/
טיפים רפואיים
/
דלקת בשורש כף היד – מה זה, ואיך מטפלים

דלקת בשורש כף היד – מה זה, ואיך מטפלים

קשה להבין עד כמה אנחנו משתמשים במהלך היום בכפות הידיים שלנו, עד שאנחנו נאלצים להתמודד עם דלקת בשורש כף היד, שמעבר לכאבים שהיא מביאה עימה, היא גורמת להגבלות בפעילות שתרגישו ממש בכל רגע ביום שלכם.

מהי דלקת בשורש כף היד? מתי כדאי לחשוד שאתם סובלים מדלקת ואיך מטפלים בה? על כל אלה ועוד – במאמר שלפניכם.

בעוד כף היד היא איבר שימושי במיוחד, שורש כף היד ואזור התעלה הקרפלית הם אזורים עדינים ורגישים ללחץ פיזי. אזור שורש כף היד הוא אזור שעוברים בו עצבים וכלי דם גדולים יחסית שמשפיעים על העצבוב והשימוש בכל כף היד. מבחינה מחקרית, עוד לא עלה קשר מובהק בין פעילות ועומס לבין היווצרות דלקת בשורש כף היד, אולם מטפלים ורופאים רבים יספרו כי נשיאת משקלים כבדים או החזקת כף היד במנח שאינו מאפשר זרימה טובה של דם לאורך כף היד, עשויים להגביר את הסיכוי לסבול מתסמונת התעלה הקרפאלית, או מדלקת בשורש כף היד. 

שורש כף היד – מבנה עדין אבל חשוב

שורש כף היד הוא האזור הדק המחבר את כף היד לאמה. באזור שורש כף היד נמצאת התעלה הקרפאלית, היא תעלה שמעליה רצועות וגידים ובתוכה עוברים העצב המדיאני (המעצבב את האגודל, האצבע המורה, האמה וחצי מהקמיצה) וכלי דם המספקים דם לכף היד. 

לחץ באזור התעלה הקרפלית מתרחש, למשל, כשאנחנו מחזיקים את היד מקופלת למשך זמן רב כך שזרימת הדם אל האצבעות לוקה בחסר, או כאשר אנחנו מרימים משאות כבדים (גם תינוק עשוי להיות משקל רב על היד, כשאנחנו לא מקפידים לשמור את כף היד במנח בו לא ייווצר לחץ על התעלה הקרפאלית). יש מחקרים שקושרים בין תסמונת התעלה הקרפלית או דלקת בשורש כף היד לבין עבודות שבהן אופייני להחזיק את כף היד בתנוחה שבה נוצר לחץ בתעלה הקרפלית, כמו למשל הקלדה מול המחשב לשעות ממושכות.

ביחד עם זאת, הגורמים ה"רשמיים" המשפיעים על התפתחות של דלקת בשורש כף היד הם אחרים מאלה, למשל:

•    גנטיקה. גם מבנה התעלה הקרפאלית בשורש כף היד וגם הנטייה של האזור להתעבות ולהתקשח הם גנטיים, וממחקרים עולה כי נטייה גנטית היא הגורם הכי משפיע על דלקת בשורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפאלית
•    הרגלי חיים: עישון, תזונה לקויה, ועודף משקל, קשורים כולם במחלות רבות כמו סדרת מחלות משמעותיות של התסמונת המטבולית, כמו גם בסיכויים גבוהים יותר לדלקות בשורש כף היד
•    מחלות כרוניות מסויימות, כמו סוכרת, מחלות אוטואימוניות, וכמובן דלקות מפרקים

תסמונת התעלה הקרפלית היא נפוצה, ומוערך כי אחד מכל שלושה אנשים יסבול מדלקת בשורש כף היד בשלב זה או אחר בחייו. נשים סובלות פי עד שלושה יותר מגבלים מדלקות בשורש כף היד, כנראה בשל מבנה דק יותר של המפרק, והדלקת היא נפוצה במיוחד לאחר הריון ובבני 50 ומעלה. 

איך מאבחנים את תסמונת התעלה הקרפאלית?

התסמין העיקרי של דלקת בשורש כף היד הוא פגיעה בעצבוב הנובעת מלחץ על העצב המדיאני שעובר בתעלה הקרפאלית. במקרה כזה תסמינים שיופיעו הם "הירדמות" נימול וחוסר תחושה בחלקים של כף היד. התחושות עשויות להיות זמניות ולחלוף עם תיקון המנח ושיפור זרימת הדם אל כף היד, אולם בשלבים מתקדמים יותר של הדלקת, הכאב הנובע מזרימה לקויה בתעלה הקרפאלית אינו נותן מנוח ואף מעיר משינה בשעות הלילה. פגיעה מתמשכת בעצב המדיאני תגרום לפגיעה תפקודית ביד, וכך אנחנו עלולים לשים לב לאחיזה חלשה יותר ולשמיטה של חפצים המוחזקים ביד הפגועה.

הטיפול בדלקת בשורש כף היד – יעיל ומהיר

דלקת בשורש כף היד היא בעיה נפוצה, אולם טוב לדעת שמגוון הטיפולים הקיים בדלקת מאפשר התאמה טובה של אינטנסיביות הטיפול לחומרת הבעיה ותגובה מהירה. הטיפולים השמרניים האפשריים עבור מי שסובלים מדלקת בשורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפאלית מתחילים בחבישת סד מעל המפרק הפגוע, סד כזה יבטיח שמירה על המפרק בתנוחה אופטימאלית לזרימת הדם, ממשיכים דרך פיזיותרפיה למפרק ותרופות נוגדות דלקת, ומסתיים בזריקות סטרואידים מקומיות להפחתת גורמי הדלקת וייבוש הנוזלים להפחתת הלחץ באזור שורש כף היד. 

חשוב לשלב בטיפול הנבחר לא רק הקלה מיידית אלא גם טיפול ארוך טווח להפחתת גורמי הדלקת. בנוסף, אם הדלקת בשורש כף היד על רקע מחלה נוספת שאינה מאוזנת – חשוב לטפל במחלת המקור. אם ישנם הרגלי חיים לא בריאים כדאי לשקול איזון טוב יותר של משקל הגוף והפעילות הגופנית, וכמובן, כדאי להפסיק לעשן.

במקרים בהם הטיפול השמרני אינו מספיק, ניתן לבחור בניתוח לשחרור הלחץ בתעלה הקרפאלית שבמהלכו מבוצע חתך ברצועה העוטפת את התעלה הקרפאלית כך שההיצרות בשורש כף היד מתרווחת. הניתוח הוא פשוט, הוא מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית ובידיים אמונות הוא נמשך כעשרים דקות. מדובר בהליך נפוץ שמטופלים רבים עוברים בשורש כף יד אחת ולעיתים בשתיהן, בדרך כלל לא באותו תאריך (על מנת שלא "להשבית" את שתי כפות הידיים בה בעת). 

אפשר למנוע דלקת בשורש כף היד?

כאמור, נמצא כי הגורם בעל המתאם המובהק ביותר לדלקות בשורש כף היד ותסמונת התעלה הקרפאלית הוא גנטי. ביחד עם זאת, שינויים בהרגלי החיים יסייעו רבות לשמור על מפרק כף יד בריא, גם במקרים של מבנה צר, נטייה להתקשחות של המבנה הגרמי במפרק או היצרות של התעלה הקרפלית. כדאי לעבור לעבוד עם מקלדת ועכבר ארגונומיים המסייעים לשמור על מנח תקין וזרימת דם טובה אל כף היד, לשים לב למנח כפות הידיים ולשמירה על מפרק פרוש וישר ולא מקופל לאורך זמן. מידי פעם, כדאי לקחת הפסקות יזומות ולהניע את כפות הידיים בצורה מעגלית, על מנת לשמור על תנועתיות, עצבוב וזרימת דם תקינים.