article_img
/
הריון ולידה
/
מעקב שבועות הריון - מה מתרחש אצל האם והעובר בכל שבוע?

מעקב שבועות הריון - מה מתרחש אצל האם והעובר בכל שבוע?

הריון מחולק ל-40 שבועות הריון שחישובם מתבצע לפי תאריך המחזור האחרון. ניתן אף לחלק את ההיריון לשלושה טרימסטרים (שלישים) שכל אחד מהם נמשך שלושה חודשים. הכנו לכם מדריך מפורט עם הסברים ופירוט לגבי המתרחש במהלך כל שבוע אצל העובר והאם, בדיקות שיש לבצע בכל שלב וטיפים חשובים למהלך ההיריון ולקראת הלידה. 

שבועות היריון - כיצד מחשבים אותם? 

כשבועיים לאחר היום הראשון של המחזור מתרחש הביוץ. הביצית המופרית על ידי הזרע הנקראת "זיגוטה", עוברת מהחצוצרה לרחם ומתחילה להשתרש בו. היריון נמשך 40 שבועות (280 יום) וחישובו מתחיל מהיום הראשון למחזור האחרון. החישוב לא נערך על פי מועד הביוץ משום שקשה לדעת מתי ארעה ההתעברות. 

חלוקת ההיריון לטרימסטרים 

ניתן לחלק את תקופת ההיריון לשלושה טרימסטרים (שלישים) שכל אחד מהם נמשך שלושה חודשים. לפניכם חלוקה לשלישים ובכל אחד מהם פירוט שבועות ההיריון ומה מתרחש אצל האם והעובר בכל אחד מהם. 

השליש הראשון להריון  

השליש הראשון להריון כולל את שבועות הריון 1-13. בשליש זה מתרחשת ההתפתחות העיקרית של העובר והסיכון להפלה בשלב זה הוא גבוה. לכן, חשוב להיות במעקב צמוד של רופא הנשים ולבצע את כל הבדיקות הנדרשות.  

פירוט שבועות הריון בשליש הראשון  

שבוע 2 - השבוע השני להריון הוא שלב ההפריה, במהלכו הביצית המופרית (זיגוטה) מגיעה לרחם מן החצוצרה כגוש של תאים הנקרא בלסטוציסט.  

שבוע 3 - הבלסטוציסט משתרש ברחם וממשיך להתחלק ולגדול.  

שבוע 4 - הבלסטוציסט המוזן על ידי רירית הרחם הופך לעובר שאבריו מתחילים להתפתח.  

שבוע 5 - העובר שאורכו לא עולה על 1 מ"מ בשלב זה, בנוי מ-3 שכבות, שיהפכו בהמשך לאיברים ולרקמות. 

שבוע 6 – ראשו של העובר גדול מאוד ביחס לגופו. אבריו ובהם: הלב, המוח והמעי, מתחילים להתפתח. 

שבוע 7 - מתחילה התפתחות של  ניצני ידיים ורגליים. בהמשך עצם הזנב של העובר מופיע "זנב" שייעלם בהמשך. 

שבוע 8 - העובר מתחיל לנוע, מוחו מתפתח ונוצרים קשרים בין תאי העצב. בלוטות המין הופכות לאשכים או שחלות אך לא ניתן עדיין לזהות את מין העובר. 

שבוע 9 - פניו של העובר נראות יותר אנושיות אך עיניו נותרות סגורות. לב העובר מתחלק ל-4 חדרים ופועם. 

שבוע 10 - כל האיברים החיוניים של העובר מתפתחים כולל הכליות, המעיים, המוח והכבד.  

שבוע 11 - עצמות העובר מתחזקות ומתחילים להופיע ניצני שיניים. העובר נע אך תנועותיו אינן מורגשות עדיין. 

שבוע 12 -  פניו של העובר נראות אנושיות ועיניו עוברות מצדי הראש לקדמת פניו, איבריו מתפתחים וגדלים והוא מתחיל לפתח רפלקסים. 

שבוע 13 – העובר מתפתח בקצב מהיר, שיניו מתפתחות במלואן וראשו הופך פרופורציונלי יותר לגופו. 

 

שבועות הריון 11-13: מה מתרחש בגוף האם? 

במהלך שבועות הריון השליש הראשון מתרחשים בגוף האם שינויים גופניים המתבטאים בתסמינים שונים ובהם: 

עייפות - הנגרמת בעקבות העלייה בכמות הדם בגוף, צריכה של וויטמינים ומינרלים על ידי העובר ועוד. חשוב לנוח ככל שניתן, להיעזר בבני משפחה וחברים במטלות השונות ולהקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת שתספק לגוף מקורות אנרגיה. 

שינויים במצב הרוח - עקב העלייה ברמת ההורמונים ייתכנו תנודות במצב הרוח. 

נפיחות ורגישות בחזה -  תופעות אלו נובעות מהשינויים ההורמונליים במהלך ההיריון. 

צרבות - נובעות מרפיון בשרירי מערכת העיכול בהשפעת הורמוני ההיריון. ניתן להקל על הצרבות על ידי אכילת ארוחות קטנות ותכופות, הימנעות ממאכלים שומניים, חריפים או מטוגנים והגבהת הראש על כריות בזמן שכיבה ושינה. 

בחילות והקאות - העלייה ברמת הורמון הפרוגסטרון גורמת לבחילות והקאות. כדי להקל על המצב יש להרבות בשתיית מים, מיצי פירות ומרקים ולעבור לתזונה עתירת סיבים הכוללת ירקות, פירות ודגנים מלאים.  

עצירות - העלייה ברמת הורמון הפרוגסטרון גורמת לרפיון בשרירי המעיים. כדי להקל על עצירות יש להרבות בשתיית מים, מיצים טבעיים מירקות/פירות, לעבור לתזונה עתירת סיבים ולעסוק בפעילת גופנית המותאמת להריון, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. 

תכיפות במתן שתן - בעקבות הלחץ של הרחם על שלפוחית השתן, גובר הצורך במתן שתן. 

 

אילו בדיקות יש לבצע במהלך השליש הראשון? 

בתחילת ההיריון יש לפנות לרופא נשים העובר על ההיסטוריה הרפואית של האישה, כולל מחלות תורשתיות, נטילת תרופות באופן קבוע ועוד. במהלך שבועות הריון 6-8 האישה מופנית לביצוע בדיקות שונות ובהן: ספירת דם, סוג דם, בדיקות שתן, בדיקות נוגדנים ל-RH ועוד. בדיקת אולטרסאונד ראשונה מתבצעת בין שבועות הריון 6-11 והיא נועדה לזהות דופק עוברי, לבדוק את מספר העוברים ואת גיל ההיריון.  

בדיקות נוספות הנערכות במהלך הטרימסטר הראשון כוללות:  

בדיקות סקר גנטיות - בדיקות דם לבירור נשאות למחלות גנטיות שמומלץ לבצע לפני ההיריון אך ניתן לבצען גם בתחילתו. בדיקות אלו נועדו לאתר מחלות גנטיות כמו: טיי-זקס, איקס שביר, מחלת גושה, ציסטיק פיברוזיס, טלסמיה ועוד. 

בדיקת סיסי שליה  - בדיקה זו הנערכת בין שבועות הריון 10-12 נועדה לאתר בעיות גנטיות אצל העובר. במהלך הבדיקה נוטלים דגימה מהשליה העוברית מורכבת מסיסים ומכאן גם מקור שמה. הבדיקה הנערכת בגישה וגינלית או בטנית, נועדה לאתר מומים כרומוזומליים בעובר כמו תסמונת דאון. 

בדיקת שקיפות עורפית - בדיקת אולטרסאונד הנערכת בין שבועות הריון 11-13 הכוללת בין היתר מדידת עובי שכבת הנוזל בעורף העובר. הבדיקה מאפשרת להעריך את הסיכון הסטטיסטי של תסמונת דאון אצל העובר.  

השליש השני להריון 

השליש השני להריון כולל את שבועות הריון 14-27. תקופה זו נחשבת לנוחה ביותר בהריון, הבחילות וההקאות נותרות מאחור ורמת האנרגיה עולה. בשלב זה חשוב לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת ולעסוק בפעילות גופנית המותאמת לשלב ההיריון, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. 

פירוט שבועות הריון בשליש השני 

שבוע 14:  גודלו של העובר מגיע לכ-9 ס"מ, צוואר מתארך והוא מתחיל לנשום את מי השפיר ולהפריש אליהם שתן. 

שבוע 15: העובר מתכסה בשיער פלומתי ורך, שריריו מתפתחים והוא מזיז את אבריו. עפעפי עיניו סגורים אך הוא יכול לחוש באור. 

שבוע 16: גודלו של העובר כבר כ-11 ס"מ. פלומת שיער מתחילה לגדול על ראשו וציפורניו מתחילות לצמוח.  

שבוע 17:  חבל הטבור של העובר מתעבה, השומן בגופו מתחיל להיווצר ובלוטות הזיעה שלו מתחילות להתפתח. 

שבוע 18: גודלו של העובר מגיע בשלב זה לכ-14 ס"מ והוא מתחיל לפתח רפלקסים, לבלוע, לפהק ולשהק. 

שבוע 19: מתפתחת שכבת מגן לבנה הנקראת ורניקס, המכסה את עור העובר ומגנה עליו במהלך שהייתו במי השפיר.  

שבוע 20: העובר שגודלו כבר כ-25 ס"מ יכול לזהות קולות וצלילים. במעיו מיוצרת צואה בשם מקוניום.  

שבוע 21: תנועות העובר הופכות נמרצות ומערכות הגוף השונות כמו מערכת העיכול, ממשיכות להתפתח. 

שבוע 22: העובר מגיב לקולות וצלילים, חושיו ועצביו מתפתחים. העובר נוגע בפניו ומוצץ את אצבעו. 

שבוע 23: העובר הופך לפעיל עוד יותר וראיותיו מתפתחות. 

שבוע 24: מוחו של העובר מתפתח בקצב מהיר והוא רגיש לקולות אמו. 

שבוע 25: עורו של העובר שגודלו כבר כ-34 ס"מ עדיין מקומט אך הוא מתחיל לעטות שומן.  

שבוע 26: הדופק של העובר מואץ והוא מגיב לקולות וצלילים. ריאותיו מתפתחות והוא מאמן אותן לקראת הנשימה מחוץ לרחם. 

שבוע 27:  העובר פעיל במיוחד, מוחו ממשיך להתפתח והוא מפתח דפוסי שינה וערות.  

 

שבועות הריון 14-27: מה מתרחש בגוף האם? 

במהלך שבועות הריון 14-27 מופיעים תסמינים שונים בגוף האם ובהם: 

בצקת בקרסוליים וברגליים - תופעה זו נגרמת עקב הצטברות נוזלים ברקמות הרקות. כדי להקל על הבצקת יש להימנע מעמידה ממושכת, להקפיד לנעול נעליים נוחות ויציבות, לישון ברגליים מורמות וליטול ויטמין בי 6 ומגנזיום על מנת להפחית בצבירת נוזלים. בצקת עשויה להעיד על רעלת הריון ולכן יש לדווח עליה לרופא המטפל. 

גודש באף - תופעה זו נובעת מעלייה ברמת האסטרוגן במהלך ההיריון, גורמת לתחושה של אף סתום ובמקרים מסוימים אף לדימום מהאף. כדי להפחית את הגודש ניתן להיעזר במכשיר אדים ובשטיפות מי מלח.  

רגישות בחניכיים  - עלייה ברמת הפרוגסטרון וחוסר בוויטמין סי במהלך שבועות הריון אלו, עלולים לגרום לרגישות ולדימום בחניכיים. כדי להקל על התופעה יש להקפיד לשמור על היגיינת השיניים באמצעות צחצוח נכון, שימוש בחוט דנטלי וביצוע שטיפות מי פה. כמו כן יש להקפיד על ביקור תקופתי אצל השיננית ולצרוך ויטמין סי וסידן ממזונות שונים ובמידת הצורך גם מתוספים, בהתאם להנחיית הרופא המטפל. 

התכווצויות שרירים ברגליים - חלק מהנשים ההרות חוות התכווצויות בשרירי השוק או הירך במהלך  הלילה, המלוות בכאב עז. ההנחה היא שהגורם לתופעה הוא חוסר סידן ואשלגן וכדי להקל על התופעה ניתן לקחת תוספת של כדורי סידן. בזמן ההתכווצות ניתן לעסות את השריר כדי להקל על הכאב. 

 

אילו בדיקות יש לבצע במהלך השליש השני להריון? 

במהלך השליש השני להריון יש לבצע את הבדיקות הבאות: 

בדיקת חלבון עוברי - בדיקת דם זו הנקראת גם "תבחין המשולש" מתבצעת בין שבועות הריון 16-20. הבדיקה נועדה לאתר עוברים המצויים בסיכון לתסמונת דאון ולמומים גנטיים שונים. 

סקירת מערכות מוקדמת - בדיקת אולטרסאונד בגישה וגינלית או בטנית אותה עורכים בין שבועות הריון 14-16. בדיקה זו נועדה לאתר מומים בעובר באמצעות סקירת אבריו.  

סקירת מערכות מאוחרת - בדיקת אולטרסאונד מתבצעת בין שבועות הריון 20-24 במהלכה בודקים את דופק העובר, סוקרים את איברי ומערכות העובר לאיתור מומים ובודקים את כמות מי השפיר.  

דיקור מי שפיר  - בדיקה המתבצעת בין שבועות הריון 16-20 נועדה לקבוע אם העובר סובל מבעיות תורשתיות שונות כמו תסמונת דאון. במהלך הבדיקה מחדירים מחט לשק מי השפיר תחת בקרת אולטרסאונד ושואבים נוזל לדגימה המכיל תאים שנשרו מגוף העובר.  

בדיקת צ'יפ גנטי CMA  - בדיקה חדשה ומתקדמת המאתרת מספר גבוה יותר של תסמונות תורשתיות לעומת דיקור מי שפיר.  

העמסת סוכר - בדיקה המתבצעת בין שבועות הריון 24-28 אשר נועדה לאתר נשים המצויות בסיכון ללקות בסוכרת הריון. הבדיקה מתחילה בהעמסה חלקית בה האישה נדרשת לשתות תמיסה המכילה 50 גר' סוכר. במידה והערך שמתקבל  גבוה מהתקין האישה צריכה לבצע העמסה מלאה הכוללת שתיית תמיסה המכילה 100 גר' סוכר.  

 

השליש השלישי להריון

השליש השלישי להריון כולל את שבועות הריון 28-40 ובמהלכו מתגברות אצל האישה תופעות לא נעימות כמו צרבת, עצירות, טחורים ונפיחות. בתקופה זו נערכות בדיקות אולטרסאונד להערכת מצב העובר והמנח שלו. 

פירוט שבועות הריון בשליש השלישי 

שבוע 28: העובר גדל בקצב מהיר: משקלו מגיע לכ-1 ק"ג ואורכו כ-38 ס"מ. העובר מרבה לנוע בבטן, שריריו מתחזקים וריאותיו, העצבים במוחו וראייתו., מתפתחים. 

שבוע 29: חושיו של העובר מתחדדים והוא מגיב בצורה חזקה יותר לגירויי אור ורעש. ראשו גדל, עצמותיו מתפתחות ושיער ראשו ממשיך לצמוח. 

שבוע 30: העובר מגיע למשקל של כ-1.5 ק"ג וראשו הופך פרופורציונלי לגופו. ראייתו מתחדדת, ידיו מסיימות להתפתח ותאי דם אדומים מתחילים להיווצר במח העצם שלו. 

שבוע 31: הדופק של העובר פועם במהירות ושכבות שומן מתווספות לגופו הניזון מהשלייה. העובר יכול לזהות טעמים שונים. 

שבוע 32: העובר ממשיך לעלות במשקל ומשקלו מגיע לכ-1.8 ק"ג. מתחילה נשירה של הפלומה שהגנה על גופו. 

שבוע 33: גולגולת העובר נותרת רכה כדי להקל על המעבר בתעלת הלידה. ריאותיו מייצרות חומר הנקרא סורפקטנט המאפשר לו לנשום עצמאית מחוץ לרחם.  

שבוע 34: השכבה השומנית המכסה את עור העובר ועוזרת לו לווסת את חום גופו מחוץ לרחם מתעבה וריאותיו כמעט השלימו את התפתחותן. בשלב זה יש להיות ערניים לתנועות העובר שנע פחות בשל חוסר מקום ברחם. 

שבוע 35: משקלו של העובר מגיע לכ-2.5 ק"ג ומאגרי השומן המכסים את עורו ממשיכים להתפתח. המוח ומערכת העצבים כמעט והשלימו את התפתחותם.  

שבוע 36: העובר מתמקם בתנוחת לידה, לרוב במצג ראש (עם ראש כלפי מטה). במידה והעובר נמצא במצג עכוז, לרוב מבצעים ניתוח קיסרי ובחלק מהמקרים מבצעים היפוך ידני.  

שבוע 37: עורו של העובר הופך לפחות מקומט ומשקלו כבר מגיע לכ-3 ק"ג. במידה ומתרחשת לידה בשלב זה היא לא נחשבת ללידה מוקדמת. 

שבוע 38: מרבית שערות הפלומה של העובר נעלמות ושכבת השומן התת עורית ממשיכה להתפתח. 

שבוע 39: העובר ממשיך לעלות במשקל ולהתאמן בנשימה לקראת הלידה הקרבה. 

שבוע 40: משקל העובר מגיע לכ-3.5 ק"ג ולמעשה הוא סיים את גדילתו לקראת הלידה. 

 

שבועות הריון 28-40: מה מתרחש בגוף האם? 

במהלך שבועות הריון המתקדמים של השליש האחרון, מופיעים תסמינים ושינויים גופניים שונים בגוף האישה ובהם: 

קושי בשיווי משקל - הנגרם עקב שינוי מרכז הכובד של הגוף המוביל לתחושה של חוסר יציבות. 

כאבי גב - הלחץ על הגב התחתון נובע משינוי מרכז כובד הגוף ומרפיון המפרקים עקב השינויים ההורמונליים. כדי להקל על הכאבים מומלץ לנעול נעליים נוחות, להרבות במנוחה, להקפיד על יציבה נכונה, להישען על גב הכיסא ולבצע תרגילים לשחרור הגב. 

צרבת - תופעה זו נגרמת בעקבות הלחץ של הרחם על אברי הבטן הפנימיים. כדי להקל על צרבת יש לאכול ארוחות קטנות לכל אורך היום ולהימנע מארוחות כבדות, ממזון מטוגן ומעובד. בלילה מומלץ להגביה את הראש בעזרת תמיכה של כריות. 

טחורים - עלולים להופיע בשל גדילת הרחם וכן בעקבות התרחבות כלי הדם. ניתן לטפל בטחורים באמצעות מריחת משחות מקומיות שנרשמו על ידי הרופא המטפל ובאמצעות אמבטיות ישיבה. רצוי לצאת להליכות, להימנע מעמידה ומישיבה ממושכת, להרבות בשתייה ולהקפיד על תזונה עשירה בסיבים, למניעת עצירות העלולה להוביל לטחורים. 

הטלה תכופה של שתן - הלחץ על שלפוחית השתן גובר בעקבות כניסת התינוק לתוך האגן והוא גורם לצורך תכוף במתן שתן במהלך היום ובלילה. 

קושי בשינה ועייפות - הפרעות שינה במהלך ההיריון מובילות לעייפות מוגברת. הפרעות אלו נובעות ממתחים לקראת הלידה, קושי למצוא תנוחה נוחה, קשיי נשימה, צורך להטיל שתן לעתים קרובות ועוד. חשוב לנוח ככל שניתן במשך היום, להפיג מתחים באמצעות תרגילי הרפיה ולהיעזר בכריות תומכות או כרית מוארכת בעת השינה. 

שינויים במצב הרוח - השינויים ההורמונליים והחוסר בשינה עלולים לגרום לתנודות במצב הרוח ולעצבנות.  

צירי ברקסטון היקס  (Braxton Hicks) - הנקראים גם צירים מדומים, עשויים להופיע במחצית השנייה של ההיריון. צירים אלו מתבטאים בהתכווצויות של הרחם ובכאבים הדומים לכאבי מחזור. במידה והצירים הופכים לסדירים ועוצמתם עולה ו/או כאשר הם ולווים בירידת מים או בהפרשה צמיגית/דמית מהנרתיק, יש לפנות לחדר מיון יולדות בהקדם. 

 

אילו בדיקות יש לבצע במהלך השליש השלישי להריון? 

בדיקת אולטרה סאונד - בדיקה זו מתבצעת במהלך שבועות הריון 30-33 והיא נועדה לעקוב אחר גדילת העובר ולהעריך את מצבו ותנוחתו.  

תרבית ל-GBS - בדיקה זו נערכת בין שבועות הריון 35-36 ובמהלכה נוטלים דגימה מפי הטבעת והנרתיק על מנת לאתר נוכחות של חיידק סטרפטוקוק מסוג B (GBS), העשוי לגרום למחלה קשה ואף לתמותה בקרב היילוד בעוברו בתעלת הלידה. הבדיקה מתבצעת רק בקרב נשים בסיכון  או בהתאם לשיקול הרופא המטפל. במידה והחיידק מתגלה, ניתן ליולדת עירוי תוך-ורידי של אנטיביוטיקה בזמן הלידה. במידה ולא מספיקים לטפל באם במהלך הלידה, היילוד מקבל את הטיפול האנטיביוטי במשך 48 שעות לאחר הלידה. 

ניטור עוברי ומעקב הריון עודף - הריון עודף הוא הריון הנמשך מעבר לשבוע ה-40 . בשלב זה מבצעים מעקב כדי למנוע סיבוכים שונים כמו מצוקה עוברית, פרע כתפיים, לידת תינוק במשקל העולה על 4 ק"ג ועליה בשיעור התמותה העוברית. המעקב כולל בדיקת אולטרה סאונד להערכת מצב העובר וניטור עוברי (מוניטור), הנערכים בכל יומיים שלושה עד למועד הלידה. באמצעות בדיקות אלו ניתן להעריך את משקל העובר, לעקוב אחר נשימותיו, תנועות גופו, כמות מי השפיר ועוד. האם עוברת בדיקות לחץ דם ובדיקת נוכחות חלבון בשתן העשויים להעיד על רעלת הריון וכן בדיקה נרתיקית להערכת מצב צוואר הרחם. בהתאם לממצאי הבדיקות מחליטים אם לבצע לידה נרתיקית או ניתוח קיסרי והאם נדרש מתן זירוז להשראת הלידה.  

 

שבועות הריון - דגשים חשובים  

תזונה בהריון  

במהלך ההיריון יש להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת עם תוספת של כ-300 קלוריות בממוצע ליום. איכות התזונה משפיעה על התפתחות העובר ולכן יש להקפיד על צריכת חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים מכל קבוצות המזון כולל: פירות וירקות, מוצרי חלב, בשר, דגים, דגנים וכן שומן צמחי שמקורו בשמן זית, אבוקדו, תירס ועוד. יש להרבות בשתייה של מים, להגביל צריכת קפאין ולהימנע מצריכת ממתקים, חטיפים, מזון המכיל שומן טרנס וכולסטרול וכן להימנע משתיית אלכוהול. 

צריכת ויטמינים במהלך שבועות הריון   

חומצה פולית - ויטמין זה עשוי למנוע התפתחות מומים בתעלה העצבית של העובר NTD)) ועוזר להתפתחות התקינה שלו. חשוב להתחיל בנטילת חומצה פולית לפחות חודש לפני הכניסה להריון ולהמשיך בנטילתו לכל אורך ההיריון. בנוסף יש לצרוך מזונות המכילים חומצה פולית כמו בשר, דגים וביצים. 

ברזל - יש לצרוך ברזל החל מהחודש השלישי להריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה. חוסרי ברזל עלולים לגרום לעייפות ואנמיה במהלך שבועות הריון וכן ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך של הילוד. 

ויטמין סי - מחזק את המערכת החיסונית ותורם לספיגה מיטבית של ברזל בגוף. מקורות המזון לוויטמין סי כוללים פירות וירקות וכן שתיית מיץ טבעי. 

ויטמין די - תוספי תזונה המכילים ויטמין די עוזרים בספיגת סידן.  מקורות מזון לוויטמין די כוללים: מוצרי חלב, דגים כמו סלמון ומקרל, ביצים ועוד. 

סידן - צריכת סידן בשליש השלישי בעיקר עוזרת בהתפתחות העצמות והשלד. 

יוד - תוסף זה חיוני להתפתחות מוח העובר ומומלץ להתחיל בנטילתו לפחות חודש לפני ההיריון. 

פעילות גופנית במהלך ההיריון  

מומלץ לבצע פעילות גופנית במהלך כל שבועות הריון כל עוד היא תואמת למצב הבריאותי של האישה ומאושרת על ידי הרופא המטפל. פעילויות מומלצות כוללות הליכה, שחייה, יוגה, פילאטיס ועוד. פעילות גופנית עוזרת להפחית כאבים, מונעת עצירות, משפרת את איכות השינה, מפחיתה דליות ברגליים, משפרת את מצב הרוח, מחזקת שרירי רצפת אגן ועוד.  

קורס הכנה ללידה  

מומלץ להירשם לקורס הכנה ללידה במהלכו ניתן ללמוד שיטות להתמודדות עם הצירים והכאבים ולקבל הדרכה בכל מה שקשור להריון והלידה.  

בחירת מקום הלידה  

כדי לקבל החלטה לגבי מקום הלידה, כדאי לבקר בכמה חדרי לידה הקרובים למקום המגורים  של האם ולהתרשם מבית החולים, מחלקת הילודים, המלונית במקום ועוד.  

הכנת תיק לידה  

תיק מצויד ומאורגן מאפשר יציאה מהירה לחדר מיון יולדות. תיק לידה צריך להכיל את כל המסמכים הנדרשים כולל כרטיס קופ"ח וכרטיס מעקב הריון, כלי רחצה ומגבת, כפכפי גומי, פדים הגייניים, מטען לנייד, ספר, טאבלט ועוד. 

ארגון הבית לקראת הגעת התינוק  

חשוב להיערך מראש עם כל הציוד הנדרש לתינוק כולל: מיטה, עריסה, אמבטיה, לול, בגדים, חיתולים, סלקל, עגלה ועוד.  

 

סימנים המעידים שיש להגיע למחלקת מיון יולדות 

בעוד שצירי ברקסטון היקס אינם סדירים או תכופים ולא מתגברים עם הזמן, צירים אמתיים מלווים בכאבים עזים ומתגברים עם הזמן מבחינת עוצמה ותדירות. כדי לזהות צירים אמתיים יש לבדוק שהם מתקיימים באופן סדיר כל 5 דקות או יותר וכל ציר נמשך למעלה מ-45 שניות. סימן נוסף המעיד על לידה הוא ירידת מים המתרחשת בעקבות פקיעת שק מי השפיר. ייתכן זרם חזק או קל ובכל מקרה הוא מחייב דחופה למחלקת למיון יולדות. 

חישוב ההיריון מתבצע לפי היום הראשון של המחזור האחרון ולא על פי הביוץ. הסיבה לכך היא שרוב הנשים לא יודעות מתי התרחש הביוץ אך זוכרות את היום הראשון של המחזור האחרון. היריון נחלק ל- 40 שבועות הריון או שלושה טרימסטרים שכל אחד מהם נמשך שלושה חודשים. כדי לחשב את גיל ההיריון ניתן להיעזר במחשבון הריון המציג את שבוע ההיריון בו האישה נמצאת ואת תאריך הלידה המשוער שלה. החישוב המדויק ביותר של גיל ההיריון מתבצע במהלך בדיקת האולטרסאונד הראשונה.

מומלץ לחשב את גיל ההיריון על מנת להתכונן ללידה בכמה מישורים. במישור המעשי בירור תאריך הלידה המשוער מאפשר להתכונן ללידה: להירשם לקורס הכנה ללידה, לסייר במחלקות היולדות בבתי החולים, לרכוש ציוד לתינוק, להתארגן מבחינת חופש מהעבודה וכו'. מבחינה רגשית, כשיש תאריך לידה משוער ניתן להתכונן נפשית לקראת הלידה ולקבל מידע על התהליך. מבחינה רפואית, מעקב אחר שבועות הריון מאפשר לבדוק מקרוב את התפתחות העובר ולעבור את הבדיקות הנדרשות בכל שלב בהריון.

הריון עודף הוא הריון הנמשך מעבר ל-40 שבועות הריון. כדי למנוע סיבוכים שונים העלולים להתפתח בשלב זה כמו: מצוקה עוברית, לידת תינוק במשקל גבוה ועליה בהיקפי תמותה עוברית, מבצעים מעקב הריון צמוד כל 2-3 ימים, עד ללידה. המעקב כולל ביצוע בדיקת אולטרה סאונד להערכת מצב העובר וניטור עוברי (מוניטור), בדיקת לחץ דם ונוכחות חלבון בשתן באם. בעקבות הבדיקות מתקבלת החלטה אם לבצע לידה נרתיקית או ניתוח קיסרי והאם נדרש מתן זירוז להשראת הלידה.