/
/
פוליפ במעי הגס

פוליפ במעי הגס – איך מטפלים?

בישראל, מאובחנים בכל שנה כ-3,000 נשים וגברים כחולים מסרטן המעי הגס – הוא סוג הסרטן השני בשכיחותו מבין סוגי הסרטן הקטלניים, שהם בעלי שיעורי תמותה גבוהים. כמו בהרבה סוגים אחרים של סרטן, גם כאן גילוי מוקדם עשוי לעשות את ההבדל בין חיים למוות – עד 90% מהחולים בסרטן המעי הגס שאובחנו בשלב מוקדם של המחלה יחלימו ממנה באופן מלא, בעוד חולי סרטן המעי הגס בשלב התפתחות מתקדם של המחלה (שלב 4), הם בעלי סיכויי הישרדות לחמש שנים של פחות מ-6%. 

מומחים רלוונטיים

ההמלצה הגורפת, אם כן, היא לבצע מספר בדיקות אבחנתיות לגילוי מוקדם של סרטן, ביניהן בדיקה המכונה קולונוסקופיה לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. זו בדיקה אבחנתית בכלים אנדוסקופיים של המעי הגס. קולונוסקופיה משמשת לאיתור פוליפים במעי הגס ואם מוצאים כאלה במהלך הבדיקה – ברוב המכריע של המקרים יש לטפל בהם.

בדיקת קולונוסקופיה מומלצת לנשים ולגברים בדרך כלל החל מגיל חמישים, בתדירות משתנה על פי הערכת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס (ההמלצה למי שאין להם סיפור משפחתי של סרטן מסוג כזה, היא לעבור בדיקת קולונוסקופיה אבחנתית אחת לעשר שנים). מה קורה שבמהלך הבדיקה אכן מגלים פוליפים? מה המשמעות, מה הסיכוי לסרטן ומה עושים הלאה? כל מה שצריך לדעת על טיפול בפוליפים במעי הגס – לפניכם.

מהם פוליפים במעי הגס?

פוליפים הם גידולים בשרניים זעירים שנוטים להתפתח במיקומים שונים בגוף, כמו למשל במערות האף, באזור הלוע – או במעי הגס. דווקא האחרון הוא המיקום הנפוץ ביותר להתפתחות של פוליפים, במיוחד לאחר גיל חמישים. במקרים חריפים, פוליפים עלולים לגרום לדימום בצואה או אפילו לחסימת מעיים. בכ-5% מהמקרים, פוליפ יהפוך ממאיר לאורך זמן. אבל ברוב המכריע של המקרים, הפוליפים אינם מעוררים תסמינים כלל, ובמקרים כאלה אדם יכול לחיות חיים ארוכים ונוחים מבלי לדעת שיש לו פוליפים במעי. 

מכיוון שאי אפשר לדעת איזה מהפוליפים יתפתח לגידול ממאיר ואיזה מהם לא, על אף הסבירות הנמוכה בכל פוליפ להתפתחות של סרטן במעי – כאשר בבדיקת קולונוסקופיה מתגלים פוליפים במעי, ההמלצה הגורפת היא להסיר את הפוליפים בהליך כירורגי. 

פוליפקטומיה – הסרת פוליפים במעי הגס

ההליך של הסרת פוליפים מבוצע בדרך כלל בטיפול אנדוסקופי, במהלך קולונוסקופיה טיפולית. פוליפים קטנים ניתן לצרוב בעדינות באמצעות הולכה חשמלית, פוליפים גדולים יותר נכרתים באמצעות חוט עדין שנכרת סביבם. הטיפול מבוצע בהרדמה כללית ואורך עד שעה בדרך כלל, ללא אשפוז ללילה. ההחלמה מההליך היא פשוטה אולם ייתכנו דימומים מפי הטבעת בימים הראשונים לאחר ביצוע ההליך. ההכנות לביצוע ההליך, כמו גם ההכנות לקראת בדיקת קולונוסקופיה אבחנתית, הן מדוייקות וכרוכות בתפריט ייחודי וצום לקראת הבדיקה – חשוב לעקוב בקפידה אחר ההוראות שתקבלו מהרופא לקראת ביצוע ההליך.  

במקרים נדירים ומורכבים של פוליפים במעי, לא ניתן לבצע את הכריתה של הפוליפים באמצעות כלים אנדוסקופיים, ויש לבצע ניתוח בהליך פתוח של כריתת חלקים מהמעי. כריתת הפוליפים היא הליך בעל יעילות גבוהה במיוחד למניעת התפתחות של גידולים ממאירים לאורך המעי הגס. הפוליפים שנכרתו נשלחים בדרך כלל לבדיקת ממאירות (ביופסיה) ועל פי התוצאות של בדיקה זו נקבעים טיפולי המשך. 

חשוב לדעת, כי בעוד כריתה של פוליפ במעי היא תהליך שמחסל באופן סופי את הסיכון שהפוליפ יתפתח לגידול ממאיר – היא אינה מבטיחה מניעה של התפתחות פוליפים נוספים לאורך המעי בהמשך, ועל כן יש להמשיך ולבצע בדיקות קולונוסקופיה אבחנתיות בכל שלוש עד עשר שנים (הרופא המטפל ימליץ על התדירות המתאימה בכל מטופל). 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך