/
/
קולונוסקופיה מתי צריך ומתי לא

קולונוסקופיה – מתי צריך ומתי לא?

קולונוסקופיה היא הבדיקה המדויקת ביותר לסרטן המעי הגס (הקולון) והרקטום, ומוכחת כמזהה את המחלה בשלב מוקדם וכמצילת חיים.  אבל אפילו בדיקה מצוינת יכולה להיעשות לעיתים תכופות מדי. הנה כמה כללי ברזל שישמשו אתכם על מנת לדעת מתי אתם צריכים אותה, ומתי לא

מומחים רלוונטיים

קולונוסקופיה אחת בכל 5-10 שנים

פוליפים במעי הגס או הרקטום הנם נפוצים במבוגרים ובד"כ אינם מזיקים. אבל פוליפים מסוימים – הנקראים אדנומות – עלולים להתפתח לגידול סרטני. אנשי מקצוע יכולים לזהות ולהסיר פוליפים במהלך בדיקת קולונוסקופיה, אשר משתמשת בצינור גמיש ומואר על מנת לבחון את הרקטום והמעי הגס. אם הבדיקה איננה מזהה אדנומות או סרטן, ואין לכם גורמי סיכון אחרים למחלה, הסיכויים שתפתחו אותה במהלך עשר השנים הקרובות נמוכה.

זאת מכיוון שהבדיקה מפספסת מעט מאד אדנומות וסרטן קולורקטלי מתפתח באיטיות רבה. אפילו אם הוסרה אדנומה קטנה אחת או שתיים, שבעלות סיכון נמוך, הסיכוי שתפתחו סרטן בחמש השנים הקרובות נמוך, וחזרה על הבדיקה בטווח זמנים קטן יותר איננה מועילה. ולכן – רוב האנשים נדרשים לבדיקה אחת בעשור, ורק מעטים, עם פוליפים גדולים ורציניים יותר יידרשו לבדיקות תכופות יותר מאשר פעם בחמש שנים. 

לבדיקה עלולים להיות סיכונים

הקולונוסקופיה הינה בדיקה בטוחה. אך לעיתים, היא עלולה לגרום לסיבוכים, הכוללים דימום כבד, קרעים במעי, דלקת של כיסים במעי הנקראת דיברטיקולוטיס, או סעפת, כאבים עזים בבטן ובעיות אחרות באנשים עם מחלות לב וכלי דם. חלק מהסיכונים יכולים להוביל לעירוי דם, ניתוח, אשפוז ובמקרים נדירים, למוות. הבדיקה כרוכה גם באי-נוחות.

עליכם להגביל את האכילה שלכם בימים שלפני הבדיקה וליטול תרופות משלשלות. בנוסף, מכיוון שהבדיקה כרוכה בהרדמה, מישהו צריך לשהות אתכם ולהסיע אתכם בחזרה הביתה מהמרפאה (ויפספס תוך כדי יום עבודה...). בסופו של דבר, אתם לא רוצים לעשות את הבדיקה לעיתים תכופות יותר מהנדרש. 

אז מתי הבדיקה מוצדקת?

הבדיקות לסרטן המעי הגס מתחילים בגיל 50 עבור מרבית האנשים. אם הקולונוסקופיה לא מאתרת אדנומות או סרטן ואין לכם גורמי סיכון, הבדיקה הבאה תהיה בעוד 10 שנים. אם הממצאים מראים אדנומה קטנה אחת או שתיים, בעלות סיכון נמוך, ושמוסרות במהלך הבדיקה, עליכם לחזור על הבדיקה בתוך 5 עד 10 שנים.

עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם על תכיפות הבדיקה לה אתם נדרשים אם הנכם סובלים ממחלת מעיים דלקתית, היסטוריה של אדנומות מרובות, גדולות או בעלות סיכון גבוה, או אם יש לכם היסטוריה משפחתית של סרטן או אדנומות. בדיקות תקופתיות אינן נדרשות לאחר גיל 75. 

על מנת להגן על עצמכם מפני סרטן המעי הגס, הנה כמה צעדים שיכולים לסייע:

  • שינויים באורח החיים. אכילה מוגברת של פירות, ירקות ודגנים מלאים, והפחתה באכילה של מאכלים שומניים ובשרים אדומים או מעובדים. ירידה במשקל העודף, התעמלות, הגבלה בשתיית אלכוהול והימנעות מעישון. 
  • קבלו תוצאות בדיקות מדויקות. הקפידו על ההוראות המקדימות שניתנו על ידי המרפאה להכנת המעיים לבדיקה. אם יש לכם שאלות, תתקשרו למרפאה ועברו על ההוראות עם האחות. 
  • שקלו צעדים חלופיים. אם הנכם בעל סיכון ממוצע, התייעצו עם הרופא שלכם לגבי אופציות נוספות לבדיקה. בדיקות חלופיות שיכולות למצוא פוליפים וסרטן, ודורשות הכנה למעיים, כוללות סיגמוידוסקופיה גמישה, המשתמשת בצינור קצר כדי לבחון את הרקטום והמעי הגס, ו-CT קולונוגרפיה, בה מוכנס צינור לרקטום וסורק רנטגן מייצר תמונות. בדיקות צואה יכולות לזהות סימנים של סרטן ואינן דורשות הכנת מעיים. תוצאות חריגות שנמצאות בבדיקות חלופיות מצריכות בחינה נוספת באמצעות קולונוסקופיה.
  • דווח/י על סימנים מקדימים. סימנים אלו כוללים שינויים בהרגלי מעיים שנמשכים שבוע או יותר, כגון דימום רקטלי, יציאות כהות או צרות, עצירות או שלשול, כאבים עזים בבטן, או הדחף ליציאה כשאין בכך צורך. עייפות תמידית, אנמיה, וירידה פתאומית במשקל עלולים להיות סימנים מאוחרים יותר. 
     

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך