לחץ דם תקין: מהו לחץ דם תקין ומדוע זה חשוב כל כך

  • טיפים רפואיים
  • Mar 01 2021
  • 03 pm

כל תא בגוף שלנו נדרש לחמצן ולחומרי הזנה, והוא מקבל את אלה מזרם הדם. הגוף, מקודקוד הראש ועד לקצות האצבעות מרושת בכלי דם – עורקים, ורידים, ונימים, שמובילים דם מחומצן לכל תא בגוף ואוספים דם רווי בפחמן דו חמצני אל הריאות. המהירות שבה זורם הדם בכלי הדם מייצרת לחץ באותם כלי דם – זהו לחץ הדם, והוא משתנה משמעותי לבריאות הפיזית, המנבא על פי מחקרים רבים בעולם את תוחלת החיים והמצב הגופני שלו. 

כשערכי לחץ הדם סוטים מגבולות הנורמה, ייתכן שמדובר בבעיה – במיוחד כאשר הערכים הנמדדים הם גבוהים, במצב המכונה "יתר לחץ דם". מצב כזה, שנגרם מסיבות שונות, הוא מצב מסוכן מבחינה בריאותית עד כדי כך שהרוויח בעשור האחרון את הכינוי הלא מחמיא "הרוצח השקט". הכל על לחץ דם תקין, הערכים התקינים של לחץ הדם ואיך אפשר לשמור עליו – במאמר שלפניכם.

מומחים רלוונטיים

מהו לחץ דם תקין, ומדוע הוא כל כך חשוב?

ערכי לחץ דם נמדדים בשני מצבים שונים בכלי הדם – לחץ דם סיסטולי הוא לחץ הדם המרבי בכלי הדם, מייד לאחר פעימת הלב. ואילו לחץ דם דיאסטולי הוא לחץ הדם הנמוך ביותר בכלי הדם, בין פעימות הלב. מדדי לחץ דם נספרים ביחידות של מילימטר כספית (ממ"כ) במבנה שמתאר את שני הערכים – סיסטולי ודיאסטולי. ביחד עם זאת, לחץ דם תקין מורכב משני ערכים בטווח הנורמה. 

בישראל, לחץ דם אופטימלי הוא לחץ דם נמוך מ-120/80. לחץ דם נורמלי, בריא, שאינו דורש טיפול רפואי, הוא לחץ דם נמוך מ-129/84. לחץ דם שנחשב גבוה הוא בעל ערכים של עד 139/89, וכל מדידה של ערכים גבוהים מאלה, נחשבת מצב של יתר לחץ דם פתולוגי. שני הערכים אמורים להיות בטווח הנורמה, וכשכל אחד מהם הוא גבוה ביחס לסרגל הערכים הבריאים, כדאי לתת את הדעת בעניין ולפעול על מנת להשיב את לחץ הדם לגבולות הבריאים שלו. 

מבחינה רפואית, נהוג לחלק את המקרים של יתר לחץ דם לשלוש רמות, לפי החלוקה הבאה:

  • יתר לחץ דם קל: בלחץ דם סיסטולי של 140-160 או לחץ דם דיאסטולי של 90-100
  • יתר לחץ דם בינוני: בלחץ דם סיסטולי של 160-180 או לחץ דם דיאסטולי של 100-110
  • יתר לחץ דם חמור: בלחץ דם סיסטולי של 180 ומעלה, או לחץ דם דיאסטולי של 110 ומעלה

כשלחץ הדם הוא גבוה, כלי הדם פועלים בלחץ גדול ומתבלים. כלפי חוץ, בדרך כלל אין תסמינים וקשה לדעת שזה המצב ללא מדידות – וזו בדיוק הסיבה לכך שיתר לחץ דם מכונה גם "הרוצח השקט". ביחד עם היעדר התסמינים בדרך כלל, ההשפעות על בריאות הגוף הן מרחיקות לכת ויתר לחץ דם מקושר למחלות רבות, לפגיעה משמעותית באיכות החיים וגם לתמותה מוקדמת. 

לחץ דם תקין

האם ערכי לחץ הדם הם קבועים בכל העולם?

לאורך עשרות שנים, הערכים התקינים של מדידות לחץ הדם ירדו, כמו גם ערכים בריאותיים נוספים, כמו למשל שיעור השומנים בדם. זאת, מפני שהוכח כי טיפול מקדים בבעיות כמו יתר לחץ דם נושא תוצאות חיוביות יותר מאשר טיפול ביתר לחץ דם כשהערכים כבר גבוהים. מעניין אולי לציין כי בשנת 2017 פרסם הארגון האמריקאי למניעת מחלות לב הנחיות חדשות, הקובעות כי יתר לחץ דם ייקבע כבר ממדידה של לחץ דם ברמות של 130/80 – נמוך יותר מזה שנקבע בעבר. בישראל לא ממהרים לפעול על פי המלצת הארגון, אולם בהחלט לוקחים בחשבון את ההנחיה וממליצים על שינויים לאורח חיים בריא יותר עבור מי שלחץ הדם שלו הוא גבולי. 

יתר לחץ דם – כמה הוא שכיח בישראל?

בממוצע, אחד מכל חמישה ישראלים סובל מיתר לחץ דם, כאשר נתונים אלה בדרך כלל נמצאים בהלימה עם יתר שומנים בדם (היפר ליפידמיה), יתר כולסטרול בדם, השמנת יתר ותסמונת מטאבולית – כל אלה, מקושרים באופן מובהק לתוחלת חיים קצרה יותר ולשורה של מחלות ומצבים בריאותיים כמו איסכמיה לבבית ("התקף לב"), שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2 ועוד. 

השכיחות של יתר לחץ דם עולה באופן מובהק עם הגיל, הנה הנתונים נכון לישראל בשנת 2019:
•    עד גיל 45, רק כ-7.6% מהגברים ו-6.8% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    מגיל 45 – 55, 18.6% מהגברים ו-16.3% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    מגיל 55 - 65, 37.8% מהגברים ו-34.8% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    בגילאים מאוחרים יותר, מעל 50% מהגברים ומעל 60% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם

לחץ דם תקין – איך שומרים עליו?

הרבה גורמים משפיעים על ערכים תקינים של לחץ הדם, חלקם נובעים מאורח החיים, וחלקם בלתי ניתנים לשינוי, כמו למשל גורמים גנטיים. אפשרי בהחלט לסבול מיתר לחץ דם גם לצד משקל גוף תקין, אולם שמירה על תזונה בריאה, שיגרת חיים פעילה והימנעות מחומרים שמשפיעים לרעה על ערכי לחץ הדם, במיוחד אצל מי שיודע שיש לו נטייה גנטית ליתר לחץ דם, עשויים לחולל פלאים לבריאות בכלל ולערכי לחץ הדם בפרט.

הנה כמה המלצות לשמירה על לחץ דם תקין:
•    דיאטה לשמירה על מערכת הלב וכלי הדם: מומלץ להפחית צריכה של מוצרים (ובפרט שומנים) מן החי, מלחים, מזונות מעובדים, אלכוהול בכמות גבוהה, וקפאין. כדאי להגביר את הצריכה של דגים בריאים ממקורות איכותיים, שפע של פירות וירקות המכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ובמקרה הצורך להגביר צריכה של ויטמינים C ו E וחומצות שומן מסוג אומגה 3. 
•    כדאי להימנע מעישון ועישון פסיבי
•    כדאי להקפיד על שיגרה של פעילות גופנית שממריצה את הדופק למשך לפחות שלוש שעות בשבוע, עם המלצה לפעילות גופנית של כחצי שעה בכל יום. הליכה לטיול עם הכלב, שחייה או פילאטיס הם בחירה מצוינת לשמירה לשמירה על בריאות מערכת הלב וכלי הדם.
•    חשוב להקפיד גם על שינה בריאה בכמות מספקת – לפחות שמונה שעות של שינה רצופה למבוגרים בכל לילה. 
•    חשוב להקפיד על חיים נטולי מתחים ודאגות ברמה שמכבידה על הבריאות הנפשית. כולנו חווים מתחים מידי פעם ולעיתים מתח עשוי אפילו להוות השפעה חיובית על החיים, אולי כאשר המתח נמשך זמן רב, משפיע משמעותית על אורח החיים או מפריע לשמחת החיים – חשוב לטפל בו, למשל על ידי סיגול שיגרת חיים נינוחה יותר; תרגול של מדיטציות, מיינדפולנס או דמיון מודרך; ועוד.

טיפול תרופתי ביתר לחץ דם

כאשר ערכי לחץ הדם חורגים באופן משמעותי מהערכים הנחשבים בריאים, יומלץ בדרך כלל על טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם באופן מכוון, על מנת למנוע שחיקה בכלי הדם, היווצרות של מפרצת או שבץ מוחי, פגיעה באספקת הדם ללב, למוח, ולתאי הגוף, ועוד נזקים שיתר לחץ דם עלול לגרום להם. מגוון התרופות להורדת לחץ הדם הוא גדול, והוא כולל מעכבי ACE, חוסמי קולטנים לאנגיוטנסין 2, חוסמי אלפא או בטא, תרופות משתנות, ועוד. הטיפול ניתן לעיתים לפרק זמן מוגבל ולעיתים בנטילה קבועה לאורך החיים. חשוב לבצע בדיקות דם ביתיות או במסגרת הרפואית על מנת לעקוב אחר ערכי לחץ הדם ולוודא שהם תקינים.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

לתיאום תור מיידי התקשרו עכשיו

התקשרו 073-7842607

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין