטות חזה נוספת. 

אם היה לך חזה אוויר, תתיעץ עם הרופא המטפל שלך, שוב בגלל רמות לחץ אוויר המשתנות שעלולות לגרום להתמוטטות חזה נוספת. 

אם אתה מעשן, הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות כדי להקטין את הסיכוי שהריאות שלך יקרסו שוב הוא פשוט להפסיק לעשן. 

כמובן, אם יש לך חששות כלשהם שמא אורח החיים שלך מעמיד אותך בסיכון להתמוטטות חזה, פנה לרופא המשפחה שלך לייעוץ והכוונה.