/
/
מה זה דורבן ברגל?

מה זה דורבן ברגל?

דורבן ברגל הוא למעשה דלקת באזור התחתון של עקב כף הרגל. מכיוון שהשם המדעי של הרצועה המודלקת במקרה של דורבן הוא לא פחות מאשר "החיתולית הכפית", השם המקצועי של דורבן ברגל הוא "מחלת החיתולית הכפית". השם אמנם לא פשוט להגייה, אולם המחלה עצמה נפוצה – ההערכה היא שכ 10% מכלל האוכלוסייה הבוגרת תסבול במהלך חייה מדורבן ברגל. 

במאמר זה נבדוק מה הגורמים לדורבן ברגל, איך מטפלים ומה ההמלצות למניעת הישנות של התופעה, שמקשה על שיגרת החיים. 

ליעוץ אצל פיזיותרפיסט מומחה לדורבן התקשרו עכשיו: 073-7815447

מומחים רלוונטיים

מהו בעצם דורבן ברגל וממה הוא נגרם?

כנראה שהסיבה לשם העממי של המחלה הוא תחושות הדקירה העזות המאפיינות את הסובלים מדורבן ברגל, בעיקר בעת שהם קמים מישיבה לעמידה. מי שסובלים מדורבן ברגל מתארים תחושת דקירה חזקה באזור האחורי של תחתית כף הרגל, ממש כאילו דרכתם על קוץ או שבר זכוכית. 

הכאבים נגרמים מתהליך דלקתי כרוני ברצועה הארוכה הנמתחת לאורך כף הרגל. תופעה אופיינית נוספת לדורבן ברגל היא אותה בליטה גרמית מעצם העקב, שהיום יודעים כי היא לא הגורמת לכאבים אלא סממן נוסף של המחלה. הדורבן ברגל נוטה להתפתח אצל מי שעומדים במשך שעות רבות במהלך היום, ואצל מי שעוסקים בספורט אתלטי כמו ריצה וקפיצה.

עוד גורמים שמשפיעים על הסיכוי לסבול מדורבן בעקב הם:

  • השמנת יתר, היוצרת עומס רב יותר על כפות הרגליים
  • מבנה ייחודי של כפות הרגליים: כפות רגליים שטוחות (פלטפוס) או קשת מוגבהת במיוחד של מרכז כף הרגל
  • שימוש בנעליים שלא מספקות תמיכה הולמת לכף הרגל במהלך פעילות גופנית או עמידה ממושכת

כאמור, דורבן ברגל יופיע אצל 10% מכלל האוכלוסייה. אנחנו רואים שכיחות גבוהה לדורבן ברגל בעיקר בקרב בני הגילאים 40-60.

איך מאבחנים דורבן ברגל?

האבחנה של דורבן ברגל מבוססת בעיקר על תיאור קליני של התסמינים ובדיקה רפואית. בדיקות דימות (כמו צילום רנטגן, CT או MRI) אינם יעילות באבחון הדלקת מכיוון שלא ניתן לזהות את רצועת החיתולית הכפית בצילום. ביחד עם זאת, הצילום עשוי לשלול תופעות ופתולוגיות אחרות. 

איך מטפלים בדורבן ברגל?

החדשות הטובות הן שב – 80% מהמקרים של דורבן ברגל, טיפול נכון ובזמן יעלים לחלוטין את הדלקת ואת סממניה. ב 20% מהמקרים, הדורבן ברגל יהפוך למצב כרוני והמטופל ייאלץ ללמוד לחיות לצד הדלקת. הטיפול בדורבן מורכב מטיפולים תרופתיים ושינויי הרגלים בתקופת ההחלמה.

הטיפולים התרופתיים כוללים משככי כאבים וטיפולים נוגדי דלקת, שעשויים להשפיע באופן כמעט מיידי, אולם הם לא מספיקים על מנת לתקן את הגורמים לדלקת בכף הרגל. הנה עוד מספר המלצות במהלך הטיפול וההחלמה מדורבן בעקב:

  • מנוחה: המלצה זו היא אולי החשובה ביותר. במהלך הטיפול בדורבן בעקב חשוב להקפיד על הפחתת עומס מכף הרגל החולה במידת האפשר.
  • מעבר לעבודה בישיבה במקום בעמידה, הפחתה ואפילו הפסקה של פעילות גופנית שיוצרת עומס על כף הרגל ושינויים אחרים ברוח דברים אלה, יסייעו כולם להחלמה מהדורבן בעקב
  • תרגילי מתיחות לכף הרגל ועיסויים: עיסויים מקצועיים או ביתיים של המקום יסייעו לשיפור זרימת הדם והפחתת סממני הדלקת, כמו גם להגמשה מחדש של הרצועה החולה.
  • טיפולי פיזיותרפיה יסייעו לשמור על בריאות וגמישות רצועת החיתולית הכפית בכף הרגל

לקביעת תור לפיזיותרפיסט מומחה לדורבן התקשרו עכשיו: 073-7815447

במקרה של כף רגל בעלת מבנה שטוח או קשת גבוהה – מומלץ להתאים מדרסים להתאמה ותמיכה טובה של מוצרי ההנעלה למבנה הייחודי של כף הרגל, במקרים בהם טיפולים שמרניים אינם מביאים מזור, ניתן לבחור גם בטיפול בגלי הלם או בזריקות קורטיזון אל האזור המודלק.

דורבן ברגל שאינו מגיב לטיפולים שמרניים – אפשרות לטיפול כירורגי

במקרים בהם הדורבן ברגל אינו מגיב לטיפולים תרופתיים, עיסויים והתאמת ההנעלה – ניתן לשקול טיפול ניתוחי שיקל על המטופל. בהליך הכירורגי נכרת הבלט שהתווסף לבסיס העצם ובכך ישנה הקלה על הכאבים (אם כי ההליך אינו מסייע בהפחתת הדלקת). אפשרות נוספת שהתפתחה בשנים האחרונות היא הליך כירורגי להארכת הרצועה הפלנטארית של כף הרגל, המבוצע בדרך כלל בשיטה זעיר פולשנית. 

מה אפשר לעשות על מנת להפחית את הסיכון לדורבן ברגל?

בין אם כבר סבלתם בעבר מדורבן ברגל או בין אם לאו, השמירה על משקל גוף תקין, בחירה בנעליים איכותיים (עם מדרסים, אם צריך) ושמירה על שיגרת פעילות גופנית שמתאימה ליכולות והימנעות מעמידה או פעילות אתלטית למשך שעות רבות ביום – כל אלה עשויים לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות של דורבן ברגל, כמו גם יסייעו לשמירה על אורח חיים בריא ומספק.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך