/
/
לחץ דם תקין: מהו לחץ דם תקין ומדוע זה חשוב כל כך | MIOK

לחץ דם תקין: מהו לחץ דם תקין ומדוע זה חשוב כל כך

כל תא בגוף שלנו נדרש לחמצן ולחומרי הזנה, והוא מקבל את אלה מזרם הדם. הגוף, מקודקוד הראש ועד לקצות האצבעות מרושת בכלי דם – עורקים, ורידים, ונימים, שמובילים דם מחומצן לכל תא בגוף ואוספים דם רווי בפחמן דו חמצני אל הריאות. המהירות שבה זורם הדם בכלי הדם מייצרת לחץ באותם כלי דם – זהו לחץ הדם, והוא משתנה משמעותי לבריאות הפיזית, המנבא על פי מחקרים רבים בעולם את תוחלת החיים והמצב הגופני שלו. 

כשערכי לחץ הדם סוטים מגבולות הנורמה, ייתכן שמדובר בבעיה – במיוחד כאשר הערכים הנמדדים הם גבוהים, במצב המכונה "יתר לחץ דם". מצב כזה, שנגרם מסיבות שונות, הוא מצב מסוכן מבחינה בריאותית עד כדי כך שהרוויח בעשור האחרון את הכינוי הלא מחמיא "הרוצח השקט". הכל על לחץ דם תקין, הערכים התקינים של לחץ הדם ואיך אפשר לשמור עליו – במאמר שלפניכם.

להתייעצות וקביעת תור מהיר להולטר לחץ דם (תוך 72 שעות) - התקשרו: 073-7842607

מומחים רלוונטיים

מהו לחץ דם תקין, ומדוע הוא כל כך חשוב?

ערכי לחץ דם נמדדים בשני מצבים שונים בכלי הדם – לחץ דם סיסטולי הוא לחץ הדם המרבי בכלי הדם, מייד לאחר פעימת הלב. ואילו לחץ דם דיאסטולי הוא לחץ הדם הנמוך ביותר בכלי הדם, בין פעימות הלב. מדדי לחץ דם נספרים ביחידות של מילימטר כספית (ממ"כ) במבנה שמתאר את שני הערכים – סיסטולי ודיאסטולי. ביחד עם זאת, לחץ דם תקין מורכב משני ערכים בטווח הנורמה. 

בישראל, לחץ דם אופטימלי הוא לחץ דם נמוך מ-120/80. לחץ דם נורמלי, בריא, שאינו דורש טיפול רפואי, הוא לחץ דם נמוך מ-129/84. לחץ דם שנחשב גבוה הוא בעל ערכים של עד 139/89, וכל מדידה של ערכים גבוהים מאלה, נחשבת מצב של יתר לחץ דם פתולוגי. שני הערכים אמורים להיות בטווח הנורמה, וכשכל אחד מהם הוא גבוה ביחס לסרגל הערכים הבריאים, כדאי לתת את הדעת בעניין ולפעול על מנת להשיב את לחץ הדם לגבולות הבריאים שלו. 

מבחינה רפואית, נהוג לחלק את המקרים של יתר לחץ דם לשלוש רמות, לפי החלוקה הבאה:

  • יתר לחץ דם קל: בלחץ דם סיסטולי של 140-160 או לחץ דם דיאסטולי של 90-100
  • יתר לחץ דם בינוני: בלחץ דם סיסטולי של 160-180 או לחץ דם דיאסטולי של 100-110
  • יתר לחץ דם חמור: בלחץ דם סיסטולי של 180 ומעלה, או לחץ דם דיאסטולי של 110 ומעלה

כשלחץ הדם הוא גבוה, כלי הדם פועלים בלחץ גדול ומתבלים. כלפי חוץ, בדרך כלל אין תסמינים וקשה לדעת שזה המצב ללא מדידות – וזו בדיוק הסיבה לכך שיתר לחץ דם מכונה גם "הרוצח השקט". ביחד עם היעדר התסמינים בדרך כלל, ההשפעות על בריאות הגוף הן מרחיקות לכת ויתר לחץ דם מקושר למחלות רבות, לפגיעה משמעותית באיכות החיים וגם לתמותה מוקדמת. 

עם לחץ דם גבוה אסור לשחק! - התקשרו עכשיו לתור מהיר: 073-7842607

לחץ דם תקין

לחץ דם תקין למבוגר

חשוב מאוד לשמור על לחץ דם תקין בכל שלבי החיים, אך במיוחד חשוב לעשות זאת כשמתבגרים. על פי איגוד הלב האמריקאי, בין 70 ל-80 אחוז מהאנשים המבוגרים בארצות הברית סובלים מיתר לחץ דם. לחץ דם תקין עבור רוב המבוגרים מוגדר כלחץ דם סיסטולי של פחות מ-120 או לחץ דם דיאסטולי של פחות מ-80. טרום יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם סיסטולי של בין 120 ל-129 ולחץ דם דיאסטולי של פחות מ-80. יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם סיסטולי של 130 ומעלה, או לחץ דם דיאסטולי של 80 ומעלה. 

לחץ דם תקין לקשישים

ההנחיות העולמיות עבור קשישים אינן שונות באופן מהותי מההנחיות הרגילות למבוגרים. בהקשר זה פרסם לאחרונה איגוד הלב האמריקני (AHA) את ההנחיות שלו לאנשים בני 65 ומעלה, לפיהם צריכים באופן אידיאלי להיות עם לחץ דם של מתחת ל-130/80 מ"מ כספית. בנוסף, המליץ איגוד הלב האמריקאי על שינויים באורח החיים לקשישים שיש להם לחץ דם גבוה אך נמוך מ-130/80 מ"מ כספית. 

בקרב קשישים עם יתר לחץ דם, לעתים קרובות לחץ הדם הסיסטולי הוא 130 ומעלה ודווקא לחץ הדם הדיאסטולי נמוך מ-80. מצב רפואי זה מכונה "יתר לחץ דם סיסטולי מבודד" ונובע לרוב מהתקשות הקשורה לגיל של העורקים הראשיים. זוהי הצורה הנפוצה ביותר של לחץ דם גבוה בקרב קשישים ועלולה לעיתים להוביל לבעיות בריאותיות חמורות נוספות כמו קוצר נשימה במאמץ קל, סחרחורת בעמידה מהירה מדי ונפילות. עם זאת, זו לא הסיבה היחידה למצבים אלו, ובכל מקרה בו חשים תחושות אלו חשוב לפנות לבדיקה רפואית.

טבלת ערכי לחץ דם

לחץ דם סיסטולי (המספר הראשון)

 

לחץ דם דיאסטולי

(המספר השני)

קטגוריית לחץ הדם

פחות מ-120

וגם

נמוך מ-80

תקין

120 עד 129

וגם

נמוך מ-80

מוגבר (טרום יתר לחץ דם)

130-139

או

80-89

יתר לחץ דם בדרגה 1

140 ומעלה

או

90 ומעלה

יתר לחץ דם בדרגה 2

מעל 180

או/וגם

מעל 120

משבר יתר לחץ דם – יש להיוועץ ברופא במיידיות

הטבלה הנ"ל מייצגת את רמות ערכי לחץ הדם כפי שהוגדרו על ידי איגוד הלב האמריקאי. בכל מקרה, אין לבצע אבחון של לחץ דם תקין או לא תקין לבד ויש להיוועץ עם הרופא המטפל.
חמשת טווחי לחץ הדם המוכרים על ידי איגוד הלב האמריקאי הם:

  • לחץ דם תקין – ערכי לחץ דם הנמוכים מ-120/80 מ"מ כספית נחשבים בטווח התקין. אם התוצאות שלך נכללות בקטגוריה זו, היצמד להרגלים חיים בריאים ללב כמו תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה.
  • לחץ דם מוגבר - לחץ דם מוגבר מוגדר כלחץ דם סיסטולי בין 120-129 ולחץ דם דיאסטולי של פחות מ-80 מ"מ המודגם בבדיקות חוזרות. אנשים עם לחץ דם גבוה צפויים לפתח יתר לחץ דם, אלא אם כן יינקטו צעדים כדי לשלוט במצב.
  • יתר לחץ דם בדרגה 1 - יתר לחץ דם בדרגה 1 הוא כאשר לחץ הדם נע באופן עקבי בין 130-139 סיסטולי או 80-89 דיאסטולי. בדרגה זו של יתר לחץ דם, הרופאים עשויים להציע שינויים באורח החיים ולהוסיף תרופות ללחץ דם על סמך הסיכון למחלות לב וכלי דם טרשתיות, כגון התקף לב או שבץ.
  • יתר לחץ דם בדרגה 2 - יתר לחץ דם בדרגה 2 הוא כאשר לחץ הדם נע באופן עקבי מעל 140/90 מ"מ כספית ומעלה. בשלב זה של לחץ דם גבוה, הרופאים עשויים לרשום שילוב של תרופות ללחץ דם, לצד שינויים באורח החיים.
  • משבר יתר לחץ דם - שלב זה של לחץ דם גבוה דורש טיפול רפואי. אם קריאות לחץ הדם שלך עולים לפתע על 180/120 מ"מ כספית, יש להמתין חמש דקות ולאחר מכן לבדוק שוב את לחץ הדם. אם הקריאות עדיין גבוהות בצורה יוצאת דופן, פנה מיד לרופא - יכול להיות שאתה חווה משבר יתר לחץ דם. אם לחץ הדם שלך גבוה מ-180/120 מ"מ כספית ואתה חווה תסמינים נוספים, כמו למשל כאבים בחזה, קוצר נשימה, כאבי גב חד, חוסר תחושה/חולשה, שינוי בראייה או קשיי דיבור, אל תחכה לראות אם הלחץ שלך יורד מעצמו והתקשר למגן דוד אדום מייד (101).

האם ערכי לחץ הדם הם קבועים בכל העולם?

לאורך עשרות שנים, הערכים התקינים של מדידות לחץ הדם ירדו, כמו גם ערכים בריאותיים נוספים, כמו למשל שיעור השומנים בדם. זאת, מפני שהוכח כי טיפול מקדים בבעיות כמו יתר לחץ דם נושא תוצאות חיוביות יותר מאשר טיפול ביתר לחץ דם כשהערכים כבר גבוהים. מעניין אולי לציין כי בשנת 2017 פרסם הארגון האמריקאי למניעת מחלות לב הנחיות חדשות, הקובעות כי יתר לחץ דם ייקבע כבר ממדידה של לחץ דם ברמות של 130/80 – נמוך יותר מזה שנקבע בעבר. בישראל לא ממהרים לפעול על פי המלצת הארגון, אולם בהחלט לוקחים בחשבון את ההנחיה וממליצים על שינויים לאורח חיים בריא יותר עבור מי שלחץ הדם שלו הוא גבולי. 

יתר לחץ דם – כמה הוא שכיח בישראל?

בממוצע, אחד מכל חמישה ישראלים סובל מיתר לחץ דם, כאשר נתונים אלה בדרך כלל נמצאים בהלימה עם יתר שומנים בדם (היפר ליפידמיה), יתר כולסטרול בדם, השמנת יתר ותסמונת מטאבולית – כל אלה, מקושרים באופן מובהק לתוחלת חיים קצרה יותר ולשורה של מחלות ומצבים בריאותיים כמו איסכמיה לבבית ("התקף לב"), שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2 ועוד. 

השכיחות של יתר לחץ דם עולה באופן מובהק עם הגיל, הנה הנתונים נכון לישראל בשנת 2019:
•    עד גיל 45, רק כ-7.6% מהגברים ו-6.8% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    מגיל 45 – 55, 18.6% מהגברים ו-16.3% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    מגיל 55 - 65, 37.8% מהגברים ו-34.8% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם
•    בגילאים מאוחרים יותר, מעל 50% מהגברים ומעל 60% מהנשים יסבלו מיתר לחץ דם.

רוצים לדעת מה מצבכם? לתור מהיר לבדיקת הולטר לחץ דם  - התקשרו: 073-7842607

לחץ דם תקין – איך שומרים עליו?

הרבה גורמים משפיעים על ערכים תקינים של לחץ הדם, חלקם נובעים מאורח החיים, וחלקם בלתי ניתנים לשינוי, כמו למשל גורמים גנטיים. אפשרי בהחלט לסבול מיתר לחץ דם גם לצד משקל גוף תקין, אולם שמירה על תזונה בריאה, שיגרת חיים פעילה והימנעות מחומרים שמשפיעים לרעה על ערכי לחץ הדם, במיוחד אצל מי שיודע שיש לו נטייה גנטית ליתר לחץ דם, עשויים לחולל פלאים לבריאות בכלל ולערכי לחץ הדם בפרט.

הנה כמה המלצות לשמירה על לחץ דם תקין:
•    דיאטה לשמירה על מערכת הלב וכלי הדם: מומלץ להפחית צריכה של מוצרים (ובפרט שומנים) מן החי, מלחים, מזונות מעובדים, אלכוהול בכמות גבוהה, וקפאין. כדאי להגביר את הצריכה של דגים בריאים ממקורות איכותיים, שפע של פירות וירקות המכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ובמקרה הצורך להגביר צריכה של ויטמינים C ו E וחומצות שומן מסוג אומגה 3. 
•    כדאי להימנע מעישון ועישון פסיבי
•    כדאי להקפיד על שיגרה של פעילות גופנית שממריצה את הדופק למשך לפחות שלוש שעות בשבוע, עם המלצה לפעילות גופנית של כחצי שעה בכל יום. הליכה לטיול עם הכלב, שחייה או פילאטיס הם בחירה מצוינת לשמירה לשמירה על בריאות מערכת הלב וכלי הדם.
•    חשוב להקפיד גם על שינה בריאה בכמות מספקת – לפחות שמונה שעות של שינה רצופה למבוגרים בכל לילה. 
•    חשוב להקפיד על חיים נטולי מתחים ודאגות ברמה שמכבידה על הבריאות הנפשית. כולנו חווים מתחים מידי פעם ולעיתים מתח עשוי אפילו להוות השפעה חיובית על החיים, אולי כאשר המתח נמשך זמן רב, משפיע משמעותית על אורח החיים או מפריע לשמחת החיים – חשוב לטפל בו, למשל על ידי סיגול שיגרת חיים נינוחה יותר; תרגול של מדיטציות, מיינדפולנס או דמיון מודרך; ועוד.

טיפול תרופתי ביתר לחץ דם

כאשר ערכי לחץ הדם חורגים באופן משמעותי מהערכים הנחשבים בריאים, יומלץ בדרך כלל על טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם באופן מכוון, על מנת למנוע שחיקה בכלי הדם, היווצרות של מפרצת או שבץ מוחי, פגיעה באספקת הדם ללב, למוח, ולתאי הגוף, ועוד נזקים שיתר לחץ דם עלול לגרום להם. מגוון התרופות להורדת לחץ הדם הוא גדול, והוא כולל מעכבי ACE, חוסמי קולטנים לאנגיוטנסין 2, חוסמי אלפא או בטא, תרופות משתנות, ועוד. הטיפול ניתן לעיתים לפרק זמן מוגבל ולעיתים בנטילה קבועה לאורך החיים. חשוב לבצע בדיקות דם ביתיות או במסגרת הרפואית על מנת לעקוב אחר ערכי לחץ הדם ולוודא שהם תקינים.

 

מקורות

https://www.nia.nih.gov/health/high-blood-pressure-and-older-adults
https://frontiermgmt.com/blog/elderly-blood-pressure-chart-whats-normal/

 

מומלץ להימנע משתיית קפה או עישון סיגריות כחצי שעה לפני הבדיקה, וכן לרוקן את שלפוחית השתן טרם הבדיקה – שלפוחית שתן מלאה עלולה להשפיע על התוצאות. בנוסף, מומלץ ללבוש בגד עם שרוולים קצרים כדי שהזרוע תהיה חשופה.

הקשר בין מחלת הקורונה לבין לחץ דם מורכב ועוד לא ידוע במלואו, אך מחקרים אחרונים מראים כי במהלך תקופת שיא המגיפה, הייתה עלייה קטנה בלחץ הדם בקרב החולים, גם כאלו שהיו בעלי לחץ דם תקין. עם זאת, העלייה יכולה להיות קשורה בעקיפין למחלה- כתוצאה משינויים תזונתיים ומסטרס מוגבר.

פעילות אירובית גורמת לצריכה מוגברת של חמצן, המגבירה את זרימת הדם וכך מובילה לעלייה בלחץ הדם. לחץ דם נורמלי לאחר פעילות גופנית נע בין 160-220 מ"מ כספית במהלך הפעילות.

ירידת לחץ דם שכיחה במהלך הריון, ונגרמת כתוצאה מהתרחבות מערכת כלי הדם ושינויים הורמונליים נוספים. מרבית הנשים חוות ירידה זו במהלך 24 השבועות הראשונים.

ככל שעולים לגובה רב יותר, כך פחות חמצן נכנס לגוף בכל שאיפה. תגובת הגוף לכך היא הגברת קצב הלב וכמות הדם הנשאבת בכל פעימה. כתוצאה מכך חלה עלייה זמנית בלחץ הדם עד להסתגלות הגוף לרמות החמצן הנמוכות יותר.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך