/
חדשנות רפואית
/
מה כאב צוואר יכול להעיד על הגוף שלך? |MIOK

מה כאב צוואר יכול להעיד על הגוף שלך?

כאב צוואר (Cervical Pain) הוא אחת התלונות השכיחוֹת בעידן המודרני. ההערכה היא כי קרוב ל-70% מהאוכלוסייה יתמודדו עם כאבי צוואר בשלב זה או אחר בחיים.

הצוואר מצוי בין החזה לגולגולת, ודרכו עובר עמוד השדרה שתומך בגולגולת באמצעות החולייה הראשונה. בצוואר ישנם שרירים שתפקידם המרכזי הוא לאפשר את סיבוב הראש ולהחזיק את הצוואר. מרבית העצבים המצויים בצוואר משתייכים לצביר העצבים הצווארי, וחלקם לעצבי הגולגולת.

השרירים, העצבים ועמוד השדרה, אשר עוברים בצוואר, עשויים להיפגע בדרכים שונות, בשל מגוון סיבות הקשורות בגוף, מה שעלול להוביל לכאב צוואר.

תסמינים המאפיינים כאב צוואר

  • כאב המקרין לאיברים אחרים בגוף – דוגמת הראש, הכתפיים והשכמות.
  • נוקשות רבה מהרגיל של שרירי הצוואר.
  • טווח תנועה מוגבל של הצוואר.
  • כאב הנע מתחושה עמומה של צוואר תפוס לכאבים חזקים.
  • הכאב מתגבר במצב סטטי – כמו ישיבה ממושכת מול מחשב או שכיבה על מיטה/ ספה.

סימני אזהרה שהופעתם מחייבת פנייה מיידית לרופא: תחושת נימוּל בידיים, ברגליים או בראש; קושי מובהק להרים את הידיים; חום גבוה; כאב חזק שלא נחלש בהדרגה, או כאב חד ופתאומי לאחר טראומה לגוף כמו פציעה או נפילה שעירבו פגיעה צווארית. 

הסיבות להתפתחות כאב צוואר, ומה הוא מעיד על הגוף?

מגוון סיבות עשויות להוביל להתפתחות כאב צוואר, ובכולן יש כדי ללמד על הגוף:

יציבה רפויה – השתופפות לפנים כשהראש מוטה קדימה, הגב העליון כפוף והכתפיים שמוטות, עשויה להשפיע על יציבת הגוף, לגרום לעמוד השדרה הצווארי להתעקל וליצור עומס משמעותי על אזור הצוואר. מצבים לדוגמה הם עבודה ממושכת מול המחשב או קריאת ספר.

הפעלת עומס יתר על הצוואר – עלול לגרום לעומס מצטבר על הדיסק הבין-חולייתי ולמתיחת שרירי הצוואר, ובעקבות כך לכאב. מצבים המובילים לכך הם למשל עבודה ממושכת מול המחשב או נהיגה רצופה וארוכה.

פריצת דיסק בצוואר – עלולה ללחוץ על עצב הקשור בחישׁה ולהוביל לכאבים עוצמתיים.

פגיעה במפרקי חוליות הצוואר – אזור הצוואר מתאפיין במידה רבה של תנועתיות. עקב כך, לאורך זמן מפרקי הצוואר עשויים להישחק – תהליך המלווה בכאב.  

עישון – אחד מחוליי ההתמכרות לעישון הוא כאב צוואר כרוני. הסיבה לכך היא שהעישון תורם להאצת התהליך הניווני של הדיסקים הבין-חולייתיים בצוואר ובגב. תופעה זו עשויה להוביל להיצרות כלי הדם וחסימתם, וכפועל יוצא להורדת רמת החמצן המגיעה לדיסקים ולרקמות עמוד השדרה. עקב כך מופיע כאב ומתפתחת הגבלה משמעותית בתנועת הצוואר.

מנחי שינה לא בריאים – במהלך שנת הלילה מפרקי הצוואר מצויים במגוון מנחים, חלקם לא טבעיים, מה שעשוי לגרום לכאב צוואר למוחרת. גורמים נוספים שעשויים לגרום לכאב צוואר בשינה הם שימוש בערימת כריות או בכרית חדשה, או שינה ממושכת ללא שינוי תנוחה. כמו כן שינה לאחר יום עמוס או כזה שהסתיים בשתייה רבה של אלכוהול עלולה להוביל להיעדר תנועה במהלך השינה עקב תשישות, ולהוביל לכאבי צוואר לאחר היקיצה.

התמכרות לטלפון החכם – שימוש מרובה בטלפון הנייד, המאפיין את תקופתנו, מפעיל עומסי מתיחה משמעותיים על שרירי הצוואר, המובילים לאורך זמן לכאבי צוואר. החזקת הטלפון החכם בין האוזן לכתף תוך כדי הרמת הכתף, מכווצת את שרירי הצוואר ועלולה להוביל לכאב.

סביבת עבודה לא מותאמת – כמחצית העובדים בארצות הברית מתמודדים עם כאבי צוואר כרוניים, ואחת הסיבות המובילות לכך היא סביבת עבודה שאינה ארגונומית. מרבית העבודה בעולם המערבי מתבצעת בישיבה, וכיסא שאינו ארגונומי לא תומך באופן מתאים בזרועות ובעמוד השדרה. עקב כך העובד נאלץ לרכון קדימה, אגב שינוי הביומכניקה של עמוד השדרה וגרימת עומס מצטבר על הדיסק הבין-חולייתי בצוואר. התאמת כיסא ארגונומי מסייעת להתמודד עם הבעיה ומפחיתה את הכאב.

התמודדות עם הגורמים לכאבי צוואר

יציבה רפויה – למניעת כאבי צוואר יש להקפיד על יציבה נכונה שבה הגו העליון, חוליות הצוואר וקודקוד הראש מצויים בקו אנכי לאגן ולקרקע. חיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה מסייע בהקלה על הכאב.

עישון – הפחתת כמות הסיגריות היומית, או גמילה מוחלטת מעישון וביצוע פעילויות שיוכלו למלא את הצורך בסיגריה, דוגמת עיסוק בספורט.

מנחי שינה לא בריאים – ניתן להתמודד עם כך בכמה דרכים: לבחור במזרן קשיח ובכרית ארגונומית; לישון על הצד או על הגב – כיוון ששינה על הבטן מותחת את שרירי הצוואר, ולהימנע משינה ארוכה מדי.

התמכרות לטלפון החכם – יש להשתדל להפחית את זמן הצפייה במסך הטלפון הנייד. כשמשתמשים במכשיר חשוב להחזיקו בגובה העיניים, ומדי פעם מומלץ לבצע תרגילי מתיחות לצוואר למניעת כאבים.

סביבת עבודה לא מותאמת – הפתרון העיקרי הוא יצירת סביבת עבודה מותאמת ארגונומית לרבות כיסא משרדי המעניק תמיכה לעמוד השדרה; הצבת מסך המחשב בגובה העיניים ושימוש בעמדות המאפשרות שינוי גובה.
כמו כן מומלץ לקחת הפסקות מישיבה ממושכת, לבצע תרגילי מתיחות ולהחליף תנוחה מדי כחצי שעה. אלה משפרים את זרימת הדם ומקלים על העומס המופעל על עמוד השדרה.

פיזיותרפיסט יוכל לייעץ לגבי שיפור סביבת העבודה, ולהמליץ על תרגילים מתאימים להפחתת עומסים.