/
/
פוליפים במעי הגס

פוליפים במעי הגס

פוליפ הוא גידול תפוח, לרוב שפיר, אשר צמוד לקרום רירי כמו חלל הבטן, הגרון או חלל האף. כאשר הפוליפ גדל הוא מפריע לפעילות תקינה של האיבר שבו הוא מתפתח, ומתעורר צורך בהתערבות כירורגית.

מומחים רלוונטיים

פוליפים עשויים להתפתח בחלקים שונים של מערכת העיכול, אך נפוצים במיוחד במעי הגס. גודלם נע בין כמה מ"מ לכמה ס"מ. הם גדלים כבליטות בשרניות מהציפוי הפנימי של המעי הגס בחלקים שונים של המעי, ויכולים להיווצר במקביל בכמה מקומות לאורכו.

ככלל, פוליפ במעי אינו מסוכן, ויופיע כמעט אצל כל אדם בשלב מסוים בחיים, ללא תסמינים, אך חלק מהפוליפים עשויים לייצר הפרשות ריריות או דימום ולגרום לשינוי תפקוד המעיים, ובמקרים נדירים לכאבי בטן. כיוון שחלק מהפוליפים עלולים להשתנות עם הזמן ולהפוך משפירים לממאירים (כחמישה אחוזים), הם מוכרים כאחד הגורמים העיקריים להתפתחות סרטן המעי הגס, ונודעת חשיבות רבה לגילוי מוקדם שלהם. 

פוליפים במעי הגס – גורמי סיכון ותסמינים

פוליפים במעי מתפתחים עקב התרבּוּת בלתי תקינה של תאים במערכת העיכול. בשלבים הראשונים להתפתחותו, פוליפ במעי דומה לפטרייה ללא ה"רגל" שעליה היא עומדת, ובהמשך עשוי הפוליפ לפתח "רגל" כזו ולצמוח לתוך חלל המעי.

עם גורמי הסיכון להתפתחות פוליפים במעי הגס נמנים: השמנה; ביצוע פעילות גופנית מועטה; צריכת אלכוהול; עישון; סוכרת; תזונה עתירת שומן ודלה בסיבים; גיל – בני למעלה מ-50 מצויים בסיכון מוגבר להיווצרות פוליפים במעי; היסטוריה של פוליפים במעי ותורשה – מטופלים שלהם רקע רפואי משפחתי של סרטן המעי הגס.

תסמינים שעשויים להעיד על התפתחות פוליפים במעי הם ירידה בלתי מוסברת במשקל; כאבי בטן; דם בצואה; שינוי בתדירות ההתרוקנות כמו גם במרקם הצואה, וכן אנמיה מסיבה בלתי ברורה.

סוגי פוליפים במעי הגס

ישנם שלושה סוגים עיקריים של פוליפים הנוצרים במעי הגס:

1. פוליפ אינפלמנטורי – במרבית המקרים פוליפ מסוג זה מתפתח על רקע מחלות מעי דלקתיות, המגבירות את הסיכוי להשתנות הפוליפ משפיר לממאיר.

2. פוליפ היפרפלסטי – גידולים מסוג זה, שגודלם עד חמישה מ"מ, מתפתחים בחלקו התחתון של המעי, ולרוב אינם נהפכים לממאירים.

3. פוליפ אדנומה – פוליפים אלה מהווים שני שלישים מהפוליפים הנוצרים במעי הגס סך הכול, והם מופיעים במיקומים שונים לאורך המעי. חלק קטן של הפוליפים מסוג זה הופך לממאיר.

אבחון פוליפים במעי הגס

ניתן לאבחן פוליפים במעי על ידי כמה בדיקות:

1. בדיקת קולונוסקופיה –  במסגרת בדיקה אנדוסקופית זו, המדגימה את חלל דרכי העיכול העליונות או התחתונות, בוחנים את רירית המעי הגס מפי הטבעת ועד נקודת החיבור למעי הדק, באמצעות מצלמה. בבדיקה זו, המבוצעת לרוב תחת טשטוש, מוחדר סיב אופטי לפי הטבעת של הנבדק, המאפשר לאתר פוליפים לאורך המעי, לאבחן את סוגם ולהסירם במידת הנדרש – הן לצורך ביצוע ביופסיה לפוליפ במעבדה הן כדי לכרות את הפוליפ טרם יהפוך לממאיר.
לחלופין אפשר לבצע בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית שהיא בדיקת CT מתקדמת, כאשר שחזור חתכי ה-CT מאפשר בחינה מיטבית של המעי הגס ואיתור פוליפים שגודלם יותר מחמישה מ"מ.

2. בדיקת דם סמוי בצואה – מתאפיינת ברגישות נמוכה בהרבה באיתור מוקדם של פוליפים, בהשוואה לקולונוסקופיה.

3. הדמיית רנטגן של המעי באמצעות חוקן בריום – שיטה זו כמעט אינה מצויה בשימוש כיום.

4. בדיקות סקר תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס – מבוצעות לאנשים הנמנים עם קבוצות הסיכון להתפתחות סרטן מסוג זה, בפרט לאנשים מעל גיל 50. במסגרת הבדיקה ניתן לאתר פוליפים במעי בשלבי התפתחות התחלתיים ולהסירם טרם יהפכו לגידולים ממאירים. פוליפ שהוסר נשלח לבדיקה פתולוגית, ובהתאם לממצאי בדיקה זו ולמספר הפוליפים שאותרו מחליט הרופא לגבי המשך המעקב הנדרש.

5. בדיקה גנטית לאיתור הסיכוי להתפתחות סרטן – מציעה מניעה מוקדמת לפני צמיחת הפוליפ במעי, על ידי איתור מוטציות מסוימות בגנים שמוכרות כמגבירות משמעותית את הסיכוי ללקות בעתיד בסרטן המעי הגס. שיטה זו מאפשרת לחשב את הסיכוי להתפתחות המחלה גם בקרב נבדקים צעירים ולהחליט על צעדים מונעים, למשל עריכת בדיקות הסקר בגיל מוקדם יותר ובתדירות תכופה יותר, לפי סוג המוטציה שהתגלה.

שיטות הטיפול הנהוגות לאחר אבחון פוליפים במעי הגס

כאשר במסגרת דרכי האבחון לעיל אותרו פוליפים, מומלץ להסירם, זאת כיוון שאין אפשרות לחזות אם הפוליפ יהפוך לממאיר ביום מן הימים, ומתי זה עתיד להתרחש. כריתת הפוליפים היא צעד חשוב במניעת התפתחות סרטן המעי הגס.

את מרבית הפוליפים אפשר להסיר במהלך ביצוע בדיקת קולונוסקופיה, ופוליפים קטנים יותר ניתן להשמיד באמצעות נגיעה בהם בזרם חשמלי. ישנם פוליפים אשר הסרתם באמצעות מכשור אינה מתאפשרת בין בשל מיקומם בין בשל גודלם, ובמקרים אלה נדרש לערוך ניתוח לצורך כריתתם.

על פי רוב, פוליפ שהוסר לחלוטין אינו שב להתפתח. עם זה בקרב שליש מהמטופלים שטופלו להסרת פוליפים במעי הגס ישנוֹ סיכוי להיווצרות פוליפים חדשים לאורך הזמן, ולפיכך מומלץ להם להימצא במעקב ולבצע בדיקת קולונוסקופיה אחת לכמה שנים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך